شهید آوینی

 
اولین مرکز اسلامی در ایرلند تاسیس می شود

جامعه مسلمانان شهر گالوای در ایرلند اولین مرکز اسلامی فرهنگی را خارج از شهر دوبلین تاسیس می کنند تا علاوه بر تامین نیاز مسلمانان ، بین مسلمانان و غیر مسلمانان ارتباط مناسبی برقرار کنند.

در شهر گالوای 1000 مسلمان زندگی می کند و مهمترین مسجد این شهر در ریورساید قرار دارد که در ابتدا یک خانه بوده و در اوایل دهه 1980 توسط دانشجویان یک دانشگاه خریداری شده و تا کنون به عنوان مسجد در جامعه مسلمانان مورد استفاده قرار گرفته است.

 شیخ خالد سلبی پیشوای این مسجد می گوید این مسجد برای پاسخگویی به نیاز جامعه در حال رشد این شهر بسیار کوچک است. سلبی گفت: تا سال پیش این مسجد برای نماز خواندن مسلمانان به قدر کافی جا داشت و می توانست تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار دهد، اما از آنجا که امسال فضای مسجد کوچک بود، ناچاراً بسیاری از فعالیت ها را خارج از مسجد انجام دادیم. حتی نماز جمعه را در «مرکز وست ساید» و نمازهای ماه رمضان را در«مرکزشنتالا» برگزار کردیم.

مسلمانان این ناحیه نیز نیاز ساخت یک مرکز اسلامی بزرگتر را حس کردند. از این روی، ال هیمای از طرف «انجمن اسلامی گالوای» طرح پیشنهادی را مبنی برنیاز به ساخت یک مرکز فرهنگی اسلامی به سازمان برنامه توسعه شهر گالوای ارائه کرد.

پیشنهاد ساخت این مرکز در شورای شهر بررسی شد. اعضای شورا این امر را بررسی کردند که ساخت چنین مرکزی ماهیت چند فرهنگی بودن شهر را نشان داده و زیرساخت اجتماعی، فرهنگی شهر را به توازن می رساند.

سلبی افزود: در این مرکز اسلامی ، کلاسهای قرآن، کلاسهای دینی، فرهنگی و مهارتهای کامپیوتری، نمایشگاه اسلامی و محلی سرپوشیده برای برخی ورزشها دایر می شود. علاوه بر اینها سلبی اعتقاد دارد این مرکز باعث می شود مسلمانان هویت خود را حفظ کرده و احساس راحتی کنند.

مزیت اصلی این مرکز ایجاد ارتباط با غیر مسلمانان است. برای غیر مسلمانان میسر نیست برای شناختن اسلام و مسلمانان به خاور میانه سفر کنند. بنابراین، چنین مراکزی این ارتباط را به وجود می آورد.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo