شهید آوینی
 
دیپلمات های ایرانی قطعا کشته شدند

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از فرمانده محافظان ایلی حبیقه رهبر نیروهای فالانژیست سابق لبنان ادعا کرد: تمام دیپلمات های ربوده شده ایرانی کشته شده اند و اجساد آنها در دره ای در کوه بسکنتا پرت شدند که به آن دره " جمجمه ها" هم گفته می شود.

منابع اسرائیلی فاش کردند: سازمان جاسوسی اسرائیل موساد اقدام به استخدام "روبرت حاتم" ملقب به " کبرا " که یک افسر امنیتی در دستگاه اطلاعاتی نیروهای فالانژیست سابق لبنان به فرماندهی ایلی حبیقه بود، کرده است تا از وی برای کمک به حل مساله روند آراد خلبان ناپدیده شده اسرائیلی استفاده کند که اسرائیل دستیابی به اطلاعاتی درباره وی را شرط اجرای مرحله دوم تبادل اسرا با حزب الله قرار داد زیرا کبرا از سرنوشت دیپلمات های ایرانی ربوده شده اطلاع دارد و تاکید کرده است همه آنها کشته شده اند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از حاتم کبرا در مصاحبه ای که با وی در پاریس انجام داد، نوشت : چهار دیپلمات ایرانی که در سال 1982 میلادی در بیروت ربوده شدند قطعا کشته شدند و شاید بتوان گفت که من به سوی یکی از این دیپلمات ها که احمد متوسلیان می خواندنش، تیراندازی کردم.

اظهارات حاتم از ادعای اسرائیلی ها به اینکه دیپلماتهای ایرانی کشته شده اند و در اختیار تل آویو نیستند دفاع می کند. منابع اسرائیلی ادعا می کنند ایران تاکنون با اتمام مرحله دوم تبادل اسرا میان اسرائیل و حزب الله به خاطر اعتقاد تهران به وجود دیپلمات های ربوده شده در بازداشتگاه های اسرائیلی مخالفت می کند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت هیچ اشاره ای به زمان انجام این گفتگو یا زمان استخدام حاتم در سازمان موساد که به نوشته این روزنامه وی به عنوان فرمانده نیروهای گارد شخصی ایلی حبیقه عمل می کرد، نکرده است .
 

کبرا در گفتگو با این روزنامه گفت: در هر حال این چهار دیپلمات زنده نیستند این یک مساله قطعی است ما اجساد آنها را در چاه های آهک مجاور شورای جنگ انداختیم و پس از یک ماه یکی از محافظانم از حبیقه دستوری برایم آورد که باید این چاه ها را به سرعت پاکسازی کنیم.

وی افزود: چهار کامیون محتویات این چاه ها را که اجساد چهار دیپلمات ایرانی نیز در آن وجود داشت به کوه " بسکنتا" در شمال لبنان منتقل کردند و محموله را در  دره پرپیچ وخم خالی کردیم که از آن زمان تاکنون به آن "دره جمجمه ها" گفتیم.

کبرا به گفته خود اقدامات کثیف زیادی برای حبیقه انجام داده است از جمله قتل و اعمال شکنجه و جاسازی مواد منفجره و باج خواهی و سرقت و غیره .

به نوشته این روزنامه کبرا در کار کثیف ربودن زنان زیبا برای حبیقه هم فعالیت می کرد .

منابع اسرائیلی به این اشاره کردند که اظهارات کبرا در این گفتگو به یک گزارش مرکزی و فوق العاده مهم در تلاش هایی که اسرائیل برای حل مساله رون آراد انجام می دهد، تبدیل شده است زیرا مشخص شده است که کبرا درقتل چهار دیپلمات و پنهان کردن اجساد آنها مشارکت کرده بود.

منابع اسرائیلی گفتند: ایران از آغاز دهه نود با پیشبرد مذاکرات مربوط به سرنوشت رون آراد به ادعای اینکه اسرائیل چهار دیپلمات ایرانی را از سال 1982 در زندان های خود اسیر کرده است، مخالفت می کند.

روزنامه یدیعوت آحرونوت یادآوری کرد : حاتم دو گزارش را به سازمان جاسوسی اسرائیل داده است که اولی در سال 1994 میلادی ودومی را در سال 2000 میلادی تقدیم کرده است که در این دو گزارش گفته است " شاید بتوان گفت که به یکی از دیپلمات ها که نامش احمد متوسلیان بود تیراندازی کرده بودم"

زمان انتشار این مصاحبه و اطلاعاتی مربوط به آن سوالات متعددی را در سایه آنچه که اکنون صحنه لبنان شاهد آن است علاوه بر افشای مکان حضور حاتم به وجود آورده است .

شایان ذکر است سه دیپلمات ایرانی به نام های سید محسن موسوی سرپرست سفارت ایران در بیروت ، حاج احمد متوسلیان وابسته نظامی ، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان خبرنگار و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ، علی رغم آنکه از سوی پلیس دیپلماتیک لبنان اسکورت می شدند در روز 14 تیر 1361 (1982) از سوی نیروهای فالانژیست لبنان به سرکردگی ایلی حبیقه " در پست بازرسی معروف به " حاجز برباره " در شمال بیروت ربوده شدند که از آن تاریخ به بعد اخبار و اطلاعات ضد و نقیضی از سرنوشت آنان منتشر شده است

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo