شهید آوینی

 

کنگره علامه شرف‌الدین در قم آغاز به کار کرد

کنگره علامه شرف‌الدین با حضور مراجع عظام تقلید، علما و فضلای حوزه‌های علمیة سراسر جهان اسلام و شخصیت‌های سیاسی کشور‌های اسلامی، صبح دوشنبه در سالن اجتماعات مدرسة امام خمینی ـ ره ـ قم آغاز به کار کرد.

آیت الله مکارم شیرازی، ‌از مراجع عظام تقلید در کنگرة دو روزة علامه شرف‌الدین در سالن اجتماعات مدرسة امام خمینی ـ ره ـ طی سخنانی اظهار داشتند: در طول تاریخ افرادی بنیان‌گذار یک تحول بزرگ در عصر خود بوده‌اند. این افراد دارای چهار ویژگی بوده‌اند؛ ویژگی اول، علم وافر و خلاقیت آنها همراه با فقه اسلامی بوده است. دوم، زمان‌شناس بودند؛ یعنی مقتضیات زمان را شناختند و بعد از آن وارد میدان شدند، سوم، شجاع بودند، زیرا افرادی هستند که علم و خلاقیت دارند ولی شجاع نیستند و چهارم، اعتماد به نفس داشتند که در فرهنگ ما اعتماد به خدا عنوان می‌شود. این افراد، در سایة این چهار ویژگی توانستند تحول ایجاد کنند.

ایشان ادامه دادند: علامه شرف‌الدین یکی از این بزرگان به حساب می‌آمد که در عصر و زمان خود، با داشتن این چهار ویژگی، نیازهای جهان اسلام را شناخت و توانست تحول ایجاد کند. او بیش از 80 سال زندگی کرد و در عمر خود ده‌ها کتاب و صدها مقاله به یادگار گذاشت و اگر این آثار مورد مطالعه قرار گیرد نیازهای جامعه در آنها بسیار مشخص است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روش علامه شرف‌الدین تصریح کردند: ما امروز بیش از هر وقت دیگر به روش او نیاز داریم. اگر یک گروه اندک سلفی و وهابی متعصب را کنار بگذاریم، مسلمین دارند به طرفی حرکت می‌کنند که در مقابل دشمنان اسلام بایستند، لذا باید مکتب علامه شرف‌الدین احیا شود. امروز روزی نیست که مسلمین در مقابل هم بایستند. امروز مرجعیت در عراق پرچمی بلند می‌کند، حزب الله در لبنان پرچمی بلند می‌کند و در ایران پرچمی بلند می‌شود، همة اقوام حول آن جمع می‌شوند. روش این بزرگوار باید به صورت یک برنامة درسی در حوزه‌های علمیه تدریس شود.

در ادامة این کنگره آیت الله استادی از اساتید حوزة علمیة قم طی سخنانی با اشاره به آثار و تألیفات علامه شرف‌الدین، آنها را خدمتی ارزنده به جهان اسلام برشمرد و گفت: این بزرگوار از بیتی شریف و ریشه‌دار بود و اجدادش حدود 400 سال تاریخ مکتوب دارند.

وی اضافه کرد: علامه شرف‌الدین در طول 12 سال تحصیل در سامرا تنها در شهرهای کوفه، بغداد و سامرا حضور می‌یافت و هرگز با غیر اهل علم آشنا نبود و بر اساس همین وضعیت وقتی به وطن برمی‌گردد، اجازه‌های بسیار معنی‌دار و پرمحتوایی از اساتید وقت خود می‌گیرد.

استاد حوزة علمیة قم افرادی را که با اهل سنت در حال مذاکره هستند سه گروه منطقی، افراطی و تفریط‌گرا عنوان کرد و گفت: ادبیات مرحوم علامه شرف‌الدین ادبیاتی است که در دفاع از اهل بیت ـ ع ـ کم نمی‌گذارد تا عده‌ای خوشحال شوند، ولی در عین حال از قلم و بیانی استفاده کرده است که بسیار مؤثر واقع شده است.

شایان ذکر است در این کنگره علاوه بر شخصیت‌های علمی و سیاسی جهان اسلام، سفرای کشورهای لبنان و سوریه و نمایندة رییس‌جمهور در بین اهل سنت حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ربانی، ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم، گسترش و تعمیق ارزش‌های دینی را یکی از اهداف این دفتر عنوان کرد و گفت: ارائه و معرفی الگوهای بزرگ الهی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این هدف است.

وی در ادامه علامه شرف‌الدین را یک الگوی جامع برای همة جوامع اسلامی برشمرد و خاطر نشان کرد: اعتقاد علامه شرف‌الدین به حقانیت مکتب اهل بیت ـ ع‌ ـ باعث شد تا او در مقابله با سایر مذاهب و فرق اسلامی همراه با تعصب عمل کند.

همچنین در حاشیة برگزاری این کنگره، آثاری از علامه شرف‌الدین و مقالات و کتب رسیده به دبیرخانة کنگره در معرض دید عموم قرار گرفته است. کنگرة علامه شرف‌الدین در نوبت بعدازظهر به کار خود ادامه خواهد داد و فردا در جلسة اختتامیه، آیت الله جوادی آملی سخنرانی خواهد کرد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo