شهید آوینی

 

 امروز دوشنبه 6 خرداد ماه سال 1387 هجري شمسي؛ برابر با 20 جمادي الاول سال 1429 هجري قمري و 26 مي سال 2008 ميلادي

747 سال پيش درچنين روزي - 20جمادي الاول سال 682هجري قمري: « فخر المحققين» نابغه بزرگ ، فقه و محقق والامقام در شهر حله متولد شد . او تحت توجهات پدر عالمش علامه حلي پرورش يافت و در نوجواني به اجتهاد رسيد. او در ايام جواني به اتفاق پدر سفري به ايران كرد و مجدداً به زادگاهش بازگشت . وي به لحاظ مراتب فضل و كمال ، ادب ، اخلاق و پرهيزكاري شهره عصر بود . در مكتب تدريس فخرالمحققين شخصيتهاي برجسته‏اي تربيت شدند كه هر يك در زمان خود نزله ستوني محكم براي اسلام و مسلمان بشمار مي‏رفتند ، علماي چون محمد بن مكي ؛ علامه محقق بدرالدين ، و سيد حيدر آملي . اين فقه نابغه در تأليف علوم اسلامي از جمله فقه اصول تفسير و كلام اهتمام بسيار ورزيد و از كتابهاي وي كه همه در شمار آثار علمي شيعه محسوب مي‏شوند مي‏توان به شرح «مبادي الاصول ؛ شرح الاصول ؛ و المسائل الحيدريه» اشاره كرد .

692 سال پيش درچنين روزي - 20 جمادي الاول سال 737هجري قمري: « ابوعبدالله محمّد بن عبدري فاسي» مشهور به ابن حاج فقيه مالكي مذهب بدرود حيات گفت . او دانش اندوزي خود را در زادگاهش فاس آغاز كرد و بعد ا زاقامت در قاهره از علماي آن شهر كسب فيض نمود ؛ و زمانيكه خود بر مسند استادي نشست شاگردان بسياري از محضرش علم آموختند . مهمترين اثر او المدخل نام دارد و مؤلف آن در پاره‏اي از مسائل اخلاقي ، فقهي ، اجتماعي و اقتصادي ، مناسبات اقتصادي و مالي ميان مردم ، هم چنين آداب غذاخوردن مراسم اعياد و جشن ها ، و چگونگي پوشش زنان را مورد بررسي قرار داده است .

منبع:صدای جمهوری اسلامی ایران

58/03/06

دستور به كلیه قوای انتظامی خرمشهر برای آغاز خلع سلاح عمومی و گرفتن سلاح‌های غیر مجاز در خرمشهر بنابه خواسته دولت ، آیات عظام و مردم .

مصاحبه مطبوعاتی شیخ شبیر خاقانی در قم و تشریح نتایج مذاكرات خود و هیئت همراه با امام خمینی ؛ گزارش رادیو كلن به نقل از شیخ شبیر مبنی بر اینكه اگر دولت درخواست‌های سیاسی و مذهبی اعراب را برآورده نسازد ، بعید نیست كه ایران دچار دشواری‌های اقتصادی شود .

ادامه بازدید آیت الله ربانی شیرازی نماینده امام خمینی از مناطق مختلف آذربایجان غربی : سفر امروز به اشنویه و مذاكره با روحانیون اهل تسنن و معتمدان محلی و درخواست از آنان به كنار گذاشتن اختلافات جزیی و همچنین لزوم برقراری امنیت مرزی .

اظهار نظر عبدالحسین بقایی رهبر حزب جمهوری‌خواه ایران در نفی الگوی حكومتی صدر اسلام برای دولت امروز .

اظهارات سرلشكر ناصر فربد رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره بازدید مهندس بازرگان از ستاد ارتش و گفت‌و‌گوهای انجام شده ، روند تغییرات و شكل‌گیری ارتش جدید ، نقش نیروهای مسلح در حوادث نقده و گنبد ، اوضاع فعلی ارتش ، شركت افراد نظامی در احزاب و گروه‌های سیاسی ، فعالیت‌های ضد انقلاب از جمله اویسی و پالیزبان در مرزهای كشور .

سفر آیت الله خلخالی به دعوت ایرانیان مقیم امارات به آن كشور ، مذاكرات وی با شیخ آل مكتوم حاكم دوبی و حاكم امارات متحده عربی ؛ گزارش خبرگزاری فرانسه از اظهارات آیت الله خلخالی : ایران تمام نام‌گذاری‌های ساختگی را كه امپریالیسم به خلیج نسبت می‌دهد رد می‌كند زیرا این خلیج در پی موفقیت انقلاب ایران تبدیل به یك خلیج اسلامی شده است .

گزارش سری سفارت آمریكا در تهران به وزارت امورخارجه آن كشور درباره تقاضای دولت موقت برای دریافت اطلاعاتی از آمریكا درباره فعالیت‌های خرابكاری در ایران و اینكه دولت موقت نگران مداخله عراقی‌ها و فعالیت فلسطینی‌ها و لیبیایی‌ها در خوزستان است .

احتمال خروج آیت الله سید محمد باقر صدر از عراق در اثر اعمال فشار دولت بعثی .

نامه متقابل لئونید برژنف صدر هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی به سفیر ایران در مسكو و تأكید بر اینكه هیچ مشكلی كه مانع تقویت اعتماد دو جانبه شود و سوءظن و نگرانی در روابط بین دو كشور ایجاد كند ، وجود ندارد .

قابوس سلطان عمان وضع منطقه خلیج ( فارس ) را فوق‌العاده خطرناك و تهدید‌آمیز خواند و از آمریكا خواست به یك ابتكار تازه دست بزند . واكنش احمد محمد فسانی عضو كمیته اجرایی “ جبهه خلق برای آزادی عمان “ در تقبیح واگذاری پایگاه نظامی جزیره مسیره به آمریكا توسط دولت عمان .
60/03/06
عملیات فتح منطقه مرزی ملخود و تسخیر قله بلند دالانی مشرف به شهرهای استان سلیمانیه عراق و انهدام کلیه پاسگاه های مرزی سپاه یکم عراق
66/03/06
برخورد كشتی روسی در خلیج فارس با مین او اعتراض روس در این زمینه به ایران.

حضور یك هیات نظامی 9 نفره آمریكایی در بغداد.

اسكورت یك كشتی تجاری كویت (كه حامل سلاح‌های آمریكایی بود) توسط نیروی دریایی آمریكا.

ملاقات وزیر امور خارجه شوروی و آمریكا و توافق در رابطه با جریانات خلیج فارس در پی این ملاقات طرحی از جانب آمریكا و شوروی برای پایان دادن به جنگ داده‌اند

67/03/06
پاسخ مثبت ایران به پیشنهاد جدید دبیركل پیرامون ازسرگیری مذاكرات برای اجرای قطعنامه 598
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo