شهید آوینی


بیانات حضرت آیت‌الله خامنه ای در دیدار نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه ای روز چهارشنبه در دیدار نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، مجلس را مظهر مردمسالاری دینی خواندند و با تشریح وظایف نمایندگان مجلس در حل مشكلات مردم و روند پیشرفت كشور افزودند: مجلس باید آیینه تمام عیار عزت، استقلال، پاسداری از منابع ملی و مقابله با سلطه ‌جویان جهانی باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جایگاه تعیین كننده و سرنوشت‌ساز مجلس افزودند: مجلس شورای اسلام قله رفیع نظام جمهوری اسلامی است و باید ساز و كاری را یافت كه اثرگذاری مجلس در حركت عمومی كشور روز بروز بیشتر شود.
ایشان نمایندگان مجلس را نمایندگان تمام قشرهای ملت خواندند و در عین حال افزودند: باید در درجه اول، خود را نماینده قشرهای محروم مردم بدانید و خواستهای آنان را پیگیری كنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم استفاده از همه ظرفیتهای قانونگذاری و نظارت مجلس افزودند: با استفاده از ابزارهای نظارتی به ویژه ابزار بسیار مهم دیوان محاسبات، بر فعالیتهای دستگاهها، نظارت كنید.
ایشان در همین زمینه بر لزوم پرهیز كامل نمایندگان از ایجاد برخی ارتباطات مخدوش با دستگاههای تحت نظارت تاكید كردند و افزودند: اینگونه اقدامات، تاثیرگذاری مجلس و توانایی عظیم و قانونی جمعی را در نظارت بر دستگاهها، سلب می‌كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی را نماینده و عصاره ملت برشمردند و در تشریح جایگاه سیاسی مجلس، یادآوری كردند: موضعگیری سیاسی مجلس می تواند دشمنان را امیدوار و گستاخ كند و یا بر عكس آنها را از دستیابی به هدف اصلی مراكز قدرت جهانی یعنی سیطره مجدد بر ملت و كشور ایران، ناامید سازد و مجلس شورای اسلامی باید با موضعگیریهای صحیح در پایداری سرنوشت ساز ملت در مقابل دشمنان و عزت این سرزمین، نقش ویژه خود را بخوبی ایفا كند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جمع شدن 290 نفر از نخبگان كشور و ملت در مجلس شورای اسلامی را فرصت بی‌نظیری برای بررسی و بحث و مجادله منطقی درباره مسائل اصلی كشور دانستند و افزودند: همانگونه كه امام راحل عظیم‌الشان، مكرراً می‌فرمود؛ مجلس جای مباحثات پرشور و پرنشاط برگزیدگان ملت است.

ایشان مجادلات علمی و مباحثات تخصصی نمایندگان مجلس را كاملاً مفید و ضروری خواندند و خاطر نشان كردند: میان جنجالهای دبستانی و حزبی با مباحث و مجادلات متكی بر انگیزه‌های صحیح تفاوت بسیار عمیقی وجود دارد و مجلس باید ضمن پرهیز كامل از درگیریهای زشت جناحی - سیاسی و فردی از مباحثات راهگشا و پرشور كاملا بهره بگیرد.
رهبر معظم انقلاب در تبیین الگوی صحیح توسعه ایران، از طرح برخی مسائل از جمله مدلهای چینی، ژاپنی و دیگر الگوهای خارجی انتقاد كردند و افزودند: مدل توسعه ایران باید براساس شرایط فرهنگی و تاریخی و ایمان و اعتقادات مردم، مدلی كاملا بومی بوده و ضمن برخورداری از تجربیات مفید دیگران، از مدلهای توصیه شده بانك جهانی، صندوق بین‌المللی پول و كشورهای دیگر الگو برداری نشده باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آغاز فعالیتهای مجلس هفتم در سال پاسخگویی افزودند: كلیه دستگاهها و قوا از جمله مجلس باید در مقابل افكار عمومی پاسخگو باشند. ضمن آنكه بر اساس ساز و كار قانونی، دستگاههای اجرایی باید در مقابل مجلس نیز پاسخگو باشند.
ایشان، نمایندگان مجلس هفتم را به اولویت بندی هدفها و زمان‌بندی پیگیری و اجرای اولویتها توصیه كردند و افزودند: این كار، می‌تواند مبنای پاسخگویی منظم به مردم قرار گیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهلت 4 ساله خدمتگزاری به مردم را فرصت خوبی برای نمایندگان مجلس دانستند و افزودند: تمام خاطرات خوب ملت ایران از امیر كبیر، به دوران سه سال مسؤولیت او بر می‌گردد، بنابراین 4 سال، مهلت كمی نیست به شرط آنكه حتی یك روزش را از دست ندهید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرهیز از آرمان‌گرایی صرف را ضروری خواندند و خطاب به نمایندگان مجلس هفتم افزودند: به وضع موجود قانع نشوید و بدنبال قالبها و روشهایی بگردید كه بتوان آرمانهایی حقیقی را با استفاده از آنها عملی ساخت.
ایشان چشم‌انداز 20 ساله ایران و سیاستهای اعلام شده را مبنای قانونگذاری مجلس برشمردند و خاطر نشان كردند: اگر همه اركان كشور و دستگاهها به وظایف مشخص شده در این چشم‌انداز عمل كنند، ایران ظرف 20 سال به نقطه اوج خواهد رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، با انتقاد از طرح مساله ذوب شدن در ولایت، خاطر نشان كردند: ذوب در ولایت اصولاً معنی ندارد، چرا كه رهبری هم باید در اسلام ذوب شود تا احترام داشته باشد بنابراین همه باید در اسلام و اهدافی كه اسلام برای سعادت ملت ترسیم كرده است و در واقع در ملت ذوب شویم.

ایشان پیگیری استقلال ملی، عدالت اجتماعی، كم كردن شكاف بین فقیر و غنی و مبارزه با فساد را از وظایف اصلی نمایندگان مجلس خواندند و افزودند: اداره صحیح كشور متوقف به مبارزه همه جانبه با فساد است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تاثیر منفی برخی فسادهای موجود در كمرنگ كردن فعالیتها و اقدامات مثبت انجام شده افزودند: فساد مالی هر چند محدود باشد مانند ایدز و سرطان گسترش می‌یابد و بتدریج همه كشور را از پا می‌اندازد.

ایشان نقش مجلس را در مقابله با فساد مهم خواندند و افزودند: چند سال قبل كه بحث مبارزه با فساد مالی مطرح شد توقع این بود كه مجلس در این میدان، نقش آفرینی كند اما این توقع محقق نشد كه مجلس هفتم باید با جدیت در میدان مبارزه با فساد، فعالیت كند.
رهبر معظم انقلاب خاطر نشان كردند: البته با دستمال كثیف نمی شود شیشه را تمیز كرد، بنابراین باید در درجه اول مراقب باشید كه به هیچ وچه به فساد آلوده نشوید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با توصیه به نمایندگان مجلس به هوشیاری در مقابل لغزشگاههایی نظیر مال و ثروت، از تصمیم برخی نمایندگان در مورد تجدید نظر در برخورداریهای بیهوده ناشی از نمایندگی، تشكر كردند و افزودند: هر قدر می‌توانید در پرهیز از «اسراف و زیاده‌روی» پافشاری كنید.

ایشان، ترجیح دادن مسائل كلی كشور بر مسائل محلی و منطقه‌ای را ضروری خواندند و با اشاره به نیمه تمام ماندن هزاران طرح در مناطق مختلف كشور افزودند: از جمله مصادیق ترجیح مصالح كلی كشور، تلاش برای به پایان رساندن این طرحهای نیمه تمام است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انضباط نمایندگان و حضور كامل در جلسات علنی و كمیسیونها را لازمه نمایندگی ملت خواندند و افزودند: انشاء الله امیدی كه مردم به شما بسته‌اند با فعالیتهای شما روز بروز بیشتر می‌شود كه در این صورت بنده نیز دعاگوی شما خواهم بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین بار دیگر از مردم بخاطر حضور هوشمندانه در انتخابات مجلس هفتم و مقابله با خواست دشمن تشكر و به نمایندگان مجلس هفتم توصیه كردند: برای خدا كار كنید تا مقام و مسؤولیت به دامی برای به هدر رفتن عمرتان تبدیل نشود.

در ابتدای این دیدار، رئیس مجلس شورای اسلامی پیام عمیق رهبر معظم انقلاب به مجلس هفتم را منشور كاری نمایندگان مجلس خواند و افزود: نمایندگان مجلس به پشتوانه حضور ملت در انتخابات و متكی بر حمایتهای همیشگی رهبر معظم انقلاب از قوه قانونگذاری، تلاش می‌كنند مجلس مقتدر، مستقل، آگاه، بصیر و آزاده را سامان دهند كه ضمن قانونگذاری و نظارت بر اداره امور كشور، خود را در مقابل مردم پاسخگو بداند.

آقای حداد عادل، ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی بیگانگان، ترجیح مصالح عمومی بر منافع حزبی، محلی و فردی را از دیگر هدفهای نمایندگان مجلس هفتم برشمرد و گفت: تلاش می‌كنیم با پیگیری عدالت اجتماعی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، همكاری با دیگر قوا و استفاده از همه ظرفیتهای قانونی مجلس، روند حل مشكلات مردم را تسریع كنیم كه در این راه به هدایت رهبری معظم انقلاب، راهنمایی علما و كمكهای نخبگان فكری و علمی نیازمندیم.


 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo