شبهات متفرقه
1،2،3,4،5،6،7،8،9،10،11،12 |
84- چرا به رغم گذشت سی سال از
انقلاب، صدا و سیما هنوز با آرمانهای امام (ره) فاصله
دارد؟ |
فاصله داشتن با آرمانهای حضرت امام (ره) و مقام معظم
ولی فقیه، که همان فاصله داشتن با شاخصههای دینی
اسلام عزیز است، انحصار به صدا و سیما ندارد. لذا اگر
آرمانگرایی کنیم، قضاوت عادلانه آن است که اذعان
نماییم همهی دستگاههای اجرایی کشور با آرمانها
فاصله دارند. مگر شهرداریها – وزارتخانهها و ...
توانستهاند که حدود و شاخصههای الهی و اسلامی را به
طور کامل محقق نمایند و فقط صدا و سیما مانده است؟!
شکی نیست که تحقق آرمانها نه به حد کمال، بلکه به حد
مقبول نسبت به توان و امکانات، زمان بیشتری میخواهد و
البته شکی نیست که سیاستگذاران و مدیران از یک سو و
سپس مجریان (مردم) نقش بسیار مؤثری در سرعت یا کندی
روند تحقق آرمانها دارند.
اما راجع به صدا و سیما، [که انحراف آن به پخش موسیقی
حرام یا ... که در سؤال اشاره نمودید خلاصه نمیشود]
مشکلات اساسی فراوانی به نظر میرسد که ذیلاً به برخی
از اهم آنها اشاره میشود:
مدیریت و بدنهی صدا و سیما قبل از انقلاب در اختیار
دربار - ساواک – خادمین دربار – سیاستگذاران
صهیونیسم، بهایی و دستکم دنیا پرست و فاسد بود. پس از
انقلاب، ابتدا مدیریت تغییر یافت. اما این تغییر نه
تنها مطلوب نبود، بلکه کاملاً تحمیلی بود. مدتی
قطبزاده که جاسوس بود و سپس اعدام شد و پس از آن مدت
مدیدی «محمد هاشمی رفسنجانی» مدیریت را بر عهده گرفت.
که به غیر از ضعف مدیریتی، امروزه دیدگاههای اعتقادی
– سیاسی و اقتصادیاش، بیش از پیش آشکار شده است...
ادامه مطلب... |
83- نحوهی استفاده از قرآن چگونه
است؟ آیا از ظاهر همه آیات میتوان استفاده کرد یا
باید با تفسیر خواند؟ |
با توجه به اهمیت موضوع، لازم است نکات ذیل با دقت و
تدبر تمام مورد مطالعه قرار گیرد:
الف – بدیهی است که ظاهر کلام خداوند متعال برای همگان
قابل استفاده است. و اگر بهرهمندی از قرآن کیریم و
کلام وحی منحصر به رجوع به تفسیر بود، خداوند میفرمود
که آن را برای مفسرین فرستاده است و نه همگان. در حالی
که خداوند متعال مکرر تأکید نموده است که رسول (ص)،
کتاب و دین را برای همگان فرستاده است:
«وَ ما أَرسَلناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً
وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لا يَعلَمُونَ»
(سبأ - 28)
ترجمه: و ما تو را جز براى همه مردم نفرستاديم تا
(آنها را به پاداشهاى الهى) بشارت دهى و (از عذاب او)
بترسانى ولى بيشتر مردم نمىدانند!
خداوند کریم در سورهی القمر چهار بار تأکید میفرماید
که درک قرآن را برای همگان آسان کردم:
«وَ لَقَد يَسَّرنَا الْقُرآنَ لِلذِّكرِ فَهَل مِن
مُدَّكِرٍ» (القمر – 17، 22، 32، 40)
ترجمه: ما قرآن را براى تذكّر آسان ساختيم آيا كسى هست
كه متذكّر شود؟!...
ادامه مطلب... |
82- آیا تعصب داشتن (به پیامبر اکرم
ص، اهل بیت ع، قرآن، دین، ولی فقیه و ...) بد است یا
خوب؟ |
اگر منظور از «تعصب» معنای لغوی آن «عصبیت» باشد، نسبت
به هر چیزی بد و نا مطلوب است، چرا که از کنار گذاشتن
عقلانیت و گرایش به غضبهای نفسانی نشأت میگیرد و از
آن پرهیز داده شده است. اما اگر منظور معنای مصطلح و
رایج آن بین مردم، یعنی «استواری، پایداری و غیرت»
باشد، نه تنها نسبت به موضوعات و موارد حق بسیار خوب
است، بلکه لازم و ضروری بوده و بدان توصیه نیز شده
است.
«فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا
تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ» (هود -
112)
ترجمه: پس همانگونه كه فرمان يافتهاى، استقامت كن و
هم چنين كسانى كه با تو به سوى خدا آمدهاند (بايد
استقامت كنند)! و طغيان نكنيد، كه خداوند آنچه را
انجام مىدهيد مىبيند.
تعصب به معنای لغوی آن با «غیرت» بسیار متفاوت است و
غیرت از لوازم عشق بوده و خداوند متعال «غیور» است.
پس، هر کس نسبت به عاشق و معشوق خود غیرت دارد و مؤمن
نسبت به خدا، پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت (ع)، ولایت،
خانواده، ناموس ... و هر چه که به معبود و معشوق او
وصل و مرتبط باشد، غیور است و همین عشق و غیرت است که
را حتی دفاع از خاک بی جان یا مفهومی به نام وطن، تا
مرز شهاد (برای خدا) پیش میبرد و این همان صفت و
حالتی است که دشمن طماع را آزار میدهد...
ادامه مطلب... |
81- آیا میتوان در دعا مستقیماً
ائمه را مخاطب قرار داد و مثلاً شفا خواست؟ آیا حمد و
ثنای ائمه اشکال دارد؟ آیا یا علی مدد گفتن شرک است؟ |
دعا و توسل: دعا یعنی صدا کردن و خواستن. پس، صدا کردن
اهل بیت عصمت (ع) و چیز خواستن از آنها مثل صدا کردن
و چیز خواستن از هر کس دیگری بلا اشکال است، البته به
شرط آن که دعا کننده نه اهل عصمت (ع) و نه هیچ کس
دیگری جز خداوند متعال را مؤثر در وجود نداند و به
آنها نیز به چشم «وسایل» نگاه کند.
سرتاسر دعای توسل همین است، ما تک تک معصومین را صدا
میزنیم و پس از عرض ادب، به باورمان نسبت به جایگاه
ویژهی آنان نزد خداوند متعال اذعان میکنیم و سپس عرض
مینماییم:
«اِنا تَوَجَّهنا وَاستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ
اِليَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَينَ يَدَی حاجاتِنا»
ترجمه: ما به شما روی آورده و از شما میانجیگری خواسته
و شما را وسیلهی [قرب] قرار دادیم و برای استجابت
حاجتهایمان، شما را جلو انداختیم...
ادامه مطلب... |
80- چرا کشورهای غیر مسلمان وفور
بارش باران وجود دارد، اما در کشور اسلامی ایران چنین
نیست؟ |
دین خدا برای همهی اقوام بشر، صرف نظر از این که در
کجا زندگی میکنند آمده است. پس آیا اگر مردمان
کشورهای غیر اسلامی به اسلام بگروند، شرایط محیطی و
جوی آنها متفاوت میشود؟ خیر.
بدیهی است که علت زیادی یا کمی بارش، قرار گرفتن
سرزمینها در نقاط باران خیز (مثل سواحل مدیترانه) یا
مناطق نیمه خشک و خشک میباشد. چه مسلمان باشند و چه
مشرک. چنان چه بسیاری از سرزمینهای کافر نشین (مثل
تبت) خشک است و بسیاری از مناطق مؤمن نشین (مثل شمال
ایران) باران خیز است.
نکته: بدون شک این سؤال برای این پیش آمده است که
معمولاً در ادبیات استعارهای، از رحمت خدا تحت عنوان
«باران رحمت» یاد میکنیم و همین امر سبب شده است که
گمان نماییم، رحمت، صرفاً باران است! و یا آن که گفته
شده است: با دعا، عبادت، توسل، پرهیز از گناه و ...
طلب باران کنید.
اما، دقت به این نکته لازم است که رحمت خدا به باران
محدود نمیگردد. چه کسی گفته است که رحمت آفتاب و
فواید آن کمتر از رحمت باران است...
ادامه مطلب... |
79-اگر روایت میگوید: امام زمان
(ع) دنیا را پس از آن که پر از ظلم شود پر از عدل و
داد مینماید، پس توجیه کسانی که معتقدند باید فساد
بیشتر شود تا ظهور برسد صحیح است. لطفاً پاسخ دهید. |
چنین روایتی وجود ندارد. لذا گویندگان و
کسانی که بر این باورند، یا روایت را درست نخوانده و نفهمیدهاند و یا
با قصد و غرض سعی در ایجاد انحراف در باورها و عملکرد شیعیان دارند.
مسئلهی غیبت امام زمان (عج) و سپس ظهور، قیام و متعاقباً حکومت ایشان،
ارادهی الهی مبنی بر استقرار عدل و داد در زمین است. یعنی بنا نیست که
به رغم گسیل انبیاء، اوصیاء و اولیای الهی، مردم تا آخر در شرک، جهل و
ظلم بمانند، بعد به ناگهان جهان برچیده و قیامت برپا شود. بلکه ارادهی
خداوند از گسیل انبیاء و هدایت انسان حتماً محقق میگردد. چنان چه
میفرماید:
«وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ
وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ» (القصص - 5)
ترجمه: و ما اراده کردیم بر آنان كه در زمين ضعيف
شمرده شدند منت نهاده، ايشان را پيشوايان (امامان) خلق
و وارث ديگران قرار دهيم...
ادامه مطلب... |
78- در اینترنت گزارشاتی از
انسانهای سنگ شده میدهند! چطور ممکن است انسان سنگ
شود؟ آیا صحت دارد؟ آیا برای آنها هم پیامبری آمده
بود؟ |
اگر چه سنگ شدن
انسان اتفاق بعیدی نیست، چرا که جسم انسان از خاک است
و به خاک بر میگردد و بدن هر انسانی پس یک دورهی
زمانی و طی فرآیندهایی به خاک و سنگ مبدل میشود، اما
تا کنون بقایای هیچ قوم یا حتی انسانی پیدا نشده است
که بدون پوسیدگی و به علت عذاب الهی به صورت یک پارچه
به سنگ مبدل شده باشد و اگر احیاناً «سنگوارهای» یا
فسیلی نیز کشف شده باشد، از نوع همان نمونههایی است
که نسبت به جانوران دیگر کشف شده است و دلیلی وجود
ندارد که آنها به عذاب الهی سنگ شده باشند. لذا آن چه
در این خصوص در سایتهای اینترنتی درج میگردد، بیشتر
مانورهای تبلیغاتی و ژورنالیستی روی یک یافته و یا حتی
نیافته است.
اگر (طبق نوشتهی جنابعالی) اخباری که راجع به یافت
شدن اجسادی که در اثر آتش فشان در بمبئی یا ایتالیا
سنگ شدهاند صحت داشته باشد، باز هم باقی ماندن جسم در
اثر رسوبات آتشفشانی است، مانند اجسادی که نمکزارها
کشف شده است. نه عذاب الهی...
ادامه مطلب... |
77- با دلایل «عقلی» و نقلی
بیان کنید که چرا حوادث طبیعی را عذاب الهی میدانیم و
نه قهر طبیعت و یا یک سری حوادث معمول و عادی؟ |
پیشتر به صورت
مبسوط در بارهی عذاب الهی، مسخ انسان، حوادث طبیعی و
... توضیحات مبسوطی ارائه شده بود که میتوانید در
آرشیو بخش «متفرقه» آنها را مطالعه نمایید. (1) – (2).
اما در این بخش نیز نکات ذیل ایفاد میگردد:
الف – واژهی «قهر طبیعت» را در مقابل «عذاب الهی» وضع
کردهاند و درست نیست. چرا که طبیعت فاقد شعور منتج به
اراده و عمل است و نمیتواند با کسی قهر یا آشتی
نماید.
ب – تا وقتی انسان در عالم طبیعت زندگی میکند، نعمت و
عذاب الهی نیز از راهها و با ابزار طبیعی به او
میرسد. چنان چه حتی وحی خداوند توسط پیامبری که یک
انسان زنده است، میشنود، حرف میزند، غذا میخورد،
کار میکند، میخوابد و میمیرد به انسان میرسد، روزی
توسط عوامل طبیعی و رفتارهای طبیعی به انسان میرسد و
عذاب نیز این قاعده مستثنی نبوده و به وسیله عوامل
طبیعی میرسد.
این القای غلط و منحرف کنندهای است که گمان شود، اگر
فعلی از ناحیهی خداوند متعال باشد، حتماً باید از
طریق غیر طبیعی و به شکل غیر علمی باشد و اگر حادثه یا
فعلی طبیعی و منطبق با علم بود، حتماً از شعور طبیعت
بوده...
ادامه مطلب... |
76-جایگاه ادیان الهی غیر از اسلام
و تکلیف پیروان آنها نزد خداوند چیست؟ |
لطفاً جهت روشنتر
شدن موضوع به نکات ذیل توجه و تدبر کامل نمایید:
الف - هدف دین «الهی»، دعوت انسان به خودداری از بندگی
غیر و رو آوردن به بندگی «الله جل جلاله» میباشد و
شعار اسلام «لا إله الا الله – نیست الهی به جز الله»
مختص اسلام نبوده و همهی انبیای الهی این شعار را
سرلوحهی دعوت خود قرار دادند و دستورات و احکام الهی
و جمیع «بایدها و نبایدها»ی مطروحه در دین نیز برای
تحقق همین معنا است. لذا خداوند متعال به آخرین
فرستادهاش دستور میدهد که به پیروان سایر ادیان
متذکر گردد که هدف معبود دانستن خدا و بندگی اوست:
« قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ
سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ
اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ
بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ
تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ»
(آل عمران - 64)...
ادامه مطلب... |
75- آیا صحت دارد که در قرآن
کریم آمده است: خداوند عدهای را به شکل بوزینه و خوک
درآورد؟ مگر میشود انسان را به جرم شرک یا گناه به
شکل حیوانات درآورد؟ |
دربارهی بخش اول
سؤال «صحت آیه؟»، بله صحت دارد و متن آیه چنین است:
«قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذلِكَ
مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ
غَضِبَ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ
الْخَنازيرَ وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولئِكَ شَرٌّ
مَكاناً وَ أَضَلُّ عَنْ سَواءِ السَّبيلِ» (المائده
-60)
ترجمه: [يا محمّد (ص)] به ايشان بگو: آيا شما را از
كسانى كه از لحاظ پاداش نزد خدا بدتر از اين هستند
آگاه كنم؟ (آنان) آن افرادى ميباشند كه خدا لعنتشان
كرد و مورد خشمشان قرار داد، و گروهى از آنان را به
شكل بوزينه و خوكها در آورد، و طاغوت را پرستش نمودند
آنانند كه داراى جايگاه بدى ميباشند و از راه راست
(از ديگران) گمراهترند.
اما دربارهی بخش دوم «مگر میشود به خاطر شرک یا کفر
انسان را به شکل بوزینه یا خوک درآورد» لازم است به
نکات ذیل دقت شود:
الف – خداوند متعال فعال ما یشاء است، یعنی هر چه
بخواهد انجام میدهد و البته هر چه انجام دهد از روی
علم و حکم است. چنان چه در قرآن کریم میفرماید:
«... كَذلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ
ما يَشاءُ» (آل عمران - 40)
ترجمه: آری، این چنین است الله. هر چه بخواهد انجام
میدهد....
ادامه مطلب... |
74- اصطلاحی در میان مردم
وجود دارد به نام «مرغ آمین». آیا چنین موجودی با
اوصافی که گفته شده واقعاً وجود دارد؟ |
منشأ این اصطلاح
(مرغ آمین)، آمیزه یا التقاطی است از معارف قرآنی،
حدیث، ادبیات فارسی (استعاره). چنان چه در شعر و
استعاره به انسان نیز «مرغ» گفتهاند: «مرغ باغ ملکوتم
نیم از عالم خاک».
البته و متأسفانه گاهی به قول معروف «اسرائیلیات –
خرافههای دینی و مذهبی» مبنی بر تخیل و تجسم بخشیدن
به مجردات نیز به آن اضافه شده است.
مسلمانان به خوبی مطلعاند که خداوند متعال برای هر
امری واسطهای قرار داده است و عالَم، عالم
واسطههاست. چه واسطههای طبیعی و مادی، مثل بارش
باران از ابر یا تابش نور از خورشید، و چه واسطههای
غیر طبیعی و مادی مثل: نازل نمودن وحی یا گرفتن جان
توسط ملائکه.
کسانی که اطلاعات و معلومات متوسطی دارند، میدانند که
چهار ملک بزرگ با چهار مأموریت بزرگ وجود دارند.
حضرات: جبرئیل برای انزال وحی – میکائیل برای توزیع
رزق – عزرائیل برای اخذ روح از بدن و نیز اسرافیل برای
دمیدن در سور و پایان دنیا و آغاز قیامت...
ادامه مطلب... |
73- آیا اکنون که مبرهن است پادشاه
و شاهزادگان سعودی با درآمد حجاج به لهو و لعب در
آمریکا و اروپا پرداخته و به رژیم سفاک صهینونیسم
(اسرائیل) کمک میکنند، آیا باز هم حج یا زیارت خانهی
خدا واجب و لازم است و کمک غیر مستقیم به آنها نیست؟! |
در احادیث بسیار
وارد شده است که شیطان برای هر کسی از راه خودش وارد
میشود. مثلاً به کافر هوسباز میگوید: زندگی محدود
به دنیاست و لذتش را ببر. ولی به مؤمن میگوید: تو را
با این همه گناه به درگاه الوهیت راهی نیست پس بیخود
امید به رحمت نداشته باش – یا: این نماز تو کامل نیست
و یا ریایی است، پس ترکش کن و ... .
مسئلهی فوق که معلوم است از ناحیهی خناسان القا
میشود نیز یکی از همان طرقهای ورود شیطان برای
بازدارندگی از انجام فریضهی حج و نیز زیارت خانهی
خدا و حرمهای مدینه است. لذا به نکات ذیل دقت
فرمایید:
الف – تکلیف مسلمین انجام فرایض الهی است و نه تفتیش
چگونگی مصرف بهرهوران مادی از عبادت مسلمین. مگر اهل
بیت (ع) در زمان حکومت خلفای باطل و جایر بنیامیه و
بنیالعباس به حج مشرف نمیشدند؟ لذا فریضه باید انجام
گردد، هر چند که سود ناشی از مصرف مؤمن یا مسلم در
انجام فریضه، در جای نادرستی مصرف گردد...
ادامه مطلب... |
72- در اثبات ولایت فقیه به روایات
و احادیث استناد میگردد، اما بعضاً صحت احادیث را
مورد تردید قرار می دهند. چگونه می توان صحت احادیث را
اثبات کرد؟ |
لازم است به نکات
ذیل توجه و تدبر شود:
الف – این نوع از شک و شبهه اختصاص به مبحث «ولایت
فقیه» ندارد و در هر مقولهای میشود به صحت احادیث
وارده شک نمود. پس این نوع از بحث، مجادلهای جهت عناد
و لجاجت است و نه فهم موضوع.
ب – لذا ادعا، سؤال، شبهه و ... نیز باید با رعایت
چارچوب و قواعد لازم مطرح گردد. نه این که انسان هر
کجا دلش نخواست و نپسندید، بگوید: من به اصلش تردید
دارم! خوب، هر کس تردید دارد، میتواند برود و تحقیق
کند تا تردیدش بر طرف گردد.
ج – کسانی که به اصل احادیث معبتر تشکیک میکنند، باید
به صحت قرآن کریم نیز شک کنند، چرا که قرآن نیز به شخص
آنان وحی نشده است. بلکه به پیامبر اکرم (ص) وحی شد و
از طریق حدیث ایشان (ع)، اهل بیت (ع) و سایرین به
دیگران رسید و اکنون نیز از طریق چاپ به دست دیگران
میرسد. همینطور است راجع به همه معارف و احکام
اسلامی. اگر به صحت احادیث معتبری که از طریق علما و
دانشمندان اسلامی نقل شده است شک دارند، باید نماز هم
نخوانند و روزه هم نگیرند و ...، چون همه مستند به
احادیث است...
ادامه مطلب... |
71- بین حکم ارتداد و آیهی
«لا اکراه فی الدین» تناقض میبینم؟ پاسخ این شبهه
چیست؟ |
این شبهات و گمان
بر تناقض، اغلب ناشی از برداشت غلط و درک ناصحیح از
آیهی مبارکهی «لا اکراه فیالدین» به وجود میآید که
پیش از این در این خصوص به طور مفصل اشاره شد و
میتوانید به بخش «متفرقه» ذیل سؤال: «اگر خداوند در
قرآن كريم (البقره - 256) فرموده است كه [لا إِكراهَ
فِي الدّين]. يعني در دين هيچ اجباري وجود ندارد، پس
چرا نظام اسلامي و يا خانواده، ما به رعايت واجبات يا
پرهيز از محرمات ديني اجبار ميكنند؟» رجوع نمایید.
به طور خلاصه آن که استناد کنندگان به این آیه جهت
توجیه آزادی عمل خود، اولاً: آیه را نیمه قرائت
میکنند(؟!) مثل کسی که از آیهی مبارکهي: «يا
أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقرَبُوا الصَّلاةَ وَ
أَنْتُم سُكارى حَتَّى تَعلَمُوا ما تَقُولُون ...
(النساء – 43) – ای مؤمنین نزدیک به نماز نشوید در
حالی که مست هستید تا بدانید که چه میگویید ...»، فقط
بخش اولش را خوانده بود و مدعی شده بود که به استناد
آیهی قرآن مؤمنین نباید به نماز نزدیک شوند!...
ادامه مطلب... |
70- آیا جایگاه نداشتن آزادی عقیده
در نظرات علامه طباطبایی و شهید آوینی(ره) با سیرهی
امام علی(ع) که تا خوارج دست به اسلحه نبردند مقابله
ننمود منافات ندارد ؟ |
به استناد
نویسنده، علامه طباطبایی فرموده است: «اگر اسلام آزادی
عقیده را تأیید کند، دیگر توحید کلمه و صراط واحد چه
معنی دارد؟» و شهید آوینی نیز فرموده: «حق یکی است، پس
آزادی عقیده معنی ندارد».
نکتهی اول: آزادی عقیده، یعنی چون خداوند متعال
انسان را (مانند سایر مخلوقات) مجبور نیافریده و او را
پس از هدایت تکوینی در خلقت و تشریعی توسط انبیا و
اولیای خود، به واسطهی عقل، خرد و منطقی که به او عطا
کرده است بین انتخاب اسلام، ایمان و یا کفر و شرک مخیر
گذاشته است، هیچ احد دیگری نیز نمیتواند انسان را
مجبور به پذیرش یک عقیده (در هر زمینهای) مجبور
نماید. پس، انسان آزاد است هر عقیدهای که میخواهد
داشته باشد.
نکتهی دوم: آزادی در عقیده، متفاوت است با مشروعیت و
معقولیت یک عقیده. این که انسان آزاد است هر عقیدهای
داشته باشد، سبب نمیشود که به اتخاذ هر عقیدهای، اگر
چه کفر و شرک مجاز باشد و هیچ فرقی نکند که او چه
عقیدهای دارد؟! اگر چنین بود که خداوند متعال نه
انبیا را گسیل میداشت و نه بر توحید و ایمان تأکید
مینمود و نه بازخواستی میکرد و نه اساساً بهشت و
جهنمی میآفرید. حساب و کتاب، عقاب و ثواب دال بر آن
است که: اگر چه شما را بر عقیدهای مجبور نکردند و
مختار و آزاد هستید که هر عقیدهای داشته باشید، اما
عواقب آن به خودتان بر میگردد و باید پاسخگوی آن
باشید...
ادامه مطلب... |
69- چرا مقام معظم رهبری که از
ایران خودرو (با همهی ضعفهایش) بازدید کردند، از
کشاورزی حمایت نمیکنند و آیا تا به حال دیداری از
مناطق کشاورزی داشتهاند؟ |
(در متن این سؤال
به تصادفات و خسارات جانی و مالی هم وطنان و نیز
رانتخواری در صنعت خودروسازی اشاره شده است).
خوب است انسان قبل از جستجوی پاسخ هر سؤالی، به
انگیزهی سؤالش توجه نماید. چرا که اگر انگیزهی او به
غیر از کسب اطلاع نسبت به موضوعی که نمیداند، چیز
دیگری باشد، ادراکش به صورت ناخودآگاه یا آگاه، مقاومت
نشان داده و هیچ پاسخی برای او مفید نخواهد بود.
سؤال مطروحه را نیز به دو هدف میتوان مطرح کرد. هدف
اول که قطعاً نظر شما این نیست، نقد بی منطق به هر
دلیلی و نسبت به هر چیزی است و هیچ هدفی جز تخریب،
یأس، تمسخر و ... را دنبال نمینماید. لذا نه تنها
مقام معظم ولی فقیه، نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت،
مجلس و ...، بلکه حتی قرآن کریم، کلام وحی و انبیاء
الهی که صاحب عصمت هستند نیز از این گونه حملات ضد
تبلیغی مستثنی نمیباشند. چنان چه حق تعالی میفرماید:...
ادامه مطلب... |
68- آیا سروش به اندازهی یک
دانشآموز هم نمیداند؟! دانشآموز که بودم از
«الرحمن-17» فهمیدم که زمین مسطح و ساکن نیست، چطور او
نفهمیده است و این آیه را به عنوان یکی از خطاهای قرآن
کریم بر میشمرد؟! |
به طور قطع سروش
هم میداند که هر نقطهی زمین نسبت به نقطهای مشرق و
نسبت به نقطهی دیگری مغرب است و هم چنین اطلاق آیه
انحصار به کرهی زمین ندارد، پس همهی کرات و سیارات
مغرب و مشرق دارند، بلکه او به منظور دین زدایی مغالطه
میکند.
مواضع سروش و ضدیت او با دین، تا آن جا که وحی را
تجربهی شخصی، قرآن را دارای خطا و علم پیامبراکرم
(ص) را در حد مردم معمولی زمان خودشان بداند و بدین
ترتیب منکر ضروریات شده و رسماً از دین خارج شود، باید
برای ما نقش «ایمان» در جهتدهی به علم را بیش از پیش
روشن سازد...
ادامه مطلب... |
67- به ما آموختهاند که عید نوروز
متعلق به مجوسها است و اسلامی نیست و ما نباید به
عادات مجوسها و کفار عمل کنیم! پاسخ چیست؟ |
لازم است به نکات
ذیل کاملاً توجه فرمایید:
الف – چنان چه در پاسخ سؤال قبلی بیان گردید، اقوام
مختلف در سرتاسر جهان آئینها و سنتهایی داشته و
دارند و اسلام عزیز که جهانیان را به دین مبین اسلام
دعوت مینماید، نه تنها هیچ داعیهای ندارد که سنن
اقوام را منتفی نموده و بر چیند، بلکه رعایت آن دسته
از سننی که منافاتی با اوامر الهی ندارد را لازم بر
میشمرد. چنان چه شاهدیم اسلام پس از ظهور، بسیاری از
سنن اعراب جاهلیت، از جمله ماههای سال یا حرمت
ماههای حرام را رعایت نمود. و امیرالمؤمنین
علیهالسلام نیز در نامهی خود به مالک اشتر
مینویسد: «آيين پسنديدهاي را تغيير نده كه بزرگان
امت به آن صورت رفتار كرده و به وسيله آن مردم را در
كنار هم جمع كردهاند.»
ب – هر قومی برای خود تقویمی دارد که هیچ یک از این
تقویمها توسط انبیای الهی (ع) ابلاغ نشده است. بلکه
خداوند متعال در قرآن کریم (آیات ذیل) میفرماید:
« هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمسَ ضِياءً وَ القَمَرَ
نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعلَمُوا عَدَدَ
السِّنينَ وَ الحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِكَ
إِلاَّ بِالحَقِّ يُفَصِّلُ الآياتِ لِقَومٍ
يَعلَمُونَ» (یونس - 5)
ترجمه: او كسى است كه خورشيد را داراى روشنايى نمود و
ماه را نورانى كرد، و براى ماه در مسيرش منزلهايى
قرار داد (تا در هر شب در يك نقطه آسمان باشد، از
آفتاب دور و سپس به آن نزديك شود) تا شما عدد سالها
را بدانيد (و حساب روز و ماه را در دست داشته باشيد)
خدا اين نظام را جز به حق نيافريده، و اين آيات را
براى مردمى كه مىخواهند بدانند شرح مىدهد...
ادامه مطلب... |
66-در کامنت پرسیدهاند: کجای این
دین حق است که میگوید زنان را بزنید و اسیران را به
بردگی بگیرید؟ چه جوابی باید داد؟ |
به ایشان (و هر کس
دیگری که چنین نظراتی دارد) بفرمایید به نکات ذیل توجه
نمایند:
الف – ملاک حقانیت (الهی بودن) یک دین، نظرات و
خوشایندهای غیر کارشناسانهی افراد نمیباشد.
ب – احکام اسلامی در قالب «فروع دین» مطرح میگردد،
لذا منتقد باید ابتدا ببیند که آیا اساساً اصول یک دین
و در رأس آن توحید و یکتاپرستی را پذیرفته است که
اکنون راجع به فروعش بحث دارد، یا خیر؟ بدیهی است اگر
کسی خداوند متعال را منکر باشد، با او سخن گفتن از
احکام دین خدا بیمورد است. چرا که او فاعل را قبول
ندارد تا راجع به فعلش بحث کند.
ج – اما اگر به خداوند متعال اعتقاد داشت و فهمید که
خداوند حکیم بندگانش را هدفدار خلق نموده است، لذا پس
از خلقت آنها را رها ننموده و به سوی هدف هدایت
میکند، پس الزاماً انبیاء را با دینی که شامل
جهانبینی و شریعت (دین: چه باید کردها و چه نباید
کردها) ارسال میکند، اما راجع به یک اصل فلسفی یا یک
قانون حقوقی سؤال تخصصی دارد، آن وقت به او توصیه
میگردد که در رشتهی مورد علاقهی خود تحصیل کند و
اگر نمیتواند تقلید نماید...
ادامه مطلب... |
65- یک مبلغ وهابی گفته است که
شیعیان [در مفاتیح] خدا را به اسمهایی قسم میدهند که
جز خودش کسی تفسیر و تأویل آنها را نمیداند، پس این
چه اسم و چه قسمی است؟ |
این شبهه را نیز
برقعی در نوشتارش علیه «مفاتیح الجنان» و «دعای سمات»
مطرح کرده است. فراز مورد نظر وی در دعای سمات به شرح
ذیل است:
«اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الدُّعاَّءِ وَ بِحَقِّ
هذِهِ الاْسْماَّءِ الَّتى لایَعْلَمُ تَفْسیرَها وَ
لا تَأویلَها وَ لا باطِنَها وَ لا ظاهِرَها غَیْرُکَ
اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.»
ترجمه: خدایا بحق این دعا و به حق این نامهایى که [در
دعا آورده شده] و جز تو کسی تفسیر، تأویل، باطن و
ظاهرش را نداند، (از تو میخواهم) که صلواتت را شامل
محمد و آل محمد بنمایی.
برقعی سپس مدعی شده «دعایی که کسی معنی آن را
نمیفهمد، چرا باید خواند، پس لغو و باطل است!» و سپس
نتیجه گرفته که مفاتیح ضد قرآن است (؟!)
الف – امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام جملهی معرفی
دارند که میفرمایند: «الناس اعداء ما جهلوا» یعنی
مردم دشمن آن چیزی هستند که نمیدانند. یا به تعبیر
دیگر: مردم بر اساس جهلشان دشمنی میکنند...
ادامه مطلب... |
64- مشایی گفته: پیامبر (ص) نفرمود
که سراغ ساحر نروید، بله کفار گفتهاند که سراغ پیامبر
(ص) نروید چون سحر میکند؟ آیا صحیح است و پاسخ چیست؟ |
برای حفظ امانت در
نقل کلام و نیر برای این که بعداً بیان نشود که این
جمله چنین نبود، بلکه چنان بود یا منظور این نبود،
ابتدا عین جمله به نقل از سایتهای خبری که همگی به
مندرجات سایت ایرنا استناد کردهاند، نقل میشود.
مشایی: «پیامبر اسلام (ص) هیچگاه نگفت كه نگذارید طرف
مقابل حرف بزند، گردش جمع نشوید، سراغش نروید چون سحر
میكند در حالی كه كفار به همه اعضای خانواده و مردم
میگفتند گرد خانه محمد(ص) جمع نشوید چون او سحر
میكند.»
هر چند که این جمله معنای معکوسی را نسبت به قصد آقای
مشایی از بیان آن القاء میکند و معنایش اقرار به
ساحریت است. گویا گوینده میگوید: من ساحر هستم، ولی
پیامبر (ص) نفرمود که دور ساحر جمع نشوید و به حرفش
گوش نکنید. معنای دیگر این سخن ایشان نیز چنین میشود
که امر به اجتناب از سحر و ساحر، سخن کفار است و نه
دستور اسلام! اما چون میدانیم که لابد منظور ایشان
چنین نیست و باز هم بد بیان کردند، در بررسی مطلب، صرف
نظر از گوینده، مقاصد، و جریانها و چالشهای سیاسی و
در نهایت جنگ نرم هدفداری که از چند سو دنبال میشود،
لازم است به چند نکتهی بسیار مهم دقت کنیم:...
ادامه مطلب... |