شهید آوینی


دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با رییس و مسوولان دستگاه قوه قضاییه
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه در دیدار مسوولان دستگاه قضایی و خانواده های شهیدان سرافراز هفتم تیر تاکید کردند: وظیفه قوه قضاییه ایجاد عدالت و احقاق حق است و دستگاه قضایی باید با همه وجود و بدون تاثیرپذیری از "ثروت، قدرت، دیوان سالاری و یا جوسازی و تهمت" تحقق کامل عدالت را پیگیری کند.

حضرت آیت الله خامنه ای  با اشاره به پایان دوره اول و طلیعه دوره جدید ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر دستگاه قضایی افزودند: آنچه در 5 سال اخیر در دستگاه قضایی انجام شده بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما همه این کارها، مقدمه حرکت به سمت تحقق عدالت و برآورده شدن انتظاراتی است که قانون اساسی و"ذهنیت عمومی و اسلامی" جامعه از دستگاه قضایی توقع دارند.

ایشان عمومیت یافتن و ملموس شدن عدالت در زندگی مردم را مهمترین وظیفه قوه قضاییه برشمردند و خاطرنشان کردند: باید دستگاه قضایی به جایی برسد که هر کس در هر نقطه کشور مورد ستم واقع شد با دلی مملو از امید به عدالت، به دستگاه قضایی پناه بیاورد و دادخواهی کند.

رهبرمعظم انقلاب، وضع دستگاه قضایی را امیدآفرین خواندند و با قدردانی از آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان فردی فاضل، عالم ، مجتهد و روشنفکر افزودند: ظرفیت های موجود در دستگاه قضایی، آینده آن را، روشن کرده است و مهم آن است که قوه قضاییه با تلاش و همت و "عقل و علم و تدبیر" و بدون تاثیرپذیری از هیچ عامل منفی، راه دشوار تحقق عدالت را، با استواری بپیماید.

حضرت آیت الله خامنه ای ، قاضی را محور دستگاه قضایی خواندند و افزودند: همه بخشهای مختلف قوه قضاییه باید در خدمت قضاوت عادلانه قضات باشند تا دادگاهها به عرصه جاری شدن عدالت، احقاق حق و ابطال باطل تبدیل شود.

ایشان، نظام اسلامی را، خادم، کارگزار و نماینده مردم دانستند و افزودند: برخلاف حکومت های استبدادی و یا به ظاهر طرفدار دموکراسی، در نظام اسلامی، مردم همه کاره و صاحب حقند و قوه قضاییه بازوی قدرتمندی است که باید هر جا انحرافی از مسیر عدالت روی داد با قاطعیت حق مردم را بستاند و عدالت را جاری سازد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به لزوم و رفتارعادلانه با محکومین خاطرنشان کردند: گرایش دستگاه قضایی به زندان زدایی،  بسیار خوب است و باید با تدبیر و براساس برنامه دنبال شود چرا که زندان نباید محیطی فسادآور باشد و شخصیت زندانی را از بین ببرد و یا خانواده او را بیچاره کند.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی کادرسازی در قوه قضاییه را مهم خواندند و افزودند: بخشهای آموزشی، نظارتی، مدیریتی و سایر بخشهای دستگاه قضایی باید نقش خود را در زمینه سازی برای تحقق عدالت ایفا کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی دیگر از سخنانشان، حادثه هفتم تیر را سند مظلومیت ملت ایران و انقلاب اسلامی و نیز اثبات کننده اقتدار و استحکام نظام اسلامی ارزیابی کردند و افزودند: مظلومیت ملت ایران در حادثه هفتم تیر، همچنان ادامه دارد چرا که تروریستهای جنایتکاری که آن فاجعه را بوجود آوردند و به آن افتخار کردند تحت حمایت مدعیان مبارزه با تروریسم قرار گرفته اند و با آنها همکاری می کنند.

ایشان قوت فکر، اراده مستحکم ، ابتکار، شجاعت اقدام، مدیریت عالی، روشنکری و تسلط بر مبانی فقهی و فلسفی را از ویژگی های آیت الله دکتر بهشتی برشمردند و خاطرنشان کردند: دشمنان ملت ، نظام نوپای اسلامی را از شخصیتی چنین ارزشمندمحروم کردند و این کار می توانست نظام را فلج کند اما نظام اسلامی با تکیه بر استحکام  درونی خود، نه تنها با شهادت بهشتی و دیگرشخصیتها، از پای نیفتاد بلکه خون این عزیزان، نظام را در پیگیری اهداف خود مصمم تر، با نشاط تر و پرطراوت تر کرد.



در آغاز این دیدار رییس قوه قضاییه با گرامیداشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی از جمله شهیدان هفتم تیر و آیت الله دکتر بهشتی، به  مصادف شدن پایان دوره پنجساله مدیریت قوه قضاییه با سال پاسخگویی اشاره کرد و به تشریح عملکرد دستگاه قضایی پرداخت.

آیت الله هاشمی شاهرودی طرح و تدوین مدل توسعه قضایی ، تدوین و تصویب نهایی سیاستهای کلان، اصلاح ساختار قضایی ، بکارگیری فناوری نوین در رسیدگی به پرونده ها، اصلاح امور زندانها و زندانیان، توجه به روحیه بشرگرایانه و حقوق شهروندی، حفظ استقلال قضایی، ایجاد هماهنگی درون بخشی ، توسعه ارتباطات حقوقی بین المللی و فعال سازی بخشهای نظارتی درون دستگاه قضایی را محورهای اصلی تحولات کیفی سالهای اخیر دستگاه قضایی برشمرد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به افزایش 40درصدی پرونده های ورودی به دستگاه قضایی در سالهای اخیر گفت: رسیدگی به پرونده ها در 5 سال اخیر به 113درصد رسیده یعنی شمار زیادی از پرونده های دوره گذشته نیز مورد رسیدگی قرار گرفته است.

آیت الله هاشمی شاهرودی همچنین با تشریح عملکرد کمی دستگاه قضایی تعداد قضات کشور را 7445 نفر و تعداد شعبه ها را 3069 شعبه اعلام کرد و افزود: در برنامه پنج ساله دوم توسعه قضایی، افزایش مشارکت مردمی و نهادهای مدنی، افزایش اعتماد عمومی، بهبود کارایی دستگاه قضایی، گسترش عدالت و ارتقای سطح دانش قضایی، مورد توجه ویژه قرارگرفته است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo