حدیث (3)
امام على عليه السلام :
اَلبِشرُ شيمَةُ الحُرِّ؛
گشاده رويى خوىِ آزاده است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص434 ، ح9922
حدیث (4) امام على عليه السلام :
بِشرُكَ يَدُلُّ عَلى كَرَمِ نَفسِكَ؛
گشاده رويى تو نشانگر بزرگوارى و كرامت نفس توست.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص434 ، ح9933
حدیث (5) امام صادق عليه السلام :
صَنائِعُ المَعروفِ و َحُسنُ البِشرِ يُكسِبانِ المَحَبَّةَ و َيُدخِلانِ
الجَنَّةَ و َالبُخلُ وَ عَبُوسُ الوَجهِ يُبعِدانِ مِنَ اللّه و َيُدخِلانِ
النّارَ؛
نيكوكارى و گشاده رويى، محبت آورند و به بهشت مى برند و بخل و ترشرويى از خدا دور
مى كنند و به دوزخ برند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص103، ح5
حدیث (6)
امام على عليه السلام :
بِالبِشرِ و َبَسطِ الوَجهِ يَحسُنُ مَوقِعُ البَذلِ؛
با گشاده رويى و خوشرويى، بخشش ارزش پيدا مى كند.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص434 ، ح9932
حدیث (7)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
بَسطُ الوَجهِ زينَةُ الحِلمِ؛
گشاده رويى زينت بردبارى است.
کنز الفوائد ج1 ، ص299
حدیث (8) امام صادق عليه السلام :
اِنَّ لاِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ:
وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطيفٌ وَ قَلْبٌ رَحيمٌ وَ يَدٌ
مُعْطيَةٌ؛
بهشتى ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان
نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
مجموعه ورام ج 2، ص 91
حدیث (9) ديلمى :
كانَ النَّبىُّ صلی الله علیه و آله و سلم ...
يُسَلِّمُ عَلى مَنِ اسْتَقْبَلَهُ مِنْ كَبيرٍ وَ صَغيرٍ وَ
غَنىٍّ وَ فَقيرٍ و لا يُحَقِّرُ ما دُعِىَ اِلَيهِ و لو اِلى
خَشفِ التَّمْرةِ وَ كانَ خَفيفَ المَؤونَةِ كَريمَ الطَّبيعَةِ،
جَميلَ المُعاشَرَةِ، طَلِقَ الوَجهِ، بَشّاشا من غَيرِ ضِحكٍ،
مَحْزونا مِن غَيرِ عَبوسٍ، مُتَواضِعا مِنْ غَيْرِ مَذَلَّةٍ،
جَوادا مِن غَيْرِ سَرَفٍ، رَقيقَ القَلبِ، رَحيما بِكُلِّ
مُسْلِمٍ... ؛
رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم ... به هر كس برخورد
مى نمودند، از بزرگ و كوچك، ثروتمند و فقير، سلام مى كردند و اگر
به جايى حتى براى خوردن خرمايى خشك دعوت مى شدند، آن را كوچك
نمى شمردند. زندگيشان كم هزينه بود، بزرگ طبع، خوش معاشرت و گشاده
رو بودند، بى آنكه بخندند، هميشه متبسم بودند، بىآنكه اخمو
باشند، محزون بودند، بى آنكه از خود ذلّتى نشان دهند، متواضع
بودند، مى بخشيدند ولى اسراف نمى نمودند، دل نازك و نسبت به تمام
مسلمانان مهربان بودند.
ارشاد القلوب(دیلمی) ج 1، ص 115
حدیث (10) امام على عليه السلام :
وَ هُوَ خاتَمُ النَّبيّينَ، اَجْوَدُ النّاسِ
كَفّا وَ اَرْحَبُ النّاسِ صَدْرا وَ اَصْدَقُ النّاسِ لَهْجَةً وَ
اَوْفَى النّاسِ ذِمَّةً وَ اَلْيَنُهُمْ عَريكَةً وَ اَكْرَمُهُمْ
عِشْرَةً مَنْ رَآهُ بديهَةً هابَهُ وَ مَنْ خالَطَهُ مَعْرِفَةً
اَحَبَّهُ يَقولُ ناعِتُهُ: لَمْ اَرَ قَبْلَهُ وَ لا بَعْدَهُ
مِثْلَهُ؛
او كه خاتم پيامبران بود، بخشنده ترين،
پرحوصله ترين، راستگوترين، پايبندترين مردم به عهد و پيمان،
نرمخوترين و خوش مصاحبتترين مردم بود، هر كس بدون سابقه قبلى او
را مى ديد، هيبتش او را مى گرفت و هر كس با او معاشرت مى نمود و او
را مى شناخت دوستدارش مى شد و هر كس مى خواست او را تعريف كند،
مى گفت: نظير او را پيش از او و پس از او نديده ام.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 16، ص 190
حدیث (11) امام صادق عليه السلام :
ثَلاثٌ مَنْ اَتَى اللّهَ بِواحِدَةٍ
مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّهُ لَهُ الْجَنَّةَ: اَلاْنْفاقُ مِنْ
اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَميعِ الْعالَمِ وَ الاِنْصافُ مِنْ
نَفْسِهِ؛
هر كس يكى از اين كارها را به درگاه خدا ببرد،
خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند: انفاق در تنگدستى،
گشاده رويى با همگان و رفتار منصفانه.
کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص103 ، ح2