شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و ششم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با سوم رجب سال 1428 هجری قمری و برابر است با هفدهم جولای 2007 میلادی . 

استعفای دکتر امینی از نخست وزیری :
در چنین روزی در سال 1341 هجری شمسی، دکترعلی امینی نخست وزیر وقت استعفا کرد . به هنگام نخست وزیری امینی جبهه ملی به عنوان حزبی تاثیر گذار در مناسبات سیاسی کشور،  در استعفای وی  نقش مهمی به عهده  داشت . جبهه ملی در نخستین اقدام سیاسی خود به منظور تامین آزادی انتخابات با نخست وزیر وقت شریف امامی مذاکره کرد اما به نتیجه رضایت بخشی دست نیافت و نتوانست برای فعالیت های مطبوعاتی ، میتینگ و بر گزاری اجتماعات سیاسی مجوز دریافت کند لذا به تحریم انتخابات مجلس بیستم روی آورد . با روی کار آمدن امینی ، رهبران و گردانندگان جبهه ملی در بر خورد با کابینه او دچار اختلاف نظر شدند .اما غالب افراد جبهه ملی این  را نپذیرفتند که در شرایط بحرانی موجود ، امینی برای عمل به قول های خود به کابینه آتی پر توان و مقتدر نیازمند است تا نفوذ فزاینده طبقات زمین دار را کاهش دهد .این مخالفت ها تا سرحد تلاش برای سرنگونی دولت ادامه یافت و سرانجام در پی تهاجم به دانشگاه تهران در بهمن 1340 دو نیرو آشکارا در مقابل یکدیگر صف کشیدند. به دنبال آن پانزده تن از رهبران جبهه ملی دستگیر و امینی  به امید کسب امتیازات تازه به استعفا متوسل شد . شاه به خواسته وی تن نداد و با پذیرش استعفای او رهبری کار ها را به عهده گرفت .

تبعید ناپلئون بناپارت:

درچنین روزی درسال 1815میلادی ناپلئون بناپارت بیست روزپس از شکست نیروهایش درنبرد واتر لودربرابربلژیک به جزیره سنت هلن دراقیانوس اطلس تبعید شد .

تولد ارل استنلی گاردنر :
این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1889 به دنیا آمد . او علاقه عجیبی  به نوشتن رمانهای اسرارآمیز داشت . مهمترین اثر وی "پری میسون" نام دارد .

تولد کریستینا استید :
کریستینا استید، نویسنده مشهور استرالیایی در چنین  روزی در سال 1902 به دنیا آمد . رمان " مردی که عاشق کودکان بود " عنوان مهمترین اثر وی است . 

نخستین نشریه فکاهی   :
در چنین روزی در سال 1841 میلادی نخستین نشریه فکاهی جهان پا به عرصه وجود نهاد . این نشریه پانچ نام داشت و در ایالت متحده آمریکا منتشر می شد. 

تولد ایزاک واتز :
واتز نویسنده آمریکایی در چنین  روزی در سال 1674 به دنیا آمد . مهمترین اثر او "هائورا لیرکان" نام د ارد  .

تولد برنیس آبوت :
این عکاس  آمریکایی در سال 1989 در چنین روزی به دنیا آمد . "جهان آتجت " عنوان مهترین اثر تصویری اوست .
 
کودتا در افغانستان:
در چنین روزی در سال 1973 میلادی داوود خان علیه حکومت موجود در افغانستان کودتا کرد . وی پس از آن رژیم جمهوری را در این کشور بر پا کرد که بعد ها به جمهوری داوود خان معروف شد . پیش از محمد ظاهر شاه در این کشور حکومت می کرد . تاریخ جدید افغانستان را می توان از سال 1978 بر شمرد . در سال 1978میلادی  افسران وابسته به  حزب دموکراتیک خلق در ارتش ظاهر شاه  کودتا  کردند و نورمحمد تره کی  به عنوان رهبر جدید دولت کمونیستی  منصوب شد . پس از وی حفیظ الله امین در مقام نخست وزیری  قرار گرفت . در سال 1979 ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله برد و این کشور را به اشغال خود در آورد اما نیروهای جهاد ی در این مدت دایما به مبارزه با نیروهای اشغالگر پرداختند . در سال 1983 یک آتش بس موقت میان نیروهای اتحاد شوروی با احمدشاه مسعود(شیر دره پنجشیر) برقرار شد اما چندان ادامه نیافت. . در سال 1986 ببرک کارمل استعفای خود را اعلام کرد  وپس از وی  دکتر نجیب الله در مقام رهبری حزب حاکم  قرار گرفت . در سال 1986 حاجی محمد سمکنی شخصیت غیر حزبی در مقام رئیس موقت دولت قرار گرفت.  وی  در سال 1987  مصالحه ملی اعلام کرد . در سال 1988 هم میخاییل گورباچف دستور خروج نیروهای شوروی را صادر کرد . پس از آن بود که نیروهای کشور شوروی سابق رخت از این کشور بربستند . افغانستان با بیش از 650 هزارکیلومترمربع وسعت (محصور در خشکی) در جنوب آسیا قرار دارد و جز کشورهای خاورمیانه محسوب می گردد. 

روزقانون اساسی در کره :
قانون اساسی کره درچنین روزی در سال 1948 به تصویب رسید . به همین دلیل همه ساله چنین روز ی درکره جنوبی به عنوان روز قانون اساسی گرامی داشته می شود .

 زلزله شدید در فیلیپین :
درچنین روزی درسال 1990 میلادی زلزله ای به بزرگی هفت و هفت دهم درمقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) فیلیپین را لرزاند . این زلزله با توجه به شدت آن میزان تلفات بسیار پایینی داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo