شهید آوینی
<

 

حكیم: باید جلوی فتوای انهدام عتبات عالیات ایستاد

"سید عبدالعزیز حكیم" رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تأكید كرد: باید جلوی فتاوایی كه در عربستان ‌سعودی درباره تكفیر شیعه و وجوب انهدام عتبات صادر مي‌شود، ایستاد.

حكیم كه در بیمارستانی در تهران دوره درمان خود را مي‌گذراند در گفت‌وگو با مجله آلمانی "فوكس" با اشاره به اینكه باید در مقابل گروه‌هایی چون القاعده، گروه‌های بعثی و تروریست‌ها ایستاد، گفت: تنها از این راه است كه عراقي‌ها خواهند توانست با استقلال و در جو امنیت و صلح زندگی كنند.

وی با اشاره به اینكه گروه‌های تكفیری، بعثی و فرقه‌گرا عامل بحران در اتحاد شیعیان و اهل‌سنت عراق هستند، تصریح كرد: قطعاً كشورهای منطقه مي‌توانند در این زمینه نقش مهمی بازی كنند اما متأسفانه شاهدیم كه فتاوایی در عربستان سعودی صادر مي‌شود كه به تكفیر شیعیان و وجوب انهدام حرم‌های مطهر ائمه(ع) فرامي‌خواند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا شما از اعلام جنگ القاعده علیه ایران كه با هدف دست برداشتن این كشور از حمایت از دولت عراق مطرح شد نگران هستید، اظهار داشت: به نظرم این مسئله چندان بعید نیست زیرا موضع القاعده در قبال شیعیان عراق نیز موضعی دشمنانه است و اكنون نیز دست به نسل‌كشی شیعیان زده‌اند.

وی با بیان این مطلب كه موضع القاعده در این خصوص، تنها منحصر به شیعیان عراق نیست بلكه تمام شیعیان جهان را در برمي‌گیرد، افزود: القاعده معتقد است كه جمهوری اسلامی ایران از همه عراقي‌ها بطور كلی و از شیعیان بطور ویژه حمایت مي‌كند و به همین دلیل است كه چنین مواضعی اتخاذ مي‌كنند.

حكیم خاطرنشان كرد: این گروه پیش از این نیز تحت عناوین گوناگون مرتكب اقداماتی در منطقه بلوچستان شده بود و همان گونه كه تاكنون علیه همه كشورهای منطقه مانند عربستان، اردن، سوریه، مصر، لبنان، الجزایر و مراكش عمل كرده هر جا كه فرصتی بیابد نیز اقدام به حمله خواهد كرد.

وی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به ریشه تاریخی مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران، میزان نفوذ و تأثیرگذاری تهران بر مجلس اعلا و دولت كنونی عراق چقدر است، تأكید كرد: ایران، هیچ نفوذی بر ما ندارد و ما مستقل و با هویت عراقی خود فعالیت مي‌كنیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: ما در درجه نخست، منافع ملت عراق را در محاسبات خود مد نظر قرار مي‌دهیم و طبعاً فضا و میدان برای ما در ایران به‌عنوان معارضان رژیم بعثی باز است.

وی ادامه داد: ایران همواره از همه عراقي‌ها دفاع كرده و به یاری شیعیان، اهل‌سنت، اعراب، كردها، تركمن‌ها و حتی آشوري‌ها شتافته است و ما نیز مانند دیگر گروه‌ها از این فرصت استفاده بهینه كردیم اما اكنون تمام تلاش ما در راستای تحقق منافع ملت عراق است در عین حال كه برای برقراری روابط متوازن با كشورهای مختلف كه ممكن است روابط خوبی بین آنها برقرار نباشد تلاش مي‌كنیم.

حكیم با اشاره به ادعاهای آمریكا مبنی بر پشتیبانی تسلیحاتی ایران از شیعیان عراق برای كشتار اهل سنت این كشور، گفت: تا این لحظه برغم تداوم این ادعاها، هیچ سند و مدركی در این باره به ما ارائه نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo