شهید آوینی

 

پيام مقام معظم رهبری به همايش «هيئت‌های رزمندگان اسلام» در مشهد

در پی برگزاری همايش هيئت‌های رزمندگان اسلام در مشهد، رهبر معظم انقلاب اسلامی پيامی را صادر فرمودند .

بيانات مقام معظم رهبری درباره هيئت‌های رزمندگان اسلام بدين شرح است:

«هيئت‌های رزمندگان اسلام بايد همت بگمارند تا هيئت‌های مذهبی، سينه‌زنی و امثال اين مجالس مذهبی، عزاداری را واقعا به معنای حقيقی كلمه به صورت كلاس درس تبديل كنند كه اين حالت را ما الان كم می‌بينيم و به خصوص در هيئت‌ها كه خيلی كم به چشم می‌خورد و اين جزء نقص‌های كنونی كار كشور ماست. اين همه مجالس عزا و اين همه مناسبت‌های مربوط به وفيات، شهادت و مواليد ائمه (ع) كه اجتماعات مردم را به صورت طبيعی به وجود می‌آورد يك فرصت بسيار بزرگی است و اعتقاد من اين است كه از اين فرصت به خوبی استفاده نمی‌كنيم و علتش اين است كه محتوای سخنرانی‌ها يا نوحه‌ها به خصوص مداحی‌ها آن محتوای سازنده، فكرساز و حركت ساز كه بايد باشد، نيست.

در دوره انقلاب اين سينه‌زنی‌ها كه از بعضی شهرستان‌ها به خصوص مانند شيراز و يزد و بعضی شهرهای ديگر كه نوحه‌های آنها را به صورت نوار تبديل كرده بودند، می‌آوردند، تاثير عجيبی در روشنگری و تحرك مردم داشت كه در دوره جنگ هم به همين صورت بود.

نكته اصلی اين است كه هر دوره‌ای به يك چنين تعليماتی در قالب نوحه، روضه و شعر مدح نسبت به ائمه (ع) احتياج داريم و مسئله ديگری كه در كنار اين بايد به آن توجه بشود اين است كه مشاهده می‌شود در اظهارات و بيانات بعضی از اين‌ها كه شعر می‌خوانند مطالبی را راجع به ائمه (ع) ذكر می‌شود كه غلوآميز است، جزء معارف شيعه و معارف صحيح نيست و بايد از اين‌ها بايد اجتناب كنند.

ما از اينكه به زبان بازاری و عاميانه نوحه و شعر خوانده بشود هيچ ابايی نداريم و هيچ اشكالی را ايجاد نمی‌كند بلكه يك جاهايی هم شايد موثرتر از زبان رسمی و ادبی باشد ليكن آهنگ‌ها و شيوه خواندن‌ها، مطلقا نبايد تقليد از آهنگ‌های بيگانه و جاز و پاپ‌های اروپايی باشد و بايد از اين نوع آهنگ اجتناب كرد.» 

 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران ( ایکنا )

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo