س: دجال و دابة
الارض چه کسانی هستند؟ قبل از ظهور میآیند یا پس از ظهور؟
خروج دجال قبل از ظهور است و البته راجع
به این که «آیا دجال یک فرد است یا یک جریان انحرافی فراگیر؟»، اقوال و
نظرات متفاوت وجود دارد و یک جریان انحرافی بودن دجال بسیار به واقع
شبیهتر است. چنان چه امروزه شاهدیم تمامی مشخصاتی که در روایات برای
دجال بیان شده است، در «فراماسون» نمود یافته است. از جمله «چشم دجال»
که کفته شده او یک چشم دارد که در وسط پیشانیاش قرار گرفته است، در
بازارها راه میرود و بسیاری را جذب میکند. دقیقاً مانند «چشم ماسونی»
که در بالای هرم فراماسون، لوگوی جهانی سازی، دلار و لوگوی کلیهی
سازمانها و شرکتها وابسته و ... وجود دارد و در قلب بازار بینالملل
است.
اما «دابة الارض» به طور قطع یک انسان است که پس از ظهور میآید. چنان
چه حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: آگاه باشید! قسم به
خداوند كه دابة الارض ، انسان است» (نجم الثاقب). و خروج «دابة الارض»
نه تنها پس از ظهور است، بلکه مدتهای مدید پس از برقراری حکومت عدل در
سرتاسر جهان است و به طور کلی یکی از نشانههای برپایی قیامت میباشد.
لذا طبق احادیث، پس از ظهور دابة الارض دیگر هیچ توبهای از کسی
پذیرفته نمیگردد.
واژهی «دابة الارض» از آیه مبارکهی ذیل اخذ شده و اشاره صریح به رجعت
دارد:
«وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ
الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كانُوا بِآیاتِنا لا
یوقِنُونَ» (النمل - 82)
ترجمه: و هنگامى كه فرمان عذاب آنان صادر شود (و قیامت نزدیك شود)
جنبندهاى را از زمین براى آنان خارج مىكنیم كه با آنان تكلم مىكند و
مىگوید: مردم به آیات ما یقین ندارند و ایمان نمىآورند.
شاید برخی گمان کنند که بدین وصف «دابة الارض» یک شخص مجهول است. اما
احادیث و روایات معتبر تصریح دارند که او کسی نیست به جز حضرت مولی
الموحدین، امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب علیهالسلام که قسیم جنت و
نار است.
- امام باقر (ع) از حضرت على نقل می كنند كه فرمود: من تقسیم كننده
بهشت و دوزخم، كسى وارد آنها نمی شود جز بر اساس تقسیم من. منم فاروق
اکبر. منم پیشواى آیندگان. منم گزارشگر گذشتگان. جز رسول اکرم (ص) كسى
بر من پیشى نمیگیرد .او و من دریك صراط مستقیم هستیم، جز اینكه این
صراط به نام اوست. به من شش فضیلت داده شد: ا. علم منایا وبلایا و
وصایا به من داده شد 2. سخن فصل جدا كننده حق و باطل به من عطا شد. 3.
من صاحب رجعتها هستم.4. فرمانروائى كل به من عطا شده 5. من صاحب عصا و
میسم هستم 6. من دابة الارض هستم كه با مردم سخن خواهم گفت. (تفسیر
برهان ج 3، ص 209 نور الثقلین ج 4 ص 97 تفسیرصافى ج 4 ص 75)
- امام صادق(ع) میفرماید: روزى رسول اكرم (ص) وارد مسجد شدند و مشاهده
كردند كه امیر مؤمنان (ع) شنهاى مسجد را زیر سرش بالش كرده و خوابیده
است. با پاى مباركشان او را حركت دادند و فرمودند: اى دابة الارض
برخیز. یكى از اصحاب گفت: اى رسول گرامی آیا ما همدیگر را با این نام
بخوانیم؟ فرمود: نه، به خدا سوگند كه این نام به او اختصاص دارد. او
همان دابة الارض است كه خداى تبارك وتعالى در كتابش فرموده: چون سخن بر
آنها فرود آید جنبندهاى را از زمین بیرون میآوریم و براى مردم سخن
میگوید كه مردم به آیات ما باور نمیكردند. سپس خطاب به على (ع)
فرمود: اى علی چون آخر الزمان فرا رسد خداوند تو را در زیباترین صورت
ظاهر میسازد و در دست تو میسمی آهنى هست كه دشمنانت را با آن علامت
میگذارى. (بحارالانوار ج 39 ص 243 تفسیرقمی ص 479 ثفسبر صافی ج 4 ص
674 نورالثقلین ج 4 ص 98، نفسیر برهان ج 3 ص 209)
- امیر مؤمنان (ع) در ضمن خطبه مفصلى كه در مورد "دجال" ایراد فرموده
است، بعد از شرح كشته شدن دجال میفرماید: پس از آن طامه كبرى است.
اصحاب پرسیدند: "طامه كبرى" چیست؟ فرمود" "خروج دابة الارض است كه در
نزدیكى صفا ظاهر میشود انگشتر حضرت سلیمان و عصاى حضرت موسی در دست
اوست... هنگامی كه سرمی را بلند میكند همه كسانى كه در میان مشرق و
مغرب هستند به قدرت الهى او را میبینند. و آن پس از طلوع خورشید از
مغرب است كه در آن هنگام درِ توبه بسته میشود. (تفسیر تبیان ج 8 ص 119
و نور الثقلین ج 4 ص 98)
x-shobhhe.com |