بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram


روز شمار دفاع مقدس

22/11/57

 

ادامه جنگ شديد خياباني بين مردم و نيروهاي گارد در خيابانهاي تهران. اعزام ارابه‌هاي جنگي به دوشان‌تپه و نيروي هوايي براي مقابله با مردم. هجوم مردم به ستون اعزامي‌ در تهران‌پارس و به آتش كشيدن ارابه‌هاي جنگي و مجروح شدن سرلشكر رياحي (فرماندهي گاردي‌ها) و گرفتار‌شدن وي به دست مردم در ساعت 3 بعد از نيمه‌شب.

هجوم مردم به كارخانه تسليحات ارتش واقع در خيابان فرح‌‌آباد. ابراز ناتواني و امتناع فرمانداري نظامي، نيروي زميني، گارد و هوانيروز از اعزام نيرو براي مقابله با حمله مردم به مسلسل‌سازي. رخنه كردن مردم به داخل كارخانه تسليحات از طريق‌‌ ايجاد پنج شكاف در درب جنوب‌غربي و ديوار شرقي آن. فرمان غيرقابل اجراي بختيار مبني بر بمباران مركز آموزش هوايي دوشان‌تپه و مسلسل‌سازي.

بروز تزلزل در لشكر گارد و فرار انبوه سربازان از سربازخانه قصر و اظهار نگراني فرمانده قرار‌گاه ستاد بزرگ ارتشتاران از مشاهده‌‌ اين عمل سربازان آن قرارگاه.

تشكيل جلسه شوراي فرماندهان ارتش با حضور 27 نفر از فرماندهان، معاونان و مسؤولان سازمانهاي مسلح شاهنشاهي و صدور اعلاميه موسوم به "اعلام بي طرفي ارتش" براي‌جلوگيري از‌متلاشي‌شدن آن.

بي‌طرفي ارتش و اهداف آن از ديدگاه ارتشبد قره‌باغي و مهندس بازرگان ؛ قره‌باغي : هدف از اعلام بي‌طرفي ارتش جلوگيري از ادامه تجاوز مردم به سربازخانه‌ها و اماكن نظامي‌بود. مهندس بازرگان : آمريكاييها مي‌خواستند ارتش از جريان انقلاب بركنار باشد.

تداوم جريان مردمي‌ انقلاب و هجوم مردم به پادگانها و مراكز نظامي‌در تهران و شهرستانها - سقوط پادگان عشرت‌آباد، دبير ستان نظام، پادگان باغشاه، مجلس، كاخ انگلستان، فرستنده راديو در ميدان ارگ، ساختمانهاي كميته مركزي، شهرباني كل، پادگانهاي حشمتيه، عباس‌آباد، جي، مهرآباد و ژاندارمري شاهپور. دستگيري بسياري از مقامهاي نظامي‌ و غيرنظامي‌ رژيم پيشين ؛ از جمله از ارتشبد نعمت‌الله نصيري (رئيس ساواك)، مجيدي (رئيس سازمان برنامه)، نهاوندي (رئيس دفتر فرح)، مهدوي (وزير بازرگاني)، همايون (وزير اطلاعات) و هويدا (نخست‌وزير رژيم شاه در مدت سيزده سال).

تلاش مهندس بازرگان و دولت موقت براي انتقال مسالمت‌آميز قدرت و جلب همكاري سران ارتش از زبان ارتشبد قره‌باغي (آخرين رئيس ستاد ارتش سپاه) و شرح ملاقات مهندس بازرگان، دكتر يدالله سحابي و امير‌انتظام با ارتشبد قره‌باغي.

پيام راديو - تلويزيوني مهندس بازرگان مبني بر اعلام همبستگي ارتش با انقلاب و درخواست از مردم براي خودداري از هرگونه حمله به مراكز نظامي‌.

پيام و اعلاميه امام‌خميني به ملت جهت حفظ آمادگي و هوشياري براي مقابله با توطئه‌هاي احتمالي عناصر ارتش شاهنشاهي، توصيه به برقراري رابطه برادرانه با ارتشياني كه به ملت و دولت قانوني ملي - اسلامي‌پيوسته‌اند. همچنين صدور فتواي امام درباره نادرستي قسم ارتشيان براي حفظ قدرت ط

اظهار نظر دو تن از كارشناسان آمريكايي (مايكل لدين و ويليام لوئيس) درباره علت وضعيتي كه از واپسين ساعت امروز در ارتش پديد آمده و تسليم ژنرالها. به نظر‌‌اين دو تن‌‌ اين وضعيت، هم علامت كارآيي شگردهاي جنبش آيت‌الله خميني است و هم ضعف سياست تسلط مطلق شاه بر نيروهاي مسلح و وفاداري سران نظامي‌ به شخص او را نشان مي‌دهد.

تشريح وضعيت ارتش‌‌ ايران در آخرين ساعت امروز از زبان دو تن از مقامهاي بلند پايه آمريكا : سايروس ونس (وزير خارجه آمريكا) : «نيروهاي ارتش دچار تجزيه و پراكندگي شدند. فرماندهان نظامي‌ براي جلوگيري از فروپاشي كامل ارتش نيروهاي نظامي‌ را به پادگانها فراخواندند. » ژنرال‌هايزر : «ارتش فرماندهان خود را از دست داده، تجزيه آن نيز شروع شده است. »

جلسه اضطراري كاخ سفيد با شركت برژينسكي، وارن‌كريستوفر، دويد‌نيوسام، چار‌لزدوتكان، ژنرال جونز، ترنر (رئيس سيا)، فرانك كارلوچي، گري‌ سيك و بعضي ديگر از مقامهاي سازمان سيا، وزارت خارجه، وزارت دفاع و شوراي امنيت ملّي آمريكا درباره‌‌ ايران و بررسي راه‌حلهايي براي حفظ ارتش و جلوگيري از فروپاشي آن، حتي اگر توسل به اقدام نظامي‌ باشد و سرانجام اعتراف برژيسنكي به اينكه آمريكا از حوادث عقب‌افتاده و ابتكار عمل از دست تصميم‌گيرندگان آمريكايي خارج شده است.

خاطرات ويليام سوليوان (آخرين سفير آمريكا در تهران) درباره گرفتار شدن افراد هيأت مستشاري آمريكا در پناهگاه ستاد مشترك و تلاش وي براي نجات آنان و در همين حال تلفن غيرمنتظره و طرح تصورات كاخ سفيد در مورد امكان انجام دادن كودتاي نظامي‌ در ‌‌ايران و برخورد تند تلفني سوليوان با نيوسام و تلفن رئيس هيأت مستشاري به سوليوان و اعلام‌‌ اينكه در اوضاع فعلي ايران شانس موفقيت يك كودتاي نظامي‌ فقط پنج درصد است.

خاطرات سايروس‌ ونس (وزير خارجه آمريكا) درباره اوضاع نابسامان نظاميان آمريكايي در‌‌ايران و نداشتن توانايي براي اقدام‌نظامي‌ - كه در مذاكره تلفني واشنگتن با سفارت‌آمريكا درتهران گفته‌شده‌بود.

خبر حمايت عراق از ادامه سلطنت شاه در‌‌ ايران را سفارت آن كشور در تهران تكذيب كرد: نامه سفارت عراق به كيهان : هيچ مقام عراقي چنين سخني را نگفته و عراق به اراده ميهن‌پرستانه ملت‌‌ ايران كمال احترام را مي‌گذارد و در امور داخلي‌‌ ايران هيچ‌گاه دخالت نمي‌نمايد.

گزارش الوطن (چاپ كويت) درباره اقدام مشترك عراق و عربستان سعودي براي گزينش تدابير امنيتي جهت مقابله با انقلاب اسلامي‌: برگزيدن تدابير مشترك براي رويارويي با كليه عواقب احتمالي انقلاب ايران در دستور جلسه يك كنفرانس عالي كشورهاي خليج‌(فارس) قرار خواهد گرفت.

22/11/59

عمليات آزادسازي پاسگاه مرزي ... محور مريوان.

22/11/65

راهپيمايي باشكوه 22 بهمن (اين راهپيمايي به عنوان نظرخواهي عمومي براي حاكميت جمهوري اسلامي تلقي شده است.)

عمليات فتح 4 (مرحله اول).

 

 
 Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved