شهید آوینی
 
مصونیت قضایی «كاپیتولاسیون» آمریكایی‌ها در عراق
نظامیان آمریكایی و انگلیسی مستقر در عراق، از مصونیت قضایی برخوردار خواهند شد.

روزنامه انگلیسی «آبزرور»، امروز (یكشنبه) با چاپ خبری در صفحه اول خود، با تیتر «عراقی‌ها از حق محاكمه نیروهای ائتلاف به اتهام جنایات جنگی محروم می‌شوند»، نوشت: آمریكا با سازمان ملل به توافق رسیده است كه پس از انتقال قدرت در پایان ماه آینده میلادی، به سربازان آمریكایی و انگلیسی، مصونیت قضایی داده خواهد شد.
 این روزنامه افزود: بنا بر این توافق، این سربازان، تنها در دادگاه‌های كشور خودشان محاكمه می‌شوند.

«آبزرور» به نقل از یك منبع نظامی نوشت: تصویب این قانون از سوی آمریكایی‌ها، به عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاكرات مقامات سازمان ملل و نیروهای ائتلاف در عراق، مطرح شده بود.این روزنامه، همچنین از مصوبه جدید سازمان ملل درباره عراق ـ كه به زودی صادر خواهد شد ـ خبر داد. طبق این مصوبه، ضمن لغو تحریم فروش اسلحه به عراق، به این كشور اجازه داده می‌شود، ارتش جدید هشتاد هزار نفری خود را به جنگ‌افزارهای مدرن، تجهیز كند.

«آبزرور» ادامه داد: تصویب این قانون و به دنبال آن، محروم كردن مردم آسیب‌دیده از تعقیب جنایات جنگی نیروهای آمریكایی و انگلیسی، به معنای عدم حاكمیت كامل حكومت جدید عراق بر كشور خواهد بود.

این روزنامه در پایان یادآور شد، قانون مذكور، در حالی تصویب می‌شود كه ملت عراق، به خاطر انتشار تصاویر شكنجه‌های زندانیان ابوغریب و هتك حرمت آنان، به شدت خشمگینند.

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo