شهید آوینی
 
طراحان مهندسی فرهنگی کشور باید ابتدا با فرهنگ اصیل قرآنی آشنا شوند

برای طراحی مهندسی فرهنگی کشور این نکته باید مورد توجه واقع شود که ابتدا کارشناسان فرهنگی کشور باید با فرهنگ اصیل قرآنی آشنا شوند.

«مجید زکی‌لو» مشاور اجرایی سازمان دارالقرآن ‌الکریم، با بیان این مطلب گفت: چون قرآن جامع تمامی دستورات، احکام و رهنمودهای لازم برای راهنمایی بشریت است، هیچ‌گاه زیر مجموعه چیز دیگری قرار نمی‌گیرد و در بحث مهندسی فرهنگی نیز قرآن در رأس امور قرار دارد.

وی افزود: تمامی آداب و رسومی که به نوعی به بشریت برمی‌گردد ابتدا باید با قرآن سنجیده شوند و اگر قرآن آن‌ها را تأیید کرد به دنبال نقاط قوت آن می‌رویم تا این بخش‌ها را بیشتر تقویت کنیم و اگر بخشی از فرهنگ مردم با دستورات قرآن در تضاد است، باید آن را اصلاح کرد.

زکی‌لو با اشاره به فرهنگ جامعه ایران، اظهار کرد: در رسوم مردم ایران اگر بررسی صورت بگیرد، گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که برخی فرهنگ‌ها با دستورات عالیه اسلام و قرآن کریم مطابقت دارد و برخی دیگر را نه تنها قرآن تأیید نمی‌کند، بلکه بطور کلی در تضاد با قرآن است.

برای تدوین مهندسی فرهنگی کشور در ایران که داعیه اسلام و قرآن دارد، لازم و ضروری است که کارشناسان فرهنگی ابتدا با فرهنگ اصیل قرآنی آشنا شوند و آداب و رسوم نیاکان ما را با قرآن تطبیق دهد.

این‌ مدرس و داور ممتاز قرآن کریم تصریح کرد: قرآن کریم سفارش می‌کند که آداب و رسوم باطل و پوچ را که از آبا و نیاکانتان به شما به ارث رسیده است کنار بگذارید و به ریسمان الهی چنگ زنید.

وی یادآور شد: خداوند چون خودش خالق و صانع همه انسان‌ها است، از تمام پیچیدگی‌های روحی و روانی انسان‌ها آگاهی دارد و بهتر از خود انسان که مخلوق و مصنوع و از بسیاری زوایای پنهان روح و سرشت خود نا آگاه است می‌تواند برای بشریت تصمیم‌گیری کند، بنابراین انسان عاقل همیشه سعی می‌کند که از آفریننده حکیم و منعم علیم خود تبعیت کرده و آیین کامل و سفارش شده الهی را بر روش‌های خودساخته و ناقص بشری ترجیح دهد.

زکی‌لو گفت: برای تدوین مهندسی فرهنگی کشور در ایران که داعیه اسلام و قرآن را دارد، لازم و ضروری است که کارشناسان فرهنگی ابتدا با فرهنگ اصیل قرآنی آشنا شوند و آداب و رسوم نیاکان ما را با قرآن تطبیق دهند.

این‌ مدرس و داور ممتاز قرآن کریم در پایان اظهار کرد: کارشناسان طراح مهندسی فرهنگی در کشور اگر مشاهده کردند بخشی از فرهنگ جامعه با قرآن در تضاد است باید آن بخش را کنار بگذارند و اگر بخش دیگری بر اساس دستورات قرآن کریم است آن را مدون کنند و در تقویت و نهادینه‌شدن آن در سطح جامعه بکوشند.

منبع : سایت فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo