شهید آوینی
 
20 نقطه دفن شهدای دفاع مقدس در خاك عراق شناسایی شد‎
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از شناسایی و كشف 20 نقطه كه محل دفن شهدای دفاع مقدس در خاك عراق است، خبر داد.

سردار میرفیصل باقرزاده با اشاره به تشكیل دادگاه صدام گفت: بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس آمادگی خود را برای همكاری با مسئولین دادگاه صدام اعلام نموده است به نحوی كه به وزارت خارجه اعلام كرده‌ایم كه حاضریم در فرصتی مناسب كه قاضی دادگاه‌ صدام به تهران می‌آید بتواند از بخشی از مركز اسناد جنایات صدام كه در این بنیاد موجود است بازدید نماید.

باقرزاده، بار دیگر از قاضی دادگاه صدام خواست تا برای دیدن اسناد جنایات صدام به این بنیاد برود. وی افزود: بنیاد به عنوان یكی از مراكز كمك كننده به دستگاه قضایی نماینده‌ای دائمی و فعال دارد كه در حال حاضر با وزارت خارجه همكاری می‌كند.

باقرزاده ضمن دعوت مجدد از قاضی دادگاه صدام برای بازدید از اسناد موجود در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس احتمال سر به نیست شدن صدام را یادآور شد و گفت: حتی اگر صدام حسین سر به نیست شود محاكمه طارق عزیز، عزت ابراهیم و هاشم‌الدوری باید صورت گیرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس همچنین از اظهار تمایل تعدادی از هموطنان و دانش‌پژوهان ایرانی و دوستداران شهید چمران برای نصب تندیس آن شهید در دانشگاه بركلی آمریكا سخن گفت و اظهار داشت: در بررسی‌ها و كارشناسی‌های اولیه احساس شد كه ممكن است بدلیل جو حاكم بر دانشگاه‌های آمریكا برای این كار فرصتی نباشد اما با اصرار هموطنان ایرانی به این كار مصمم شدیم و به خواست خدا تندیسی از این شخصیت علمی و مدافع حقوق انسان‌ها را در دانشگاه بركلی نصب خواهیم كرد.

وی افزود: طی نامه‌ای، از وزارت خارجه خواسته‌ایم از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن دی سی تسهیلات لازم برای این كار را فراهم كند. باقرزاده با ذكر اینكه تندیسی در قامت طبیعی شهید چمران ساخته و به آمریكا منتقل می‌شود به جایگاه خاص دكتر چمران در فیزیك هسته‌ای و علاقه افراد مختلف و از جمله جامعه دانشگاهی بركلی آمریكا به او اشاره نمود.

وی افزود: در تمام دنیا نصب تندیس‌ شخصیتهای برجسته و خدوم علمی مرسوم است و ما تصور می‌كنیم كه نباید در دانشگاههای آمریكا كه ادعا می‌كنند آزاد هستند و زیر بار دولت آمریكا نمی‌روند منعی برای این كار باشد و وزارت خارجه نیز باید برای نصب تندیس آن شهید در دانشگاه بركلی تلاش كند.

باقرزاده كمك‌های شهید چمران و سرپرستی ایتام لبنان توسط وی را خاطرنشان ساخت و با ذكر اینكه چمران مورد توجه و اقبال مردم لبنان بوده تا آنجا كه اخیرا نیز خیابانی در لبنان به نام او نامگذاری شده است، گفت: وی سرداری استوار بود كه در اوایل جنگ راه دشمن را به نقاط حساس كشور سد نمود. وی تصریح كرد: وی بعنوان شخصیتی مردمی و خدوم و مخالف با صدام ، كسی كه هم‌اكنون در محكمه جهانی است شایسته تجلیل می‌باشد.

باقرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بنای "جندی مجهول" یا سرباز گمنام عراق این بنا را سمبلی از جنایت و ظلم صدام علیه دو ملت ایران و عراق خواند و با بیان اینكه دولت موقت عراق خواستار حفظ این بنا است، گفت: ما تقاضا داریم كه این بنا تخریب شود و بجای آن نماد وحدت دو ملت بنا گردد.

وی با ذكر اینكه ایران همراه با ملت كرد، سنی و شیعه عراق در سنگری واحد علیه صدام می‌جنگید، گفت: نام این بنا می‌تواند از آیه "انما المومنون اخوه" اقتباس شده و بنای اخوت نام گیرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس همچنین به طرحی برای نصب بزرگترین نماد استكبار ستیزی ایران در محل سقوط هواپیمای ایرباس ایرانی كه در اواخر جنگ توسط آمریكایی‌ها سرنگون شد اشاره كرد. وی افزود: بخشی از این نماد فانوس دریایی بزرگی است كه شامل تاسیسات جانبی با كاربری چند منظوره و با اهداف فرهنگی و خدماتی است. باقرزاده خاطرنشان ساخت: این طرح با جزئیات آن توسط ستاد كل نیروهای مسلح به رئیس جمهور پیشنهاد شده و منتظریم كه رئیس جمهور محترم در مقطع پایانی دوره ریاست جمهوری خود این نماد را بعنوان سندی افتخار‌‌آمیز از دولت خود در جنوب جزیره هنگام احداث كند. وی افزود: این نماد نشانه سبعیت و درندگی آمریكای سلطه‌طلب و مظلومیت ایران است.

باقرزاده با بیان اینكه در اجرای این طرح دستگاهها و نهادهای مختلفی همچون وزارتخانه‌های نفت، بازرگانی، وزارت خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان محیط زیست، شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی و مناطق آزاد كیش، قشم و چابهار و همچنین نیروهای دریایی ارتش و سپاه سهیم هستند، افزود: به همین منظور درخواست تشكیل كمیته‌ای را برای اجرای طرح داده‌ایم.

رئیس كمیته تفحص و جست و جوی مفقودین همچنین با اشاره به آخرین وضعیت جستجوی مفقودین در خاك عراق گفت: باقیمانده پیكرهای شهدا كه در خاك عراق قرار دارند در دو بخش مجزا مدفون هستند. وی افزود: بخشی از شهدا در طول نوار مرزی فاو تا دالام‌پرداغ به صورت پراكنده قرار دارند و بخش دیگر در قبرستانهای رسمی عراق و یا نقاط خاصی توسط عراقی‌ها دفن شده‌اند.

باقرزاده با ذكر اینكه تاكنون 20 نقطه كه محل دفن شهدا است شناسایی شده، به درخواست‌های مكرر از مسئولین عراقی و سازمان‌های بین‌المللی همچون صلیب سرخ برای مساعدت در امر جست و جوی مفقودین اشاره كرد و اظهار داشت: چندی پیش طرحی را برای یافتن پیكر شهدا و حتی قربانیان عراقی به رئیس جمهور ارائه نمودیم و ایشان دستور دادند كه وزارت خارجه آن را به دولت عراق و صلیب سرخ منعكس كند اما تاكنون نتیجه‌ای نداشته است. وی همچنین گفت: طی تقاضایی كه مورد استقبال و تاكید رئیس جمهور واقع گردید قرار شد تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت كشور و وزارت خارجه نسبت به تامین بخشی از تجهیزات جست و جو توسط سازمان ملل اقدام كنند.

باقرزاده با بیان اینكه تاكنون 51 نفر در عملیات تفحص و جست و جوی مفقودین به شهادت رسیده‌اند گفت: ما خواسته‌ایم كه 3 فروند هلی‌كوپتر مین‌روب در اختیارمان قرار گیرد تا بتوانیم زمین‌هایی را كه به لحاظ مهندسی تغییر شكل داده و رملی و باتلاقی است به صورت هوایی خنثی كنیم اما تا این لحظه اقدام قابل توجهی از سوی وزارت خارجه برای پیگیری این تقاضا نشده است. وی با ذكر اینكه هدف از عملیات تفحص و جست و جو، كاهش عوارض روانی و اجتماعی جنگ بین دو ملت است بیان داشت: سازمان ملل كه در پرداخت غرامت به ایران عمل موثری نداشته است می‌توانست با اعطای امكانات مهندسی از جمله مین‌روب، كفش و جلیقه ضد مین و نیز امكانات استقراری در عراق و تسهیلات به هیات جست و جو و تفحص ایران به از سرگیری جست و جو كمك كند.

وی با یادآوری اینكه هم‌اكنون یكسال از ارائه این تقاضا می‌گذرد، گفت: با توجه به شرایط جدید عراق انتظار داریم كه میدان فعالیت دوباره برای جست و جو و تفحص باز شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در بخش دیگری از این گفت و گو از اولین تلاش‌ها برای تشكیل دانشگاه علوم و معارف دفاع مقدس خبر داد و گفت: اولین گام برای این منظور با تصویب ریاست ستاد كل نیروهای مسلح برداشته شده است. وی افزود: با توجه به اینكه با گذشت نسل كنونی برخی از حقایق دفاع مقدس 8 ساله ملت ایران در خطر فراموشی واقع می‌شود لذا تشكیل این دانشگاه اهمیت ویژه‌ای دارد. بار دیگر از قاضی دادگاه صدام خواست تا برای دیدن اسناد جنایات صدام به این بنیاد برود.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo