شهید آوینی
 
تاثیر پیروزی حزب الله در ترغیب تشرف به دین مبین اسلام در روسیه

رئیس مرکز الهیات اسلامی شیعیان در مسکو درباره گرایش‌ها زنان و مردان روس به دین اسلام بویژه مذهب تشیع گفت: پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه در مقابل اسرائیل، منجر به تقویت حیثیت بیشتر شیعیان و گرویدن روس‌ها به اسلام و حتی شیعه‌شدن بسیاری از سنی‌ها و غیر مسلمانان شد.
   

"فامیل جعفر‌اُف" رئیس سازمان دینی شیعیان در مسکو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد وضعیت شیعیان در این کشور تصریح کرد: از میان حدود 145 میلیون جمعیت روسیه حدود 25 میلیون مسلمان هستند که از این میزان نیز حدود چهار پنج میلیون (یک پنجم) شیعه هستند.
وی با بیان اینکه شیعیان در کل روسیه پراکنده بوده و در جاهایی بطور دسته جمعی هستند و در شهرهای بزرگ نیز پراکنده حضور دارند، اظهار داشت: بر اساس تخمین‌های صورت‌گرفته حدود یک میلیون نفر از شیعیان در مسکو زندگی می‌کنند.
مشاور مفتی اداره دینی بخش آسیایی روسیه در امور شیعیان، عمده شیعیان در این کشور را "مهاجر" عنوان کرد که بخشی تابعیت روسیه را پذیرفته و بخشی نیز بطور موقت در این کشور زندگی می‌کنند.
جعفراُف فعالیت‌های شیعیان در روسیه را همه‌جانبه دانست و در مورد فعالیت‌های دینی گفت: این فعالیت‌ها از 10 سال پیش در مسکو و در سراسر روسیه آغاز شده و چون اداره دینی در دست برادران اهل‌سنت است، ما استقلال امور مذهبی خودمان را نداریم زیرا در دوران امپراطوری روسیه، اداره دینی مسلمانان بود که در دست سنی‌ها بود و یک اداره دینی شیعیان بود که در بخش قفقاز قرار داشت که پس از تجزیه شوروی این بخش در آذربایجان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در روسیه کسی را که مسؤول امور شیعیان باشد نداریم، ادامه داد: کارهای ما به این دلیل مقداری معلق مانده که البته با فعالیت‌های مذهبی که در این مدت 10 سال فعالیت‌های انجام داده‌ایم به دنبال کسب استقلال، ساخت مساجد و مدارس دینی بوده‌ایم.
رئیس مرکز الهیات اسلامی شیعیان با اشاره به فعالیت‌های مذهبی و تبلیغاتی عنوان کرد: در مساجد روسیه تبلیغ آزاد است و در یک مسجد شیعیان، سنی‌ها و وهابی‌ها در کنار هم آزادانه به تبلیغ می‌پردازند و طرفین احترام یکدیگر را حفظ می‌کنند و دولت روسیه نیز نسبت به مسلمانان خوش‌بین است و تنها به دلیل تندروی‌ها و عملیات‌های تروریستی چند سال اخیر وهابی‌ها، دولت خشمگین شده است.
جعفراُف با تأکید بر اینکه دولت روسیه احترام زیادی برای مسلمانان قائل است و خود پوتین بارها با اشاره به حضور 25 میلیون مسلمان این کشور، به‌عنوان کشوری اسلامی نیز قلمداد کرده، تصریح کرد: به دلیل همین خوش‌بینی ما توانستیم سازمان مستقل دینی شیعیان را در مسکو به ثبت برسانیم و با توجه به تسهیلاتی که دولت ارائه می‌کند، امکان دارد که زمینی را برای ساخت مسجد در اختیار ما قرار دهد.
وی در خصوص وجود حوزه‌های دینی برای آموزش شیعیان گفت: اکنون حوزه‌های دینی برای شیعیان وجود ندارد اما اهل‌سنت از این حوزه‌ها برخوردار هستند اما با تأسیس سازمان مستقل دینی به دنبال آموزش زنان و مردان شیعه بودیم و سعی داریم که یک آموزشگاه رسمی عالی به این منظور داشته باشیم.

مشاور مفتی اداره دینی بخش آسیایی روسیه در امور شیعیان درباره گرایش زنان و مردان روس به دین اسلام بویژه مذهب تشیع، تصریح کرد: پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه در مقابل اسرائیل، منجر به تقویت حیثیت بیشتر شیعیان شد و به همین خاطر سنی‌ها و غیر مسلمانانی داشتیم که مسلمان شدند.
جعفراُف با بیان اینکه در چند سال گذشته، نام بردن از "شیعه" سخت بود، تأکید کرد: گرایش روس‌ها به اسلام نیز قابل توجه است ضمن اینکه بخشی عمده‌ای از آنها براساس مطالعه پیش می‌آیند و البته کسانی که بدون مطالعه پیش می‌آیند گرایش‌شان به تشیع و تسنن، تحت تأثیر محیط است.
وی با بیان اینکه آنها برای گرویدن به اسلام، به مساجد مراجعه می‌کنند و در آنجا مبلغان شیعه و سنی حضور دارند و افراد تحت تأثیر هر کدام از این افراد گرایش خود را برمی‌گزینند، گفت: گرایش زنان روس به اسلام بیش از مردان است و این امر هم بیشتر در میان نسل جوان رخ می‌دهد.
رئیس مرکز الهیات اسلامی شیعیان در مسکو درباره استفاده از کتب مراجع و علمای دینی ایرانی در مسکو یادآور شد: کتاب‌های زیادی ترجمه شده است که از جمله کتاب "أجوبه الاستفتائات" مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زبان روسی چاپ و از آن بسیار استقبال شد و بتازگی نیز کتاب آقای جعفر سبحانی ترجمه شده است.
وی افزود: پیش از این نیز کتاب‌های بسیاری چاپ شده از جمله کتاب "علی(ع) کیست" اثر فضل‌الله کمپانی که باعث شد خیلی از سنی‌ها شیعه شوند.

منبع: سایت فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo