شهید آوینی

 
نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آغاز به کار کرد
نخستین جشنواره ملی و نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای عصر روز دوشنبه با حضور محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره و نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای در سخنانی با مقایسه وضعیت ارتباطات در دنیای قدیم و عصر جدید، گفت : اگر بخواهیم تصور درستی از اتفاقی که در عصر جدید در حوزه ارتباطات رخ داده است داشته باشیم، باید کمی به عقب برگردیم. پدران و اجداد ما برای زیارت اماکن مذهبی مانند مکه و مدینه و مشهد و غیره سفرهای چندین روزه و گاه چند ماهه ای می کردند. اما با امکانات جدیدی مانند هواپیما الان آنها تنها با صرف ساعاتی اندک این سفرها را انجام می دهند.

وی افزود: در حوزه رسانه ها و اطلاع رسانی این ارتباطات به مراتب سرعت و شتاب گرفته است و در واقع حق با آنهایی بوده است که سه دهه قبل از انفجار ارتباطات و اطلاعات نام برده اند. به طور قطع می توان گفت اگر اکنون علامه امینی که همه کتابخانه های عالم را برای یافتن نابترین متون اصیل و روایات حقیقی درباره صدر اسلام گشت، زنده بود، از این که در دوره کنونی زندگی نکرده است تاسف می خورد.

وزیر ارشاد ادامه داد : ما امروزه می توانیم در منزل شخصی مان به کتابخانه های دیجیتال دست بابیم و این بخش ستودنی و شایسته ای است که از بابت آن باید شکرگزار بود. اما اگر نتوانیم بر همین مرکب رهواری که با چنین شتابی ما را به دانش و معرفت می رساند، مسلط باشیم، خود او ما را بر زمین خواهد انداخت و ما را ساقط می کند. در مسیر استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی نیز اگر جوانب احتیاط را رعایت نکنیم، بعدها خودمان را از بابت اتفاقاتی که نمی خواسته ایم رخ دهد ملامت می کنیم.

صفار هرندی با بیان این که بیشترین مصرف کنندگان و کاربران رسانه های نوین ارتباطی نوجوانان و جوانان هستند، اضافه کرد : خوشبختانه در عرصه استفاده از این امکانات و حتی جذب نیروی کار در این حوزه، جامعه ما عقب نیست و اتفاقاً بر خلاف ادعاهای برخی، نیروهای متخلق به اخلاق و پایبند به اعتقادات مذهبی از کسانی که قادل به چنین قیودی نیستند چیزی کمتر ندارند و پاره ای اوقات برتر از آنها هم هستند.

وزیر ارشاد گفت : رسانه ها، وبلاگ ها، پیام های کوتاه ( sms ) برای ما فرصت اند نه تهدید ، اما در عرصه ای هستند که باید با مدیریت درست، بهره مناسب را از آنها برد.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که تا چند سال آینده تحول بزرگی در تولید نرم افزارهای چند رسانه ای و بازیهای رایانه ای در کشور رخ دهد.

پیش از سخنان وزیر ارشاد، عیسی زارع پور رئیس نخستین جشنواره ملی رسانه های دیجیتالی و نرم افزارهای چند رسانه ای در سخنانی به تهدیداتی که محصولات فرهنگی غرب برای کشور به وجود آورده است، پرداخت و گفت : سیل محصولات فرهنگی جذاب، متنوع و موثر بیگانه، هویت و ارزشهای فرهنگی و حتی زیانی ما را مورد خطر قرار داده است. وزارت ارشاد نیز با درک صحیح این تاثیرات، با تاسیس مرکز توسعه فناوری های دیجیتال، مقدمات برگزاری جشنواره رسانه های دیجیتالی را فراهم کرد.

وی افزود : فراخوان این جشنواره از اول تا بیستم اردیبهشت ماه بود و اولین و بزرگترین تجربه کشور در حوزه رسانه ها به شمار می رود.  در کنار این جشنواره بیش از 100 کارگاه آموزشی و نشست تخصصی نیز برگزار خواهد شد که در نوع خود بی نظیر خواهد بود.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع رسانی نیز در سخنانی، نخستین رسانه در حیات بشر را وحی الهی برشمرد و گفت : اولین تولید کننده این رسانه نیز جبرئیل امین بوده است. این ارتباط که میان خدا و انسان بوده موجب تحولی در حیات وی شده است.

وی افزود : آنچه در دنیای غرب رخ می دهد در حاشیه قرار دادن ارتباط اصیل و محور قرار دادن ارتیاط تبعی -انسان با انسان- است و انها تلاش کرده اند تا از طریق رسانه ها به تفکر خود که انسان محوری است دست یازند. ما باید تلاش کنیم که ارتباطات انسانی دوباره به اصالت از دست رفته خود باز گردد.

 قرار بود در مراسم افتتاحیه این جشنواره، پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشته باشد، اما این اتفاق رخ نداد. پس از اتمام مراسم افتتاحیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدعوین و میهمانان از نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای بازدید کردند.

بازدید عموم مردم از نخستین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای از روز سه شنبه و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آزاد خواهد بود.

غرفه بازی‌های رایانه‌ای افتتاح شد

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo