استاد سليمی: موضعگيری ضعيف
جامعه قرآنی در برابر اهانتهای اخير به
قرآن تأسفبار است
موضعگيری جامعه قرآنی در برابر توهين
به قرآن و ساحت مقدس پيامبر(ص)، بسيار
ضعيف و از نظر اينجانب موجب تأسف است.
«عباس سليمی» قاری بينالمللی و معاون
ارتباطات و بينالملل آستان مقدس حضرت
عبدالعظيم الحسنی(ع)،چهارشنبه 15 اسفندماه
با بيان اين مطلب و در پاسخ به اين پرسش
كه علت موضعگيری ضعيف جامعه قرآنی كشور
در برابر توهينهای مكرر رسانههای خارجی
چيست، گفت: اگرچه سازمانها و نهادهای
متعددی در كشور وجود دارند كه به قرآن
خدمت میكنند، اما موضعگيری دقيقی در
برابر اين توهينها صورت نگرفته كه از نظر
من عدم تمركز و وجود متولی مشخص در
فعاليتهای قرآنی كشور عامل آن است.
وی افزود: اعلام مواضع پراكنده سازمانهای
قرآنی خوب است اما ايدهآل نيست و پيشنهاد
میكنم تا زمان رسيدن به آن تمركز و
انسجام مطلوب سازمانی در امور قرآنی،
حداقل در اينگونه موارد بيانيه مشترك
صادر شود.
سليمی در ادامه با اشاره به دو عامل كه
باعث به وجود آمدن اينگونه توهينها به
ساحت قرآن و پيامبر(ص) میشود، اظهار كرد:
به نظر میرسد اين جسارت و گستاخی
نابخردان جبهه جاهليت نوين به ساحت مقدس
قرآن و ارزشمندترين عنصر خلقت يعنی
پيامبر(ص) از دو جنبه قابل بررسی است،
جنبه اول آنچه كه از متون و تعاليم دينی
ما بر میآيد و در قانون اساسی كشور نيز
به آن اشاره شده است و آن تنظيم سياست
خارجی كشور و ارتباط با پيروان ساير اديان
الهی است كه موظف هستيم با همه آحاد بشر،
به ويژه پيروان اديان الهی در نهايت صلح و
احترام منطقی برخورد كنيم.
اين استاد پيشكسوت قرآن كريم تصريح كرد:
در قانون اساسی به اين نكته اشاره شده است
كه روابط كشور ما با ديگر ملتها بايد
دوستانه باشد مشروط بر اينكه ديگران بر
ضد اسلام و نظام اسلامی توطئه نكنند و من
فكر میكنم ما از اين موضوع غفلت كردهايم
و اين مطلقأ به مفهوم ايجاد چالش و تنش در
روابط بينالمللی نيست.
اين قاری بينالمللی كشورمان با اشاره به
مباحث اعتقادی مسلمانان، يادآور شد: بر
اساس اصول و فروعی كه مسلمانان به آن
معتقد هستند بايد از حريم پيامبر(ص) به
عنوان بزرگترين منجی تاريخ و والاترين
معلم بشريت و نمونه اخلاقی و اسوه طهارت
دفاع كرد و ما موظف به حفظ حريم معظمله
هستيم.
معاون ارتباطات و بينالملل آستان مقدس
حضرت عبدالعظيم الحسنی(ع) گفت: به نظر
میرسد برخی ملاحظات سياسی و اقتصادی كه
جايگاه چندان مستحكمی هم ندارند موجب شده
كه ما در برخورد با عوامل اينگونه
جسارتها دچار ترديد شويم و در غير اين
صورت هيچ مسلمانی نيست كه حتی در دلش
بخواهد با اين عناصر همراهی كند و يا كار
آنها را توجيه كند.
وی با اشاره به اينكه برخی ملاحظات
دنيايی مانع برخورد قاطع با توهينكنندگان
به ساحت قرآن و پيامبر(ص) شده است، افزود:
با توجه به جايگاه رفيع قرآن و پيامبر(ص)
نبايد ترديدی در ضرورت دفاع از حريم اين
مرد بزرگوار به خودمان راه بدهيم و در
درجه بعدی اجازه ندهيم برخی ملاحظات
دنيايی ما را در دفاع قاطع از اين شخصيت
بزرگ دچار تشكيك كند.
سليمی در ادامه با تأكيد بر تدابير
حكيمانه خداوند و راز و رمزی كه در
اينگونه اتفاقات نهفته است، اظهار كرد:
محور ديگری كه میتوان در اين بحث به آن
پرداخت، تدابير حكيمانه خالق بزرگ جهان
هستی و راز و رمزی است كه در آن نهفته است
كه آثار آن در دو بعد داخلی و بينالمللی
حايز اهميت است و در بعد داخلی آن است كه
در مناسبتهای مرتبط با پيامبر(ص) مانند
28 صفر، سرمايهگذاری لازم صورت نگرفته
است.
اين استاد پيشكسوت قرآن كريم افزود: در
اينگونه مناسبتها از نظر تبليغاتی به
اندازهای كه به طور مثال در ايام محرم
كار شده ــ كه لازم نيز هست ــ
سرمايهگذاری لازم انجام نشده و با وجود
اينكه در سالروز ولادت و يا شهادت
امامان و بزرگان دين اقدامات خوبی انجام
میشود اما برای پيامبر(ص) اين توجهات
كمتر ديده میشود به طوریكه حتی در 28
صفر توجه ما به امام حسن(ع) بيشتر از
پيامبر(ص) است.
معاون ارتباطات و بينالملل آستان مقدس
حضرت عبدالعظيم الحسنی(ع) در پايان با
اشاره به اثرات توهين به قرآن و پيامبر(ص)
در ميان امت اسلامی، تصريح كرد: بیادبی
اين افراد باعث شد مسلمانان از غفلت خارج
شوند و بيشتر به موضوع شناخت پيامبر(ص)
توجه كنند و از بعد بينالمللی نيز
همانگونه كه نوشتن يك مقاله عليه ساحت
امام خمينی(ره) موجبات تسريع در پيروزی
انقلاب اسلامی را فراهم كرد، به نظر
میرسد اين گستاخیها نيز زمينهساز يك
انقلاب و پيروزی برای دين اسلام خواهد
بود.
منبع:
خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)