شهید آوینی

 

نمایشگاه قرآن با شعار "زندگی قرآنی؛ انسجام اسلامی" 27 شعبان آغاز می شود
رئیس ستاد سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ها و بخشهای مختلف پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن که 27 شعبان ( 19 شهریور ) آغاز می شود، تغییرات ایجاد شده را بر شمرد و گفت: نمایشگاه امسال با شعار "زندگی قرآنی؛ انسجام اسلامی" برگزار خواهد شد .

دکتر محمد علی خواجه پیری رئیس ستاد  سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نمایشگاه را به عنوان محلی تعریف کرد که آثار و دستاوردهای خاص خود را به نمایش عموم می گذارد اما نمایشگاه قرآن عملاً به صورت یک جشنواره قرآنی برگزار می شود که با برنامه ریزی های جامع تلاش می کند سطح انتظار جامعه از برنامه های قرآنی در نمایشگاه را از نظر کمی و کیفی ارتقاء بخشد .

خواجه پیری در ادامه صحبتهای خود به تغییرات پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مقایسه با نمایشگاه چهاردهم و سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: امسال بخش جوان از نمایشگاه به طور کلی حذف شده و تمام بخشهای نمایشگاه ملزم شده اند برنامه های خاص جوان داشته باشند. بنابراین باید در تمام بخشهای نمایشگاه رویکرد خاص ویژه جوانان مشاهده  و به نیازهای این گروه سنی به عنوان آینده سازان نظام توجه شود. بخش کودک و نوجوان نیز در نمایشگاه پانزدهم از یکدیگر جدا شده و هر کدام با برنامه های خاص خود ارائه می شوند.

دکتر خواجه پیری رویدادهای تازه بخش پژوهش را یادآور شد و گفت: بخشی از نمایشگاه به بیرون نمایشگاه منتقل شد به طوری که نشستهای علمی با کیفیت در سراسر کشور با مشارکت نمایشگاه قرآن برگزار می شود و کمیته های مختلفی در این رابطه در خراسان رضوی، اصفهان، تهران و قم تشکیل شده که اساتید حوزه و دانشگاه اعضای آن را تشکیل می دهند. همزمان با نمایشگاه، نشستهای تخصصی در سایر استانها برگزار می شود و تولیدات خود را در اختیار نمایشگاه قرار می دهند.

وی همچنین به پخش رویدادهای نمایشگاه از طریق شبکه جهانی اشاره کرد و گفت: امسال به صورت برنامه ای نشستهای علمی را از طریق شبکه جهانی پخش خواهیم کرد.

بر اساس اظهارات رئیس سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نمایشگاه امسال در بخش مکتوب نیز با تغییراتی مواجه شده است به طوری که نمایشگاه کتب قرآنی و حوزه دین از بخش فروش جدا می شود. تمام آثار حوزه دین در پنج سال گذشته به نمایش گذاشته می شوند اگرچه ممکن است این کتابها در بخش فروش قرار نگیرند، اما با هدف مطلع کردن مردم از آخرین دستاوردهای حوزه کتاب، بخشی برای نمایش و بخشی برای فروش در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر بخش حمایتی به طور کل حذف شده و سازوکار تازه به منظور تخفیف 35 درصدی در نظر گرفته شده است.

رئیس سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: امسال خادمان قرآن در سطح قرآن با دستورالعمل ابلاغ شده به سراسر کشور مرحله اول در سه حوزه فعال برگزیده و فعال ممتاز و خادم در استانها مشخص شده و کمیته مرکزی با بررسی نظرات کمیته های استانی خادمان بین المللی را انتخاب می کنند، این حرکت به منظور افزایش دقت، تعداد خادمان و ایجاد انگیزه صورت می گیرد. برنامه هایی برای تقدیر از خادمان قرآنی در سطح استان اعلام خواهد شد.

خواجه پیری گفت: بخش دانشجویی به بخش دانشگاهی تبدیل شد و عملکرد اساتید دانشگاه ها، آثار علمی و هنری آنها در نمایشگاه ارائه و برنامه های متنوعی برای اساتید و دانشجویان طراحی شده است. تلاش می کنیم برنامه های حوزوی را نیز به نمایش بگذاریم، از آنجا که این بخش با تأخیر آغاز شده اگر به حد مطلوب برسد، به نمایشگاه اضافه خواهد شد.

از جمله بخشهای جانبی نمایشگاه آثار قرآن کریم در جامعه و زندگی با برنامه های متنوعی چون مقاومت، فلسطین، دفاع مقدس و مجموعه ای از زندگی قرآنی به صورت هنری به برنامه های ویژه افزوده شده است.

دکتر خواجه پیری گفت: به جهت رونق نشستهای علمی نشستهای قرآنی در سالنهای ویژه ای برگزار می شود. امسال 30 نمایشگاه قرآن در 30 استان کشور برگزار می شود که تاریخ برگزاری آن الزاماً همزمان با نمایشگاه تهران نیست اما برنامه های آنها با مرکز هماهنگ است. مرکز تنها از نمایشگاه هایی حمایت می کند که برنامه های خود را به تصویب برسانند.

وی تصریح کرد: تعداد کمیته های نمایشگاه که ناظر کیفی برنامه های نمایشگاه هستند از دو نمایشگاه به چهار نمایشگاه افزایش یافته است. سال گذشته تبلیغ و ترویج، آموزش و پژوهش فعال بود که امسال با دو کمیته هنر و نشر و رسانه همراه شده تا با استفاده از عناصر علمی و هنری نظارت را افزایش و سطح کار را ارتقاء دهند.

وی به کار هنری مفهومی اشاره کرد که به عنوان بخش جانبی نمایشگاه جریان خلقت انسان تا ظهور امام زمان (عج) را به صورت نمایشی اجرا خواهد کرد.

در بخشهای جلوه های ادبیات در قرآن  پیش بینی شده با برنامه های تازه، علاقمندان، جوانان و دانشجویان را به خود جلب کرده و بخش عفاف و حجاب از دیدگاه قرآن را گسترده تر از گذشته ارائه خواهد کرد .

رئیس سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تأکید کرد: نمایشگاه امسال که با شعار زندگی قرآنی، انسجام اسلامی برگزار می شود و چهار روز جلوتر از ماه مبارک رمضان، در روز 27 شعبان آغاز به کار خواهد کرد و 25 رمضان مراسم افتتاحیه خود را برگزار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر گلدوزها معاون برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در خاتمه این نشست خبری گفت: برگزاری نمایشگاه در سال گذشته بانک ایده های ارزشمندی را برای ما به همراه داشت که ما درمیان آنها 3 هزار ایده دقیق و اجرایی را انتخاب و تلاش کردیم آنها را عملی کنیم.

وی ایجاد تسهیلاتی در حوزه حمل و نقل شهری چون افزایش 30 دقیقه ای کار مترو واختصاص میادینی به عنوان ایستگاه اتوبوسرانی به مقصد نمایشگاه قرآن را از جمله این تسهیلات دانست و گفت: هماهنگی های اورژانس، محل استراحت، افطار صلواتی نیز در میان خدمات رفاهی نمایشگاه قرار می گیرد.

معاون نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در میان سایر بخشهای جانبی نمایشگاه قرآن به بخش زیتون نور که مسئله فلسطین را به عنوان شاخص انسجام اسلامی در نظر گرفته، زندگی قرآنی، نمایش زندگی انبیاء از خلقت آدم(ع) تا ظهور امام عصر(عج) و بخش سینمایی از فیلم کوتاه و مستند تا بحث و تبادل نظر درباره آن اشاره کرد.

 

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo