شهید آوینی

معارض سرشناس عربستانی :
شکست ریاض "حتمی" است؛ یمن طناب دار عربستان

معارض سرشناس عربستان نتایج جنگ علیه یمن را فاجعه‌بار خواند و گفت: «یمن طناب دار عربستان سعودی خواهد بود. ریاض با شکستی روبه‌رو خواهد شد که در تاریخ عربستان بی‌سابقه بوده است».

94/06/19

شکست ریاض "حتمی" است؛ یمن طناب دار عربستان

"حمزه حسن" کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی عربستان درباره تجاوز چندین ماهه عربستان به یمن تأکید کرد: شکست ریاض در جنگ علیه یمن حتمی خواهد بود و این یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ عربستان است.
وی با بیان اینکه عربستان برنامه‌ای در منطقه ندارد بلکه قصد دارد برنامه‌های دیگران را به هم بریزد، گفت: عربستان تاکنون نتوانسته هیچ یک از اهداف خود در یمن را محقق کند، به‌عوض توانسته رسیدن یمنی‌ها، ارتش یمن و انصارالله به اهدافشان را با تأخیر روبه‌رو کند، عربستان لزوماً پروژه و برنامه‌ای برای اقدامات خود در منطقه ندارد بلکه می‌خواهد برنامه و پروژه دیگران را به هم بزند، برای مثال اگر ایران برنامه‌ای داشته باشد عربستان نمی‌خواهد این طرح به ثمر بنشیند.
این معارض سعودی با تأکید بر "تاکنون عملیات نظامی عربستان دست‌آورد مهمی برای این کشور در پی نداشته است"، افزود: پس از عقب نشینی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از برخی مناطق در جنوب یمن، فرصت خوبی برای گفتگو با آنان پیش آمد و این مسئله‌ای است که آمریکایی‌ها نیز آن را به عربستان تذکر دادند اما ریاض گمان می‌کند مالک تمام خاک یمن از شمال تا جنوب آن است و نمی‌تواند ببیند طرف دیگری با افکار و عقاید مختلف حکومت آن را در دست گرفته است.
وی پایان جنگ یمن را برای عربستان "فاجعه‌بار" دانست و گفت: عربستان می‌خواهد یمن ملک شخصی‌اش باشد و به‌نظر من به همین دلیل این جنگ به طول انجامیده و پایان فاجعه‌باری برای ریاض خواهد داشت.
این کارشناس سعودی با اشاره به پیامدهای تجاوز سعودی به یمن بر مردم عربستان گفت: خسارتهایی که این جنگ برای عربستان دارد بسیار زیاد است، این کشور میلیاردها دلار را در یمن از دست می‌دهد. نکته بسیار مهم این است که خسارت‌های مالی سنگین با دو بعد همراه شده است؛ اول، بالا رفتن تعداد تلفات نیروهای سعودی در یمن و دوم، بروز بحران اقتصادی در این کشور. این مسئله اثرات فراوانی بر شهروندان و همه بخشهای کشور خواهد داشت.
وی ادامه داد: متأسفانه اغلب خسارت‌های جنگ متوجه مناطق خاصی می‌شود، آن‌چنان که همه می‌دانند حجازی‌ها، شیعیان و برخی قبایل مشخص از ورود به ارتش منع شده‌اند و تلفات جانی اقدامات نظامی ریاض را مردم و نظامی‌ها در جنوب عربستان متحمل می‌شوند.
این کارشناس سعودی شکست رژیم عربستان در جنگ را حتمی دانست و تأکید کرد شکست استراتژیک بزرگی در انتظار عربستان است، برای نمونه طی ماه گذشته نقص‌های امنیتی فراوانی در جنوب و نفوذ نیروهای یمنی به این مناطق را شاهد بودیم. عربستان متحمل خسارتهای فراوانی شده و جنگ تنها در یمن نیست بلکه به عربستان نیز کشیده شده است.
حمزه حسن در تشریح سخنان خود در این باره گفت: پایگاه‌های نظامی سعودی یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند و شاهد انهدام تعداد بسیار زیادی تانک برادلی و آبرامز و نفربر هستیم. تعدادی از شهرهای [مرزی] عربستان سقوط کرده‌اند گرچه رسانه‌های سعودی در این خصوص سکوت اختیار کرده‌اند.
وی در افزود: سقوطی که آن را ذکر می‌کنم، سقوط نظامی است، برای نمونه تعداد زیادی از ساکنان شهرهای نجران و جیزان که از شهرهای بزرگ جنوب عربستان هستند خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و بلندی‌های اطراف این دو شهر به دست نیروهای یمنی سقوط کرده‌اند، پایگاه‌های نظامی اطراف این دو شهر نیز هدف قرار گرفته و یا سقوط کرده‌اند. موارد ذکرشده از نظر معیارهای نظامی به‌معنی سقوط این شهرهاست. از نظر عملی یمنی‌ها در هر لحظه می‌توانند باقی‌مانده ساکنان این شهرها را آواره کنند اما یمنی‌ها مردم غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند.
این کارشناس نظامی در پایان تأکید کرد، عربستان با بحران روبه‌رو شده است، یمن که بیش از نیم قرن تحت سیطره عربستان بود تبدیل به طناب دار عربستان خواهد شد. ریاض با شکستی روبه‌رو خواهد شد که در تاریخ عربستان بی‌سابقه بوده است.

منبع:تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo