شهید آوینی

 

 امروز یکشنبه هفتم بهمن ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با هجدهم محرم الحرام سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و هفتم ژانویه سال 2008 میلادی.

آغاز پادشاهی فرهاد سوم :

در چنین روزی در سال شصت میلادی  دوران پادشاهی  فرهاد سوم آغاز شد . وی تا سال 69 میلادی بر ایران حکومت کرد . گفته اند او در طول پادشاهی خود با رومیان در جنگ بود . وی پسر ساناتروک بود و توانست نظم را بار دیگر در ایران برقرا ر سازد اما نتوانست از پیشروی رومیان به رهبری سوکوس و پمپی در غرب ایران جلوگیری کند . فرهاد سوم  به دست پسرانش  مهرداد سوم و ارد اول مسموم شد . گفته اند  درسال شصت و هفت میلادی ،  تیگران صغیر پادشاه ارمنستان برضد پدرخود شورید و پس از این که از پدر شکست خورد به دربار فرهاد سوم  پناه برد و پس از ازدواج با دختر وی در حمله اشکانیان  به ارمنستان  از تیگران کبیر  شکست خورد . 
 
حکومت الجایتو :
در چنین روزی در سال  703هجری قمری  سلطان محمد خدابنده  ایلخان مغول درایران قدرت را در دست گرفت . .سلطان محمد خدابنده برادر غازان خان است  که نخست نامش الجایتو بود و سپس به خدابنده ملقب گردید . او بنای شهر سلطانیه را تمام کرد و آنجا را پایتخت خود قرار داد .

روزتولد  شاه عباس :
 

در چنین روزی در سال 1587 میلادی ( اول رمضان 978 ه ق )  شاه عباس کبیر در هرات به دنیا آمد . وی دربیست و چهارم جمادی الاول  سال  1038  ه ق ( 1629میلادی ) در بهشهر کنونی در گذشت و ظاهرا در کاشان مدفون شده است . گویا پیکر او را بعدها به یکی از اماکن متبرکه انتقال داده اند .  شاه عباس بین سالهای  1038 – 996 ه.ق. (1588 تا 1629 میلادی  ) بر ایران حکومت کرد . شاه عباس کبیر به یاری مرشد قلیخان استاجلو در سن هجده سالگی به سلطنت رسید .  وی پادشاهی سیاستمدار و قدرت طلب بود  و پس از روی کار آمدن در صدد مهار  امرای قزلباش بر آمد ، بسیاری از آنان قلع و قمع کرد و نهایتا حکومت خود را در حوزه داخلی مستحکم تر ساخت . شاه عباس همچنین در حوزه سیاست خارجی بر کنش متقابل و ایضا سیاست تنش زدایی اعتقاد داشت . وی به همین منظور  با  عثمانیان صلح  کرد و پس از احساس آرامش در جبهه غربی کشور به جنگ با ازبکان در خراسان شتافت که به مشهد وسبزوار تجاوز کرده بودند . اما پس از آن به جنگ به عثمانی ها رفت و با شکست آنان تبریز و برخی مناطق را از اشغال آزاد کرد. اوبه دلیل خود سرشدن  قرلباش ها  در تشکیلات نظامیان ایران سپاه قوللر(خواجگان خاص ) و شاهسون ایجاد کرد وبه یاری  برادران شرلی از انگلستان  سلاح گرم  را به میان سربازان ایرانی آورد . حس کشور گشایانه او بعدها وی را بر آن داشت که تصرفات خود را افزایش دهد به همین منظور با انجام عملیات نظامی مختلف  مناطقی از قفقاز و آناتولی و عراق  عرب را از تصرف عثمانیها خارج کرد . وی در دوره خود در حوزه اقتصاد نیز تلاش های فراوانی کرد و در نتیجه روابط اقتصادی فراوان با اروپاییان برقرار کرد . او در سال هزار هجری قمری پایتخت خود را از قزوین به اصفهان منتقل کرد  . شاه عباس با استفاده از رقابت اروپایی ها در خلیج فارس ، توانست بندر گمبرون ( بندر عباس ) و جزیره هرمز را از اشغال پرتغالی ها خارج کند . عمارت چهل ستون ، مسجد شاه ، عالی قاپو و میدان نقش جهان از آثار او در اصفهان هستند . شاه عباس اول براى جلب رضایت ارامنه جلفا و مسیحیان دیگرى که در پایتخت ایران به سر می بردند و به دلیل ملاحظات سیاسى در سال 1023 هـ ق به ساختن کلیساى بزرگى در جلفا همت گماشت. او سرانجام در  سال 1038 ه ق در گذشت . از نقاط تاریک سلطنت وی کشتن فرزندش صفی میرزا و نابینا کردن فرزند دیگرش خدابنده است . پس از مرگ صفی میرزا وی به سختی آزرده شد و هنگام مرگ وصیت کرد پسر صفی میرزا موسوم به سام میرزا به سلطنت برسد .

انتخاب ولیعهد :
در چنین روزی   در سال 1304ه ش  ، رضا خان ،  محمد رضا پهلوی را  به عنوان ولیعهد خود منصوب وآن را اعلام کرد . 
 
حرکت خروشان مردم به سمت فرودگاه :
 
درچنین روزی در  سال1357هجری شمسی پس از آن که بختیار در بازگشایی  فرودگاه های کشور تعلل ورزید ، قشر های مختلف مردم مشتاق دیدار حضرت امام خمینی ره به سوی فرودگاه حمله ور شدند و خواستار بازگشایی فرودگاه برای ورود حضرت امام خمینی ره به وطن شدند . مردم با اعتراض نسبت به لغو پرواز ها خواستار استعفای بختیار شده بودند  . در این اعتراضات خشمگینانه مردم شعار دادند : اگر امام فردا نیاد ، مسلسل ها بیرون می آد. 

تظاهرات در بهشت زهرا :
در همین روز در سال 1357 مردم معترض تهران در در اعتراض به لغوپرواز امام خمینی ره   درمیدان آزادی و بهشت زهرا اجتماع کردند . اعتراض ها منجر  به درگیری با عوامل مسلح رژیم شد. بر اثر این در گیری ها بیش از پانزده نفر از تظاهر کنندگان در تهران به شهادت رسیدند .

در گذشت استاد مجتبی مینوی :
در چنین روزی در سال 1355 ه ش استادمجتبی مینوی به رحمت ایزدی پیوست . استاد مینوی در نوزدهم بهمن  سال 1282     ه ش در تهران در خانواده ای روحانی به دنیا آمد . پدرش  از شاگردان آیت الله محمد تقی شیرازی و از مجتهدین روزگار بود و در این مسیر پسر را در جهت رشد و تعالی دینی  و علمی یار و یاور شد.   مجتبی پس از پایان تحصیلات در دارالفنون و دارالمعلمین مرکزی ،  به تدریس در مدارس پرداخت . مینوی یک دوره نیز در دادگستری رشت منشی گری کرد . او در جوانی و همزمان باقیام میرزا کوچک خان جنگلی به او گرایش یافت و   حتی درنتیجه  درگیری های آن زمان به باکو رفت ولی نتیجه این کشمکش ها کناره گیری او از سیاست بود . وی پس از آن به سمت تندنویس به استخدام مجلس شورای ملی در آمد و در این میان نیز به آموختن زبانهای فرانسه و انگلیسی پرداخت . وی بعدها  مدت ها  سرپرست دانشجویان ایرانی در لندن شد و در این دوره نوشتن را آغاز نمود  .  او در دوران پر برکت عمر خویش دست به نگارش  کتب بسیاری زد که از میان آنها می توان به  تصحیح دیوان ناصر خسرو ، نامه تنسر ، تصحیح و مقابله  شاهنامه ، اطلال شهریار ، وضع ملت و دولت در دربار در دوره ساسانیان ، تصحیح ویس و رامین ، مازیار ، شیر و خورشید ، پانزده گفتار  و ترجمه تاب صلاح الدین ایوبی و بنگیان ( کتابی از جرجی زیدان ) و... اشاره کرد . او همچنین مقالات ادبی بسیاری در مجلاتی چون یغما ، سخن ، روز گار نو ، دانشکده ادبیات و... به رشته تحریر در  آورد . تازه ترین اثر استاد مجموعه ای است از مقالات ایشان با عنوان مینوی بر گستره ادبیات فارسی که با تلاش خواهرش ماه منیر در سال 1381 در تهران به زیور طبع آراسته شد وشامل بیش از چهل مقاله است . وی در طول عمر خود با شرکت در چندین کنگره علمی   در نقاط مختلف جهان سهم بسزایی در شناساندن فرهنگ ایرانی به جوانان کشور و همچنین افراد خارج از ایران ایفا کرد .  

جمهوریت در هند:
درچنین روزی در  سال1950میلادی  نظام سیاسی هندوستان جمهوری شد . کشور هند، از شمال غربی به پاکستان، از شمال به چین، بوتان، نپال و تبت، از شرق به میانمار  و از جنوب و جنوب غربی به اقیانوس هند منتهی می شود . بر اساس آخرین آمارگیری  جمعیت این کشور یک میلیارد و بیست و هفت میلیون نفر برآورد شده است . زبان رسمی کشور هند ، هندی  با خط دیوانگیری است . با این حال شانزده زبان دیگر از قبیل آسامی، بنگالی، گجراتی، کانارایی، کشمیری، کوکانی، مالایالم، مانی پوری، نپالی، اوریا، پنجابی، سانسکریت، سندی، تامیل، تیلگو و اردو نیز به رسمیت شناخته است. نزدیک به هشتاد در صد از مردم  هند، پیرو آیین هندو و بقیه تابع ادیان اسلام ، مسیحیت، بودایی، سیک، جین و زرتشتی اند . کشور هندوستان، در سال 1947  میلادی استقلال خود را به دست آورده و از آن زمان تاکنون، عضو کشورهای مشترک المنافع و سازمان ملل متحد است . حکومت هند جمهوری پارلمانی است و به صورت فدرال اداره می شود . دکترراجند راپراساد به مدت هفت سال زمام اموررا در نخستین جمهوری این کشور  بدست گرفت. کشور هند، از 28 ایالت  و هفت  منطقه متحد تشکیل  می گردد. بالاترین مقام رسمی کشور، رئیس جمهور و بالاترین مقام ایالتی استانداران اند  که توسط رئیس جمهور تعیین و با فرمان وی به محل مأموریت اعزام می شوند . قوه مقننه هند آن هم متشکل از دو مجلس قانون گذاری تحت عناوین « لوک سابا»  و « راجیا سابا» است . رییس جمهور در هند مقام تشریفاتی است و نخست وزیر مدیریت اجرایی و ریاست وزیران را بر عهده دارد.

 امضای قرار داد کمپ دیوید :
درچنین روزی در  سال1978میلادی   انورسادات و مناخم بگین قرارداد ننگین به اصطلاح صلح  را با حضور جیمی کارتردر کمپ دیوید آمریکا  امضا کردند. بر اساس این قرار داد  رژیم صهیونیستی درمقابل شناسایی کشور خود از سوی دولت مصر ،  صحرای اشغالی  سینا را  به مصربرگردا ند . این قرارداد نخستین قرار دادی است که یکی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی منعقد می کند و آن را رسما به رسمیت می شناسد . این عمل با مخالفت تمامی کشور های عربی روبرو شد . سرانجام همین مخالفت ها به ترور انور سادات منجر شد . در ششم اکتبر 1981 به مناسبت ‏سالگرد جنگ رمضان رژه نظامى درحومه شهرک نصر منطقه اعیان نشین قاهره برگزار شد و انورسادات در کنار مقامات مصرى و مستشاران آمریکایى و اسرائیلى‏ براى شرکت در این مراسم حضور یافت. تمام شخصیتهاى طراز اول مصرنیز در این مراسم حاضر بودند. سادات در جایگاه ویژه با لباس ‏نظامى فرمانده عالى مصردر ردیف اول قرار گرفته بود. 

در  ساعت 11 و سی دقیقه مراسم نظامى ‏آغاز شد. بى آن که کسى متوجه شود، کامیونى که یک تفنگ 130 میلى مترى تانک‏ روس را به دنبال مى‏کشید، در برابر جایگاه توقف کرد . ناگهان صداى مسلسل سه مبارزدر لباس نظامى از عقب کامیون که جایگاه سادات را نشانه رفته‏بودند، چشمها را از آسمان به زمین دوخت. خالد اسلامبولی ، از افسران مجاهد ارتش مصر و رهبر عملیات ازصندلى جلو بیرون پرید و به سوى سادات دوید و یک نارنجک به سوى ‏او پرتاب کرد وی  بدون ‏فاصله نارنجک دوم را  نیز پرتاب کرد  .

تولد هادریانوس :
در چنین روزی در سال هفتاد و شش میلادی  هادریانوس  به دنیا آمد . وی  از سال 117 تا 138 میلادی امپراتور روم بود.

تصرف دوچ  :
در چنین روزی در سال نود پس از میلاد   ارتش روم پس ازچندین سال  جنگ مداوم سرزمین دوچ  را به تصرف خود در آورد .

اعدام داسیلوا سولیس :
در چنین روزی در سال 1693 میلادی   داسیلوا سولیس شاعر پرویی سوزانده شد .  مقامات کلیسا تنها به اتهام آن که وی در یکی از اشعارش  مقامات یک کلیسا را هجو کرده بود حکم اعدام او را صادر کردند . 

 تولد آتیلا :
در چنین روزی در سال  405 میلادی " آتیلا "یکی از قسی القلب ترین  فرماندهان نظامی در قبیله  هون به دنیا آمد . وی با متشکل ساختن قبیله خود با قبایل اطراف، گروه جنگاوری ساخت و تمامی اروپا را مورد تاخت وتاز بی رحمانه خویش قرار داد . وی در دوران سلطنت خود جنایات بسیاری مرتکب شد .

روز ملی استرالیا :
در چنین روزی در سال 1788 میلادی نخستین مهاجران اروپایی  تحت فرماندهی ناخدا آرتور فییلپ به منطقه ای که بعدها سیدنی نامیده شد ، وارد شدند . این گروه برای نخستین بار هشت روز پیش در بوتان بای  پیاده شده بودند . این روز به همین دلیل به عنوان روز ملی استرالیا گرامی داشته می شود . از همین زمان است که استعمار کشور استرالیا نیز آغاز می شود . استرالیا در سال 1901 میلادی  از انگلستان اعلام استقلال کرد .درآن  روز لرد هوپتون رسما وظایف خود را به عنوان نخستین ژنرال دولتی این کشور بر عهده گرفت . استرالیا کشوری است جزیره ای درقاره اقیانوسیه . مردم آن از نژاد سفید بیشتر از مهاجران انگلیسی ، زرد ، سیاه و دو رگه هستند و به زبان انگلیسی صحبت می کنند و اکثرا پیرو دین مسیحیت اند . نوع حکومت این  کشور جمهوری است .

کشف برزیل :
 در چنین روزی در سال 1500 میلادی وینسنت یانیز پینزون کشور برزیل را کشف کرد .

کناره گیری از پادشاهی :
در چنین روزی در سال 1736 میلادی استانیسلوس اول رسما  از پادشاهی لهستان استعفا کرد .

نارضایتی از نماد آمریکا :  
در چنین روزی در سال 1784 میلادی بنیامین فرانکلین در نامه ای به دخترش نارضایتی خود را از "عقاب " به عنوان نماد آمریکا اعلام  کرد . وی قصد داشت "بوقلمون" را به عنوان  نماد آمریکا معرفی کند  . 

تصویب قانون تاسیس کتابخانه کنگره:

در چنین روزی در سال 1802 میلادی کنگره آمریکا قانونی را مبنی بر تاسیس یک کتابخانه در کاخ کنگره   تصویب کرد . این کتابخانه هم اکنون به عنوان بزرگترین کتابخانه  جهان بیشترین تعداد کتاب و مراجعه کننده را دارد .

جدایی پرو ازکلمبیا :
در چنین روزی در سال 1827 میلادی پرو  در اعتراض به اظهارات  سیمون بولیوارکه آن را مستبدانه خواند   از کلمبیا جدا شد .

تسخیر بارسلونا :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی نیروهای ژنرال فرانکو در جنگ داخلی اسپانیا،  به کمک ایتالیایی های فاشیست بارسلونا را به تسخیر خود در آوردند . 

آمریکا یار اروپا :
در چنین روزی در سال 1942 نخستین نیروی واکنش سریع ایالات متحده آمریکا برای کمک به متفقین در جنگ جهانی دوم وارد ایرلند شمالی شد . 

بوریس یلتسین چه گفت ؟  : 
در چنین روزی در سل 1992 میلادی بوریس یلتسین رییس جمهور روسیه اعلام کرد که کشورش برنامه هدف قراردادن شهرهای آمریکا با سلاحهای هسته ای را متوقف می کند . در دوران جنگ سرد آمریکا و شوروی بخشی از سلا ح های هسته ای خود را به سوی یکدیگر نشانه گرفته بودند. این حالت پس از فروپاشی شوروی و از بین رفتن پیمان ورشو خاتمه پذیرفت. 

هاول منتخب مردم :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی واسلاو هاول رئیس جمهور سابق چکسلواکی به عنوان  رئیس جمهور جدید چک پس از تشکیل دو کشور مستقل چک و اسلواکی  انتخاب شد . هاول از نویسندگان معروف جهان است.

تولد کلود هلوتیوس :
در چنین روزی در سال 1715 میلادی کلود هلوتیوس فیلسوف فرانسوی به دنیا آمد .

تولد پلی کارپ کوش :
در چنین روزی در سال 1911 میلادی کوش فیزیکدان بر جسته آمریکا به دنیا آمد . وی در حوزه فیزیک هسته ای متخصص بود و توانست در سال 1955 میلادی جایزه نوبل در رشته فیزیک را از آن خود کند .

تولد چائوشسکو :
در چنین روزی در سال 1918 میلادی نیکلای چائو شسکو رئیس جمهور رومانی به دنیا آمد . وی بین سا ل های 1967 تا 1990 بر این کشور حکومت می کرد . نیکلای چائوشسکو حاکم رومانی آخرین سخنرانی خود را در سال 1989 ایراد کرد . وی در تاریخ بیست و پنجم دسامبر اعدام شد . چائوشسکو مراحل ترقی در رومانی را پس از به قدرت رسیدن کمونیست ها پیمود تا سرانجام در سال 1956 که مصادف با مرگ گئورکی دج  دبیر کل حزب کمونیست بود به ریاست جمهوری رسید . وی تا قبل از فروپاشی کمونیسم و تحولات عظیم در کشور های کمونیستی مقتدرانه در کشورش حکومت کرد . پس از کنفرانس مالت ودیدار سران شوروی و آمریکا در یک تحول ناگهانی ، رومانی گرفتار آشوب شد و چائوشسکو به همراه همسرش دستگیر و هر دو در روز کریسمس اعدام شدند .

در گذشت ویکتور فلمینگ :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی فلمینگ کارگردان سینما در گذشت ." ساحر  اونس" و "بربادرفته"  عناوین مهمترین آثار این فیلمسازند . وی در 65 سالگی در گذشت . فلمینگ در همین روز کار ساخت برباد رفته را آغاز کرد .

زلزله در لیسبون :   
در چنین روزی در سال 1531 میلادی براثر یک زلزله مهیب در لیسبون پرتغال بیش از سی هزار نفر جان باختند .

اعلان جنگ :
در چنین روزی در سال 1666 میلادی فرانسه علیه انگلستان و مونستر اعلان جنگ کردند . همچنین در چنین روزی در سال 1748 میلادی کشور های انگلستان ، هلند ، اطریش و ساردیانا قرار داد ضد فرانسوی امضا کردند .

قرار دادهای صلح :
در چنین روزی در سال 1699 میلادی ونیز ، لهستان و اطریش با عثمانی قرار داد صلح امضا کردند . همچنین در چنین روزی درسال 1931 میلادی اطریش و مجارستان قرار داد صلح امضا کردند . همینطور در  همین روزدر سال 1934 میلادی آلمان نازی و لهستان قرار داد عدم تجاوز ده ساله را امضا کردند .

تسخیر خارطوم :
در چنین روزی در سال 1885 میلادی محمد احمد مهدی شورش کرد و خارطوم را به تسخیر خود در آورد .

بزرگترین الماس جهان :
در چنین روزی در سال 1905 میلادی بزرگترین الماس جهان به وزن 3106 قیراط در آفریقای جنوبی یافت شد .  

تشکیل دولت در پرتغال :
در چنین روزی در سال 1978 میلادی ماریو سوارز در پرتغال تشکیل دولت داد .

منبع:خبرگزاری مهر


 

07/11/62

ديدار صدام با ريچارد مورفي معاون وزير خارجه آمريكا بررسي جنگ تحميلي

07/11/65

معيري معاون نخست وزير: حمله ايران در نزديكي بصره كه از 19 ديماه آغاز شد مرحله نهايي اين جنگ مي‌باشد و ايران تمايلي به پيشروي به سوي بغداد ندارد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo