شهید آوینی

 

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به كنگره عظیم حج

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی كه به مناسبت كنگره عظیم حج صادر كردند، ضمن تشریح روشها و طرحهای خطرناك آمریكا و صهیونیسم برای «خاورمیانه، شمال افریقا و همه دنیای اسلام» به افشای دو سناریو محتمل آمریكا برای منحرف كردن انتخابات عراق و نیز راههای مقابله مردم، جوانان و نخبگان عراقی با این توطئه‌ها پرداختند.

متن كامل پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

یاقَوْمَنا اَجیبُوا داعِىَ‏اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ، یغْفِرْلَكُمْ مِنْ‏ذُنُوبِكُمْ وَ یجِرْ كُمْ مِنْ عَذابٍ اَلیمٍ.

بار دیگر اجابت كنندگان دعوت الهى - لبیك گویان و هَرْوَلِه كنان - خود را به خانه ى دوست رسانده‏اند. موسم حج فرا رسیده وعرصه ى شوق و نیاز، به روى دلدادگان صفا و معنویت، گشوده شده است. اینك خانه ى خدا و قبله ى دلها پیش روى شما است، عرفات و مَشْعَر آراسته براى جوشش سرچشمه ى ذكر و معرفت است، مِنى و صَفا آموزنده‏ى سعى و تلاش در قُرب به خدا و رَمْىِ شیطان است، اینك فرصت خودسازى و بهره‏گیرى از این آبشار زُلال توحید و وحدت فرا رسیده است. لبیكى را كه در آغاز اِحرام بر زبان رانده‏اید، در دل خویش راسخ كنید و دعوت خدا را كه با سفر به حریم دوست اجابت كرده‏اید، با تأمُّل در معنا و هدف حج، از سود و ذخیره‏ى هرچه افزونتر، برخوردار سازید.

فریضه ى حج، آنگاه كه با معرفت و هوشیارانه به جاى آورده شود، به مسلمان حج گزار و به امت بزرگ اسلامى فیض مى‏بخشد، حاجى را به صفا و پاكى و معنویت سوق میدهد، و امت را به اِتّحاد و عِزّت و اِقتدار نزدیك میكند.

گام اول براى حاجیان، خودسازى است. اِحرام و طواف و نماز، مَشْعَر و عرفات و مِنى، قربانى و رَمْى و حَلْقْ، همه و همه، مظاهر خشوع و فروتنى انسان در برابر خداوند و جایگاه ذكر و تَضَرُّع و تقُّرب به او است. این مناسك پرمعنى را نباید از سر غفلت گذرانید. مسافر دیار حج، در همه ى این مراسم باید خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراكم جمع، با محبوب تنها ببیند، با او راز و نیاز كند، از او بخواهد و به او دل ببندد، شیطان وهوا را از دل خویش براند، و زنگار حِرص و حَسَد و جُبْنُ و شهوت را از خویش بِزُداید. خدا را بر هدایت و نعمتش سپاس گوید، دل را بر مجاهدت در راه خدا، رام كند، مهربانى به مؤمنان و بیزارى از معاندان و حق ستیزان را در دل بپروراند، عزم خویش را بر اِصلاح خود و اِصلاح دنیاى پیرامون خود استوار سازد، و با خداى خود بر آبادى دنیا و آخرت، پیمان بندد.

حج درعین حال، یك حركت دستجمعى است. دعوت الهى به حج براى آن است كه مؤمنان خود را در كنار یكدیگر ببینند و نُمادى از وحدت پیكره ى مسلمین را به چشم خود بنگرند. حج براى تقرب دستجمعى به خدا و بَرائت دستجمعى از شیاطین اِنْس و جِن است. تمرین اتحاد و پیوستگىِ امت اسلامى است. و امت اسلامى هرگز مانند امروز به این برادرى بایكدیگر و برائت عَلَنى از مُشْرِكین و مستكبرین، نیاز نداشته است.

امروز جهان اسلام درمحاصره‏ى علمى و اقتصادى و تبلیغاتى و اینك نظامى است. اِشغال قدس و فلسطین به اِشغال عراق و افغانستان انجامید، و اُختاپوس صهیونیزم و استكبار وقیح و نفرت‏انگیز آمریكا، اكنون براى همه ى خاورمیانه و شمال آفریقا و همه ى دنیاى اسلام، توطئه و نقشه در سر میپرورانند و نهضت بیدارى را كه امروز جان تازه‏ئى در پیكر امت اسلامى دمیده است، هدفِ كینه و انتقامِ خویش ساخته‏اند.

اكنون آمریكا و غرب مُسْتَكْبِرْ به این جمعبندى رسیده‏اند كه كانون بیدارى و ایستادگى در برابر نقشه ى حاكمیت آنان بر همه ى جهان، كشورها و ملتهاى مسلمان و بویژه در منطقه ى خاور میانه است، و اگر با ابزار اقتصادى و سیاسى و تبلیغاتى و سرانجام، نظامى نتوانند در چند سال آینده، نهضت بیدارى اسلامى را مهار و سركوب كنند، همه ى محاسبات آنان براى حاكمیت مطلق بر جهان و سِیطَرِه بر مهمترین منابع نفت و گاز كه تنها وسیله ى مُحَرِّكه ماشین صنعتى و برترى مادّى آنان بر همه ى بشریت است، به هم خواهد ریخت، و كلان سرمایه داران غربى و صهیونیست كه بازیگر پشت صحنه ى همه دولتهاى مستكبرند، از اوج اقتدار تحمیلى خود ساقط خواهند شد. استكبار، همه ى ظرفیت توانائیهاى خود را به میدان آورده است. در یكجا با فشار سیاسى، در یكجا با تهدیداقتصادى، در جائى با ترفند تبلیغاتى و در جائى دیگر - مانند عراق و افغانستان و پیش از آن در فلسطین وقدس با بمب و موشك و تانك و چكمه پوشان نظامى، به عرصه ى نبرد سرنوشت ساز وارد شده است.

مهمترین ابزار این دَدْمَنِشان آدمیخوار، پرده ى نفاق و فریبى است كه بر چهره‏ى خود كشیده‏اند. جوخه‏هاى تروریستى را تجهیز و به قصد جان بیگناهان روانه میكنند، و دم از مبارزه با تروریسم میزنند. از دولت تروریست و جلادى كه فلسطین را غصب كرده، علناً پشتیبانى میكنند و مدافعان جان به لب رسیده ى فلسطینى را تروریست مینامند.

سلاحهاى كشتار جمعى اتمى و شیمیائى و میكربى را تولید و توزیع و مصرف میكنند و فجایعى مانند هیروشیما و حلبچه و خطوط دفاعى ایرانیان در جنگ تحمیلى پدید میآورند و در عین حال شعار كنترل سلاح كشتار جمعى سر میدهند. آنان خود در پشت سرِ مافیاى كثیف مواد مخدرند و دم از مبارزه با مواد مخدر میزنند. آنان نمایش عِلْم‏گرائى و جهانى سازىِ عِلْم میدهند و آنگاه با پیشرفت دانش و فناورى درجهان اسلام مقابله میكنند و سر بر آوردن فناورى هسته‏ئى صلح‏آمیز در كشورهاى اسلامى را، گناهى بزرگ میشمارند. از آزادى و حقوق اقلیتها سخن میگویند، وحق آموزش و تحصیل را از دختران مسلمان، بجرم پایبندى به حجاب اسلامى سلب میكنند. درباره‏ى آزادى بیان و عقیده داد سخن مى‏دهند، و ابراز عقیده درباره ى صهیونیزم را جرُم میشمرند و بسیارى از آثار فكرى و قلمى برجسته‏ى اسلامى را و حتى اسناد به دست آمده از لانه ى جاسوسى آمریكا در تهران را، در آمریكا اجازه ى نشر نمیدهند. درباب حقوق بشر پرگوئى میكنند، اما دهها اردوگاهِ شكنجه چون گُوانْتانامُو و اَبُوغُرَیبْ بپا میكنند، یا در مقابل چنین فجایع كم نظیرى سكوت رضایت‏آمیز در پیش مى‏گیرند. آنها از احترام به همه ى مذاهب سخن مى‏گویند، اما از مُرتَّدِ مَهْدُورُالدَّمى چون سلمان رشدى حمایت مى‏كنند و در رادیوى دولتى انگلیس، سخن كُفرآمیز بر ضِدّ مقدسات اسلامى مى‏پراكنَنَد.

امروز بر اثر گستاخى و بى پروائى حماقت‏آمیز زمامداران آمریكا و انگلیس، نقاب خدعه و نفاق آنان شكاف برداشته و نفرت از این مستكبران، به دست خودشان دل ملتها و جوانان مسلمان را انباشته است. امروز در هر كشوراسلامى، انتخابات آزاد صورت گیرد، ملتهابر ضد خواسته‏ى آمریكا وانگلیس‏رأى‏خواهند داد.

اكنون انتخابات عراق پیش روى ما است. هدف ملت عراق و رهبران راستین آنان از انتخابات، نقطه ى مقابل هدف اشغالگران از آن است. ملت و رهبران عراق، انتخابات را براى تشكیل حكومتى مردمى و بر خاسته از اراده ى مردم و براى عراقى مستقل و یكپارچه و آزاد میخواهند. انتخابات از نظرآنان باید پایان اِشغال نظامى و سلطه ى سیاسى آمریكا و انگلیس باشد. باید به حضورِ فتنه‏انگیز صهیونیستها كه در زیر سایه ى سلاح آمریكائیها، خود را به كناره ى فرات رسانده و خواب آشفته ى "از نیل تا فرات" را تعبیرى ناقص كرده‏اند، خاتمه دهد. باید كُدُورتهاى فِرقه‏ئى و قومى را كه غالباً برانگیخته‏ى خِباثَت دشمنان مشترك است، به اُخُوَّت و اِتحاد تبدیل كند.

اما انتخابات در خیال خام اشغالگران، هدف دیگرى دارد. آنان میخواهند زیر نام انتخابِ مردمى، مزدوران خود را كه غالباً بخاطر سوابق وابستگىِ شان به حزب بعث، ذلیل و رامِ دست اشغالگران اند، بر مردم حاكم كنند. میخواهند هزینه ى حضور نظامى را از دوش خود بردارند و به دست مزدوران خود هرچه را هم هزینه كرده‏اند، از جیب و نفت عراق جبران كنند. میخواهند استعمار را در شكل كاملاً جدید آن در عراق مُسْتَقَر سازند. دراین استعمار فَرانُوین، مزدوران بیگانه مانند گذشته بطور مستقیم از سوى استعمارگران به كار گماشته نمى‏شوند، بلكه در انتخاباتى كه رأى مردم با تقلب و خدعه‏هاى رائج نادیده گرفته شده، كسانى بنام مُنْتَخَب مردم بر سركار میآیند. نام و ظاهر كار دموكراسى وباطنِ آن، حاكمیت مطلق بیگانه بر ملت مظلوم است.

اكنون دو خطر بزرگ، انتخابات عراق را تهدید مى‏كند: نخست، تقلب و جابجا كردنِ آراء مردم كه بخصوص آمریكائیها در آن مهارت دارند. اگر زُبْدِگان عراقى و جوانان سیاسى و تحصیل كرده، با همت وتلاش شبانه روزى، بتوانند از وقوع این تقلب مانع شوند و حكومت مردمى و مُنْتَخَب خود را بر سركار بیاورند، آنگاه خطر دوم، مطرح میشود كه كودتاى نظامى و مسلَّط كردن یك دیكتاتور دیگر بر سرنوشت عراق است.

این خطر نیز با هوشمندى و موقع‏شناسى و شجاعت مردم غیور و مؤمن عراق و رهبران حقیقى و بزرگوارِ آنان، قابل دفع است. آنان دراین لحظه ى حساس تاریخى كه سرنوشت دهها سال آینده ى آنان را رقم میزند، باید از ایمان و شجاعت وهمبستگى ملىِ خود، بیشترین استفاده را ببرند، انتخاباتى فراگیر و سالم و پرشور برگزارنمایند و از نتائجِ آن، با همه‏ى توان پاسدارى كنند. اختلافِ شیعه و سنى یا عرب و كرد و تُركَمان و یا دیگر دسته بندیهاى تفرقه‏انگیز، تنها بوسیله ى دشمنان دامن زده میشود. همچنانكه ناامنى كه همواره مقدمه ى بروز دیكتاتورى است، از سوى سرویسهاى اطلاعاتىِ دشمن، طرّاحى و تشویق میشود. كسانى كه با ترورهاى جِنایتْبار، جان شهروندانِ عراقى و شخصیت‏هاى علمى وسیاسى را هدف میگیرند، هرگز در شُمار مجاهدانى كه در راه استقلالِ عزّت اسلامى با اشغالگرانِ ستمگر مبارزه میكنند، قرار نمیگیرند.

برادران و خواهران حج گزار! ملتها و دولتهاى مسلمان!

امروز دنیاى اسلام بیش از همیشه، به اتحاد و یكدلى و تَمَسُّك به قرآن نیازمنداست. از سوئى، ظرفتیهاى جهان اسلام براى توسعه وعزت و اقتدار، امروز بیش از گذشته آشكارشده و بازیابىِ مَجد و عَظِمت امت اسلامى، امروز در سراسرِ جهانِ اسلام، انگیزه و خواست جوانان و فرزانگان شده است. شعارهاى منافقانه ى مستكبران، رنگ‏باخته‏ونیات پلیدآنان‏براى امت‏اسلامى، بتدریج، آشكارشده است. و از سوى دیگر، جهانخواران كه سوداى حاكمیت بر سراسر جهان را در سر مى‏پرورانند، از بیدارى و وحدت امت اسلامى بیمناكند و آن را سدّى در برابر سیلِ ویرانگرِ نقشه‏هاى خود میشمرند و در تلاش براى پیشدستى و پیشگیرى از آنند.

امروز، روز اُخوت عملى در همه ى عرصه‏ها و در برابر همه‏ى فتنه‏هااست. روز فراهم ساختنِ زمینه براى حكومت حضرت مهدى، عجل‏الله فرجه الشریف است. روز اِجابت دعوت الهى درهمه ى زمینه‏هااست. روزى است‏كه باید آیه‏ى "اِنَّمَا المُؤْمِنُونَ اِخْوَة" و آیه " لاتَقُولُوا لِمَنْ اَلْقى اِلَیكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤمِناً" و آیه ى "اَشِدَّاءُ عَلَى الكُفَّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ" را بار دیگر بر دلهاى خود تلاوت كنیم، باید چه در هنگام بمباران نجف و فَلُّوجه و مُوصِل، چه هنگام زلزله‏ى دریائى در اقیانوس هند كه دهها هزار خانواده را داغدار كرد، چه در هنگام اِشغال عراق و افغانستان، و چه در حوادث خونبارِ هر روزه‏ىِ فلسطین، تكلیفِ الهى را بر دوش خویش، احساس كنیم. ما مسلمانان را دعوت به اتحاد میكنیم، این اتحاد، نه علیه مسیحیان یا سایر ادیان وملتها، بلكه براى مقابله با متجاوزان و اشغالگران و جنگ افروزان، براى اجراى اخلاق و معنویت و احیاء عقلانیت و عدالت اسلامى و پیشرفت علمى و اقتصادى و بازیابىِ عزَّت اسلامى است. به یاد جهانیان میآوریم كه وقتى قدس در دوران خلفاء راشدین در دست مسلمانان بود، مسیحیان و یهودیان درآرامش و امنیتِ كامل بودند، اما اینك كه قدس و مراكزى دیگر زیر سلطه‏ى صهیونیستها یا صلیبى‏هاىِ صهیونیست است، چگونه خون مسلمانان را مباح میشمرند؟!

حج گزارانِ عزیز را به خُشوع و ذِكر و اِنابِه وتلاوت قرآن باتدبّر و حضور درنمازهاى جماعت و مهربانى با حاجیانِ كشورهاى دیگر و پرهیز از وقت گذرانیهاىِ بیهوده، فرا میخوانم و از خداوند متعال موفقیت و عافیت و قبولى عبادات شما را مسئلت میكنم و همه را به دعا براى حضرت بقیةالله ارواحنا فداه و فرا رسیدن حكومت عدل جهانىِ آن ذخیره ى الهى دعوت میكنم.

وَالسَّلامُ عَلَیهِ وِ عَلَیكُم وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَكاتُه

على ‏الحسینى ‏الخامنه ‏اى
هفتم ذى‏الحجه 1425 برابر با 29 دی‌ماه 1383

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo