حدیث(701)حضرت علی(ع) فرمودند:
اِحذَر كُلَّ عَمَلٍ یرضاهُ عامِلُهُ لِنَفسِهِ وَ یکرَهُهُ
لِعامَّةِ المُسلِمینَ
بپرهیز از هر کارى که انجامدهندهاش آن را براى خود می
پسندد، امّا براى عموم مسلمانان نمی
پسندد
غررالحکم و دررالکلم، ح 2596
حدیث(702)حضرت علی(ع) فرمودند:
کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ
هر روزی که در آن گناه نشود همان روز ، روز عید است
نهج البلاغه ج4 ص100
حدیث(703) پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
مَن یشتَهِ كَرامَةَ الآخِرَةِ یدَع زینَةَ الدُّنیا
هر که کرامت آخرت را می خواهد ، زینت دنیا را
وا می نهد
مسند الشهاب ، ج 1 ، ص 251
حدیث(704) امام علی(ع) فرمودند:
ایاكُمْ وَ الْحَلْفَ فَاِنَّهُ
ینْفِقُ السِّلْعَةَ وَ یمْحَقُ الْبَرَكَةَ
از قسم خوردن بپرهیزید، چرا که کالا را تلف مى
کند و برکت را از بین مى برد.
کافى، ج 5، ص 162، ح 4
حدیث(705) پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
نِعمَتانِ مَغبونٌ فیهِما كَثیرٌ مِنَ النّاسِ : اَلصِّحَّةُ وَ
الفَراغُ
دو نعمت است که بیشتر مردم در آنها زیانکارند : سلامت و فراغت
الأمالى ، طوسى ، ص 526
حدیث(706) امام صادق(ع) فرمودند:
ثَلاثَةٌ تُورِثُ المَحَبَّةَ : الدّینُ وَالتَّواضُعُ وَالبَذل
سه چیز است که محبّت می آورد : دین ، فروتنى و بخشش
تحف العقول، ص 316
حدیث(707) امام علی(ع) فرمودند:
اِقبَل عُذرَ أخیكَ و إنْ لَم یكُن لَهُ عُذرٌ ، فَالْتَمِس لَهُ
عُذراً
عذر برادرت را بپذیر و اگر عذرى نداشت ، عذرى برایش بتراش
بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 165
حدیث(708) امام علی(ع)
می فرمایند:
إنَّ أهنَأ النّاسِ عَیشاًَ مَن کانَ بِما
قَسَمَ اللهُ لَهُ راضیاًگواراترین زندگی برای کسی است که به آنچه خداوند قسمت او کرده،
خرسند و راضی باشد
غررالحکم و دررالکلم، ح 3397
حدیث(709) امام علی(ع)
می فرمایند:
اِبنُ آدمَ أشبَهُ شَىءٍ بِالمِعیارِ ،
إمّا ناقِصٌ بِجَهلٍ أو راجِحٌ بِعِلمٍ
آدمیزاده ، شبیهترین چیز به ترازوست : یا با نادانى سبُک شود و یا
بهدانش ، سنگین گردد
تحف العقول، ص 212
حدیث(710) امام صادق(ع)
می فرمایند:
لَو أدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ أیامَ حَیاتی
اگر او [امام زمان علیه السلام] را در یابم ،
تمام عمر به او خدمت می کنم
الغیبه ، نعمانى ، ص 245
حدیث(711) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
العِبَادَةُ مَعَ أکلِ الحَرََامِ كَالبِنَاءِ عَلیَ الرَّمل
عبادت همراه با لقمۀ حرام همچون ساختمانی است که بر ماسه بنا شده باشد
بحار الأنوار، ج 84، ص 258
حدیث(712)امام سجاد(ع) می فرمایند:
کانَ [رسولُ الله] إذا أوَى إلىَ مَنزِلِهِ، جَزَّءَ دُخُولَهُ
ثَلاثَةَ أجزَاءٍ: جُزءاً لِلَّهِ، وَجُزءاً لِأهلِهِ، وَجُزءاً
لِنَفسِهِ
پىامبر (صلی الله علیه و آله) وقت خود را در منزل به سه قسمت میکرد:
بخشی برای (عبادت) خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خوىش
مکارم الأخلاق، ج 1، ص 44
حدیث(713)پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
أولَى النّاسِ بِالتُّهمَةِ مَن جالَسَ أهلَ التُّهمَةِ
سزاوارترىن مردم به تهمت کسى است که با اهل تهمت همنشىنى کند
الأمالى ، صدوق ، ص 73
حدیث(714) امام على (ع) می فرمایند:
اِذا ظَهَرَتِ الجِناىاتُ ارتَفَعَتِ البَرَکاتُ
هرگاه گناهان آشکار شوند، برکتها از مىان مىرود
غررالحکم، ح 4030
حدیث(715) رسول اکرم (ص) می فرمایند:
اِنَّ اَخوَفَ ما اَخافُ عَلى اُمَّتى مِن بَعدى هذِهِ
المَکاسِبُ المُحَرَّمَةُ وَ الشَّهوَةُ الخَفىةُ وَ الرِّبا
آنچه بىش از هر چىز بر امتم بعد از خود مىترسم، درآمدهاى حرام،
هواپرستى پنهان و رباست
بحارالانوار، ج 103، ص 54، ح 26
حدیث(716) رسول اکرم (ص) می فرمایند:
اِستَعىنُوا عَلى اُمُورِكُم بِالكِتمانِ فَإنَّ كُلَّ ذى نِعمَةٍ
مَحسُورٌ
در کارهاى خود از نهاندارى مدد گىرىد چون هر
صاحبِ نعمتى مورد حسد است
تحف العقول ، ص 48
حدیث(717) امام جواد (ع) می فرمایند:
اَلأيّامُ تَهتِكُ لَكَ الأمرَ عَنِ الأسرارِ الکامِنَةِ
روزگار رازهاى نهان را بر تو آشکار می کند
بحارالأنوار ، ج 78 ، ص 364
حدیث(718) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ الأَمنُ وَالعافِيَةُ
دو نعمت است که شکر آنها گزارده نمی شود : امنیت و سلامتى
الخصال، ص 34
حدیث(719) امام صادق(ع) می فرمایند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَدیثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَیهِمُ
المُرجِئَةُ
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان)
زودتر از شما به سراغ آنها بروند
کافی، ج 6، ص 47
حدیث(720) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
اَلعِبادَةُ مَعَ أکلِ
الحَرامِ كَالبِناءِ عَلَى الرَّملِ
عبادت کردن با وجود حرام خوارى مانند ساختن بنایى است بر روى شن
عدّة الداعى ، ص 141
حدیث(721) امام
عسکری(ع) می فرمایند:
إيّاک وَالإذاعَةَ وطَلَبَ الرِّئاسَةِ فَإنَّهُما يَدعوانِ إلَى
الهَلَكَةِ
از افشاى اسرار و ریاست طلبى بپرهیز که این دو
آدمى را به هلاکت می کشاند
تحف العقول ، ص 487
حدیث(722) پیامبر
اکرم(ص) می فرمایند:
أحزَمُ النّاسِ أکظَمُهُم لِلغَیظِ
دوراندیشترین مردم کسى است که بیش از هر کس بر خشم خویش چیره آید
الأمالى
، صدوق ، ص 28
حدیث(723) پیامبر
اعظم(ص) می فرمایند:
یا أباذَر! إنَّ اللَّهَ لايَنظُرُ إلى صُوَرِكُم و لا إلى
أموالِكُم و لكِن يَنظُرُ إلى قُلوبِكُم و أعمالِكُم
اى اباذر! خداوند به ظاهر و دارایى شما نمىنگرد ، بلکه به دلها و
کردارتان مىنگرد
الأمالى، طوسى، ص 536
حدیث(724) پیامبر
اعظم(ص) می فرمایند:
یاِقنَع بِما اُوتیتَهُ يَخِفَّ عَلَیكَ الحِسابُ
به آنچه به تو داده شده ، قناعت کن ، تا کار حسابرسى بر تو آسان شود
اأعلام الدین ، ص 344
حدیث(725) پیامبر
اعظم(ص) می فرمایند:
یيّاكُم وَ الدَّینَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیلِ و مَذَّلَةٌ
بِالنَّهارِ
باز قرض گرفتن بپرهیزید ، که اندوه شب است و خوارى روز
اعلل الشرائع ، ج 2 ، ص 527
حدیث(726) امام جواد (ع) می فرمایند:
مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ
هر کس او را با شناخت زیارت کند بهشت پاداش او خواهد بود
بحارالأنوار ، ج 102، ص 266
حدیث(727) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلحَقُّ طَریقُ الجَنَّةِ وَ الباطِلُ طَریقُ
النّارِ وَ عَلى كُلِّ طَریقٍ داع
حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کنندهاى است
نهج السعادة، ج 3، ص 291
حدیث(728) امام حسین (ع) می فرمایند:
يَظهَرُ اللَّهُ قائِمَنا فَيَنتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ
خداوند قائم ما را از پس پرده غیبت بیرون مىآورد و آنگاه او از
ستمگران انتقام مىگیرد
إثباة الهداة ، ج 7 ، ص 138
حدیث(729) امام حسن (ع) می فرمایند:
اَلإخاءُ الوَفاءُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخاءِ
نشانه برادرى ، وفادارى در سختى و آسایش است
بحارالأنوار ، ج 75 ، ص 114
حدیث(730) امام علی(ع) می فرمایند:
صُن دینَكَ بِدُنیاكَ تَربَحهُما وَ لا تَصُن دُنیاكَ بِدِینِكَ
فَتَخسَرَهُما
دین خود را با دنیایت حفظ کن تا هر دو را ببرى ، و دینت را وسیله حفظ
دنیایت قرار مده ، که هر دو را مىبازى
غررالحکم و دررالکلم ، ح 5861
حدیث(731) امام هادی (ع) می فرمایند:
العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَى الغَمطِ والجَهلِ
خودپسندى، آدمى را از دانشجویى باز مىدارد و بهناسپاسى وانکار حق
مىخواند
بحار الأنوار، ج 69، ص 199
حدیث(732) امام علی(ع) می فرمایند:
مَن تَطَبَّبَ فَليَتَّقِ اللَّهَ وَ ليَنصَح وَليَجتَهِدِ
هر که طبابت مىکند باید
از خدا بترسد و خیرخواه باشد و سعى خود را به کاربرد
دعائم الاسلام ، ج 2 ، ص
144
حدیث(733) امام صادق(ع) می فرمایند:
أنفَعُ الأشیاءِ لِلمَرءِ سَبقُهُ النّاسَ إلى عَیبِ نَفسِهِ
سودمندترینِ چیز براى مرد ، آن است که در جستن عیب خویشبر دیگر مردم ،
پیشى گیرد
الکافى، ج 8، ص 243
حدیث(734)
امام
رضا(ع) می فرمایند:
لیـس لبخیل راحه, و لا لحسـود لذه و لا لملـوک وفـاء ولا لکذوب
مــروه
بخیل را آسایشى نیست و حسود راخوشى و لذتى نیست و زمامدار را وفایى
نیست و دروغگو را مروت و مردانگى نیست
تحف
العقول,ص 450
حدیث(735) امام
رضا(ع) می فرمایند:
عَونُكَ لِلضَّعیفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقَةِ
یارىِ تو به ناتوان ، از بهترینِ صدقه هاست
تحف العقول ، ص 446
حدیث(736) امام هادی (ع) می فرمایند:
مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ ورَأيَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَكَ
هر که تمامت دوستى خود را براى تو فراهم آورد ، تو نیز تمامت طاعت خود
را برایش فرآهم آور
تحف العقول ، ص 483
حدیث(737) امام رضا (ع) می فرمایند:
صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله
دوست هرکس عقل او, و دشمنش جهل اوست
همان, ص 443
حدیث(738) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
تَمامُ التَّقوى اَن تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَ تَعمَلَ بِما
عَلِمتَ
تمام تقوا این است که آنچه را نمى دانى بیاموزى و بدانچه مى دانى عمل
کنى.
تنبیه الخواطر، ج 2، ص 120
حدیث(739) امام باقر (ع) می فرمایند:
بنی الاِسلام علی الخَمس
الصَلوة و الزَکوة
و الصَوم و الحَج و الوِلايَةو
لَم یناد بشىء ما نُودى
بِالوِلایة یوم الغَدیر
اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به
هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده، ندا نشده است.
کافى 2، 21، ح 8
حدیث(740)امام علی(ع) می فرمایند:
قَدرُ الرَّجُلِ عَلى قَدرِ هِمَّتِهِ ، وَ عَمَلُهُ عَلى قَدرِ
نِيَّتِهِ
ارزش آدمى به اندازه همّت او ، و عملش به اندازه نيّت اوست
غررالحکم و دررالکلم ، ح 6743
حدیث(741)پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَلجَماعَةُ رَحمَةٌ و الفُرقَةُ عَذابٌ
وحدت مایه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب است
کنزالعمّال ، ح 20242
حدیث(742)امام علی(ع) می فرمایند:
عَجِبتُ لِمَن يَرى أنَّهُ يَنقُصُ كُلَّ يَومٍ فِی نَفسِهِ وَ
عُمُرِهِ وَ هُوَ لا يَتَأَهَّبُ لِلمَوتِ
در شگفتم از کسى که مىبیند هر روز از جان و عمر او کاسته مىشود ،
امّا براى مرگ آماده نمىشود
غررالحکم و دررالکلم ، ح 6253
حدیث(743)امام علی(ع) می
فرمایند:
اِکتَسِبُوا العِلمَ يَکسِبكُمُ الحَیاةَ
دانش کسب کنید تا به شما زندگى (و بالندگى) بخشد
غررالحکم و دررالکلم، ح 2486
حدیث(744) امام جواد (ع) می فرمایند:
الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ
اعتماد به خدا بهاى هر چیز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندایى
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 364
حدیث(745) امام صادق (ع) می فرمایند:
ثَلاثَةُ أشیاءَ يَحتَاجُ النّاسُ إلَیها
: الأمنُ وَ العَدلُ و الخِصبُ
سه چیز است که مردم به آنها نیازدارند : امنيّت ، عدالت و رفاه
تحف العقول ، ص 320
حدیث(746) امام رضا (ع) می فرمایند:
اَلسَّخِيُّ يَأكُلُ مِن طَعامِ النّاسِ
لِيَأكُلوا مِن طَعامِهِ وَالبَخیلُ لايَأكُلُ مِن طَعامِالنّاسِ
لِئَّلّا يَأكُلُوا مِن طَعامِهِ
سخاوتمند از خوراک مردم بخورد تا مردم از خوراکش بخورند ، و بخیل از
خوراک مردم نخورَد تا از خوراکش نخورند.
الکافى، ج 4، ص 41
حدیث(747) امام کاظم (ع) می فرمایند:
إنَّ الحَرامَ لا يُنمى وإن نُمِىَ لا يُبارَكُ فیهِ؛
مال حرام افزون نمىگردد و اگر هم افزون گردد برکت نمىیابد.
الکافى ، ج 5، 125
حدیث(748) امام علی(ع) می
فرمایند:
الفِکرُ فِی الخَیرِ يَدعُو إلَى العَمَلِ بِهِ
اندیشیدن به خوبىها آدمى را به انجام دادن آنها بر مىانگیزد
میزان الحکمه ، ح 16179
حدیث(749) امام رضا(ع) می
فرمایند:
اَلنّاسُ ضَربانِ: بالِغٌ لا يَکتَفِی و طالِبٌ لا يَجِدُِ
مردم دو گونهاند: یابندهاى که [به یافتهاش] بسنده نمىکند و
جویندهاى که نمىیابد.
بحارالأنوار، ج 75، ص
349
حدیث(750) امام رضا(ع) می
فرمایند:
الحَجُّ تَسکینُ القلُوبِ
حجّ آرام بخش دلها است
الأمالى ، طوسى ، ص 296
حدیث(751) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
علم الایمان الصلوة
علامت و نشانه ایمان نمازاست .
شهاب الاخبار، ص 59
حدیث(752) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلتَّقَرُّبُ إلَى اللَّهِ تَعالى بِمَسأَلَتِهِ وَ اِلَى النّاسِ
بِتَركِها
تقرّب به خداوند، به خواهش از اوست و تقرّب به مردم، به ترک خواهش .
غررالحکم و دررالکلم، ح 1801
حدیث(753) امام علی (ع) می فرمایند:
مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوبٌ لا يُغفَرُ إلّا بِعَرفاتٍ
برخى از گناهان جز در عرفات بخشوده نمىشود
دعائم الإسلام ، ج 1 ، ص 294
حدیث(754) امام هادی (ع) می فرمایند:
اُذكُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأخذ تَقدیمِ الحَزمِ
حسرت کوتاهى کردن را با پیشه کردن دور اندیشى ، یاد کن
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 370
حدیث(755) امام علی (ع) می فرمایند:
مَن وافَقَ هَواهُ خالَفَ رُشدَهُ ؛
هر کس با هوس خود موافقت کند ، با بالندگى خود مخالفت کرده است .
غررالحکم و دررالکلم، ح 7957
حدیث(756) حضرت عیسی (ع) می فرمایند:
یا عَبیدَ السُّوءِ! تَلومونَ النّاسَ عَلَى الظَّنِّ ولاتَلومونَ
أنفُسَكُم عَلَى اليَقینِ
اى بندگانِ بد! مردم را با بدگمانى سرزنش مىکنید و خویشتن را با یقین
[به عیبِ خود ]سرزنش نمىکنید؟!
تحفالعقول ، ص 501
حدیث(757) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
إنَّ أخی عِیسىعلیه السلام کان یقولُ :
يَأتِی كُلُّ يَومٍ بِرِزقِهِ
برادرم عیسى مىگفت : هر روزى ، روزى خود را مىآورد
منتخب میزان الحکمة ، ح 6017
حدیث(758) امام هادی (ع) می فرمایند:
مَن يَزرَع خَیراً يَحصُد غِبطَةً و مَن
يَزرَع شَرّاً يَحصُد نَدامَةً ؛
هر که بذر خوبى بکارد ، شادمانى بدرود و هر که تخم بدى بیفشاند ،
پشیمانى مىدرود .
بحار
الأنوار ، ج 75 ، ص 373
حدیث(759) امام جواد (ع) می فرمایند:
الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ
غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ
اعتماد به خدا بهاى هر چیز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندایى
بحار الأنوار ، ج 75 ،
ص 364
حدیث(760) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
يَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ
اُمَّتی
روز غدیرخم برترین عید امّت من است
الأمالى،
صدوق، ص 188
حدیث(761) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلمُعینُ عَلَى الطّاعَةِ خَیرُ الأصحابِ ؛
بهترینِ یاران، کسى است که در راه طاعت خدا یارى کند .
غررالحکم و دررالکلم، ح 1142
حدیث(762) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَقرَبُكُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ
اَصدَقُكُم لِلحَدیثِ وَ اَدّاكُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاكُم باعَهدِ وَ
اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَقرَبُكُم مِنَ النّاس
نزدیكترین شما به من در قیامت:
راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد و پیمان، خوش اخلاقترین
و نزدیكترین شما به مردم است.
امالى طوسى، ص 229
حدیث(763) امام علی (ع) می فرمایند:
خَیرُ مَن شاوَرتَ ذَوُوالنُّهى وَالعِلمِ و اُولُو التَّجارِبِ و
الحَزمِ
بهترین کسان براى مشورت ، صاحبان خرد و دانش و افراد با تجربه و
دوراندیشاند
غررالحکم و دررالکلم ، ح 4990
حدیث(764) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
أکرِموا أولادَكُم و أحسِنوا آدابَهُم
فرزندانتان را گرامى بدارید و نکو تربیتشان کنید
عوالى اللآلى ، ج 1 ، ص 254
حدیث(765) امام حسن (ع) می فرمایند:
مَن عَبَدَ اللّهَ عَبَّدَ اللّهُ لَهُ كُلَّ شَىءٍ
هر کس خدا را بندگى کند، خداوند همه چیز را بنده او گرداند
تنبیه الخواهر و نزهة النواظر ، ج 2 ، ص
108
حدیث(766) امام عسگری(ع) می فرمایند:
إيّاكَ وَالإذاعَةَ وطَلَبَ الرِّئاسَةِ فَإنَّهُما يَدعُوانِ إلَى
الهَلَكَةِ
از افشاى اسرار و ریاستجویى بپرهیز ؛ زیرا این دو به هلاکت کشانند
الخرائج و الجرائح ، ج 1، ص 450
حدیث(767) امام عسگری(ع) می فرمایند:
ما تَرَكَ الحَقَّ عَزیزٌ إلّا ذَلَّ ولا
أخَذَ بِهِ ذَلیلٌ إلّا عَزَّ
هیچ عزّتمندى حق را ترک نکند ، مگر آن که خوار شود ، و هیچ خوارى بهحق
نگراید ، مگر آنکه عزّت یابد.
تحف العقول، ص 484
حدیث(768) امام علی (ع) می فرمایند:
إيّاكُم والأخلاقَ الدَّنِيَّةَ فَإنَّها
تَضَعُ الشَّریفَ وتَهدِمُ المَجدَ
از اخلاق پست بپرهیزید ، که والا را پست مىسازد و بزرگوارى را نابود
مىکند
تحف العقول ، ص
215
حدیث(769) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَلتَّحَدُّثُ بِالنِّعَمِ شُکرٌ
بازگویى نعمتها ، سپاسگزارى [از آنها] است
مسند الشهاب ، ج 1 ، ص 61
حدیث(770) امام رضا (ع) می فرمایند:
زیارَةُ قَبرِ أبی مِثلُ زِیارَةِ قَبِر الحُسَینِ
زیارت قبر پدرم ، موسى بن جعفرعلیه السلام ، مانند زیارت قبر حسینعلیه
السلام است .
کامل الزیارات ، ص 499
حدیث(771) امام
علی (ع) می فرمایند:
قِوامُ الشَّریعَةِ الأمرُ بِالمَعرُوفِ والنَّهيُ عَنِ المُنكَرِ و
إقامَةُ الحُدودِ
استوارى شریعت ، به امر به معروف و نهى از منکر و برپاداشتن حدود است
میزان الحکمه ، ح 12688
حدیث(772) حضرت
فاطمه (س) می فرمایند:
فَرَضَ اللَّهُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ
خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار داد
بحار الأنوار ، ج 6 ، ص 107
حدیث(773) امام
علی (ع) می فرمایند:
اَلحَیاءُ مِنَ اللَّهِ يَمحوُ كَثیراً مِنَ الخَطایا
شرم از خداوند ، بسیارى از گناهان را پاک مىکند
غررالحکم و دررالکلم ، ح 1548
حدیث(774)
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
ألارُبَّ شَهوَةِ ساعَةٍ أورَثَت حُزناً طَویلاً
بسا لحظهاى هوس که اندوهى دراز در پى دارد
الأمالى
، طوسى ، ص 533
حدیث(775)
امام هادی (ع) می فرمایند:
العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَى الغَمطِ والجَهلِ
خودپسندى، آدمى را از دانشجویى باز مىدارد و بهناسپاسى وانکار حق
مىخواند
بحار الأنوار، ج 69، ص 199
حدیث(776) امام رضا (ع) می فرمایند:
مَن رَضِيَ بِالقَلیلِ مِنَ الرِّزقِ قُبِلَ مِنهُ اليَسیرُ مِنَ
العَمَلِ
هر کس به اندكْ روزى خرسند است ، اندک کردارى از او پذیرفته شود
الکافى ، ج 2، ص 138
حدیث(777)
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
ألارُبَّ شَهوَةِ ساعَةٍ أورَثَت حُزناً طَویلاً
بسا لحظهاى هوس که اندوهى دراز در پى دارد
الأمالى
، طوسى ، ص 533
حدیث(778) امام صادق (ع) می فرمایند:
اَلاُنسُ فی ثَلاثٍ : فِی الزَّوجَةِ المُوافِقَةِ وَالوَلَدِ
البارِّ وَالصِّدیقِ المُصافی
انس (وآرامش) در سه چیز است : در زن سازگار ، فرزند خوشرفتار و دوست
باصفاى وفادار
تحف العقول، ص 318
حدیث(779) امام سجاد (ع) می فرمایند:
حُجُّوا وَاعتَمِرُوا تَصِحَّ أبدانُكُم و تَتَّسِع أرزاقُكُم
حجّ و عمره به جاى آرید تا بدنتان سالم و روزیتان فراخ شود
الکافى ، ج 4 ، ص 252
حدیث(780) امام صادق (ع) می فرمایند:
مَن يَثِقَ بِاللَّهِ يَکفِهِ ما أهَمَّهُ مِن أمرِ دُنیاهُ و
آخِرَتِهِ
هر که به خدا اعتماد کند ، خداوند کارهاى دنیا و آخرتش را ، که او را
بى قرار کردهاند، کفایت مىکند
تحف العقول، ص 304
حدیث(781) امام صادق (ع) می فرمایند:
قِف عِندَ كُلِّ أمرٍ حَتّى تَعرِفَ مَدخَلَهُ مِن مَخرَجِهِ قَبلَ
أن تَقَعَ فیهِ فَتَندَمَ
در برابر هر کارى درنگ کن تا [راهِ] درون شدن و برون آمدن از آن را ،
پیش از آن که در آن وا مانى و پشیمان شوى ، نیک بشناسى
تحف العقول، ص 304
حدیث(782) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلطُّمَأنینَةُ قَبلَ الخُبرَةِ خِلافُ الحَزمِ
اعتماد کردن پیش از آزمودن ، خلاف دوراندیشى است
غررالحکم و دررالکلم ، ح 1514
حدیث(783) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلمَطَلُ وَ المَنُّ مُنَكِّدَا الإحسانِ
تعلّل ورزیدن و منّت نهادن ، از [ارزش] احسان مىکاهد
غررالحکم و دررالکلم، ح 1595
حدیث(784) امام حسین (ع) می فرمایند:
أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُنی مُؤمِنٌ إلّا استَعبَرَ
من کشته اشکم ؛ هر مؤمنى مرا یاد کند ، اشکش روان شود
کامل الزیارات ، ص 215
حدیث(785) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِّ سُلطانَهُ
مردمى از مشرق قیام مىکنند و زمینه حکومت مهدى را فراهم مىآورند
کنزالعمّال ، ح 38657
حدیث(786) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلحَیاءُ مِنَ اللَّهِ يَمحوُ كَثیراً مِنَ الخَطایا
شرم از خداوند ، بسیارى از گناهان را پاک مىکند
غررالحکم و دررالکلم ، ح 1548
حدیث(787) امام کاظم (ع) می فرمایند:
رَجُلٌ مِن أهلِ قُم يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ يَجتَمِعُ مَعَهُ
قَومٌ كَزُبَرِ الحَديِدِ
مردى از قم مردم را به حق فرا مىخواند و گروهى استوار ، چون پارههاى
آهن ، پیرامون او گرد مىآیند
بحار الأنوار ، ج 57 ، ص 216
حدیث(788) امام على (ع)
می فرمایند:
مَن لَم يَتَدارَک
نَفسَهُ بِاِصلاحِها اَعضَلَ داؤُهُ وَ اَعیى شِفائُهُ وَ عَدِمَ
الطَّبیبَ
هر کس به اصلاح خود نپردازد، بیمارى اش
سخت مى شود و در درمانش به رنج مى افتد و طبیبى نخواهد یافت
غررالحکم، ح 9025
حدیث(789) امام مهدی (عج) می فرمایند:
أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ
فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم
براى تعجیل در فرج بسیار دعا کنید ، که فرج من فرج شما نیز هست
کمال الدّین و تمام
النعمه ، ص 485
حدیث(790) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
الصلوة نور المؤمن
نماز نور مؤمن است
( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص
396 )
حدیث(791) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَلبِطالَةُ تُقِسی القَلبَ
بیکارى ، دل را سخت مىکند
مسند الشهاب ، ج 1 ، ص 188
حدیث(792) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
أحَبَّ اللَّهُ مَن أحَبَّ حُسَیناً
هر که حسین را دوست بدارد ، خداوند دوستدار او است
بحار الأنوار ، ج 43 ، ص 261
حدیث(793) امام على (ع) می فرمایند:
اَلكَمالُ فِی ثَلاثٍ : اَلصَبرُ عَلَى النَّوائِبِ وَ التَوَرُّعُ
فِى المَطالِبِ وَ إسعافُ الطّالِبِ
کمال آدمى در سه چیز است : شکیبایى بر ناگوارىها ، پارسایى در
خواستهها و برآوردنِ خواهشِ درخواست کننده
غررالحکم و دررالکلم، ح 1777
حدیث(794) امام کاظم (ع) می فرمایند:
مَنِ اقتَصَدَ وَقَنَعَ بَقِيَت عَلَیهِ النِّعمَةُ ومَن بَذَّرَ
وأسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ
هرکه میانهروى کند و قناعت ورزد ، نعمت بر او بپاید و هر که بىجا
مصرف نماید و زیادهروى کند ، نعمتش زوال یابد
تحفالعقول، ص 403
حدیث (795)
امام على (ع)
فرمودند:
مَن حَسُنَت
خَلیقَتُهُ طابَت عِشرَتُهُ
هر کس خوش اخلاق باشد، زندگىاش پاکیزه و گوارا
مىگردد.
(غررالحکم، ح8153)
حدیث (796)
امام على (ع)
فرمودند:
اَلعالِمُ مَن لا يَشبَعُ مِنَ العِلمِ وَ لا يَتَشَبَّعُ بِهِ
دانشمند، کسى است که از دانش، سیرى نپذیرد و به سیرى از آن نیز وانمود
نکند
غررالحکم و دررالکلم، ح 1740
حدیث (797)
امام مهدی (ع)
فرمودند:
لِيَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا
هر یک از شما باید کارى کند که با آن به محبّت ما نزدیک شود
تهذیب الأحکام ، ج 1، ص 38
حدیث (798)
امام باقر(ع)
فرمودند:
تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ حَسَنَةٌ
لبخند آدمى به روى برادر دینی اش حسنه است
مشکاة الأنوار ، ص 316
حدیث (799)
امام مهدى(عج)
فرمودند:
ما اُرغِمَ أنفُ الشَّیطانِ بِشَىءٍ مِثلِ الصَّلاةِ
هیچ چیز مانند نماز ، بینى شیطان را به خاک نمىمالد
بحار الأنوار ، ج 53 ، ، ص 182
حدیث (800)
امام على (ع)
فرمودند:
اَلإخوانُ فِى اللَّهِ تَعالى تَدُومُ مَوَدَّتُهُم لِدَوامِ
سَبَبِها
کسانى که براى خدا برادرى مىورزند ، دوستىشان مىپاید؛ زیرا عامل آن
دوستىْ پایدار است
غررالحکم و دررالکلم، ح 1795