شهید آوینی
 
‌مقتل «لهوف» ابن طاووس به نظم فارسی درآمد
کتاب «لهوف» ابن طاووس، معتبرترین مقتل شیعه، توسط «محمدحسن صالحی مرام» به نظم فارسی درآمده است؛ این اشعار در کتابی با عنوان «مثنوی شهادت» منتشر می‌شود.

محمدحسن صالحی مرام -شاعر اظهار داشت: از آن جایی که در عزاداری‌ها و مداحی‌های ما مسایلی مطرح می‌شود که به لحاظ محتوایی با حادثه کربلا در تناقض است و به جای اینکه بازگوکننده این حادثه تاریخی باشد، به طرح مسایلی می‌پردازد که این حادثه بزرگ را خدشه‌دار می‌کند، تصمیم به منظوم کردن مقتل «لهوف ابن طاووس» گرفتم.

وی افزود: برخی از بزرگان ما، فقط بعضی از مقاتل را مورد تائید می‌دانند، اما «لهوف ابن طاووس» مورد تأیید تمامی بزرگان است.

صالحی مرام ادامه داد: از سال گذشته شروع به منظوم کردن این کتاب کرده‌ام و بخش‌های زیادی از آن نیز به نظم درآمده است.

وی گفت: تاکنون بیش از هزار بیت شده است، تا دو سه ماه دیگر این کتاب تمام و آماده چاپ می‌شود.

این شاعر اضافه کرد: اصل کتاب «لهوف ابن طاووس» به زبان عربی است و ترجمه‌های زیادی از این کتاب شده است اما خیلی از این ترجمه‌ها مفاهیم را درست انتقال نکرده‌اند و من بیشتر نسخه عربی را مورد توجه داشته‌ام. البته از بعضی از ترجمه‌ها نیز استفاده‌ کرده‌ام.

«محمدحسن صالحی مرام» متولد یکی از روستاهای شهرستان بهار همدان در سال 1349 است. وی که از سال 65 تا 69 در اسارت رژیم بعثی عراق بوده است، اولین شعر خود را در اسارت و در شب رحلت امام خمینی (ره) سروده است.

سه دفتر دیگر از این شاعر با نام‌های «خون واژه‌های جنگ»، «واژگان انتظار» و «دفتر شعر و شعور» آماده چاپ است.

وی هم اکنون مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار و امور اجتماعی و دبیر ستاد بزرگداشت علامه شهید مرتضی مطهری است

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo