حدیث (1)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
يا عَلىُّ اَلعَقلَ مَا اكتُسِبَت بِهِ الجَنَّةُ و َطُلِبَ بِهِ رِضَى
الرَّحمنِ؛
يا على عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آيد.
(من لایحضره
الفقیه،ج4،ص369)
حدیث (2)
امام على عليه السلام :
أَعقَلُ النّاسِ أَبعَدُهُم عَن كُلِّ دَنيَّةٍ؛
عاقل ترين مردم كسى است كه از همه پَستى ها دورتر باشد.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص197)
حدیث (3)
امام على عليه السلام :
مَن لَم يُهَذِّب نَفسَهُ لَم يَنتَفِع بِالعَقلِ؛
هر كس خود را تزكيه نكند، از عقل بهره نمى برد.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص240)
حدیث (4)
امام حسین عليه السلام:
لا يَكمُلُ العَقلُ إلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ؛
عقل جز با پيروى از حق كامل نمى شود.
(بحار
الانوار(ط-بیروت)ج75،ص127)
حدیث (5)
امام على عليه السلام :
أَفضَلُ النّاسِ عَقلاً أَحسَنُهُم تَقديرا لِمَعاشِهِ وَ أَشَدُّهُمُ
اهتِماما بِإِصلاحِ مَعادِهِ؛
عاقل ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه ريزى كند و در اصلاح آخرتش
بيشتر همّت نمايد.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص52)
حدیث (6)
امام على عليه السلام :
زكوةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ؛
زكات عقل تحمّل نادانان است.
(تصنیف غررالحکم
و دررالکلم،ص56)
حدیث (7)
امام على عليه السلام :
رَدعُ النَّفسِ عَن زَخارِفِ الدُّنيا ثَمَرَةُ العَقلِ؛
دورى از تجمّلات دنيا ميوه عقل است.
(تصنیف غررالحکم
و دررالکلم،ص241)
حدیث (8)
امام على عليه السلام :
لَيسَ العاقِلُ مَن يَعرِفُ الخَيرَ مِنَ الشَّرِّ وَلكِنَّ العاقِلُ مَن
يَعرِفُ خَيرَ الشَّرَّينِ؛
عاقل آن نيست كه خير را از شر تشخيص دهد، بلكه عاقل كسى است كه ميان دو شر، آن را
كه ضررش كمتر است بشناسد.
(بحار
الانوار(ط-بیروت)ج75،ص6)
حدیث (9)
قال الحسين عليه السلام :
إذا وَرَدَت عَلَى العاقِلِ
لُمَّة ٌ قَمَعَ الحُزنَ بِالحَزمِ وَ قَرَعَ العَقلَ لِلاِحتيالِ؛
چون براى عاقل مشكلى پيش آيد، غم خود را با هوشيارى و دورانديشى از ميان مى برد و
عقل را به چاره جويى وامى دارد.
(نزهة الناظر و تنبیه الخاطر،ص84)
حدیث (10)
امام على عليه السلام :
يَنبَغى
لِلعاقِلِ اَن يَحتَرِسَ مِن سُكرِ المالِ وَ سُكرِ القُدرَةِ
، وَ سُكرِ العِلمِ ، وَ سُكرِ المَدحِ وَ سُكرِ الشَّبابِ ،
فَاِنَّ لِكُلِّ ذالِكَ رياحا خَبيثَةً تَسلُبُ العَقلَ وَ
تَستَخِفُّ الوَقارَ ؛
سزاوار است كه عاقل ، از
مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا كه هر يك را
بادهاى پليدى است كه عقل را نابود مى كند و وقار و هيبت را كم مى نمايد
.
(تصنیف غرر
الحكم
و دررالکلم،ص66)
حدیث (11) رسول خدا صلی الله علیه و آله:
مَن اُلهِمَ
الصِّدقَ فى كَلامِهِ وَ الإنصافَ مِن نَفسِهِ وَ بِرَّ
والِدَيهِ وَ وَصلَ رَحِمِهِ، اُنسِى ءَ لَهُ فى اَجَلُهُ وَ
وُسِّعَ عَلَيهِ فى رِزقِهِ وَ مُتِّعَ بِعَقلِهِ وَ لُـقِّنَ
حُجَّتَهُ وَقتَ مُساءَلَتِهِ ؛
به هر كس، راستگويى
در گفتار، انصاف در رفتار، نيكى به والدين و صله رحم الهام شود،
اجلش به تأخير مى افتد، روزيش زياد مى گردد، از عقلش بهره مند
مى شود و هنگام سئوال [مأموران الهى] پاسخ لازم به او تلقين
مى گردد.
