خطاب به مقام معظم رهبری آمده است:
خودتان گفتهاید: «از دوران جوانی به داشتن عقاید جماعت عمریه
متهم بودهام» چرا؟! شیعه وظیفه دارد خودش را در معرض تهمت
قرار ندهد. آیا شما جوابی برای حضرت زهرا (ع) دارید که فردای
قیامت بگویید؟
مقام معظم رهبری، در یکی از بیانات خود (1)
به این جمله «اتّقوا من مواضع التّهم» اشاره نموده و
میفرمایند: «... گفتند يك شيخى در
يك مدرسهى دينى به طلبهاى گفت كه گفتهاند: فلان طلبه،
فلان مراودهى غلط را دارد. طلبه هم گفت: اتّقوا من مواضع
التّهم، آشيخ تو هم! ...».
حالا باید «اتّقوا من مواضع التّهم – آشیخ تو
هم» را به آن آشیخ و آشیخهایی گفت که با مواضعشان، خود را در
مظان اتهام «انگلیسی» یا بدتر از آن «مزدور انگلیس» بودن قرار
میدهند.
الف – این
بیان منسوب به مقام معظم رهبری، در کتابی به نام «داستان
سیستان»، اثر آقای رضا امیرخانی، نویسندهای که ایشان را در
سفر سیستان همراهی میکردند و خاطرات و دیدهها و شنیدههای
خود را نوشتهاند آمده است. طبق همان نشانی سندی که در ذیل
شبهه واتسآپی، درج نمودند، ایشان نفرمودند: «عقاید عمریه»،
بلکه فرمودهاند: «در جوانی که در مسجد
بینِ مغرب و عشا منبر میرفتم، کارم این بود که معارفِ عمیقِ
اسلامی را منتقل کنم. از همان زمان تأکید داشتم بر وحدت. البته
خیلیها مرا متهم میکردند به سنیگری، اما من میگفتم که
فرصتِ جواب دادن به اینها را ندارم».
واقعاً هم همینطور است. ما نیز اگر پاسخ
میدهیم، به احترام کاربران عزیزی است که شبهه را ارسال نموده
و درخواست پاسخ نمودهاند. وگرنه ارزش پاسخ ندارد. چرا که اگر
به این گونه شایعات خوش بینانه نگاه کنیم، باید بگویم که جاهل
و عوامند و اگر واقعبینانه نگاه کنیم، باید بگوییم که مزدور
هستند و عُمّال و یا به تعبیری «عملهی آماتور ظلمه» هستند.
چرا که عناد و بطلان آنها در جوسازی و شبههپراکنیهایشان نه
تنها حرفهای نیست، بلکه بسیار مبتدیانه است و وجههی خود را
در همان جملهی اول و دوم نمایان میکنند.
ب – در
هر حال، پرهیز از مواضع اتهام، یعنی انسان خود را در جایی یا
موضعی قرار ندهد که محل سوء ظنّ و اتهام باشد؛ نه این که حتی
عمل صالح، وظایف و تکالیف خود را از خوف تهمت عدهای نادان یا
مغرض رها کند. به مسجد رفتن، معارف عمیق اسلامی را به اذهان
عمومی منتقل کردن و دعوت و تأکید بر وحدت نمودن (که مزدوران
بسیار با آن مخالفند)، که مصداق مظان اتهام نیست. مگر از
ناحیهی فتنهگران و دشمنان اسلام و مسلمین.
ج – لابد
اگر این خوارج عصر جدید، سفری به امریکا کنند، نه تنها نماز و
حجاب را کنار میگذارند، بلکه اساساً منکر اسلام میشوند، چون
در آنجا متهم به «تروریست» خواهند شد. در دوران قبل از انقلاب
نیز مسلمانان، متهم به «عوام و مرتجع» میشدند، امروزه نیز
تمامی فلسطینیها، ایرانیها و مسلمانان بیدار که مقابل
ظلمهای کفر و استکبار جهانی ایستادگی میکنند، متهم به
تروریست و نقض حقوق بشر و ... میشوند؛ پس به زعم این خوارج،
لابد همه باید به بهانهی «اتّقوا من مواضع التّهم»، دستها را
بالا ببرند و تسلیم گردند؟!
د – این
خوارج عصر جدید، اگر در صد اسلام بودند، مانند همان خوارج،
علیه حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز موضع میگرفتند که چرا
برای حفظ اسلام و مسلمین سکوت کردی؟ و اگر فریادی بر میآورد،
موضع میگرفتند که چرا فریاد اعتراض برآوردی و وحدت را بر هم
زدی؟!
اگر اینها آن زمان بودند، حتی به ایشان معترض
میشدند که «آیا شما جوابی برای حضرت زهرا علیهاالسلام دارید
که فردای قیامت بگویید؟» - چنان چه پس از ظهور حضرت مهدی عج
الله تعالی فرجه الشریف، نسبت به ایشان نیز چنین مواضعی و
اعتراضاتی دارند و برای ایشان آیه قرآن و حدیث میخوانند!
ﻫ – ایجاد
و تشدید اختلافات مذهبی بین مسلمانان، یک سیاست کهنهی انگلیسی
است که اکنون نیز به شدت و با رهبری امریکا، انگلیس و اسرائیل
(کلاً صهیونیسم بینالملل) دنبال میشود و نیتجهاش ظهور و
بروز همین القاعده، طالبان، سلفی، تکفیری و داعش میباشد که
فقط مسلمانان را قتل عام میکنند و سعی در سیاهنمایی چهرهی
اسلام (که محبوب جهان شده است) دارند. لذا وحدت مسلمانان جهان
که عین معارف حقهی اسلام و بالتبع حکم عقل سلیم است، خار چشم
آنها شده است.
این سیاست توحیدی، ولایی و حکیمانه، که توسط
امام خمینی (ره) دوباره مطرح و اجرا شد و مقام معظم رهبری نیز
به شدت پیگر تحقق بیشتر آن هستند، به مثابهی ناتوانی و ضعف
دشمن و شکست دشمن، در سلطه بر ممالک و ملتهای مسلمان میباشد،
لذا بر نمیتابند.
از این رو، صهیونیستها، نوکران و عمّال خود را
موظف به ایجاد و تشدید اختلاف کردهاند. در جوامع اهل تسنن به
یک نوع و در جوامع اهل تشیع به گونهای دیگر (مانند عملکرد
همین گروه).
بیان امام خمینی رحمةالله علیه، در
بارهی آخوند فاسد:
«خدای متعال میداند که من نسبت به آخوندهای
فاسد آنقدر شدید هستم که نسبت به سایر مردم نیستم. ساواکی پیش
من محترمتر است از آخوند فاسد [...] آنقدر صدمهای که اسلام
از یک آخوند فاسد میخورد از محمدرضا نمیخورد. در روایات هست
که آخوند فاسد و مُلای فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل جهنم در
عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد،
دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمیکنیم. ما طرفداری
از اسلام میکنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید. پیش
هرکس باشد معظم است.» (صحیفه نور، ج10، ص 280-279)
بیان امام خمینی رحمةالله علیه، در
بارهی متحجرین:
«عدهاى مقدسنماى واپس گرا،
همه چیز را حرام مىدانستند و هیچکس قدرت این را نداشت که در
مقابل آنها قد علم کند. خون دلى که پدر پیرتان از این دسته
متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهاى دیگران نخورده
است.» (صحیفه امام، ج21، ص278)
بیان امام خمینی رحمةالله علیه، در
باره وحدت و تفرقهافکنان:
در اجتماعی از علما و مسلمانان اهل تسنن و
تشیع:
«... شماها بحمد الله خودتان بیدار هستید و ملت
را بیدار کنید. به همه آنها سفارش کنید که ماها برادر بودیم و
هستیم و خواهیم بود و مصلحت شما مصلحت ماست، مصلحت ما مصلحت
شماست. ما همه قرآن شریف را باید حفظ کنیم. ما همه دین اسلام
را باید حفظ کنیم و با وحدت پیروز بشویم. و شما به آنها
بگویید که هیچ گونه اختلافى را نگذارند رشد بکند، نگذارند بین
مردم یک اختلافى ایجاد بشود؛ براى اینکه این اختلافات همه به
ضرر اسلام است و به نفع دشمن؛ به نفع امریکا، به نفع شوروى.
من از خداى تبارک و تعالى سلامت و سعادت همه آقایان را
میخواهم و از همه توقع این معنا را
دارم که به حرف مفسدین گوش نکنند و هر کس بخواهد ایجاد اختلاف
بکند، بدانید که از خارج یک الهامى گرفته؛ مقصودشان این است که
اسلام را از بین ببرند و باز بشود مثل سابق و ما همه در تحت
سلطه اجانب باشیم». (صحیفه امام، ج14، ص 381)
منبع: x-shobhe |