حدیث (1) پيامبر صلى الله
عليه و آله :
يُؤتى بِاَحَدٍ يَومَ القيامَةِ
يوقَفُ بَينَ يَدَىِ اللّهِ وَ يُدفَعُ إِلَيهِ كِتابُهُ فَلايَرى
حَسَناتِهِ فَيَقولُ: اِلهى لَيسَ هذا كِتابى فَاِنّى لا اَرى فيها
طاعَتى! فَيُقالُ لَهُ: اِنَّ رَبَّكَ لا يَضِلُّ وَ لايَنسى ذَهَبَ
عَمَلُكَ بِاغتيابِ النّاسِ ثُمَّ يُؤتى بِآخَرَ وَ يُدفَعُ
اِلَيهِ كِتابُهُ فَيَرى فيهِ طاعاتٍ كَثيرَةً فَيَقولُ: اِلهى ما هذا
كِتابى فَاِنّى ما عَمِلتُ هذِهِ الطّاعاتِ فَيُقالُ: لاَنَّ فُلانا
اغتابَكَ فَدُفِعَت حَسَناتُهُ اِلَيكَ؛
روز قيامت فردى را مى آورند و او را در
پيشگاه خداوند نگه مى دارند و كارنامهاش را به او مى دهند، اما حسنات
خود را در آن نمى بيند. عرض مىكند: الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا
من در آن طاعات خود را نمى بينم! به او گفته مى شود: پروردگار تو نه
خطا مىكند و نه فراموش. عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم بر باد رفت.
سپس مرد ديگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند. در آن
طاعت بسيارى را مشاهده مى كند. عرض مى كند: الهى! اين كارنامه من نيست!
زيرا من اين طاعات را بجا نياوردهام! گفته مى شود: فلانى از تو غيبت
كرد، حسنات او به تو داده شد.
جامع الاخبار(شعیری) ص
147
حدیث (2) پيامبر صلى الله
عليه و آله :
وَ مَن شَهِدَ شَهادَةَ حَقٍّ
لِيُحيِىَ بِها حَقَّ امرِىءٍ مُسلِمٍ اَتى يَومَ القيامَةِ وَ
لِوَجهِهِ نورٌ مَدَّ البَصَرِ تَعرِفُهُ الخَلايِقُ بِاسمِهِ وَ
نَسَبِهِ ؛
كسى كه براى زنده كردن
حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى شود كه پرتو
نور چهره اش، تا چشم كار مى كند ديده مى شود و خلايق او را به نام و
نسب مى شناسند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 7، ص 381
حدیث (3) امام باقر عليه السلام:
إِنَّمَا يُدَاقُّ اللَّهُ الْعِبَادَ فِي
الْحِسَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ
فِي الدُّنْيَا
خدا در روز قیامت نسبت به
حساب بندگانش به اندازه
عقلی که در دنیا به آنها
داده است باریک بینی می
کند.
محاسن ج1 ، ص195 - کافی(ط-الاسلامیه) ج1 ، ص195
حدیث (4) امام رضا علیه السلام:
مَـن فـرّج عن
مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیامة؛
هر کس اندوه و مشکلى را
از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت
انـدوه را از قلبش بر طرف سازد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص200
حدیث (5)
امام حسین علیه السلام:
لا یأمَن
یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ
الله فِی الدُّنیا؛
کسی در
قیامت در امان نیست مگر کسی که در
دنیا ترس از خدا در دل داشت.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام(ابن شهرآشوب) ج
4، ص 69
حدیث (6) پيامبر صلى الله
عليه و آله :
فانّ احدكم اذا مات فقد قامت قيامته يرى ما له من خير و شر
هرگاه يكى از شما بميرد، قيامتش برپا مى شود و
خوبى ها و بدى هاى خود را مى بيند.
ارشادالقلوب(ترجمه ی سلگی) ج1 ، ص64
حدیث (7) پيامبر صلى الله
عليه و آله :
اَوَّلُ ما يوضَعُ فى ميزانِ العَبدِ يَومَ
القيامَةِ حُسنُ خُلقِهِ؛
نخستين چيزى كه روز قيامت در ترازوى اعمال بنده
گذاشته مى شود، اخلاق خوب اوست.
قرب الإسناد(ط-الحدیثه) ص 46، ح 149
حدیث (8) امام صادق علیه السلام:
اِنَّ مِن اَعظَمِ النّاسِ حَسرَهً یَومَ القِیامَهِ، مَن وَصفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ اِلَى غَیرِه؛
پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسى است که براى مردم از عدالت سخن
بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد.
وسائل الشیعه، ج15، ص 295 - کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ،ص300
حدیث (9) امام محمد باقر علیه السلام:
الجَبّارونَ اَبعَدُ النّاس منَ اللهِ عزُّ
و جلَّ یومَ القیامَةِ؛
دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
وسایل الشعیه ج15 ، ص381 - ثواب
الاعمال(ترجمه ی حسن زاده) ص688
حدیث (10) امام رضا عليه السلام فرمود:
انما امروا بالصوم لكى يعرفوا الم الجوع و العطش فيستدلوا على فقر
الاخره؛
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و
به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را بيابند.
وسایل الشیعه ج10 ، ص9
- هدایه الائمه علیهم السلام ج4 ، ص169
حدیث (11) امام علی عليه السلام فرمود:
إنَّ اعظَمَ
الحَسَرَاتِ یَومَ القیامَةِ حَسرَةُ رَجُل کَسَبَ مالاً فی غَیرِ
طاعَةِ اللهِ فوَرِثَهُ رَجُلٌ فانفَقَهُ فی طاعَةِ اللهِ سُبحانَهُ
فَدَخَلَ بِهِ الجَنّة وَ دَخَلَ الاوَّلُ بِهِ النّارَ.
روز قیامت
بزرگترین افسوس،ُ افسوس مردی است که مالی را به ناروا گرد آورده به دوزخ
رود و آن مال را برای کسی به ارث گذارد که در طاعت خداوند سبحان خرجش
نموده به بهشت رود.
نهج البلاغه(صبحی صالح)
ص552 ، حکمت 429