شهید آوینی


دو عملیات در یك روز
روز بیست و هفتم خرداد ماه سال 1366 ،عملیات "فتح شش" و" نصر سه "در دو منطقه شمال اربیل و شمال زبیدات عراق به اجرا درآمد .

عملیات فتح شش در ساعت اولیه بامداد تاریخ 27/3/66، به منظور پاسخگویی به شرارتهای رژیم بعثی صهیونیستی عراق در بی‌ خانمان كردن مردم كرد ، بمباران شیمیایی منطقه و نیز انهدام مراكز و تأسیسات نظامی دشمن در شمال اربیل آغاز شد .

رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان ، متشكل از تیپ 65 هجرت ، تیپ مالك‌اشتر ، گردان مستقل ویژه شهادت ، حزب دمكرات كردستان عراق ، حزب‌الله كردستان عراق و حزب‌الدعوه عراق ، با عبور از كوهستانها ، دشمن بعثی را مورد هجوم قرار دادند . تیپ مالك‌اشتر ، حزب دمكرات كردستان ، حزب‌الله كردستان و حزب‌الدعوه در محور عملیاتی كورت سلیم‌ خان در ساعات اولیه ، ارتفاعات دیل كورت و سلیم خان را تصرف كردند .

در این تهاجم غافلگیرانه ، گردان جاش محمد آقابیك و گردان 38 جیش‌الشعبی به میزان 80 درصد منهدم شدند . تعدادی از نیروهای این دو گردان كشته و زخمی شدند و عده‌ ای هم به اسارت قوای اسلام در درآمدند . به علاوه مقداری سلاح سبك و نیمه‌ سنگین نیز به غنیمت گرفته شد . در محور عملیاتی مرگه‌ سور ، ارتفاعات مهم قلندر ، پل مواصلاتی گردان مزنه و جاده مرگه‌ سور _ دیانا ، توسط حزب دموكرات كردستان و گردان مستقل ویژه شهادت مورد هجوم قرارگرفتند و در همان ساعات اولیه ، ارتفاعات مهم قلندر و پل مواصلاتی مزنه به تصرف رزمندگان درآمدند .

در ادامه این عملیات ، طی یك كمین و اجرای آتش سنگین ، تعداد 16 خودرو دشمن منهدم و عده ‌ای از سرنشینان آنها كشته ، زخمی و یا اسیر شدند . با هجوم رزمندگان به داخل شهر مرگه ‌سور و جنگ تن به تن در خیابانها ، دشمن بعثی به سمت غرب شهر عقب‌نشینی كرد ، كه با تعقیب رزمندگان ، تعداد زیادی از آنها به هلاكت رسیدند ، به طوری كه در اكثر خیابانهای شهر اجساد بعثیان به چشم می‌خورد . همچنین بیش از 100 نفر از آنها به اسارت درآمدند و اماكن نظامی شهر به آتش كشیده شد . دشمن برای باز پس‌ گیری شهر دو پاتك انجام داد كه هر باربا تحمل تلفات و خسارات به عقب رانده شد .

نتایج عملیات
انهدام كلیه پایگاههای مهم در ارتفاعات كورت قلندر و سلیم‌ خان در شمال دیانا .
انهدام مراكز نظامی شهر مرگه‌سور .
زیر آتش قرار دادن جاده مرگه‌سور _ دیانا و پل مواصلاتی .
انهدام دو گردان از جیش ‌الشعبی .
انهدام 16 خودرو نظامی .

تعداد كشته و زخمی دشمن :
بیش از 800 نفر .

تعداد اسرا :
بیش از 130 نفر .

همچنین عملیات نصر 3 نیز در ساعت 45/22 دقیقه شب همین روز در منطقه شمال زبیدات و با هدف انهدام نیروهای دشمن آغاز شد . در پی استقرار واحدهایی از سپاه چهارم عراق در ارتفاعات حمزین ، از سوی قوای اسلام ، عملیاتی به صورت گشتی _ رزمی طرح‌ ریزی شد و نیروهایی از لشكر 21 حمزه و یگانهایی از ژاندارمری سابق با استفاده از اصل غافلگیری ، دشمن را مورد هجوم قرار دادند .

گردانهای 1 ،2 و 3 از تیپ 95 لشكر 14 عراق ، كه قبلاً در منطقه نهرجاسم و كربلای 5 منهدم و بعداً با افراد جدید و بی ‌تجربه بازسازی شده بود ، بار دیگر بین 40 تا 80 درصد آسیب دید و نیز به گردانهایی از لشكر 18 و تیپ 703 عراق ضربه كاری وارد آمد . در این حمله تعدادی از دشمن كشته یا زخمی شدند و عده‌ای هم به اسارت درآمدند .

با انهدام این نیروها و گردانهای زرهی ، خاكریز مقدم عراق سقوط كرد و در كنترل نیروهای ایران قرارگرفت . صبح روز عملیات ( پنج‌شنبه ) مواضع درهم ریخته شده بعثیان توسط جنگنده‌ های نیروی هوایی ایران به شدت بمباران شدند و خسارات سنگینی به دشمن وارد آمد .

نتایج عملیات
انهدام 20 دستگاه تانك .
انهدام چندین انبار مهمات .
انهدام تعدادی خودروی نظامی .

یگانهای منهدم شده :
گردانهای 1 ،2 و 3 از تیپ 95 لشكر 14 .
گردان 1 از تیپ 703 لشكر 20 .
سه‌ گردان از لشكر 18 .

تعداد كشته و زخمی دشمن :
بیش از 1000 نفر .

تعداد اسرا :
60 نفر .

غنایم :
چندین قبضه توپ .
ادوات جنگی .
تعدادی خودرو .
دهها قبضه انواع سلاح سبك .

منبع: خبرگزاری مهر
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo