شهید آوینی


برای جنایتی همچون ابوغریب فقط 7 سرباز ساده تنبیه شدند

در حالی که تحقیقات صورت گرفته تاکنون درباره ابوغریب کافی نبوده است، آمریکا معتقد است که پرونده با بازداشت 7 سرباز عادی بسته شده است.

به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، به گفته وکلا و همچنین کارشناسان نظامی، تحقیقات متعدد درباره شکنجه زندانیان در عراق و افغانستان سوالات  دشواری را درباره سیاستها واعمال خودسرانه آمریکا بر جای گذاشته است. این وکلا اعلام کردند که با شرایط حاضر اعتبار افسران و منابع ارشد پنتاگون به زیر سوال رفته است.
هیچ بازجویی کاملا مستقلی از پنتاگون در این زمینه وجود ندارد تا نشان دهد که واقعا در ابوغریب چه گذشته است. حتی سنای آمریکا و یا هر ارگان دیگر نیز چنین تحقیقات مستقلی را درباره ابوغریب انجام نداده است.
اما از زمانی که رامسفلد اعلام کرد به هر ترتیب موضوع شکنجه ها در ابوغریب را روشن خواهد کرد، برخی از جمهوری خواهان این سوال را مطرح کرده اند که تحقیقات انجام شده در پنتاگون تا چه حد می تواند به رد یابی دلایل شکنجه ها در ابوغریب و همچنین به پیدا کردن افراد مسئول در این رسوایی کمک کند.
برخی از جمهوری خواهان کاخ سفید در مخالفت با رهبران خود که گفته اند پرداختن بیش از حد به ابوغریب ما را از کارهای ضروری تر در عراق باز می دارد، به دموکرات ها پیوسته و خواستار بازبینی تحقیقات انجام شده و آغاز بازجویی های مستقل شده اند. برخی از سناتورهای دموکرات و حتی جمهوری خواه آمریکا اعلام کردند که هنوز سوالات و ابهام هایی درباره ابوغریب وجود دارد که در تحقیقات انجام شده پاسخ داده نشده اند و نقش سیاستگذاران ارتش آمریکا در این شکنجه ها هنوز معلوم نیست.
سناتور جمهوری خواه "لیندسن گراهام" گفت من بسیار متاسفم که برای انجام شدن چنین جنایت بزرگی، از ارتش عریض و طویل آمریکا فقط 7 سرباز دون پایه ارتش مورد تنیبه واقع شدند.وی گفت معتقد است که در بیشتر رده های ارتش درباره این موضوع قصوراتی وجود داشته که قابل بخشش نیست.
"هدر ویلسون" افسر سابق ارتش و نماینده جمهوری خواه ایالت مکزیکو با اظهار ناامیدی از تحقیقاتی که تاکنون درباره ابوغریب صورت گرفته است،  اظهار داشت: تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته است، باعث ناامیدی است و نمی تواند سوالات موجود را حل کند.
اما ژنرال مارک کیمیت سخنگوی ارشد ارتش آمریکا در عراق از طیف تحقیقات صورت گرفته درباره ابوغریب دفاع کرد و گفت: ما تحقیقات خود را مدام وسیع و عمیق می کنیم و می دانیم که به نتایج مناسبی دست پیدا خواهیم کرد.
دهها تن بازجویان جنایی توانسته اند فقط سوالات بسیار کمی را درباره ابوغریب حل کنند. اما بسیاری از سوالات نیز حل نشده باقی مانده است.
به غیر از مسائل جنایی که به مرگ های اتفاق افتاده مربوط می شود و حل نشده باقی مانده است، نکات دیگری نیز درباره سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان همچنان بدون هیچ گونه دلیل معینی باقی است.
دونالد رامسفلد که از سوی دموکرات های آمریکایی به عدم کارایی متهم شده واز وی خواسته شده است ک استعفا دهد به تازگی درصدد بر آمده است که با انجام تحقیقات مستقل موضوع ایجاد شده در ابوغریب را حل و فصل نماید. قرار است از تاریخ 14 ژوئن مصاحبه هایی با افسران ارتش آمریکا از سوی پنتاگون صورت بگیرد. قرار است ریکاردو سانچز در راس افسران مورد مصاحبه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo