بازخوانی حماسه بزرگ 9 دی قسمت سوم: منتظری درگذشت/شهر مقدس قم جای منافقین نیست |
با وجود آنکه به واسطه تندرویهای فتنهگران دیگر صحنه جدال شفاف شده بود و خصوصا بعد از آتش زده شدن عکس امام راحل(ره) جایی برای مماشات باقی نمانده بود، برخی اصولگرایان اما همچنان از در میانهروی و به اصطلاح خودشان اعتدال سخن میگفتند! و از سبزها که با ریزش شدید نیز مواجه شده بودند، با عنوان یک جنبش اجتماعی یاد میکردند! در کلام اینان 24 میلیون جمعیت حاضر در انتخابات که آن روزها نیز بر سر رأی خود بودند، مصداق "جنبش" قلمداد نمیشدند و سخن گفتن از مطالبات و خواستههای آنان جایگاهی نداشت، اما سخن گفتن از جنبشی که وجود نداشت و جنبش ساختن از اقلیتی که روز به روز از تعدادشان کاسته میشد، موضوعیت پیدا میکرد!
یک سایت خبری اصولگرا همان روزها طی مطلبی که در آن 21 بار لفظ "جنبش" مورد استفاده قرار گرفته بود! و ذیل عنوان "چالش در مبدأ جنبش" نوشت:«آیا جنبش سبز بد است یا خوب؟ برای پاسخ به این سوال بسیار زودهنگام است. اما آنچه هست اینکه جمهوری اسلامی، از نقطهی عطف ژرفی در حال گذر است. گذری پرمخاطره و پر هزینه. هر چه باشد، جنبش سبز حتی اگر دربرگیرندهی تعداد نه چندان انبوهی باشد، محکی برای سنجش شراحت صدر نظام برای مواجهه با تغییر و اعتراض و تعرض و "مسأله" است(!) محکی که در طی آن، بدنهای از حکومت که در تماس مستقیم با مردم بود، به دلیل اشتباهاتش، هزینهای بیش از حد برای همگان به بار آورد.» این مطلب که از سوی سایت "الف" منتشر شد را میتوان در کنار مطالبی با تیترهایی نظیر "آسيبشناسي جريان موسوي و آينده آن"، "جنبش بي سر!"، "اشتباهاتی که میتواند جنبش سبز را زنده کند"، "چالش در مبدأ جنبش" و "به جاي تحقير موج سبز، اقناعشان كنيد" گذاشت.
چرا انگلوار سوار بر تجمعات حکومت میشوید؟
وضعیت بحرانی سبزها صاحبنظران اپوزسیون را نیز به فریاد درآورده بود. داریوش سجادی از عناصر مایل به اپوزیسیون كه شبكه ماهوارهای هما را نیز اداره میكرد، در مصاحبهای كه سایت ضدانقلابی گویانیوز آن را منتشر كرد، نكات قابل توجهی درباره دروغگو بودن جریان موسوم به سبز، ادعاهای غیرواقعی آنان درباره پایگاه مردمی، جریان مشكوك قتل آقاسلطان، ادعای ضدخشونت بودن جنبش سبز و آینده اصلاحطلبان بیان كرد. این مصاحبه همان زمان بازتابهای زیادی پیدا کرد.
سجادی با تأكید بر اینكه رهبران جنبش سبز فاقد حداقلهای پذیرفته شده برای رهبری یک جنبش هستند، گفت:«من با اتکای بر ادله و تحلیل معتقدم جنبش موسوم به جنبش سبز تحقیقاً به انتها رسیده. تاریخ انقضای آن را هم در راهپیمایی روز قدس می دانم. آن چیزی که در حال حاضر بهنام جنبش سبز در ایران موجوده، اسمی از جنبش است و ماهیتی متفاوت با آنی دارد که بود.»
وی ادامه داد:«من اعتقاد دارم جنبش (سبز) اول از همه چوب دروغ (گوییاش) را می خورد.» و گفت:«(احمدینژاد) خس و خاشاک نگفت؛ همین جا می خواهم بگویم این اولین دروغ جنبش بود. عین جمله آقای احمدینژاد این بود:"پیروز انتخابات ۴۰ میلیون شهروندی بودند که در انتخابات شرکت کردند، حال یکسری خس و خاشاک این گوشه ها سرو صدا می کنند را نباید خیلی توجه کرد"؛... آنجا دیگر شیطنت است که این خس و خاشاک را به طرفدارای موسوی نسبت بدهیم. جنبش سبز بی معرفتانه فردا در آمد گفت "آن خس و خاشاک تویی، پست تر از خاک تویی" این اولین دروغ جنبش.»
سجادی افزود:«من طرفدار آقای احمدینژاد نیستم ولی دروغ را منتسب نمیکنم. وقتی ایشان می گوید که ۴۰ میلیون پیروز هستند، یعنی مجموع آرای موسوی، کروبی و رضایی را هم حساب کرده. وقتی ایشان اعتبار میدهد به شهروندی که رأی داده که شما پیروز هستید، آنجا دیگر شیطنت است که این خس و خاشاک را به طرفدارای موسوی نسبت بدهیم. این اولین دروغ که جنجالهای زیادی بهدنبال داشت.»
وی در بخش دیگری از مصاحبه با توجه به ادعای جریان موسوم به سبز مبنی بر میلیونی بودن، این سؤال را مطرح کرد که:«چه شد آن اکثریت میلیونی که ناگهان بعد از خطبههای نماز جمعه آقای خامنه ای آب شده و ناپدید شدند؟» او سپس افزود:«اگر ترس، عامل آب شدن آن حضور میلیونی بود، چرا این ۹۹ درصد شعار "یا حسین میر حسین" می دهند؟ کسی که شعار یا حسین می دهد یعنی با صراحت اعلام می کند الگوی مبارزاتیاش حسین بن علی و قیام عاشورا و مبارزه تا مرز شهادت است. اگر ترسیدند چرا شعار "ما همه مرد جنگیم بجنگ تا بجنگیم" سر میدهید؟ خوب بجنگید. چرا پس انگلوار سوار بر تجمعات حکومت می شوید؟»
چرا ایران قیامت نشد؟!
سجادی خاطرنشان کرد:«از طرف دیگر مدام شعار می دهند:"احمدینژاد دروغگو، ۶۵ درصدت کو" من همین سؤال را از جنبش سبز می کنم "۲۴ میلیون شما کو؟" مگر نمیگفتید:"اگر تقلب بشه، ایران قیامت می شه؟" پس چرا ایران قیامت نشد و اوج اعتراضات صرفاً محدود به تهران و آن هم در بدنه مرکزی و شمالی شهر تهران ماند؟»
مصاحبهكننده در ادامه گفت:«من با شما موافق نیستم که الزاماً همه 99 درصد با تکیه بر آرمانهای قیام عاشورا شعار "یا حسین میر حسین" میدهند! بعد از این بود که سجادی پاسخ داد:«خوب پس این هم یک دروغ دیگر جنبش! اکنون چه اتفاقی افتاده که آیتالله منتظری فتوا صادر می کند اما آب از آب تکان نمی خورد؟ چون که آن بدنهی معترض که در کف خیابانهای تهرانند، اهل فتوا نیستد که خود را معطل فتوا کرده باشد تا تکلیف خود را با حکومت روشن کند، اینها نه وجوهات داده اند، نه نمازخوانده اند، بنابراین روحانیت شیعه مگر دیوانه است که نفوذ کلامی را که در اقشار مذهبی دارد، بهپای کسی هزینه کند که هنوز به قدرت نرسیده می گوید:"استقلال ازادی جمهوری ایرانی" و از الآن زیر اب اسلام را زده؟»
روی پیشانی من نوشته شده ابله؟!
سجادی در بخش دیگری از مصاحبه، قتل آقاسلطان را سناریویی از پیش تعیین شده دانست و گفت:«یک نکته دیگر هم هست که از آرش حجازی شاهد قتل ندا آقاسلطان میپرسم. یا ایشان و یا هر کس دیگری که میخواهد جواب بدهد. ایشان ۴۸ ساعت بعد از حادثه با ویزای آماده در جیب! سر از بیبیسی در آوردند و گفتند ما قاتل ندا را گرفتیم، کارتش را در آوردیم و بسیجی بود و... بنده سؤالم این است آقای آرش و کلیه کسانی که خبر را شنیدید، شما میگویید جنبش سبز یک جنبش ملاطفت طلب است بعد هم توانستید یک بسیجی آدمکش را که یک نفر را در مقابل چشم همه کشته خلع سلاح کنید و کارت شناساییاش را هم در آوردهاید، ایشان هم تمام مدت مثل ماست وایساده و شما را نگاه کرده؟! از کی تا حالا جنبش سبز اینقدر دلاور شده که یک قاتل مسلح را خلع سلاح کند، بعد هم ولش کند؟ آیا روی پیشانی بنده و امثال بنده نوشته شده ابله!»
وی دروغ دیگر جریان موسوم به سبز را ادعای راهپیمایی میلیونی روز قدس در تهران خواند و گفت:«آقایان یا معنای میلیون را نمیدانند یا تصور میکنند دیگران از فهم میلیون عاجزند. من مایلم بدانم این چگونه تظاهرات میلیونی بود که چهار تا بسیجی توانستند رهبران جنبش سبز را با اعتراضهای خود از صحنه خارج کنند؟! اگر تظاهرات میلیونی بود که آن میلیونها نفر باید آقایان موسوی و خاتمی را همچون نگینی در حلقه محاصره میلیونی خود میگرفتند تا احدی نتواند معترض ایشان شود، چه رسد به آنکه ایشان را از صحنه نیز فراری دهند. جنبش سبز میتواند با آرزوهایش لذت ببرد اما قطعاً نمیتواند با آرزوها و توهمات و تخیلاتش واقعیت را گریم کند.»
مصاحبهكننده پرسید:«شما فرمودید این خیلی عجیب است که بشود یک بسیجی مسلح را خلع سلاح کرد؟» و سجادی پاسخ داد:«فیلمش را خودشان منتشر کردند که قاتل آقاسلطان را گرفتیم خلع سلاح کردیم لختش کردیم و... این تناقضات اینجاست که اگر برخورد کاملاً خشنی هم از طرف نیروهای سرکوبگر بروز کند، نباید ری اکشنی بروز کند. این چه جنبش مسالمتآمیزی است که در ۲۵ خرداد حتماً دیدید که چند نفر در حاشیه در آن پایگاه بسیج کشته شدند. آیا بسیج آمد در جامعه و مردم را در خیابان به گلوله بست یا برخی از تظاهراتکنندگان بودند که به پایگاه بسیج حمله کردند؟ فیلمی که در روی اینترنت از این واقعه قرار دادید، بهوضوح نشان میده که بسیجیها بالای پایگاه سنگر گرفته دارند تیر میزنند. پس جنبش به یک مقر نظامی حمله کرده و حمله به مقر نظامی در تمام دنیا حکم تیر دارد، در قیام سیاه پوستها در لسآنجس ۶۸ نفر بهخاطر حمله به مقر پلیس توسط پلیس درآن واحد کشته شدند. هیچ احدی هم نتوانست معترض آن باشد. یکی از عوامل خشونت آمیز همین حمله به پایگاه بسیج بود. بچه های بسیجی بالای پایگاه سنگر گرفتند، پس معلومه سبزها حمله کردن به پایگاه، بعد هم می گویند ما خشونت گریزیم!!»(1)
اگر میتوانستند نظام ولایت فقیه را هم عوض میکردند
آيتالله صادق لاريجاني رئيس قوه قضائيه در همايش دادستانهاي سراسر كشور گفت:«در روزگار ما گاها احساس ميكنم كه نظام مظلوم واقع ميشود و ما همانطور كه از حقوق مردم دفاع ميكنيم بايد از نظام هم دفاع كنيم.» وي خاطر نشان كرد: اگر نظام يك كشور مردم سالار مورد ظلم قرار بگيرد وظيفه نداريم كه ما از حقوق نظام و حكومت ديني دفاع كنيم؟ اين مظالمي كه به نظام رفته آيا بر عهده دستگاه قضايي نيست كه برخورد كند؟»
وي اضافه كرد:«اين مظالمي كه به نظام رفته آيا بر عهده دستگاه قضايي نيست كه برخورد كند، كساني كه دختر فراري را شهيد اعلام كردند، كساني كه براي وي مجلس ترحيم به پا كرده و ديگران را به شركت در اين مراسم دعوت ميكردند. همين سران فتنه اين اقدامات را انجام دادند.»
آيتالله لاريجاني در ادامه با اشاره به موضوع شهيد اعلام شدند دختر فراري از خانه اظهار داشت:«پدر، مادر، خاله، عمه و عموي اين دختر را شهيد اعلام كردند؛ كساني كه هر روز دروغ را بنا ميگذاشتند كه رواج دهند به طوري كه دستگاه قضايي و دولت با فلان شخص به عنوان متهم چه كرده و چه اقداماتي در بازداشتگاه انجام شده مطرح ميكردند كه همگي كذب محض بود اين اشاعه كذب و دادن بهانه به دست كشورهاي غربي جرم نيست؟ و آيا دستگاه قضايي نبايد وارد شود؟»
وي در ادامه تاكيد كرد:«به سران فتنه ميگويم كه دستگاه قضايي به اندازه كافي از شما پرونده دارد و اگر نظام با شما ملاطفت و مماشات ميكند اين را حمل بر ندانستن و نفهميدن نكنيد. از اين رو رسيدگي به اين مسائل بر عهده دستگاه قضايي بود و جزو حقوق عمومي محسوب ميشود.»
وي افزود:«دانشجويان را تحريك ميكنند كه اگر 16 آذر نشد 17 آذر و اگر 17 آذر نشد، 18 آذر؛ اين چه نحوه برخورد با نظام است؟» رئيس قوه قضائيه تصريح كرد:«كاري كه شما ميكنيد كار منافقان اوايل انقلاب است بنده كاري به مقاصد اشخاص فعلا ندارم ولي همين كار را در اوايل انقلاب منافقان انجام ميدادند و دانشجويان را به خيابانها ميريختند البته قشر دانشگاهي ما امروز آگاه بود و دل آنها براي نظام و انقلاب ميسوزد.»
رئيس قوه قضائيه اضافه كرد:«ما نميتوانيم ببينيم كه در روزگار ما كسي اخلال در امنيت كند و سپس بگويم كه تظاهراتي و شعاري است، تظاهراتي كه اينها كرده و مردم را به خيابانها مي آوردند اگر ميتوانستند نظام ولايت فقيه را هم عوض كنند، ميكردند و در اين نبايد ترديد داشته باشيد.»(2)
منتظری درگذشت
28 آذر برابر با دوم محرمالحرام منتظری درگذشت و این نیز بهانهای بود تا بابی در اردوکشیها به بهانه تشییع جنازه باز شود! با وجود مواضع ساختارشکن منتظری، رهبر انقلاب در پیامی کریمانه، درگذشت او را تسلیت گفتند. در این پیام آمده بود:«بسم الله الرحمن الرحیم. اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمۀ الله علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافتهاند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیمالشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختیهای زیادی در این راه تحمل کردند. در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره آن قرار دهد. اینجانب درگذشت ایشان را به همه ی بازماندگان به ویژه همسر مکرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت میکنم. سید علی خامنه ای 29/ آذر/ 1388»
شهر مقدس قم جای منافقین نیست
محل دفن منتظری در حرم حضرت معصومه پیشبینی شد. اما همان گونه که انتظار میرفت ماجرای تشییع جنازه نیز حواشی زیادی ایجاد کرد و به راهپیمایی فتنهگران علیه نظام بدل شد. آنچه بیش از همه تأسف و تأثر انقلابیون را برانگیخت اهانتهایی بود که در حرم حضرت معصومه در قم صورت پذیرفت و این موجب خروشی دوباره شد.
حضور برخی از دختران حامی موسوی که بدون حجاب مناسب و بیتوجه به حفظ حرمت حرم کریمه اهل بیت، مشغول انجام حرکتهای ساختارشکنانه و تعجبآمیز بودند، موجب تعجب و ناراحتی مردم مومن قم شد. اصرار حامیان موسوی بر اهانتها و شعارهای تند، خصوصا پس از خروج جمعیت از صحن آینه، منجر به برخی درگیریها در خیابانهای اطراف حرم شد.
به دنبال این ساختارشکنیها بود که همان هنگام جمعیت خودجوش و پرشور مردم و طلاب به خیابانها آمدند و فریاد زدند:«شهر مقدس قم جای منافقین نیست.» و «مرگ بر منافق» با افزایش جمعیت اعتراض مردمی، حامیان موسوی شروع به سنگپرانی به سمت این جمعیت کردند. اما با رسیدن وقت نماز ظهر، مردم قم با وجود حمله وحشیانه حامیان موسوی، اقدام به برگزاری نماز جماعت ظهر نمودند این در حالی بود که برخی بانکهای اطراف بیت آیت الله منتظری نیز از حمله حامیان اغتشاشگر موسوی، در امان نماند. این اقدام اغتشاشگران اما با واکنش نیروی انتظامی مواجه شد.
پس از اقامه نماز ظهر و در حالی که جمعیت طلاب و مردم قم به حدود دو برابر اغتشاشگران رسیده بود، شعارهای آن در مذمت نفاق، موجب شد تا جوانان حامی موسوی که غالبا از شهر تهران به قم منتقل شده بودند، از حاشیه بلوار ساحلی به داخل کوچه بیت آیت الله منتظری رفته و از آنجا به اطراف متفرق شوند.(3)
آیت الله نوری همدانی: سکوت خلاف شرع است
آیت الله نوری همدانی با اشاره به وقایع پیش آمده گفت:«متاسفانه جرياناتي در نظام به وجود ميآيد و پردهها كنار ميرود و حقايق آشكار ميشود.» اين مرجع تقليد با بيان اينكه نبايد در برابر منكر سكوت كرد، ابراز داشت:«چه معروفي از نظام مهمتر و چه منكري از استكبار بالاتر؟» وي خواستار عكسالعمل مناسب مردم در برابر جريانات اخير شد و افزود:«نبايد نظارهگر ماجرا بود چون سكوت و بيتفاوتي در اين زمينه خلاف شرع است.»
وي با اشاره به جريانات قم گفت:«سكوت در برابر شعارهاي ديروز جايز نيست، چون ارزشها در هم شكسته و خون شهدا پايمال شد.» اين مرجع تقليد با اشاره به انحرافات صورت گرفته در دين بعد از پيامبر(ص) افزود:«قيام كربلا در راستاي اصلاح دين و متوجهكردن اشتباه مردم صورت گرفت.» وي با بيان اينكه درسهاي فراواني در عاشورا وجود دارد، يادآور شد:«يكي از درسهاي عاشورا اين است كه هر وقت انحراف از اسلام حاصل شد، بايد قيام كرد و بدانيم كه اسلام ولايت را محور قرار داده است.»(4)
عدم صلاحیت صانعی را اعلام کنید
ماجرای قم تجمع چندین روزه مردم و طلاب این شهر و برخی استانهای دیگر کشور را در پی داشت. تظاهركنندگان قمي كه حركت اعتراض آميز خود نسبت به هتك حرمت مقدسات در حاشيه تشييع حسينعلي منتظري را از مقابل بيت امام راحل در قم آغاز كرده بودند، پس از تجمع در مقابل بيت يوسف صانعي در قم به سردادن شعارهايي عليه وي پرداختند و فرياد زدند«شهر مقدس قم جاي منافقين نيست.» این گونه بود که پای صانعی نیز به میان کشیده شد.
تجمع کنندگان طوماری را خطاب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امضا کردند که در آن آمده بود:«ما مردم انقلابي و طلاب حوزه علميه قم از جامعه محترم مدرسين حوزه علميه ميخواهيم همانگونه كه بارها در مواقع حساس به نقش تاريخي و انقلابي خود عمل كرده است نسبت به اعلام عدم صلاحيت مرجعيت شيخ يوسف صانعي اقدام كرده و شر اين فتنه را از سر مسلمانان كم كند.»
در شرایطی که تعیین تکلیف صانعی به واسطه همراهیاش با فتنه و نیز مواضع فقی او به مطالبهای برای انقلابیون تبدیل شده بود، سایت خبری فردا که به عنوان سایت نزدیک به شهردار تهران شناخته میشد چندی بعد با گرفتن استفتاء از دفتر تهران برخی مراجع، تقلید از صانعی را بدون اشکال دانست. پس از این بود که موج انتقادات و اعتراضات از دفتر مراجع و از سوی انقلابیون متوجه این رسانه خبری شد. "فردا" خود در توضیح این خبر نوشت:«دفاتر برخی از مراجع عظام تقلید در تماس با ما ضمن توضیحاتی درباب خبر قبلی "فردا" پاسخ قطعی حضرات آیات را منوط به استفتاء کتبی از دفتر قم و پاسخ روشن و صریح شخص مرجع تقلید دانستهاند.»
این سایت در توضیح خود افزود:«متاسفانه در خبر "نظر مراجع در مورد تقلید از آیتالله صانعی" به شماره خبر 99756، خبرنگار سرویس اجتماعی در تماس تلفنی با دفتر مراجع عظام تقلید در تهران اقدام به سوال نموده و پاسخ مسئولین پاسخگویی دفاتر مراجع را به عنوان نظر قطعی مراجع بزرگوار قلمداد کرده است.»(5)
دفاتر برخی مراجع رسما در این خصوص واکنش نشان دادند و کمی بعد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسما صانعی را فاقد ملاكهاي لازم براي تصدّي مرجعيت اعلام کرد.(6)
پی نوشت:
1- سایت خبری رجانیوز 28 آذر 1388
2- سایت خبری رجانیوز 25 آذر 1388
3- سایت خبری رجانیوز 30 آذر 1388
4- خبرگزاری فارس 1 دی 1388
5- سایت خبری رجانیوز 15 دی 1388
6- خبرگزاری فارس 12/10/88
منبع :رجا نیوز