شهید آوینی
 
‌آموزه‌های قرآن؛ عامل سعادت و کمال انسان

مصادیق و الگوهایی که قرآن معرفی کرده برای هدایت انسان به سوی کمال بسیار مهم هستند و در این میان ابتدا خانواده و بعد مراکز آموزشی و دستگاه‌های فرهنگی نقش مؤثری در ارائه و تعمیق این آموزه‌ها برعهده دارند .

یکی از ضرورتهای اعتقاد به دین کتاب دینی است، به هر حال با توجه به اینکه کتاب آسمانی دین مبین اسلام قرآن است و آخرین معجزه جاویدان خداوند برای هدایت بشر از سوی آخرین رسول آمده است .

وظیفه و تکلیف افراد و آحاد جامعه اسلامی در قبال شناخت و معرفت آموزه های قرآنی بیش از سایر افراد است .

برای بهره گیری مناسب از آموزه های قرآنی باید مواردی خاص را در نظر داشت و به کار گرفت، در مرحله اول شناخت ظاهر قرآن کریم لازم است، زمانی می توانیم آموزه های دینی را وارد زندگی کنیم که درک صحیحی از الفاظ صوری در قرآن داشته باشیم، این امر مستلزم خواندن قرآن کریم است و البته به همین دلیل است که قرآن به آن اشاره کرده " تا جایی که امکان دارد قرآن بخوانید" همین انس با قرآن و صرف خواندن قرآن نورانیت را در زندگی وارد می کند.

دومین مرحله در یادگیری آموزه های دینی و ورود آن به زندگی، آشنایی با ترجمه قرآن کریم است، به هر میزان که آیات قرآن کریم را با ترجمه و فهم آن بخوانیم در معنویت ما اثر بخش خواهد بود و اینکه بپذیزیم قرآن کتاب انسان سازی است، بنابراین تدبر در عمق آموزه های قرآنی در ترویج و توسعه معارف دینی مؤثر خواهد بود .

آدمی در هر مقطع سنی که قرار می گیرد شرایط خاصی بر آن حاکم می شود، سنین کودکی و نوجوانی دو مقطع حساس در زندگی انسان است، بنابراین نقش خانواده در ترویج آموزه های قرآنی نقشی بنیادی و اولیه است.

بعد از خانواده وظیفه ترویج و گسترش آموزه های دینی بر عهده سازمان آموزش و پرورش است، این نهاد وظیفه دارد با برنامه ریزیهای مدون و از پیش تعیین شده ای آموزه های قرآنی را در سطوح مختلف آموزشی ارائه دهد .

نقش دستگاه‌های فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، اولویت دیگری در اشاعه آموزه های قرآنی در بطن جامعه اسلامی بر عهده دستگاه‌های فرهنگی جامعه قرار دارد در واقع عملکرد این دستگاه‌ها در تربیت، رشد و نمو افراد متخصص و کارشناس دینی بسیار مهم است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo