شهید آوینی

یمن از رایزنی‌های سیاسی تا درگیری میدانی

در حالی که درگیری‌ها در چندین منطقه در جنوب یمن ادامه دارد رایزنی‌های گروه‌های سیاسی یمن با طرفهای بین‌المللی برای حل سیاسی بحران این کشور همچنان در جریان است.

94/05/22

یمن از رایزنی‌های سیاسی تا درگیری میدانی

طی چند روز اخیر تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای حل سیاسی بحران یمن افزایش یافته و مسقط پایتخت عمان میزبان مذاکرات بین نمایندگان انصارالله و حزب کنگره ملی یمن با اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده ویژه سازمان ملل بوده است.
اسماعیل ولد الشیخ بعد از این مذاکرات به ریاض رفت و با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن دیدار کرد و وی را در جریان توافقات و مسائل مطرح شده در نشست با گروه‌های داخلی یمن قرار داد.

عبدربه منصور هادی نیز پس از این دیدار، امروز چهارشنبه راهی امارات شد تا با مسئولان اماراتی دیدار و آنها را در جریان توافق‌های صورت گرفته قرار دهد.
در همین رابطه «حسن زید» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با رادیو سوا، تأکید کرد که در تماس‌های بین انصارالله و حزب کنگره ملی یمن از یک طرف و اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل از طرف دیگر، برای پیاده کردن طرح عمان با هدف پایان دادن به جنگ در یمن توافق شده است.
وی تصریح کرد: در صورت موافقت دولت مستعفی یمن با این طرح، اسماعیل ولد الشیخ شورای امنیت را در جریان جزئیات آن قرار خواهد داد.
این در حالی است که منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن در خصوص گفت‌و‌گو با گروه‌های یمنی گفت: با هرگونه گفت‌وگویی که موجب اجرایی شدن قطعنامه 2216 سازمان ملل نشود مخالف است. این قطعنامه به عقب‌نشینی کمیته‌های مردمی یمن از شهرهای این کشور و تحویل دادن سلاح اشاره دارد.
همچنین سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود در مسکو با اشاره به تماس‌های مسکو با برخی از گروه‌های یمنی تأکید کرد که توقف درگیری در یمن و از سرگیری روند سیاسی در این کشور بسیار ضروری است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز گفت: عربستان و روسیه بر ضرورت اجرای سریع قطعنامه 2216 شورای امنیت در یمن تأکید دارند.
از سوی دیگر در صحنه میدانی درگیری‌ها داخلی در یمن بین ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور از یک سو و نیروهای وابسته به عبدربه منصور هادی از سوی دیگر در استان‌های ابین، تعز، لحج، مأرب، بیضا و ذمار ادامه دارد.
در همین رابطه «علی جاحز» کارشناس مسائل سیاسی یمنی و یکی از فعالان رسانه‌ای این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: درگیری‌های شدیدی در شهر ابین میان ارتش یمن از یک سو و نیروهای منصور هادی و هم‌پیمانانش در جریان است و بر اثر آنها تاکنون تعداد زیادی از نیروهای القاعده و منصور هادی کشته شده‌اند.
از سوی دیگر بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های عربستان سعودی به منطقه "وضیع" در شهر ابین بیش از 40 نفر از نیروهای جنبش جنوبی کشته شدند و این حمله در راستای از بین بردن نیروهای جنبش جنوبی یمن به‌نفع القاعده بوده است.

همچنین ارتش یمن و کمیته‌های مردمی پایگاه «المخروق» عربستان در نجران واقع در جنوب این کشور را به کنترل خود درآوردند و حملات گسترده عربستان برای بازپس‌گیری این پایگاه تاکنون ناکام مانده است.
 

منبع تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo