شهید آوینی
 
انتخابات شوراهای هیئت‌هات مذهبی در 180 شهر برگزار شد

معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری انتخابات شوراهای هیئت‌های مذهبی در 180 شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، محمد موسی پور در نشست خبری اولین همایش مسوولان شوراهای هیات مذهبی كشور، اظهار داشت: تشكل‌های دینی به عنوان اصیل‌ترین و دیرپاترین نهادهای مردمی ریشه در تاریخ اسلام و فرهنگ تشیع دارند این تشكل‌ها با چند قرن پیشینه و قدمت، یكی از اركان مهم و موثر در بقاء، استمرار و ترویج مكتب اهل بیت (ع) به‌شمارمي‌روند.
وی گفت: تشكلهای دینی و مردمی بهترین نمونه تلاش جمعی و كار گروهی و داوطلبانه را برای رسیدن به اهداف مشترك به نمایش گذاشته‌اند و می‌توان این نهادهای مردمی را یكی از نمادهای بارز توسعه فرهنگی و فرهنگ كار گروهی و جمعی در جامعه دینی دانست.
موسی‌پور حضور و مشاركت هدفمند مردم در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی را نوعی نظارت غیر مستقیم مشاركت در تصمیم گیری فعالیتهای فرهنگ و دینی و راهكار اصلی در مقابله با توطئه های فرهنگی برشمرد و در تعریف تشكلهای دینی گفت: تشكلهای دینی به گروههایی اطلاق می شود كه توسط مردم پایه‌ریزی، اداره و مدیریت می شوند. هیچگونه وابستگی به دولت ندارند و براساس معتقدات مشترك به صورت داوطلبانه در قالب گروهی سازمان یافته گردهم می‌آیند تا در راستای گسترش فرهنگ اسلامی فعالیت كنند.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی ساختار تشكلهای دینی را انعطاف پذیر، محدود و برخموردار از سرعت عمل و قدرت تصمیم گیری بالا دانست و بر عدم وابستگی حزبی و سیاسی آنها تاكید نمود.
وی در ادامه از وجود چهل هزار تشكل دینی در كشور خبر داد و افزود: قریب سی هزار از تشكل های موجود را هیات مذهبی تشكیل می دهند. نقش هیات مذهبی در توسعه و بهسازی فرهنگ دینی موجب شد كه سازمان تبلیغات اسلامی به منظور هدایت، حمایت و نظارت بر تشكلهای دینی، هیات مذهبی را به عنوان محیطی رشد دهنده، پویا و زمینه ساز بالندگی استعدادهای بالقوه و بستر مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی مورد اهتمام جدی قرار دهد.
لذا از سال 80 فاز اول طرح ساماندهی هیات مذهبی پس از تدوین و تصویب آغاز شد هدف از طرح، ایجاد بسترهای لازم جهت گسترش فعالیتهای تشكلهای دینی، انسجام و هماهنگی در طراحی و برنامه ریزی، كاستن از ناهنجاریها و مقابله با آسیب های فرهنگ اصیل عزاداری، حفظ ساختار مردمی و اداره امور توسط منتخبین هیات مذهبی می باشد در قالب این طرح ابتدا هیات مذهبی سراسری كشور شناسایی شدند و كد كامپیوتری و مجوز فعالیت گرفتند.
موسی پور در ادامه از برگزاری اولین همایش مسوولین هیات مذهبی سراسری كشور خبر داد و افزود: این همایش با هدف تبیین سیاستها و خط مشی شوراهای هیات مذهبی، معرفی و تحكیم جایگاه شوراهای هیات مذهبی به عنوان راهبرد متخذه درمدیریت تشكلهای دینی و انسجام فعالیتها و برنامه ها روز پنج شنبه 21 تیر در تهران برگزار می شود و علاوه بر برنامه های عمومی، 4 كمیسیون با حضور كارشناسان و مسوولان تحت عنوان (هیات و بررسی پیامدها و بازتاب ها)، (هیات و بهداشت)، (هیات و نذورات) و (هیات و مقابله با ناهنجاریهای عزاداری) به بحث و تبادل نظر پیرامون محورهای كاری می پردازند.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo