حدیث (1)
پيامبر صلى الله عليه و آله:
باكِروا فی طَـلَبَ
الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَكَةٌ وَ نَجاحٌ؛
در پى روزى و نيازها، سحر خيز
باشيد؛ چرا كه حركت در آغاز روز، [مايه] بركت و پيروزى است.
نهج الفصاحه ص 371 ، ح 1078
حدیث (2)
پيامبر صلى الله عليه و آله:
إِنَّ لِكُلِّ امْرِئٍ رِزْقاً هُوَ يَأْتِيهِ لَا مُحَالَةَ فَمَنْ رَضِيَ بِهِ
بُورِكَ لَهُ فِيهِ وَ وَسِعَهُ وَ مَنْ لَمْ يَرْضَ لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيهِ وَ
لَمْ يَسَعْهُ إِنَّ الرِّزْقَ لَيَطْلُبُ الرَّجُلَ كَمَا يَطْلُبُهُ أَجَلُه
هر كس روزى اى دارد كه حتما به او خواهد
رسيد. پس هر كس به آن راضى شود، برايش پُر بركت خواهد شد و او را
بس خواهد بود و هر كس به آن راضى نباشد، نه بركت خواهد يافت و نه
او را بس خواهد بود. روزى در پى انسان است، آن گونه كه اجلش در پى
اوست.
اعلام الدين ص 342
حدیث (3)
امام صادق علیه
السلام :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَا قَسَمْتَ لِي مِنْ
قِسْمٍ أَوْ رَزَقْتَنِي مِنْ رِزْقٍ فَاجْعَلْهُ حَلَالًا طَيِّباً وَاسِعاً
مُبَارَكاً قَرِيبَ الْمَطْلَبِ سَهْلَ الْمَأْخَذِ فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ عَافِيَةٍ
وَ سَلَامَةٍ وَ سَعَادَةٍ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير
خدايا! بر
محمّد و خاندان او، درود فرست و آنچه را برايم قسمت كرده و يا روزى نموده اى، حلال،
پاك، فراوان، با بركت، دست يافتنى و آسان به دست آمدنى قرار بده، با راحتى، عافيت،
تندرستى و خوش بختى از سوى خود مقرر كن! به درستى كه تو بر هر چيز توانايى.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج
86، ص 377
حدیث (4)
امام صادق عليه السلام :
صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُسَمِّحُ الْكَفَّ وَ تُطَيِّبُ
النَّفْسَ وَ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ تُنْسِئُ فِي الْأَجَلِ.
صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى نمايد و روزى
را زياد مى كند و مرگ را به تأخير مى اندازد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص
151، ح 6
حدیث (5)
امام صادق علیه
السلام :
لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (عليه السلام) وَ
مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ وَ
يَزِيدُ اللَّهُ فِي رِزْقِكَ وَ يُحْيِيكَ اللَّهُ سَعِيداً وَ
لَا تَمُوتُ إِلَّا سَعِيداً [شَهِيداً] وَ يَكْتُبُكَ سَعِيداً.َ
زيارت امام حسين
عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در
اين صورت، خداوند عمرت را طولانى و روزى ات را زياد مى كند و
زندگى ات را همراه با سعادت مى كند و جز سعادتمند نمى ميرى و نام
تو را در شمار سعادتمندان، ثبت مى كند.
كامل الزيارات ص 152
حدیث (6)
پيامبر صلى الله عليه و آله:
مَنْ أُلْهِمَ الصِّدْقَ فِي كَلَامِهِ وَ الْإِنْصَافَ مِنْ
نَفْسِهِ وَ بِرَّ وَالِدَيْهِ وَ وَصَلَ رَحِمَهُ أُنْسِئَ لَهُ
فِي أَجَلِهِ وَ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي رِزْقِهِ وَ مُتِّعَ
بِعَقْلِهِ وَ لُقِّنَ حُجَّتَهُ وَقْتَ مُسَاءَلَتِه
به هر كس، راستگويى
در گفتار، انصاف در رفتار، نيكى به والدين و صله رحم الهام شود،
اجلش به تأخير مى افتد، روزيش زياد مى گردد، از عقلش بهره مند
مى شود و هنگام سئوال [مأموران الهى] پاسخ لازم به او تلقين
مى گردد.
اعلام الدين ص 265
حدیث (7)
پيامبر صلى الله عليه و آله:
فِى الزِّنا سِتُّ
خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنها فِى الدُّنيا وَ ثلاثٌ فِى الآخِرَةِ،
فَاَمّا الَّتى فِى الدُّنيا فَيَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ يُعَجِّلُ
الفَناءَ وَ يَقطَعُ الرِّزقَ وَ اَمّا الَّتى فِى الآخِرَةِ
فَسوءُ الحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الخُلودُ فِى النّارِ ؛
زِنا، شش پيامد
دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى اش اين است كه:
آبرو را مى بَرد، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد و سه
پيامد آخرتى اش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش
است.
مکارم الاخلاق ص 441 -
خصال ص
321، ح 3
حدیث (8)
پيامبر صلى الله عليه و آله:
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُنْسَأَ لَهُ فِي عُمُرِهِ وَ يُوَسِّعَ لَهُ
فِي رِزْقِهِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ وَ لْيَصِلْ رَحِمَهُ.
هر كس دوست دارد كه عمرش طولانى و روزى اش
زياد شود، تقواى الهى پيشه كند و صله رحم نمايد.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج
71 ، ص 102، ح 56
حدیث (9)
امام صادق علیه السلام:
اَلذُّنوبُ
الَّتى تُغَيِّيرُ النِّعَمَ البَغىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ
النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتى تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ
وَ الَّتى تَهتِكُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتى تَحبِسُ
الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطيعَةُ
الرَّحِمِ و َالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ
عُقوقُ الوالِدَينِ؛
گناهی كه نعمت ها را
تغيير مى دهد، تجاوز به حقوق ديگران است. گناهى كه پشيمانى
مى آورد، قتل است. گناهى كه گرفتارى ايجاد مى كند، ظلم است. گناهى
كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى كه جلوى روزى را مى گيرد،
زناست. گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خويشان است.
گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تيره و تار مى كند،
نافرمانى از پدر مادر است.
علل الشرايع
ج 2، ص 584 ، ح 27
حدیث (10)
امام باقر علیه السلام:
إِنَّ الْحُسَيْنَ صَاحِبَ كَرْبَلَاءَ قُتِلَ مَظْلُوماً
مَكْرُوباً عَطْشَاناً لَهْفَاناً فَآلَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ
عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لَا يَأْتِيَهُ لَهْفَانٌ وَ لَا مَكْرُوبٌ وَ
لَا مُذْنِبٌ وَ لَا مَغْمُومٌ وَ لَا عَطْشَانٌ وَ لَا مَنْ بِهِ
عَاهَةٌ ثُمَّ دَعَا عِنْدَهُ وَ تَقَرَّبَ بِالْحُسَيْنِ بْنِ
عَلِيٍّ (علیه السلام) إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا
نَفَّسَ اللَّهُ كُرْبَتَهُ وَ أَعْطَاهُ مَسْأَلَتَهُ وَ غَفَرَ
ذَنْبَهُ وَ مَدَّ فِي عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فِي رِزْقِهِ
فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ.
حسين، بزرگ مرد
كربلا، مظلوم و رنجيده خاطر و لب تشنه و مصيب زده به شهادت رسيد.
پس خداوند، به ذات خود، قسم ياد كرد كه هيچ مصيبت زده و رنجيده
خاطر و گنهكار و اندوهناك و تشنه اى و هيچ بَلا ديده اى به خدا روى
نمى آورد و نزد قبر حسين
علیه السلام دعا نمى كند و آن حضرت را
به درگاه خدا شفيع
نمى سازد، مگر اين كه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده
مى كند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى اش را گسترده
مى سازد. پس اى اهل بينش، درس بگيريد!
بحارالأنوار(ط-بیروت)
ج 98، ص 46، ح 5
حدیث (11)
امام على عليه السلام :
وُصولُ المَرءِ
اِلى كُلِّ ما يَبتَغيهِ مِن طيبِ عَيشِهِ وَ اَمنِ سِربِهِ وَ
سَعَةِ رِزقِهِ بِحُسنِ نيَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلقِهِ؛
انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه
در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محيط و روزى زياد، دست
مى يابد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 92 ، ح 1607
حدیث (12)
امام على عليه السلام :
الْأَمَانَةُ تَجُرُّ الرِّزْقَ وَ الْخِيَانَةُ تَجُرُّ الْفَقْر
امانتدارى روزى مى آورد و خيانت در امانت فقر.
تحفل العقول ص 221 -
بحارالأنوار(ط-بیروت)
ج 75، ص60، ح138
حدیث (13)
امام على عليه السلام :
إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَا
يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ لَكِنْ يُضَاعِفَانِ
الثَّوَابَ وَ يُعْظِمَانِ الْأَجْرَ وَ أَفْضَلُ مِنْهُمَا كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ
إِمَامٍ جَائِر
امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزديك مى كنند و نه از روزى كم مى نمايند،
بلكه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى سازند و برتر از امر به معروف و نهى از
منكر سخن عادلانه اى است نزد حاكمى ستمگر.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 332 ، ح 7637 {شبیه این حدیث در نهج
البلاغه(صبحی صالح) ص 542 ، ح 374 }
حدیث (14)
پيامبر صلى الله عليه و آله:
الصَّلَاةُ مِنْ شَرَائِعِ الدِّينِ وَ فِيهَا مَرْضَاةُ الرَّبِّ عَزَّ وَ
جَلَّ وَ هِيَ مِنْهَاجُ الْأَنْبِيَاءِ وَ لِلْمُصَلِّي حُبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ
هُدًى وَ إِيمَانٌ وَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ وَ بَرَكَةٌ فِي الرِّزْقِ
نماز، از آيين هاى دين است و رضاى
پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى نمازگزار، محبت
فرشتگان، هدايت، ايمان، نور معرفت و بركت در روزى است.
خصال ص 522، ح 11
حدیث (15)
امام صادق علیه
السلام :
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْجَمَالَ
وَ التَّجَمُّلَ وَ يَكْرَهُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ وَ إِنَّ
اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدِهِ نِعْمَةً
يُحِبُّ أَنْ يَرَى أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَيْهِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ
قَالَ يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُحَسِّنُ دَارَهُ
وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ
الشَّمْسِ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق
امام
صادق عليه السلام : خداوند زيبايى و خودآرايى را دوست دارد و از
فقر و تظاهر به فقر بيزار است. هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى
بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند. عرض شد: چگونه؟ فرمودند:
لباس تميز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانه اش را گچكارى كند، جلوى
در حياط خود را جاروكند، حتى روشن كردن چراغ قبل از غروب خورشيد
فقر را مى برد و روزى را زياد مى كند.
ارشاد القلوب(دیلمی) ج 1 ، ص 195
حدیث (16)
امام صادق علیه
السلام :
غَسْلُ الْإِنَاءِ وَ كَسْحُ الْفِنَاءِ مَجْلَبَةٌ لِلرِّزْق
شستن ظرف و جارو زدن جلو در منزل، باعث جلب روزى مى شود.
مکارم الاخلاق ص 127 -
خصال ص 54، ح 73
حدیث (17)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلكَذِبُ يَنقُصُ الرِّزقَ؛
دروغ، روزى را كم مى كند.
نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087
حدیث (18)
امام صادق عليه السلام:
إِنَّ النَّاسَ يَسْتَغْنُونَ إِذَا عُدِلَ بَيْنَهُمْ وَ تُنْزِلُ
السَّمَاءُ رِزْقَهَا وَ تُخْرِجُ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا بِإِذْنِ اللَّهِ
تَعَالَى.
اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه
بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو
مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 568، ح 6
حدیث (19)
امام على عليه السلام :
إِنَّ العَبدَ لَيَحرُمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَركِ الصَّبرِ، وَ لا
يُزادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ؛
بنده به سبب بى صبرى، خودش را از روزى حلال محروم مى كند و
بيشتر از روزى مقدّر هم نصيبش نمى شود.
شرح نهج البلاغه(ابن
ابی الحدید)
ج3، ص160
حدیث (20)
امام حسين عليه السلام :
لَيْسَتِ الْعِفَّةُ بِمَانِعَةٍ رِزْقاً وَ لَا
الْحِرْصُ بِجَالِبٍ فَضْلًا وَ إِنَّ الرِّزْقَ مَقْسُومٌ وَ
الْأَجَلَ مَحْتُومٌ وَ اسْتِعْمَالَ الْحِرْصِ طَالِبُ الْمَأْثَم
نه خوددارى از حرام و ناپسند، مانع روزى مى شود و نه حرص روزىِ بيشتر مى آورد، كه
روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص به سوى گناه مى كشد.
اعلام الدین ص 428
حدیث (21) امام رضا علیه السلام:
مَنْ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى
بِالْقَلِيلِ مِن الرِّزْقِ رَضِيَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْقَلِيلِ مِنَ الْعَمَلِ.
هر کـس به رزق و
روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم
او راضى خواهد بود.
بحـارالانـوار(ط-بیروت)ج 75،ص 356 و 357 ، ح 12
حدیث (22) امام موسى كاظم عليه السلام :
اَداءُ الاَمانَةِ و َالصِّدْقُ يَجْلِبانِ
الرِّزْقَ، و َالْخيانَةُ وَ الْكَذِبُ يَجْلِبانِ الفَقْرَ وَ
النِّفاقَ؛
اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى كند و خيانت
و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى شود.
تحف العقول ص 403 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75، ص 327
حدیث (23) امام صادق
علیه السلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ
الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى
الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛
نماز شب، انسان را خوش سيما، خوش اخلاق و خوشبو
مى كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى نمايد و غم و اندوه را از بين
مى برد و چشم را نورانى مى كند.
ثواب الأعمال ص 42
حدیث (24) امام على علیه السلام :
تَغَرَّبْ عَنِ الْأَوْطَانِ فِي طَلَبِ الْعُلَى
وَ سَافِرْ فَفِي الْأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِدَ
تَفَرُّجُ هَمٍ وَ اكْتِسَابُ مَعِيشَةٍ
وَ عِلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْبَةُ مَاجِد
براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن
كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش
و آداب زندگى، و همنشينى با بزرگواران.
مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج 8، ص
115، ح 9199
حدیث (25) امام على علیه السلام :
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي عَقْلًا كَامِلًا وَ
عَزْماً ثَاقِباً وَ لُبّاً رَاجِحاً وَ قَلْباً زَكِيّاً وَ عِلْماً
كَثِيراً وَ أَدَباً بَارِعاً وَ اجْعَلْ ذَلِكَ كُلَّهُ لِي وَ لَا
تَجْعَلْهُ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
خدايا مرا عقلى كامل ، تصميمى نافذ، خردى برتر، دلى
پاك، دانشى فراوان و ادبى والا روزى كن و تمام اينها را به سود من قرار
ده نه به زيانم،اى مهربانترين مهربانان.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 84 ، ص 325 ، ح 14
حدیث (26) امام على علیه السلام :
فى سَعَةِ الاَخْلاقِ كُنوزُ الاَرْزاقِ؛
گنج هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 8 ، ص 23
حدیث (27) امام على علیه السلام :
مَنْ ساءَ خُلْقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ؛
هر كس بد اخلاق باشد، روزى اش تنگ مىشود.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 264 ، ح 5711
حدیث (28) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
مَنِ انْقَطَعَ اِلَى اللّهِ كَفاهُ اللّهُ كُلِّ
مَؤُنَةٍ وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنِ انْقَطَعَ
اِلَى الدُّنْيا و َكَلَهُ اللّهُ اِلَيْها؛
هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او
را تأمين مىكند و از جايى كه انتظار ندارد، روزىاش مىدهد؛ امّا هر
كس چشم اميدش به دنيا باشد، خداوند، او را به دنيا وا مىگذارد.
نهج الفصاحه ص 731 ، ح 2796
حدیث (29) امام على علیه السلام :
ألاستِغفارُ یَزیدُ فی الرّزقِ.
استغفار روزی را زیاد می کند.
خصال ص 505 - جامع الاخبار(شعیری) ص 124
حدیث (30) امام صادق علیه السلام :
مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأهل بَیتِهِ زیدَ فی رزقِه.
کسی که به خانواده اش خوب احسان کند روزیش زیاد میشود.
بحارالانوار(ط-بیروت) ج71، ص 104 ، ح 64
حدیث (31) امام باقر عليه السلام:
مَن حَسُنَت نِیتُه زِیدَ فِی رِزقِه؛
هر که خوش نیت باشد ، روزی اش افزایش می یابد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 105 ، ح 11
حدیث (32) امام على علیه السلام :
فَعَدَلَ فیها لیبتَلی مَن أرادَ بِمَیسورِها وَ مَعسورَها وَ
لیختَبِرَ بِذَلِکَ الشُّکرَ وَ الصَّبرَ مِن عَنیها وَ فَقیرِها
خداوند متعال روزی ها را عادلانه تقسیم کرد تا هر که را بخواهد به وسعت
روزی یا تنگی آن بیازماید و میزان سپاسگزاریِ توانگر و شکیباییِ تهیدست
را امتحان کند.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 134 از خطبه 91
حدیث (33) امام صادق علیه السلام :
قلتُ لأبي عبدِاللّهِ (عليه السلام) :
الرّجُلُ يَتّجِرُ ، فإنْ هُو آجَرَ نَفسَهُ اُعطِيَ ما يُصِيبُ في
تجارتِهِ ، فقالَ: لا يُؤاجِرْ نفسَهُ، و لكنْ يَسترزِق ُاللّهَ عزّ
و جلّ و يَتَّجِرُ، فإنّهُ إذا آجَرَ نفسَهُ حَظَرَ على نفسِهِ الرِّزْقَ
.
به ابو عبداللّه امام صادق (عليه السلام) عرض كردم:شخصى مى تواند
تجارت كند، با اين حال اگر خودش را اجير [ديگرى] سازد، به اندازه اى
كه خودش تجارت كند، به او داده مى شود.
فرمود: اجير نشود؛ بلكه از خداوند بزرگ روزى طلبد و دست به تجارت زند؛
زيرا اگر اجير شود ، مانع روزى خود شده است.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص90 ، ح 3