1- امام محمد باقر علیه السلام :
بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى
خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ
الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَة
اسلام بر پنج چيز استوار است، بر نماز و زكات حج و روزه و ولايت
(رهبرى اسلامى).
کافی(ط-الاسلامیه)ج 4 ،
ص 62، ح 1{شبیه این حدیث در تفسیر نور الثقلین ج 1 ، ص 372 ، ح 279 }
2- امام صادق علیه السلام :
إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ (عَزَّ وَ
جَلَّ) الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِير
خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير)
مساوى گردند.
من لا يحضره الفقيه ج 2 ص
73، ح 1766
3- امام علی علیه السلام :
فرض الله ...َ الصِّيَامُ ابْتِلَاءً
لِإِخْلَاصِ الْخَلْق
خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
نهج البلاغه(صبحی
صالح) ص 512 ، ح 252 - تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 176 ، ح 3376
4- امام رضا علیه السلام :
إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ
لِكَيْ يَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَيَسْتَدِلُّوا عَلَى
فَقْرِ الْآخِرَة
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و
به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را بيابند.
وسایل الشیعه ج 10 ، ص
9 ، ح 12701
5- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ
الْأَبْدَانِ الصِّيَام
براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
من لا یحضره الفقیه ج 2
، ص 75 ، ح 1774 - كافى(ط-الاسلامیه) ج 4، ص 62، ح 2
6- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّار
روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش
جهنم در امان خواهد بود.»
كافى(ط-الاسلامیه) ج 4، ص
62 ، ح 1 - تحف العقول ص 258
7- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ جِهَاد
روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93،
ص 257 ، ح 14
8- حضرت علی علیه السلام :
صَوْمُ النَّفْسِ عَنْ لَذَّاتِ
الدُّنْيَا أَنْفَعُ الصِّيَام
روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه هاست.
تصنیف غررالحکم و
دررالکلم ص 176 ، ح 3364
9- حضرت علی علیه السلام :
الصِّيَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ
كَمَا يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ.
روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز
مى كند.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص
294 ، ح 21
10- حضرت علی علیه السلام :
صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ
صِيَامِ اللِّسَانِ وَ صِيَامُ اللِّسَانِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ
الْبَطْن
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
تصنیف غررالحکم و
دررالکلم ص 176 ، ح 3363
11- امام صادق علیه السلام :
إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ
وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُك
آنگاه كه روزه مى گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار
باشند.«يعنى از گناهان پرهيز كند.»
كافى(ط-الاسلامیه) ج 4
، ص 87 ، ح 1
12- حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها :
مَا يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ
إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَه
روزه دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه اش به
چه كارش خواهد آمد.
دعائم الاسلام ج 1 ، ص
268 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93 ، ص 295 ، ح 15
13- امام محمد باقر علیه السلام :
لَا صِيَامَ لِمَنْ عَصَى الْإِمَامَ وَ
لَا صِيَامَ لِعَبْدٍ آبِقٍ حَتَّى يَرْجِعَ وَ لَا صِيَامَ
لِامْرَأَةٍ نَاشِزَةٍ حَتَّى تَتُوبَ وَ لَا صِيَامَ لِوَلَدٍ عَاقٍّ
حَتَّى يَبَر
روزه اين افراد كامل نيست:
1 - كسى كه امام (رهبر) را نافرمانى كند.
2 - بنده فرارى تا زمانى كه برگردد.
3 - زنى كه اطاعت شوهر نكرده تا اينكه توبه كند.
4 - فرزندى كه نافرمان شده تا اينكه فرمانبردار شود.
دعائم الاسلام ج1
، ص 268 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 295 ، ح 6
14- امام علی علیه السلام :
كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ
مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ
لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاء
چه بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى بهره اى ندارد و
چه بسا شب زنده دارى كه از نمازش جز بيخوابى و سختى سودى نمى برد.
نهج البلاغه(صبحی صالح)
ص 495 ، حكمت 145
15- امام صادق علیه السلام :
وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ
الصَّلاةِ قال الصبر الصوم
خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر
و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
تفسیر قمی ج 1 ، ص 46
- تفسیر عیاشی ج 1 ، ص 44 ، ح 41
16- امام صادق علیه السلام :
صَدَقَةُ دِرْهَمٍ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِ
يَوْم
يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
من لا یحضره الفقیه ج
2 ، ص 84 ، ح 1794 - ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 82
17- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى
الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِه
خداوند تبارک و تعالی می فرماید روزه براى من است و من پاداش آن را مى دهم.
من لا یحضره الفقیه ج
2 ، ص 75 ، ح 1773 - {شبیه این حدیث در تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج
4 ، ص 152 ، ح 420}
18- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
مَنْ مَنَعَهُ الصَّوْمُ مِنْ طَعَامٍ
يَشْتَهِيهِ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُطْعِمَهُ مِنْ طَعَامِ
الْجَنَّةِ وَ يَسْقِيَهُ مِنْ شَرَابِهَا
كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه اش باز دارد برخداست كه به
او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند.
بحار الانوار(ط-بیروت)
ج 40 ، ص 331 ، ح 13
19- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
طُوبَى لِمَنْ ظَمَأَ، أَوْ جَاعَ
لِلَّهِ، أُولَئِكَ الَّذِينَ يَشْبَعُونَ يَوْمَ الْقِيَامَة
خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده اند اينان در روز
قيامت سير مى شوند.
هدایة الامة الی احکام
الائمة ج 4 ، ص 268 ، ح 9
20- امام صادق علیه السلام :
لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ
عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ.
براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:
1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت)
کافی(ط-الاسلامیه) ج 4
، ص 65 ، ح 15 - من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 76 ، ح 1760
21- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
ان للجنة بابا يدعى الريان لا يدخل منه الا الصائمون.
براى بهشت درى است بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد
مى شوند.
معانی الاخبار ص 409 ،
ح 90
22- امام موسی کاظم علیه السلام :
دَعْوَةُ الصَّائِمِ تُسْتَجَابُ عِنْدَ
إِفْطَارِه
دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
مکارم الاخلاق ص 27 -
دعوات(راوندی) ص 26 ، ح 43 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93 ، ص
255 ، ح 33
23- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
الشِّتَاءُ رَبِيعُ الْمُؤْمِنِ
يَطُولُ فِيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى قِيَامِهِ وَ
يَقْصُرُ فِيهِ نَهَارُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى صِيَامِه
زمستان بهار مومن است از شب هاى طولانى اش براى شب زنده دارى و از
روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره مى گيرد.
امالی(صدوق) ص 237 ، ح
2 - معانی الاخبار ص 228 ، ح 1
24- امام صادق علیه السلام :
مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ
عَشْرُ أَمْثالِها مِنْ ذَلِكَ صِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ
شَهْر
هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه
روز روزه در هر ماه است.
وسایل الشیعه ج 10 ، ص
428 ، ح 13767 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج 94 ، ص 103 ، ح 37
25 - امام موسی کاظم عليه السلام:
فِطْرُكَ أَخَاكَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِك
افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
محاسن ص 396 ، ح 66 - کافى(ط-الاسلامیه) ج4، ص68، ح 2
26 - امام سجاد علیه السلام :
وَ أَمَّا حَقُّ الصَّوْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ حِجَابٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ عَلَى
لِسَانِكَ وَ سَمْعِكَ وَ بَصَرِكَ وَ فَرْجِكَ وَ بَطْنِكَ لِيَسْتُرَكَ بِهِ مِنَ
النَّار.
حق روزه آن است كه بدانى اين پرده اى است كه
خداوند در برابر زبان، گوش، چشم، اندام و شكمت آويخته تا ترا از آتش بپوشاند.
تحف العقول ص 258
27-امام صادق علیه السلام :
مَنْ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ مِثْلُ
أَجْرِهِ.
هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
تهذیب الاحکام(تحقیق
خرسان) ج 4 ، ص 201 ، ح 579 - كافى(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 68، ح 1
28- امام کاظم علیه السلام :
فِطْرُكَ أَخَاكَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ
مِنْ صِيَامِك
افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 4
، ص 68، ح 2 - محاسن ص 396 ، ح 66
29- امام صادق علیه السلام :
مَنْ أَفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ
رَمَضَانَ خَرَجَ رُوحُ الْإِيمَانِ مِنْه
هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا
مى شود
ثواب الاعمال و عقاب
الاعمال ص 236 - من لا يحضره الفقيه ج 2 ، ص 118 ، ح 1892
30- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
صوموا تَصِحّوا؛
روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
نهج الفصاحه ص 547 ، ح 1854 - دعائم الاسلام ج 1 ، ص 342
31- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
مَن اَشبَعَ صائما سَقاهُ اللّه مِن حَوضى شَربَةً
لايَظمَأُ بَعدَها؛
هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر)
من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس از آن هرگز تشنه نشود.
بحار الانوار (ط-بیروت) ج 93 ، ص 342 ، ح 14 - دعائم الإسلام ج1، ص269
32- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا
ذَهَبَ الظَّمَأُ وَ ابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَ بَقِيَ الْأَجْرُ.
بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى
كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى رفت و رگها شاداب شد و پاداش ماند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج4، ص95، ح 1 {شبیه این حدیث در بحارالانوار(ط-بیروت) ج
16 ، ص 242 }
33- امام على عليه السلام :
ليس الصوم الإمساك عن المأكل و المشرب الصوم الإمساك عن كل ما يكرهه الله
سبحانه
روزه امساك از خوردن و آشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى
ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان آنها را بد مى داند.
شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج 20 ، ص 299، ح 417
34- امام على عليه السلام :
نَومُ الصائِم عِبادَةٌ وَ صَمتُهُ تَسبيحٌ و َدُعاؤُهُ
مُستَجابٌ و َعَمَلُهُ مُضاعَفٌ.
اِنَّ للصائِمِ عِندَ اِفطارِهِ دَعوَةً لاتُرَدُّ؛
خواب روزه دار عبادت ، سكوت او تسبيح ، دعايش پذيرفته
و عملش دو چندان است.
دعاى روزه دار به هنگام افطار از درگاه خدا رد نمی شود.
دعوات(راوندى) ص 27 ، ح 45 و 46
35- امام صادق عليه السلام :
اَمّا العِلَّةُ فِى الصِّيامِ لِيَستَوِىَ بِهِ
الغَنىُّ و َالفَقيرُ و ذلِكَ لأِنَّ الغَنىَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجُوعِ
فَيَرحَمَ الفَقيرَ لاَنَّ الغَنىُّ كُلَّما اَرادَ شَيئا قَدَرَ عَلَيهِ... ؛
علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير
برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را احساس نكرده تا به فقير رحم كند چرا كه ثروتمند
هرگاه چيزى بخواهد مى تواند فراهم كند...
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 93 ، ص371، ح53
36- امام صادق عليه السلام :
اَلصَّومُ جُنَّةٌ مِن آفاتِ الدُّنيا وَ حِجابٌ مِن
عَذابِ الآخِرَةِ؛
روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب
آخرت.
مصباح الشریعه ص 135 - مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج 7 ، ص369، ح8441
37- امام صادق عليه السلام :
اَلصَّومُ فَوهٌ لا يَتَكَلَّمُ اِلاّ بِالخَيرِ؛
روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن
نگويد.
تفسیر عیاشی ج 1 ، ص 81 ، ح 188 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 93 ، ص 325، ح 15
38- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
اِعلَموا اَنَّ اللّه تعالى قَد فَرَضَ عَلَيكُم
الجُمُعَةَ فَمَن تَرَكَها فى حَياتى وَ بَعدَ مَماتى وَ لَهُم اِمامٌ عادِلٌ
اِستِخفافا بِها وَ جُحودا لَها فَلا جَمَعَ اللّه شَملَهُ وَ لا بارَكَ لَهُ فى
اَمرِهِ اَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ اَلا وَ لا زَكاةَ لَهُ اَلا وَ لا حَجَّ لَهُ اَلا
وَ لا صَومَ لَهُ اَلا وَ لا بَرَكَةَ لَهُ حَتّى يَتوبَ؛
بدانيد كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما
واجب ساخته است پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و يا انكار،
آن را ترك كنند، با وجود اين كه پيشواى عادلى دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در
كارشان بركت ندهد، آگاه باشيد نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذيرفته است.
بدانيد كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.
عوالى اللالى ج 2، ص 54، ح 146
39- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
ألا أخبركم بأفضل من درجة الصّيام و الصّلوة و
الصّدقة؟ صلاح ذات البين، فإنّ فساد ذات البين هي الحالقة.
آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه
(زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان مردم است، زيرا تيره شدن رابطه بين مردم ريشه
كن كننده دين است.
نهج الفصاحه ص 240 ، ح 458
40- امام على عليه السلام :
رَوِّضوا أَنفُسَكُم عَلَى الاخلاقِ الحَسَنَةِ
فَإِنَّ العَبدَ المُؤمِنَ يَبلُغُ بِحُسنِ خُلقِهِ دَرَجَةَ الصّائِمِ القائِمِ؛
خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى
خود به درجه روزه گير شب زنده دار مى رسد.
تحف العقول ص 111
41- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
لَا تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلَاتِهِمْ وَ
صَوْمِهِمْ وَ كَثْرَةِ الْحَجِّ وَ الْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّيْلِ،
وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة
به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به
راستگويى و امانتدارى آنها توجه كنيد.
عیون اخبار الرضا ج 2 ، ص 51 ، ح 197 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج
72، ص 114، ح 5
42- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
مَنِ اغتابَ مُسلِما أَو مُسلِمَةً لَم يَقبَلِ اللّه
صَلاتَهُ وَ لا صيامَهُ أَربَعينَ يَوما وَ لَيلَةً إِلاّ أَن يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛
هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را
نپذيرد مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 258، ح 53
43- امام باقر عليه السلام:
قَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنِّي ضَعِيفُ الْعَمَلِ
قَلِيلُ الصَّلَاةِ قَلِيلُ الصَّوْمِ وَ لَكِنْ أَرْجُو أَنْ لَا آكُلَ إِلَّا
حَلَالًا وَ لَا أَنْكَحَ إِلَّا حَلَالًا فَقَالَ وَ أَيُّ جِهَادٍ أَفْضَلُ مِنْ
عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ
در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما
سعى مى كنم جز حلال نخورم و جز با حلال نزديكى نكنم فرمودند: چه جهادى برتر از پاك
نگهداشتن شكم و شرمگاه؟!
محاسن ص 292، ح 448
44- امام صادق عليه السلام :
لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم و َلا بِصيامِهِم، فَإِنَّ
الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ وَ الصَّومِ حَتّى لَو تَرَكَهُ استَوحَشَ ،
و َلكِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَديثِ و أداءُ الأمانَةِ؛
فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه
اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مى كند، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى
بيازماييد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 104،
ح 2
45- امام حسن عسکری علیه السلام:
لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلاةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ
التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛
عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا
اندیشیدن است.
تحف العقول ص 442
46- امام صادق عليه السلام :
اِذا صُمتَ فَلیَصُم سَمعَک وَ بَصرَک وَ شَعرَک وَ
جِلدَک؛
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست
تو هم روزه دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز کند.)
کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 - من
لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 108 ، ح 1855
47- امام صادق عليه السلام :
إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ
كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ
الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ
إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى
النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله
تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر
صلی الله علیه و آله کمال نماز است.همانا
کسی که روزه بگیرد و زکات ندهد روزه ای برای او نیست هنگامی که عمدا
ترک کند و نماز نیست هنگامی که صلوات بر پیامبر را ترک کند
من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 183 ، ح 2085
48- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
إِنَّ الْمُؤْمِنَ هِمَّتُهُ فِي الصَّلاةِ و َالصِّيامِ و َالْعِبادَةِ
و َالْمُنافِقُ هِمَّتُهُ فِي الطَّعامِ و َالشَّرابِ كَالْبَهيمَةِ؛
همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛
مانند حيوانات.
تنبيه الخواطر یا مجموعه ورام ج1، ص 99
49- امام باقر عليه السلام :
اَلصّيامُ وَ الْحَجُّ تَسْكينُ الْقُلوبِ؛
روزه و حج آرامبخش دلهاست.
امالى (طوسى) ص 296، ح
582
50- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْءٍ اِنْ اَنـْتُمْ
فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّيْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ
الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، يا رسول اللّه قالَ:
اَلصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ
الْحُبُّ فِى اللّهِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ
يَقْطَع دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ يَقْطَعُ وَ تينَهُ و لكلّ شيء
زكاة و زكاة لأبدان الصّيام.
آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل
كنيد، شيطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض
كردند: چرا. فرمودند: روزه روى شيطان را سياه مى كند، صدقه پشت او را
مى شكند، دوست داشتن براى خدا و هميارى در كار نيك، ريشه او را مى كند
و استغفار شاهرگش را مى زند و برای هر چیزی زکات است و زکات بدن ها
روزه است.
منهاج البراعه ج 7 ، ص 426
51- امام على عليه السلام
:
صِيَامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِكْرِ فِي الْآثَامِ
أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعَام
روزه قلب از فکر در گناهان ، برتر از روزه شکم از طعام است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 176 ، ح 3365