شهید آوینی
 
‌پاسخ كوبنده به ساخت فيلم ضدقرآنی هلندی؛ درس عبرتی برای اهانت‌كنندگان به مقدسات

تعدادی از مقامات ايرانی از جمله رئيس قوه قضاييه، سخنگوی وزارت امور خارجه و عضو كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ساخت فيلم ضدقرآنی در كشور هلند را محكوم كرده و پاسخ كوبنده به ساخت اين فيلم موهن را درس عبرتی برای تمامی اهانت‌كنندگان به مقدسات دانستند.

«گرت وايلدرز» نماينده مجلس و دبير يك حزب افراطی در هلند در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی برابر با آبان‌ماه، از نمايش يك فيلم ضدقرآنی در ماه ژانويه خبر داده‌ بود كه با توجه به نزديك شدن زمان اكران اين فيلم، اقدام وی واكنش‌های شديدی را در ايران به دنبال داشته است.

آيت‌الله سيدمحمود هاشمی‌شاهرودی رئيس قوه قضاييه صبح امروز دوشنبه اول بهمن در جلسه مسئولان عالی قضايی تهيه اين فيلم را بسيار توهين‌آميز توصيف كرد و گفت: ‌احساس می‌شود سياست‌های قبيح و شرم‌آور صهيونيست در پشت اين توطئه قرار دارد؛ چرا كه در پس بسياری از چالش‌های ايجاد‌شده، بين اسلام و مسيحيت، صهيونيست‌ها، جريان‌های تندرو و فرقه‌های مورد حمايت يهوديان صهيونيست قرار دارند.

همچنين محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا از اعتراض سفير كشورمان در هلند به ساخت اين فيلم ضد قرآنی خبر داد.

وی افزود: بسياری از مسئولان هلندی نيز مخالفت صريح خود را با اين اقدام اعلام كرده‌اند. تأكيد ما بر اين است كه بايد به نحوی با اين اقدامات برخورد شود كه زمينه‌هايی برای برخوردهای مناسب قانونی با اهانت‌كنندگان به مقدسات اسلامی و ساير اديان الهی فراهم شود.

 آيت‌الله سيد محمود هاشمی شاهرودی:

‌احساس می‌شود سياست‌های قبيح و شرم‌آور صهيونيست در پشت اين توطئه قرار دارد؛ چرا كه در پس بسياری از چالش‌های ايجاد‌شده، بين اسلام و مسيحيت، صهيونيست‌ها، جريان‌های تندرو و فرقه‌های مورد حمايت يهوديان صهيونيست قرار دارند

سخنگوی وزارت خارجه با بيان اينكه از مسئولان هلندی درخواست كرده‌ايم تلاش‌های لازم را برای جلوگيری از پخش فيلم موهن مذكور انجام دهند، ابراز داشت: ما همواره در مجامع بين‌المللی به كشورهای غربی توصيه كرده‌ايم كه از تمامی اين زمينه‌ها می‌توان برای تفاهم و همگرايی بيشتر بين تمدن‌ها، فرهنگ‌‌ها و اديان الهی استفاده كرد و معتقديم در اين مسير بايد گام‌های اساسی‌تری و جدی‌تری برداشته شود تا چنين افرادی اجازه فعاليت پيدا نكنند.

در ادامه روند اين اعتراضات فاطمه آليا، عضو كميسيون فرهنگی مجلس در نطق پيش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، با محكوم كردن اقدام مذكور، از مسئولان ديپلماسی كشور درخواست كرد اقداماتی عز‌تمندانه در اين جهت اتخاذ كنند.

«يان پيتربالكنده»، نخست‌وزير هلند روز جمعه اعلام ‌كرد كه دولت اين كشور برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی ناشی از نمايش اين فيلم آماده‌می‌شود.

به گفته وی دولت يك طرح محرمانه برای مقابله با عكس‌العمل مسلمانان تهيه‌كرده‌است. همچنين سفارتخانه‌های هلند در كشورهای اسلامی در حال آماده‌باش به سرمی‌برند.

 لزوم برخورد قانونی با اهانت‌كنندگان به مقدسات

تأكيد ما بر اين است كه بايد به نحوی با اين اقدامات برخورد شود كه زمينه‌هايی برای برخوردهای مناسب قانونی با اهانت‌كنندگان به مقدسات اسلامی و ساير اديان الهی فراهم شود

هنوز از محتوای فيلم اطلاعات دقيقی وجودندارد، اما برخی از رسانه‌های هلند پيش‌بينی‌كرده‌اند كه وايلدرز در اين فيلم شخصاً كتاب مقدس مسلمانان را می‌سوزاند يا پاره‌می‌كند.

به‌رغم مخالفت‌های بسيار با پخش اين فيلم توهين‌آميز، وايلدرز اصراردارد كه آن را در هر شرايطی به نمايش عمومی بگذارد.

گرت وايلدرز، رهبر حزب افراطی آزادی هلند، كه به برخوردهای شديد با مسلمانان و بی‌پروايی در اهانت‌كردن به اسلام و قرآن شهرت‌دارد، از سال 2004 تاكنون تحت محافظت شبانه‌روزی پليس و نيروهای امنيتی هلند قراردارد.

از سويی ديگر در پی نزديك‌شدن به زمان اكران اين فيلم ضدقرآنی ساخته «گرت وايلدرز»، «احمد بدرالدين حسون» مفتی سوريه و رهبر حزب راستگرای آزادی‌خواه هلند، اكران اين فيلم را نماد بارز جنگ‌افروزی اين نماينده عليه جهان اسلام دانست.

حسون ضمن هشدار به وايلدرز اعلام‌كرد: توهين به قرآن‌كريم در اين فيلم عواقب ناخوشايندی به‌دنبال خواهد‌داشت و شهروندان هلندی بايد وايلدرز را از اين تصميم خود منصرف‌كنند.

آنچه كه مسلم است در جهان غرب همواره توهين‌‌هايی به دين اسلام، پيامبر عظيم‌الشأن و كتاب الهی آن قرآن شده است كه عليرغم اعتراضات مسلمانان از اقصی نقاط جهان وليكن باز شاهد تكرار چنين حركت‌هايی از سوی كشورهايی كه داعيه‌دار فرهنگ، آزادی و دموكراسی هستند، هستيم.

در مقابل چنين حركت‌های توهين‌آميز قطعا لازم است كه مجامع جهانی راهكارهايی مدون و قانونمند را نهادينه كنند كه ديگر هيچ كشوری در قالب هيچ حركتی اجازه توهين به هيچ‌يك از اديان الهی، شخصيت‌های محترم آن دين و مقدساتش را نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo