شهید آوینی

 

 سه شنبه یازدهم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با  بیست و دوم ربیع الاول سال 1425 هجری قمری و برابر است با سی ام مارس سال 2004 میلادی


قانون اصلاح تقویم : 
در چنین روزی در سال 1304هجری شمسی قانون اصلاح تقویم از  تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت . بر اساس 
این قانون ادارات  دولتی و موسسات اقتصادی  مکلف به بکار بردن تقویم شمسی به جای قمری شدند . پیشتر در تواریخ مستفاد ایرانی تاریخ های قمری مورد استفاده قرار می گرفت . بعدها یعنی  در سال 1354 ه ش مجلسین شورای ملی و سنا در اجلاسی مشترک بر تغییر مبدا تاریخ هجری قمری  به شاهنشاهی    تاکید کردند و مردم و دولت نیز موظف شدند از این پس تاریخ شاهنشاهی را به جای تاریخ هجری به کار برند .آنان در این اجلاس تصمیم گرفتند تاجگذاری کوروش کبیر در سال 599 پیش از  میلاد را به عنوان مبدا سال خورشیدی و سر آغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار دهند . به همین مناسبت اول فروردین سال 1355 ه ش آغاز سال 2535 شاهنشاهی اعلام شده بود .  این عمل رژیم پهلوی که در واقع نوعی دهن کجی به اعتقادات دینی و شیعی مردم ایران به شمار می رفت ،  در واقع طریقی بود برای اسلام زدایی از کشور ایران و روشی در جهت   گستردن روش های شاهانه در کشوراسلامی  ایران . به همین منظور حضرت امام خمینی ره با درک سریع شرایط و اوضاع در پیام عید فطر سال 1355 به کارگیری این تاریخ را حرام دانستند و تصریح کردند : « کارشناسانی که می خواهند مخازن ما را به غارت ببرند برای تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدا تاریخ را ساز کردند . این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست   این دودمان کثیف واقع شد . بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و چون این تغییر هتک اسلام و مقدمه محو اسم آن است خدای نخواسته استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالتخواه است ....» .
تقویم هجری شمسی یا تقویم جلالی را  عمربن خیام نیشابوری ابداع کرده بود .  ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام   در رشته های ریاضیات و نجوم تبحر خاصی داشت  و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف  ابداع کرد  .  به دلیل  تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم به دست آورده بود  ، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار  فراخواند و وی را در صدر نشاند . خیام نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره  کرد . او بنا به در خواست ملکشاه  رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد  اصلاح تقویم موجود بر آمد .  تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است . همچنین گفته اند  تقویم او از تقویم" گریگوری " دقیق تر است . ملک شاه از این روز تاریخ و تقویم جلالی را در کشور ایران استوار ساخت . سال قمری ده روز و شش ساعت و یازده ثانیه کوتاهتر از سال شمسی است . با تنظیم تقویم جلالی مقرر شد که هر چهار سال یک روز بر تعداد روزهای سال بیفزایند و سال چهارم را 366 روز حساب کنند و پس از هر 28 سال ( هفت دوره چهار ساله ) به جای آنکه به آخرین ماه سال یک روز بیافزایند این روز را در نخستین دوره بعد یعنی دوره نهم اضافه کنند .

تولد  موسی ابن میمون :
در چنین روزی در سال 1135 میلادی موسی ابن میمون فیلسوف و فیزیکدان مسلمان در اندلس دیده به جهان گشود .

تولد پطر کبیر :
در چنین روزی در سال 1672 میلادی پتر اول یا کبیر رومانوف به دنیا آمد . او بزرگترین تزار روس بود . وی بین سالهای 1682 تا 1725 میلادی بر این کشور حکومت می کرد .

تولد جان فیسک :
در چنین روزی در سال 1842 میلادی جان فیسک یا ادوند فیس گرین فیلسوف و مورخ آمریکایی متولد شد .

تولد پل ورلن :
در چنین روزی در سال 1844 میلادی پل ورلن شاعر غزلسرای فرانسوی دیده به جهان گشود . ورلن در سال 1896 میلادی 
را وداع گفت  ." آواز های زیبا" عنوان مهمترین  اثر اوست . وی در سن 51 سالگی در گذشت . اشعار ورلن سرشار از  اضطراب و نومیدی است . وی مدت ها به عنوان ملک الشعرای  پاریس لقب گرفته بود  . "اشعار کیوان  " عنوان نخستین اثر شاعرانه ورلن است  . او با انتشار این مجموعه شعر  از همان ابتدا به شهرت  بسیاری دست یافت . وی همچنین مدتی با دوست شاعرش،  رمبو به انگلستان و بلژیک سفر کرد ولی هنگام  پایان سفر و به محض جدایی از او با اسلحه  به وی شلیک کرد و به همین دلیل به دو سال زندان محکوم شد .  او "افسانه های عاشقانه " را در زندان سروده است .  "زمان خوشبختی "و "ترانه ای برای او"  عناوین دیگر مجموعه های مهم شعر اوست .

تولد فرانسیسکو گویا :
در چنین روزی در سال 1476 "فرانسیسكو گویا "نقاش مشهور  اسپانیایی به دنیا آمد  .«صورت شارل چهارم » ، « خانواده سلطنتی » و« شاهزاده خانم ماری لوئیز  » از مهمترین آثار این نقاش است  .

تولد ونسان ونگوک :
در چنین روزی در سال 1853 میلادی ونسان ونگوک نقاش مشهور هلندی دیده به جهان گشود . وی با تصویر بدون گوش در میان انظار عومی مشهور است . ونسان ونگوک نقاش بزرگ پست امپرسیونیست در هلند چشم به جهان گشود . وی ده سال پیش از مرگش تصمیم گرفت  که نقاش بشود . تابلوهای نخستین او همه از رنگ های خفه و تاریک بر خور داربودند  . ون گوک پس از آنکه در سال 1886 به پاریس رفت و با پیاسر نقاش وچند تن دیگر از نقاشان دیگر فرانسوی  دیدار کرد،  رنگ های زنده ودر خشان را در آثار خود بکار برد . او در همه عمر با نوعی بیماری روانی دست به گریبان بود . تابلو "اتاق خواب "  مهمترین اثر تصویری اوست .
( بر گرفته از فرهنگ دانستنیها ، محمد نژد ، ج 2 )


در گذشت توماس کوتور :
در چنین روزی در سال نقاش فرانسوی دیده از جهان فروبست . وی نویسنده ماهری نیز بود . او در سن 63 سالگی در گذشت .


تشکیل امپراطوری بوهم هنگری :
در چنین روزی در سال  1526 امپراتوری" بوهم هنگری " تشکیل شد  .این امپراطوری در محل فعلی کشور چکسلواکی تشکیل شده بود .

شکست ناپلئون :
در چنین روزی در سال 1814 میلادی بریتانیا و نیورهای متحدین وارد پاریس شدند و این شهر را به تصرف خویش در آوردند . این امر تنها با شکست ناپلئون امکان پذیر شد .

پایان جنگ کریمه 
 در چنین روزی در سال 1856 میلادی روسیه و پاریس با یکدیگرقرار داد صلح امضا کردند . به این ترتیب جنگ های کریمه پایان یافت .

اختراع مداد : 
در  چنین روزی در سال 1858 میلادی مداد توسط هیمن ال لیپمن اختراع شد .

  استقلال رومانی
 در چنین روزی در سال 1856 میلادی دولت رومانی استقلال داخلی یافت . 

منبع خبرگزاری مهر

11/01/58
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo