حدیث (1)
پيامبر
صلی الله علیه و آله و سلم:
الْبَيِّعَانِ بِالْخِيَارِ مَا لَمْ
يَفْتَرِقَا فَإِنْ صَدَقَا وَ بَيَّنَا بُورِكَ لَهُمَا فِي بَيْعِهِمَا وَ إِنْ
كَتَمَا وَ كَذَبَا مُحِقَ بَرَكَةُ بَيْعِهِمَا
خريدار و فروشنده، تا از يكديگر جدا
نشده اند، اختيار [فسخ معامله را] دارند. اگر راست بگويند و [عيب
را] آشكار بگويند، داد و ستد براى هر دو، بركت خواهد داشت، و اگر
[عيب را] بپوشانند و دروغ بگويند بركت دادوستدشان خواهد رفت.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 13 ، ص 298 ، ح 15410
حدیث (2) امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه
السلام:
أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ يَتَقَبَّلُ بِالْعَمَلِ فَلَا يَعْمَلُ فِيهِ وَ
يَدْفَعُهُ إِلَى آخَرَ فَيَرْبَحُ فِيهِ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ يَكُونَ قَدْ
عَمِلَ فِيهِ شَيْئا
فردى كارى را بر مى دارد ؛ اما
خودش آن را انجام نمى دهد ؛ بلكه به ديگرى وا مى گذارد و در اين ميان سود مى برد.
فرمود: نه، مگر آن كه خودش نيز مقدارى از آن كار را انجام دهد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 273 و 274 ، ح 1
حدیث (3)
پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
مَنْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ
عَلَيْهِ رِيحَ الْجَنَّةِ وَ إِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ
خَمْسِمِائَةِ عَام
كسى كه مزدِ اجيرى را كم دهد ، خداوند عملش را باطل مى گرداند و بوى بهشت را كه از
مسافت پانصد ساله به مشام مى رسد، بر وى حرام مى كند.
من لا یحضر الفقیه ج 4 ، ص 12 ، ح 4968 {شبیه این حدیث در امالی(صدوق) ص 427 ، ح 1
}
حدیث (4)
پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
ظُلمُ الأجِيرِ أجرَهُ مِن الكبائرِ .
كم دادن مزد اجير (كارگر) ، از گناهان كبيره است.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص 170 ، ح 27
حدیث (5)
پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
أعطُوا الأجيرَ أجرَهُ قَبلَ أنْ يَجِفَّ عَرَقُهُ
مزد كارگر را پيش از آن كه عرقش
خشك شود بدهيد
صحیفه امام رضا علیه السلام ص 88 ، ح 5
حدیث (6) امام علی علیه السلام
:
نَهى [رسولُ اللّهِ صلى الله عليه
و آله] أن يُسْتَعمَلَ أجيرٌ حتّى يُعلمَ ما اُجرتُهُ .
[پيامبر خدا صلى الله عليه و آله] نهى فرمود
از اين كه كارگرى، پيش از تعيين مزدش، به كار گرفته شود.
من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 10 ، ح 4968 - امالی(صدوق) ص 426 ، ح 1