(اعلام الدين، ص 265)
حدیث (12)
امام على عليه السلام :
اَلحِلمُ غِطاءٌ ساتِرٌ وَالعَقلُ حُسامٌ قاطِعٌ، فَاستُر خَلَلَ خَلقِكَ
بِحِلمِكَ وَقاتِل هَواكَ بِعَقلِكَ؛
بردبارى پرده اى پوشاننده و عقل شمشيرى برنده است، پس عيبهاى اخلاقى خود را با
بردبارى بپوشان و با عقلت به جنگ هوا و هوست برخيز.
(الذریه الی الحافظ الشریعه،ج1،ص213)
حدیث (13)
امام على عليه السلام :
حُبُّ الدُّنيا
يُفسِدُ العَقلَ وَ يُصِمُّ القَلبَ عَن سَماعِ الحِكمَةِ وَ
يوجِبُ اَليمَ العِقابِ؛
دل بستگى به دنيا، عقل را فاسد مى كند، قلب را
از شنيدن حكمت ناتوان مى سازد و باعث عذاب دردناك مى شود.
(مستدرک الوسائل و منبسط المسائل،ج12،ص41)
حدیث (14)
امام حسين عليه السلام :
لا يَكمُلُ العَقلُ إلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ؛
عقل جز با پيروى از حق كامل نمى شود.
(أعلام الدین فی صفات المؤمنین،ص298)
حدیث (15) رسول خدا صلی الله علیه و آله:
مَنِ استَشارَهُ أَخوهُ المُؤمِنُ فَلَم يَمحَضهُ النَّصيحَةَ سَلَبَهُ
اللّه لُبَّهُ؛
هر كس برادر مؤمنش با او مشورت كند و او صادقانه راهنمائيش نكند، خداوند عقلش را از
او بگيرد.
(بحارالأنوار،
ج72، ص104)
حدیث (16) رسول خدا صلی الله علیه و آله:
أَعقَلُ النّاسِ أَشَدُّهُم مُداراةً لِلنّاسِ؛
عاقل ترين مردم كسى است كه بيشتر با مردم مدارا كند.
(من لايحضره الفقيه، ج4، ص395)
حدیث (17)
امام على عليه السلام :
اَلعَقلُ يَهدى وَيُنجى، وَالجَهلُ يُغوى وَيُردى؛
عقل راهنمايى مى كند و نجات مى دهد و نادانى گمراه مى كند و نابود مى گرداند.
(غررالحکم و دررالحکم،ص124)
حدیث (18)
امام على عليه السلام :
اَکثَرُ مَصَارعِ العُقُولِ تَحتَ بُرُوقِ
المَطَامِعِ؛
قربانگاه عقلها
غالبا در پرتو طمعها است.
(نهج البلاغه،ص507)
حدیث (19)
امام على عليه السلام :
لا غِنَی کالعَقلِ، و لا فَقرَ کالجَهلِ، و لا میراثَ
کالاَدَب و لا ظَهیرَ کالمُشاوَرَه؛
هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی
چون مشورت نخواهد بود.
(نهج البلاغه،ص478)
حدیث (20) رسول خدا صلی الله علیه و آله:
لا فقرَ اَشدُّ مِنَ
الجَهلِ ، لا مالَ اَعودُ مِن العَقلِ؛
هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
(تحف العقول، ص6)
حدیث (21) امام على عليه السلام :
اَلْحِلْمُ غِطاءٌ ساتِرٌ وَالْعَقْلُ حِسامٌ
قاطِعٌ، فَاسْتُرْ خَلَلَ خَلْقِكَ بِحِلْمِكَ وَقاتِلْ هَواكَ
بِعَقْلِكَ؛
بردبارى پرده اى پوشاننده و عقل شمشيرى برنده است،
پس عيبهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان و با عقلت به جنگ هوا و
هوست برخيز.
(الذریه الی الحافظ الشریعه،ج1،ص213)
حدیث (22) امام على عليه السلام :
اَعْقَلُ النّاسِ مَنْ كانَ بِعَيْبِهِ بَصيرا وَ
عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ ضَريرا؛
عاقلترين مردم كسى است كه به عيبهاى خويش بينا و
از عيوب ديگران، نابينا باشد.
(غررالحكم، ص207)
حدیث (23) امام صادق عليه السلام :
لا يُعَدُّ الْعاقِلُ عاقِلاً حَتّى يَسْتَـكْمِلَ
ثَلاثا: اِعْطاءَ الْحَقِّ مِنْ نَفْسِهِ عَلى حالِ الرِّضا وَ
الْغَضَبِ وَ اَنْ يَرْضى لِلنّاسِ ما يَرْضى لِنَفْسِهِ وَ
اسْتِعْمالَ الْحِلْمِ عِنْدَ الْعَثْرَةِ؛
عاقل، عاقل نيست مگر آن كه سه صفت را در خود به
كمال رساند: حق را در هنگام خشنودى و خشم ادا كند، آنچه را براى خود
مىپسندد، براى ديگران هم بپسندد و هنگام خطاى ديگران، بردبار باشد.
(تحف العقول، ص 318)
حدیث (24) امام صادق عليه السلام :
دِعامَةُ الاِْنْسانِ الْعَقْلُ وَ الْعَقْلُ مِنْهُ الْفِطْنَةُ وَ
الْفَهْمُ وَ الْحِفْظُ وَ الْعِلْمُ وَ بِالْعَقْلِ يَكْمُلُ وَ هُوَ
دَليلُهُ وَ مُبْصِرُهُ وَ مِفْتاحُ اَمْرِهِ فَاِذا كانَ تَاْييدُ
عَقْلِهِ مِنَ النّورِ كانَ عالِما حافِظا ذاكِرا فَطِنا فَهِما
فَعَلِمَ بِذلِكَ كَيْفَ وَ لِمَ وَ حَيْثُ وَ عَرَفَ مَنْ نَصَحَهُ وَ
مَنْ غَشَّهُ فَاِذا عَرَفَ ذلِكَ عَرَفَ مَجْراهُ وَ مَوصولَهُ وَ
مَفْصولَهُ وَ اَخْلَصَُّهُ مِنْ تَاْييدِ العَقْلِ؛
ستون انسانيت، عقل است و از عقل، زيركى، فهم، حفظ و دانش بر
مىخيزد. با عقل، انسان به كمال مىرسد. عقل، راهنماى انسان، بينا
كننده و كليد كارهاى اوست. هر گاه عقل با نور يارى شود، دانا، حافظ،
تيزهوش و فهيم مىشود و بدين وسيله (پاسخ) چگونه، چرا و كجا را مىفهمد
و خيرخواه و دغلكار را مىشناسد و هرگاه اين را دانست، مسير حركت 49 و
خويش و بيگانه را مىشناسد و در توحيد و طاعت خداوند اخلاص مىورزد و
چون چنين كرد، آنچه از دست رفته جبران مىكند و بر آنچه در آينده
مىآيد چنان وارد مىشود كه مىداند در كجاى آن است و براى چه منظورى
در آنجاست. از كجا آمده و به كجا مىرود. و اين همه از پرتو تأييد عقل
است.
(كافى، ج 1، ص 25)
حدیث (25) امام كاظم عليه السلام :
كَما لا يَقومُ الْجَسَدُ اِلاّ بِالنَّفْسِ
الحَيَّةِ فَكَذلِكَ لا يَقومُ الدّينُ اِلاّ بِالنِّيَّةِ الصّادِقَةِ
وَ لا تَثْبُتُ النِّيَّةُ الصّادِقَهُ اِلاّ بِالْعَقْلِ؛
همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است،
قوام ديندارى هم تنها به نيّت پاك است و نيّت پاك، جز با عقل حاصل
نمىشود.
(تحف العقول، ص 396)
حدیث (26) امام رضا عليه السلام :
اِذا اَرادَ اللّهُ اَمْرا سَلَبَ الْعِبادَ
عُقولَهُمْ فَاَنْفَذَ اَمْرَهُ وَ تَمَّتْ اِرادَتُهُ فَاِذا اَنْفَذَ
اَمْرَهُ رَدَّ اِلى كُلِّ ذى عَقْلٍ عَقْلَهُ فَيَقولُ كَيْفَ ذا؟ وَ
مِنْ اَيْنَ ذا؟
هر گاه خداوند چيزى را بخواهد، عقلهاى بندگان را از
آنها مىگيرد و حكم خود را اجرا مىكند و خواسته خود را به پايان
مىرساند. همين كه حكم خود را اجرا كرد، عقلِ هر صاحب عقل را به او بر
مىگرداند، آنگاه او مرتب مىگويد: چگونه و از كجا چنين و چنان شد.
(تحف العقول، ص442)
حدیث (27) امام على عليه السلام :
اَعْقَلُ النّاسِ مَنْ غَلَبَ جِدُّهُ هَزْلَهُ وَ
اسْتَظْهَرَ عَلى هَواهُ بِعَقْلِهِ؛
عاقل كسى است كه جدّى اش از شوخى اش بيشتر باشد و
با كمك عقلش بر هوا و هوسش پيروز گردد.
(تصنیف غررالحكم،ص52)
حدیث (28) امام على عليه السلام :
اَلا وَ اِنَّ اللَّبيبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ
الاْآراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِى الْعَواقِبِ؛
بدانيد عاقل، كسى است كه با فكر درست، به استقبال
نظرات گوناگون برود و در عواقب امور بنگرد.
(غررالحكم،ص178)
حدیث (29) امام على عليه السلام :
اِحْتَمِلْ ما يَمُرُّ عَلَيْكَ فَاِنَّ
الاِْحْتِمالَ سِتْرُ الْعُيوبِ وَ اِنَّ الْعاقِلَ نِصْفُهُ
اِحْتِمالٌ وَ نِصْفُهُ تَغافُلٌ؛
در برابر آنچه بر تو مىگذرد، بردبار باش، زيرا
بردبارى، عيبها را مىپوشاند. به راستى كه نيمى از عقل، بردبارى و
نيمه ديگرش خود را به غفلت زدن است.
(غررالحكم،ص139)
حدیث (30) امام على عليه السلام :
اَلْعاقِلُ مَنْ صانَ لِسانَهُ عَنِ الْغيبَةِ؛
عاقل كسى است كه زبانش را از بدگويى پشت سر ديگران،
نگه دارد.
(غررالحكم، ص108)
حدیث (31) امام على عليه السلام :
اتَّهِمُوا عُقولَكُمْ فَاِنِّهُ مِنَ الثِّقَةِ
بِها يَكونُ الْخَطاءُ؛
عقل خويش را زير سؤال ببريد؛ زيرا از اعتماد به آن،
خطاها سرچشمه مىگيرد.
(شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحكم، ج2،ص267)
حدیث (32) امام على عليه السلام :
اَلْعاقِلُ اِذا تَـكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ اَتْبَعَها
حِكْمَةً وَ مَثَلاً وَ الاَحْمَقُ اِذا تَـكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ
اَتْبَعَها حِلْفا؛
عاقل، هر گاه سخن بگويد، آن را با سخنى حكيمانه و
ضرب المثل همراه سازد و نادان هرگاه سخن بگويد، آن را با سوگند همراه
كند.
(شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج20، ص289)
حدیث (33) امام على عليه السلام :
ما عُبِدَ اللّهُ بِشَىْءٍ اَفْضَلَ مِنَ
الْعَقْلِ وَ ما تَمَّ عَقْلُ امْرِىءٍ حَتّى يَكونَ فيهِ خِصالٌ
شَتّى: اَلْكُفْرُ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأمونانِ وَ الرُّشْدُ وَ
الْخَيْرُ مِنْهُ مَأمولانِ وَ فَضْلُ مالِهِ مَبْذولٌ وَ فَضْلُ
قَوْلِهِ مَكفوفٌ وَ نَصيبُهُ مِنَ الدُّنْيَا القوتُ لا يَشْبَعُ مِنَ
الْعِلْمِ دَهْرَهُ اَلذُّلُّ اَحَبُّ اِلَيْهِ مَعَ اللّهِ مِنَ
العِزِّ تَمامُ الاَمْرِ؛
خداوند با چيزى بهتر از عقل عبادت نشده است، و عقل
كسى كامل نشود، مگر در او چند خصلت باشد: كفر و بدى از او انتظار
نمىرود، رشد و خوبى در او اميد مىرود، زيادى ثروتش بخشوده و زيادى
سخنش نگه داشته شده است، بهره او از دنيا تنها غذاى روزانه است، در طول
زندگى از دانش سير نمىشود، خوارى را با خداوند از عزّت با ديگران،
بيشتر دوست دارد، عقـــل و عــاقـل نزد او دوست داشتنى تر از
شرف و بزرگى است، خوبىِ كم ديگران را بسيار و خوبى بسيار خود را كم
مىشمرد، همه مردم را از خودش بهتر و خود را نزد خويش از همه بدتر
مىداند و اين مهمترين خصلت است.
(كافى، ج 1، ص 18)
حدیث (34) امام على عليه السلام :
اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِنْ شيَمِ اُولِى
الاَلْبابِ؛
خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است.
(غررالحكم، ص253)
حدیث (35) امام على عليه السلام :
اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ
سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ ؛
عاقل كسى است كه كارهايش را خوب انجام دهد و تلاشى
كه مىكند، به جا باشد.
(غررالحكم، ص96)
حدیث (36) امام حسين عليه السلام :
لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ؛
عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمىشود.
(اعلام الدين، ص 298)
حدیث (37) پيامبر صلى الله عليه وآله :
اَنَسٌ: قيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، اَلرَّجُلُ
يَكونُ حَسَنَ الْعَقْلِ كَثيرَ الذُّنوبِ؟ قالَ: ما مِنْ آدَمىٍّ
اِلاّ وَ لَهُ ذُنوبٌ وَ خَطايا يَقْتَرِفُها، فَمَنْ كانَتْ
سَجيَّتُهُ الْعَقْلَ وَ غَريزَتُهُ الْيَقينَ لَمْ تَضُرَّهُ
ذُنوبُهُ. قيلَ: كَيْفَ ذلِكَ يا رَسُولَ اللّهِ؟ قالَ: لاَِنَّهُ
كُلَّما اَخْطَاَ لَمْ يَلْبَثْ اَنْ تَدارَكَ ذلِكَ بِتَوْبَةٍ وَ
نَدامَةٍ عَلى ما كانَ مِنْهُ فَيَمْحو ذُنوبَهُ وَ يَبْقى لَهُ فَضْلٌ
يَدْخُلُ بِهِ الْجَنَّةَ؛
اَنس گويد: سؤال شد: «اى رسول خدا! ممكن است كسى از
عقل نيكو برخوردار باشد و گناهان بسيار داشته باشد؟». پيامبر
صلىاللهعليهوآله فرمودند: هيچ انسانى نيست، مگر اين كه گناهان و
خطاهايى مرتكب مىشود، ولى هر كس سرشتش عقل و نهادش يقين باشد، گناهانش
به او آسيب نمىرساند». گفته شد: «اى رسول خدا! چگونه است اين؟».
فرمودند: «زيرا عاقل هرگاه مرتكب خطايى گردد، بىدرنگ آن را با توبه و
پشيمانى جبران كند و با اين كار، گناهانش را پاك مىگرداند و خوبى
هايى برايش باقى مىماند كه با آن، وارد بهشت مىگردد».
(مجموعه ورام، ج 1، ص 62)
حدیث (38) پيامبر صلى الله عليه و آله :
سُئِلَ النَّبىُّ صلى الله عليه و آله عَنْ
قَوْلِهِ: «اَ يُّـكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً» فَقالَ: اَ يُّـكُمْ
اَحْسَنُ عَقْلاً، ثُمَّ قالَ صلى الله عليه و آله : اَتَمُّكُمْ
عَقْلاً وَ اَشَدُّكُمْ لِلّهِ خَوْفا وَ اَحْسَنُكُمْ فيما اَمَرَ
اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ وَ نَهى عَنْهُ نَظَرا وَ اِنْ كانَ
اَقَلَّكُمْ تَطَوُّعا؛
از پيامبر صلى الله عليه و آله از معنى آيه «[تا
بيازمايد] كداميك عملتان بهتر است» پرسيدند. فرمودند: يعنى كداميك
عاقلتريد. سپس فرمودند: مقصود، كسى است كه عقلش كاملتر، از خدا
بيمناكتر و در امر و نهى خداوند دقيقتر است؛ هر چند مستحبّاتش كمتر
باشد.
(بحارالأنوار، ج 67، ص 233)
حدیث (39) امام على عليه السلام :
جاهِدْ شَهْوَتَكَ وَ غالِبْ غَضَبَكَ وَ خالِفْ
سوءَ عادَتِكَ، تَزْكُ نَفْسُكَ وَ يَكْمُلْ عَقْلُكَ وَ تَسْتَـكْمِلْ
ثَوابَ رَبِّكَ؛
با هوا و هوست مبارزه كن، بر خشمت مسلّط شو و با
عادتهاى بدت مخالفت كن، تا روحت پاك و عقلت كامل گردد و پاداش
پروردگارت را به تمامى دريافت نمايى.
(غررالحكم، ص338)
حدیث (40) امام على عليه السلام :
مَنْ شاوَرَ ذَوِى
الْعُقولِ اسْتَضاءَ بِاَنْوارِ الْعُقولِ؛
هر كس با عقلا مشورت
كند، از نور عقلها بهره مى برد.
(غررالحكم، ص627)
حدیث (41) امام على عليه السلام :
اِنَّ بِذَوِى الْعُقولِ مِنَ الْحاجَةِ اِلَى
الاَدَبِ كَما يَظْمَأُ الزَّرْعُ اِلَى الْمَطَرِ؛
نياز عاقلان به ادب، همانند نياز كشتزار به باران
است.
(غررالحكم، ص225)
حدیث (42) امام على عليه السلام :
اَلْعَقْلُ حِفْظُ
التَّجارِبِ وَ خَيْرُ ما جَرَّبْتَ ما وَعَظَكَ؛
عقل، اندوختن تجربهها (و عمل به آن) است و
بهترين تجربه، آن است كه پندت داده.
(نهج البلاغه، ص402)
حدیث (43) امام على عليه السلام :
لَقَدْ سَبَقَ اِلى جَنّاتِ عَدْنٍ اَقْوامٌ ما
كانوا اَكْثَرَ النّاسِ لا صَوْما وَ لا صَلاةً وَ لا حَجّا وَ لاَ
اعْتِمارا وَ لكِنَّهُمْ عَقَلوا عَنِ اللّهِ مَواعِظَهُ؛
گروههايى به سوى بهشت برين (از ديگران) پيشى
گرفتند كه بيش از ديگران اهل روزه، نماز، حج و عمره نبودند، بلكه آنان
در موعظههاى الهى تعقل كردند.
(مجموعه ورام، ج 2، ص 213)
حدیث (44) امام على عليه السلام :
فَسادُ الاَْخْلاقِ
بِمُعاشَرَةِ السُّفَهاءِ وَ صَلاحُ الاَْخْلاقِ بِمُنافَسَةِ
الْعُقَلاءِ وَ الْخَلْقُ اَشْكالٌ فَكُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ؛
معاشرت با نابخردان، اخلاق را فاسد و رقابت با عقلا
اخلاق را اصلاح مىنمايد و مردم متفاوتند، و هر كس بر حسب طينت خود
رفتار مىكند.
(عوالم العلوم و المعارف، ج 23، ص 279)
حدیث (45) امام على عليه السلام :
يَنْبَغى لِلْعاقِلِ اَنْ يُخاطِبَ الْجاهِلَ
مُخاطَبَةَ الطَّبيبِ الْمَريضَ؛
شايسته است كه برخورد عاقل با نادان، مانند برخورد
طبيب با بيمار باشد.
(غررالحكم، ص 797)
حدیث (46)
امام على عليه السلام :
اَلْعَقْلُ حَيْثُ
كانَ آلِفٌ مَاْلوفٌ ؛
عقل هر كجا باشد، انس گيرنده و الفت پذير
است.
(غررالحكم، ص 67)
حدیث (47) پيامبر
صلى الله عليه وآله :
اَلا وَ
اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ وَ عَرَفَ
عَدُوَّهُ فَعَصاهُ وَ عَرَفَ دارَ اِقامَتِهِ فَاَصْلَحَها وَ عَرَفَ
سُرْعَةَ رَحيلِهِ فَتَزَوَّدَ لَها؛
بدانيد كه عاقلترين مردم كسى است كه پروردگارش
را بشناسد و از او پيروى كند، دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانى
كند، جايگاه ابدى خود را بشناسد و آن را آباد كند و بداند به زودى به
آنجا سفر خواهد كرد و براى آن، توشه بردارد.
(اعلام الدين، ص 337)
حدیث (48) پيامبر
صلى الله عليه وآله :
اِنَّما
يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ
لَهُ؛
همه خوبىها با عقل شناخته مىشوند و كسى كه عقل
ندارد، دين ندارد.
(تحف العقول، ص 54)
حدیث (49) پيامبر
صلى الله عليه وآله :
رَاْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الاْيمانِ بِاللّهِ
مُداراةُ النّاسِ فى غَيْرِ تَرْكِ حَقٍّ؛
كمال عقل پس از ايمان به خدا، مدارا كردن با مردم
است به شرط آن كه حق، ترك نشود.
(تحف العقول، ص 42)
حدیث (50) پيامبر
صلى الله عليه وآله :
اَرْبَعَةٌ
تَلْزَمُ كُلَّ ذى حِجىً وَ عَقْلٍ مِنْ اُمَّتى، قيلَ: يا رَسولَ
اللّهِ، ما هُنَّ؟ قالَ: اِسْتِماعُ الْعِلْمِ، وَ حِفْظُهُ، وَ
نَشْرُهُ وَ الْعَمَلُ بِهِ؛
چهار چيز بر هر عاقل و خردمندى از امّت
من واجب است. گفته شد: «اى پيامبر خدا! آن چهار چيز كداماند؟».
فرمودند: «گوش فرادادن به دانش، نگهدارى، نشر و عمل به آن».
(تحف العقول، ص 57)
حدیث (51) پيامبر
صلى الله عليه وآله :
اِنَّ خيارَكُمْ اُولُوا النُّهى، قيلَ: يا رَسولَ
اللّهِ، وَ مَنْ اُولُوا النُّهى؟ قالَ: هُم اُولُوا الاَْخْلاقِ
الحَسَنَةِ وَ الاَحلامِ الرَّزينَةِ وَ صِلَةِ الاَْرْحامِ وَ
البَرَرَةُ بِالاُْمَّهاتِ وَ الاْآباءِ وَ الْمُتَعاهِدينَ
لِلْفُقَراءِ وَ الْجيرانِ وَ الْيَتامى وَ يُطْعِمونَ الطَّعامَ وَ
يُفْشونَ السَّلامَ فِى الْعالَمِ وَ يُصَلّونَ وَ النّاسُ نيامٌ
غافِلونَ؛
«بهترين شما صاحبان عقل هستند». گفته شد: «اى رسول
خدا! صاحبان عقل، چه كسانىاند؟». فرمودند: آنان كه داراى اخلاق
خوباند، بردبار و باوقارند، صله رحم مى نمايند، به پدران و مادران
نيكى مىكنند، به فقرا، همسايگان و يتيمان رسيدگى مىنمايند، اطعام
مىكنند، آشكارا به همه سلام مىكنند و هنگامى كه مردم در خواب و
غافلند، نماز (نماز شب) مىگذارند.
(كافى، ج 2، ص 240، ح 32)
حدیث (52) امام صادق
عليه السلام :
خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ يَزَلْ ناقِصَ
العَيْشِ زائِلَ الْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ
البَدَنِ وَ الثّانيَةُ: اَلاْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِى
الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَةُ: اَلاَنيسُ الْمُوافِقُ (قال الراوى:)
قُلْتُ: و مَا الاْنيسُ الْمُوافِقُ؟ قال: اَلزَّوجَةُ الصّالِحَةُ،
وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَليطُ الصّالِحُ وَ الخامِسَةُ: وَ هِىَ
تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ: الدَّعَةُ؛
پنج چيز است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد، همواره در
زندگى اش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است: اول، تندرستى، دوم
امنيت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى. راوى پرسيد: همراهِ همرأى
كيست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشين خوب و پنجم كه در برگيرنده
همه اينهاست، رفاه و آسايش است.
(خصال، ص 284)
حدیث (53) امام على عليه السلام :
مَنِ اطَّرَحَ الْحِقْدَ اسْتَراحَ قَلْبُهُ وَ
لُبُّهُ؛
هر كس كينه را از خود دور كند، قلب و عقلش آسوده
مى گردد.
(غررالحكم، ص634)
حدیث (54) امام على عليه السلام :
اَصْلُ الْعَقْلِ القُدَرةُ وَ ثَمَرَتُها
السُّرورُ؛
ريشه عقل، قدرت است و ميوه آن شادى.
(بحارالأنوار، ج 75،
ص7)
حدیث (55) امام صادق عليه السلام :
اَلنَّومُ راحَةٌ لِلْجَسَدِ وَ النُّطْقُ راحَةٌ
لِلرُّوحِ وَ السُّكوتُ راحَةٌ لِلْعَقْلِ؛
خواب مايه آسايش جسم، سخن مايه آسايش جان و سكوت
مايه آسايش عقل است.
(من لايحضره الفقيه، ج 4،
ص 402)
حدیث (56) امام باقر عليه السلام :
اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ يَقى بِالتَّقْوى عَنِ
الْعَبْدِ ما عَزُبَ عَنْهُ عَقْلُهُ وَ يُجَلّى بِالتَّقْوى عَنْهُ
عَماهُ وَ جَهْلَهُ؛
خداوند عزوجل به وسيله تقوا، انسان را از آنچه عقلش
به آن نمىرسد، حفظ مىكند و كوردلى و نادانى را از او دور مىنمايد.
(كافى، ج 8، ص 52)
حدیث (57) امام على عليه السلام :
عَلَى الْعاقِلِ اَنْ يُحْصى عَلى نَفْسِهِ
مَساويَها فِى الدّينِ وَ الرَّأىِ وَ الاَْخْلاقِ وَ الاَْدَبِ ،
فَيَجْمَعُ ذلِكَ فى صَدْرِهِ اَوْ فى كِتابٍ وَ يَعْمَلُ فى
اِزالَتِها ؛
بر عاقل است كه بدىهايش را در دين، انديشه، اخلاق
و ادب يادداشت كند و بهخاطرش بسپارد و براى از بين بردن آنها بكوشد.
(بحار الأنوار ، ج 75، ص 6)
حدیث (58) امام على عليه السلام :
اَللّهُمَّ ارْزُقنى عَقْلاً كامِلاً وَ عَزْما
ثاقِبا وَ لُبّا راجِحا وَ قَلْبا زَكيّا وَ عِلْما كَثيرا وَ اَدَبا
بارِعا وَاجْعَلْ ذلِكَ كُلَّهُ لى وَلا تَجْعَلْهُ عَلَىَّ
بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ؛
خدايا مرا عقلى كامل ، تصميمى نافذ، خردى برتر، دلى
پاك، دانشى فراوان و ادبى والا روزى كن و تمام اينها را به سود من قرار
ده نه به زيانم،اى مهربانترين مهربانان.
(بحار الانوار،ج84،ص325)
حدیث (59) امام على عليه السلام :
كُلُّ شَىْءٍ يَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ
يَحْتاجُ اِلَى الاَْدَبِ؛
هر چيزى به عقل نياز دارد و عقل به ادب نيازمند
است.
(غررالحکم و درر الکلم،ص510)
حدیث (60) ابن شهر آشوب :
كانَ النَّبىّ صلى الله عليه وآله قَبْلَ
المَبْعَثِ مَوصوفا بِعِشرينَ خَصلَةً مِن خِصالِ الاَنْبياءِ لَوِ
انْفَرَدَ واحِدٌ بِاَحَدِها لَدَلَّ عَلى جَلالِهِ فَكَيْفَ مَنِ
اجْتَمَعَت فيهِ؟! كانَ نَبيّا اَمينا، صادِقا، حاذِقا، اَصيلاً،
نَبيلاً، مَكينا، فَصيحا، عاقِلاً، فاضِلاً، عابِدا، زاهِدا، سَخيا،
كميا، قانِعا، مُتَواضِعا، حَليما، رَحيما، غَيورا، صَبورا، مُوافِقا،
مُرافِقا، لَميُخالِطْ مُنَجِّما وَ لا كاهِنا و لا عَيافا؛
رسول اكرم صلىاللهعليهوآله پيش از مبعوث شدن،
بيست خصلت از خصلتهاى پيامبران را دارا بودند، كه اگر كسى يكى از آنها
را داشته باشد، دليل عظمت اوست؛ چه رسد به كسى كه همه آنها را دارا
باشد، آن حضرت پيامبرى امين، راستگو، ماهر، اصيل، شريف، استوار، سخنور،
عاقل، با فضيلت، عابد، زاهد، سخاوتمند، دلير و با شهامت، قانع، متواضع،
بردبار، مهربان، غيرتمند، صبور، سازگار، و نرمخو بودند و با هيچ منجّم
(قائل به تأثير ستارگان)، غيبگو و پيشگويى همنشين نبودند.
(بحارالانوار، ج 16، ص 175)
حدیث (61) امام حسن عليه السلام :
لا یَغشُّ العاقِلُ مَن استَنصَحَه؛
خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
(تحف العقول، ص 236)
حدیث (62) امام صادق علیه السلام:
أکمَلُ الناسِ عَقلاً أحسَنُهُم خُلقاً؛
عاقل ترین مردم خوش خلق ترین آنهاست.
(اصول کافی، ج 1، ص 23)
حدیث (63) امام حسین
علیه السلام:
لا یکمل العقل إلا باتباع الحق؛
عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق.
(بحار الانوار، ج 75، ص 127)
حدیث (64) امام موسی کاظم علیه
السلام:
التَوَدُّدُ
اِلَی الناسِ نِصفُ العَقل؛
مهرورزی و دوستی با مردم، نصف عقل است.
(تحف العقول، ص 403و443)
حدیث (65) امام على عليه السلام:
العاقِلُ مَن وَعَظَتهُ التَّجارِبُ
خردمند كسى است كه
تجربه ها او را پند دهد.حدیث (66) امام على عليه السلام:
مَن تَرَکَ الإستِماعَ مِن ذَوی العُقولِ
ماتَ عَقلُهُ.
هر که به خردمندان گوش نسپارد عقلش بمیرد.
حدیث (67) پيامبر خدا (صلی الله عليه و آله):
ما قَسَمَ اللّه ُ لِلعِبادِ شَيئًا
أفضَلَ مِنَ العَقلِ
خداوند ، چيزى با ارزش تر از عقل ، در ميان بندگان تقسيم نكرد .
(الکافی ،ج1،ص12)
حدیث (68) امام عسكرى (سلام الله عليه):
حُسنُ العَقلِ
جَمالٌ باطِنٌ.
نكويى خرد، زيبايى درون است.
(بحارالانوار،ج1،ص95)
حدیث (69) پيامبر خدا (صلی الله عليه و آله):
رَأسُ العَقلِ بَعدَ
الإِيمانِ بِاللّه ِ عز و جل التَّحَبُّبُ إلَى النّاسِ
حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم :
اساس عقل ، پس از ايمان به خداوند عز و جل ، اظهار دوستى با مردم است .
(الخصال ،ج1،ص15)
حدیث (70) امام على عليه السلام:
کَثرةُ ألامانی مِن
فَسادِ العَقل.
آرزوهای زیاد از تباهی عقل است.
(غررالحکم،ص525)