شهید آوینی


اسناد منتشر نشده ساواك، درباره امام خمینی (ره)‎
سازمان اطلاعات و امنیت رژیم شاهنشاهی در سندی نوشت: پیش قدمی آیت الله خمینی در مخالفت با عملیات اصلاحی اعلیحضرت همایونی و دولت، موجب تمركز قدرت‌های روحانی در اطراف وی گردیده است.

قاطعیت و شجاعت امام در مواجهه با دستگاه ظلم و ستم و استبداد، ایشان را به عنوان مشخص ترین ركن جامعه روحانیت ایران از ابتدای شكل‌گیری نهضت معرفی كرده است.

روحانیون در داخل و خارج كشور با توجه به تلاشها و ایستادگی امام خمینی (ره) در مقابل اقدامات محمد رضا پهلوی كمترین شبهه‌ای در سپردن سكان هدایت انقلاب ایران به دست باكفایت ایشان نداشتند و این مسئله حتی در روزهای آغازین شكل‌گیری نهضت اسلامی و مردمی ایران برای عوامل رژیم شاهنشاهی و در راس آنان ماموران ساواك نیز مشهود و ملموس بود.

سند محرمانه ذیل كه در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه هزار و سیصد و چهل و دو ( چهل و یك روز قبل از 15 خرداد) توسط مامور ویژه سازمان اطلاعات و امنیت رژیم شاهنشاهی به نگارش درآمده است، مبین این حقیقت است.

متن این سند ساواك كه با عنوان گزارش اطلاعات داخلی و با موضوع "موقعیت آیت الله خمینی در مجامع روحانی" نوشته شده و برای اولین بار در آستانه پانزدهمین سالگرد امام راحل(ره) منتشر می شود، چنین است:
« اقدامات مخالفت آمیز چند ماه اخیر آیت الله خمینی و پیشقدمی مشارالیه در مخالفت با عملیات اصلاحی اعلیحضرت همایونی و دولت موجب تمركز قدرت‌های روحانی در اطراف وی گردیده و بخاطر همین مركزیت هم اكنون حوزه‌های علمی مذهبی خارج از ایران نیز نامبرده را مشخص‌ترین ركن جامعه روحانیت ایران می‌شناسند و تلگراف تسلی آمیز واقعه اخیر از جانب آیت‌الله حكیم خطاب بوی، نتیجه همین شاخصیت اوست و وی نیز عملاً داعیه مرجعیت را دارد.»

منبع:خبرگزاری فارس

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo