شهید آوینی

 

معرفی شهید سید مرتضی آوینی در «دايرة‌المعارف سينماي دفاع مقدس»

مسعود فراستی سرپرست تيم گردآورنده «دايرة‌المعارف سينماي دفاع مقدس » گفت: اولين بخش اين كتاب مربوط به معرفي حدود دويست و پنجاه فيلم سينمايي بلند دفاع مقدس همراه با حدود 50 الي 60 نقد بر اين فيلم ‌هاست كه بعضي از آنها را خودم نوشته‌ام و بعضي، گلچيني از بهترين نقدهاي سال‌هاي اخير بر آنهاست .

وي افزود: بخش بعدي كه بزرگ‌ترين و اصلي‌ترين بخش اين دائرةالمعارف است به معرفي آثار كوتاه مستند و نماهنگ در زمينه دفاع مقدس اختصاص دارد .

فراستي اظهار داشت: اين بخش به علت كثرت اين آثار و نبود مرجع مطمئني براي ثبت مشخصات آنها، سخت‌ترين بخش كتاب محسوب مي‌شود كه هم اكنون هم مشغول جمع آوري آن هستيم و من هم يادداشت‌هايي درباره آثار مستند و نماهنگ مي‌نويسم .

وي در ادامه با اشاره به اختصاص بخشي در مورد شهيد آويني، گفت: يك فصل ويژه براي معرفي آثار شهيد آويني در نظر گرفته‌ايم كه شامل يك مقدمه مفصل در مورد او و همچنين معرفي آثار او است .

وي در مورد ساير بخش هاي كتاب گفت: يك بخش در زمينه معرفي چهره‌هاي مؤثر دفاع مقدس و يك بخش كوچك هم در مورد جوايزي كه سينماي دفاع مقدس از جشنواره ها گرفته، در اين كتاب وجود دارد .

فراستي افزود: اكثر بخش‌هاي تحقيقاتي پايان يافته و هفتاد درصد اين كتاب هم حروفچيني شده است، ضمن اين كه عكس‌ها و مدارك زيادي در اين كتاب ديده مي‌شود كه براي اولين بار به اين صورت جمع آوري شده است و اميدوارم بتوانيم تا پايان امسال، اين دايرة‌المعارف را در بازار كتاب ببينيم .

سرپرست تيم گردآورنده «دايرة‌المعارف سينماي دفاع مقدس» همچنين گفت: همچنين در حال آماده سازي كتاب دايرة‌المعارف سينماي جنگ جهان هستم كه آخرين مراحل ويرايش را طي مي‌كند و اميدوارم كه همزمان با دايرة‌المعارف دفاع مقدس، اين كتاب هم كه ترجمه خوبي از يك كار غربي است، آماده چاپ شود .

فراستي در مورد مشكلات تهيه دايرةالمعارف سينماي دفاع مقدس اظهار داشت: متأسفانه وجود مدارك ناقص و عدم دسترسي به فيلم‌ها و آرشيو مشخصات كامل آنها، باعث سخت شدن كارها شده است و ما در درجه اول، با اتكا به بولتن‌هاي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر كه اطلاعات نسبتا خوبي در خود دارند، كار جمع آوري اين دايرة‌المعارف را آغاز كرده‌ايم .

تدوين دايرة‌المعارف سينماي دفاع مقدس كه گفته شده همزمان با برگزاري يازدهمين جشنواره سراسري فيلم دفاع مقدس منتشر مي‌شود، به نيمه رسيده است و به گفته فراستي، دايرة‌المعارف سينماي دفاع مقدس حاوي 7 سرفصل تا دو ماه ديگر آماده چاپ مي‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo