تعریف لغوی اسراف
تعريف لغوي: اسراف از ريشه
سرف يعني تجاوز كردن و از حدّ گذشتن در هر كاري كه انسان انجام ميدهد.[1]
تعريف اصطلاحي: كلمه اسراف
به معناي خارج شدن از حدّ اعتدال و تجاوز از حدّ در هر عملي است كه انسان انجام
ميدهد. هر چند كه به گفته راغب غالباٌ در مورد پول خرج كردن استعمال ميشود.[2]
كلمه اسراف كلمه بسيار جامعي است كه هر گونه زياده روي در
كميّت و كيفيّت و بيهوده گرايي و اتلاف و مانند آن را شامل ميشود.[3]
معاني اسراف در قرآن:
1) از حدّ گذشتن در گناه و نافرماني طه 127، مائده 32،
اعراف 81، يونس 12 و 83، انبيا 9، يس 19، زمر 53، غافر 28 و 38.
2) از حدّ گذشتن در انفاق، فرقان 67
3) زيادهروي در خوردن يا مصرف آنچه حلال است، اعراف 31،
نساء 6، انعام 141
4) به همراه حرف «في» به دو معني
الف) افراط و زيادهروي در
كاري، اسراء 33
ب) تفريط و تقصير در عمل
صالح و حق خداوند، آل عمران 147.[4]
تفاوت اسراف و تبذير و تقتير و قوام: با در نظر گرفتن ريشه
لغوي اسراف و تبذير وقتي اين دو در مقابل يكديگر قرار ميگيرند اسراف به معني
خارج شدن از حدّ اعتدال است. بدون آن كه چيزي را ظاهراٌ ضايع كنند مثلاٌ كسي
غذايي چنان گران قيمت تهيه كند كه با قيمت آن بتوان عدّه زيادي را آبرومندانه
تغذيه كرد. در اين جا از حدّ اعتدال تجاوز شده ولي ظاهراٌ چيزي نابود و ضايع
نشده است. اما تبذير آن است كه آن چنان مصرف كنيم كه به اتلاف و تضييع منجر شود
مثل اين كه براي دو نفر ميهمان غذاي ده نفر را تهيه كنيم آن گونه كه بعضي به
ناداني انجام ميدهند و به آن افتخار مينمايند و باقي غذا را در زباله دان
بريزيم و اتلاف كنيم ناگفته نماند كه در بسياري از موارد اين دو كلمه درست در
يك معني به كار ميرود و حتّي به عنوان تأكيد پشت سر يكديگر قرار ميگيرند.
مثلاٌ بنابر آنچه در نهج البلاغه از علي (ع) نقل شده است ميفرمايد.
«الا إنّ اعطاءَ المالِ في غير حقّه تبذير
و اسرافٌ و هُوَ يَرفَعُ صاحبَه في الدّنيا و يَضَعُهُ في الاخِرَة و
يُكرِمُهُ في النّاس و يهينه عند الله»[5]
يعني «آگاه باشيد مال را در غير مورد
استحقاق صرف كردن تبذير و اسراف است، ممكن است اين عمل انسان را در دنيا بلند
مرتبه كند امّّا مسلماٌ در آخرت او را پست و حقير خواهد كرد.
در نظر مردم ممكن است سبب اكرام گردد اما در پيشگاه خدا
موجب سقوط مقام انسان خواهد شد.[6]تقتير،
در مقابل اسراف، به معني كوتاهي كردن در انفاق است و قوام به معني حد وسط ميان
اسراف و اقتار است.[7]
طبق آيات قرآن و روايات، اسراف و تبذير و تقتير، مذموم و
ناپسند هستند و فقط قوام ممدوح و پسنديده است، كه خداوند متعال درباره مومنان
ميفرمايد:
«والّذينَ إذآ اُنفَقوا لَمْ يُسْرِفُوا و
لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بينَ ذلِكَ قَواماٌ»[8]
« كساني كه هر گاه انفاق كنند، نه اسراف
مينمايند و نه سختگيري؛ بلكه در ميان اين دو حدّ اعتدالي دارند».
آثار اسراف:
1) مسرفان اهل دوزخند.[9]
2)براي اسرافكاران اعمالشان زينت داده ميشود.[10]
3) اسراف موجب انكار آيات الهي ميشود.[11]
[1]
. راغب اصفهاني، حسين بن محمد، المفردات في غريب القرآن، تحقيق صفوان
عدنان داودي، دمشق- بيروت، دارالعلم، الدارالشاميه ، 1412 ق_ چاپ اول،
ص 407.
[2]
. طباطبايي، محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، مترجم محمد باقر موسوي
همداني قم، انتشارات اسلامي جامعه مدرسين، 1374ش، چاپ 4، ج 4، ص 276.
[3]
. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1374
ش، چاپ اول، ج 6، ص 149
[4]
. خرمشاهي، بهاء الدين، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهي، انتشارات دوستان و
انتشارات ناهيد، 1377 ش، چاپ اول، ج 1، ص 213.
[5]
. نهج البلاغه، قم، انتشارات دارالهجرة، بي تا، خطبه 126، ص 183.
[6]
. مكارم شيرازي، همان، ج 12، ص 97.
[7]
. طباطبايي، همان، ج 15، ص 333.
[11]
. غافر آيه 34. احادیث
درباره اسراف
بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید خداوند
اسراف کنندگان را دوست ندارد. سوره اعراف آیه 31
نقل شده است که امام صادق (ع) مشاهده کرد سیبی را نیم خورده از خانه
بیرون انداخته اند خشمگین شد و فرمود : اگر شما سیر هستید خیلی از مردم
گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندی می دادید. مجموعه الاخبار باب 171
حدیث 4
امام صادق (ع) : انسان مومن اسراف و زیاده روی نمی کند بلکه میانه روی
را پیشه خود میسازد.( انسان مومن اسراف نمیکند ) مجموعه الاخبار باب 30
حدیث 1
امام صادق (ع) : کسی که آبی را از نهر فرات ( گوارا) برای خوردن بردارد
و بعد از نوشیدن زیادی آنرا بیرون بریزد اسراف کرده است. مجموعه
الاخبار باب 171 حدیث 3
امام صادق (ع) : اسراف آنست که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش
صدمه بزند ( مانند سیگار کشیدن زیرا انسان با سیگار کشیدن هم پول خود
را از بین برده و هم به بدنش ضرر رسانده ) مجموعه الاخبار باب 171 حدیث
1
امام صادق (ع) فرمودند : کمترین درجه اسراف عبارتند است از :
1.دور ریختن آبیکه از آشامیدن اضافه آمده است. ( یعنی آبیکه برای خوردن
است اگر اضافه آمد دور نریزیم اگر دور بریزیم اسراف کرده ایم. )
2.اینکه لباس کار و لباس بیرونی یکی باشد. ( یعنی لباس کار و لباسی که
برای میهمانی و بیرون رفتن از خانه استفاده میشود یکی نباشد و با هم
فرق کند. برای مثال : لباس میهمانی را در موقع کار نباید بپوشیم. )
3.دور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما ( چون از هسته خرما ماده
غذایی برای شتران تهیه میشد. ) وسائل الشیعه جلد 3 باب 28 صفحه 384
www.pajoohe.com
madreseha.com