شهید آوینی
 
 نماینده یونسكو در عراق:
آمریكا در تشدید غارت آثار باستانی عراق مقصر است

نماینده یونسكو در عراق معتقد است: نیروهای آمریكایی در ایجاد شرایط بسیار بحرانی كنونی برای آثار و مكان‌های باستانی عراق مقصر هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس شرا بردشی یك كارشناس میراث فرهنگی عراق و نماینده شاخه فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد (یونسكو) معتقد است كه شرایط بسیار بحرانی است. اومي‌افزاید: هرچند روند غارت آثار تاریخی در عراق پدیده تازه‌ای نیست اما ابعاد كنونی آن كاملا بي‌سابقه است.
به گزارش پایگاه اینترنتی میدل ایست آن لاین او نیرو‌های امریكایی را در این جریان مقصر مي‌داند و مي‌گوید كه جنگ تاثیر مستقیمی در این روند داشته است.
مك گویر گیبسون استاد دانشگاه شیكاگو نیز با اشاره به عراق به عنوان یكی از قدیمي‌ترین تمدن‌های بشری با 3 هزار سال قدمت مي‌گوید: آن‌چه اكنون در عراق مي‌گذرد، یكی از بزرگترین تراژدي‌های عصر ماست. برای مثال ما در حال حاضر اغلب آثار یاستانی در شهر سومر را از دست داده‌ایم.
این كارشناس آثار تاریخی مي‌افزاید: هم اكنون فرهنگ غارت به نحوی بي‌سابقه گسترش یافته و تقریبا همه را غافلگیر ساخته است. مثلا ما در سال گذشته بیش از هر زمان دیگری با غارت این آثار مواجه بوده‌ایم.
هم‌اكنون آخرین بقایای نخستین شهر‌های بشر مانند سومر در اثر هرج و مرج ناشی از حضور نیرو‌های آمریكایی در عراق، در حال غارت و نابودی است.
پایگاه اینترنتی میدل ایست آن لاین دراین باره نوشت: نبود قانون و امنیت و ثبات روند این غارت‌ها را كه از دهه 1990 آغاز گشته سرعت بخشیده و در حال حاضر به نقطه‌ای بحرانی رسانده است، چرا كه طی سال گذشته تعداد بي‌شماری از مكان‌های تاریخی مورد هجوم و حفاری غیر‌مجاز قرار گرفته است.
این در حالی است كه ادامه حضور نیرو‌های آمریكایی در یكی از باسابقه‌ترین مراكز تاریخی جهان كه به گهواره تمدن بشری معروف است نتوانسته به توقف روند این غارت‌ها هیچ كمكی بنماید.
اختراع چرخ، خط و ریاضیات و پیدایش فرهنگ و تاریخ كه به تدریج در طی قرون تكامل یافته به این منطقه نسبت داده مي‌شود.
قصر بخت النصر دربابل، باغ‌های معلق و برج بابل در حال حاضر به كمپی برای 2500 تن از نیروهای چند ملیتی تبدیل شده است. این مناطق به روی بادیدكنندگان بسته شده و چندی قبل باستان‌شناسان عراقی شاهد آن بودند كه بخشی از این مناطق باستانی برای اسقرار نیرو‌های دریایی آمریكا با بلدوزر صاف شد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo