شهید آوینی

 

امروز دوشنبه بیست و پنجم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با یکم رجب المرجب سال 1428 هجری قمری و برابر است با شانزدهم جولای 2007 میلادی .

  ولادت حضرت امام محمد باقر ( ع ) :
 


امام محمد باقر (ع) در روز اول  رجب یا سوم ماه صفر سال 57 هجرى  در مدینه به دنیا آمدند   و در روز هفتم ذى حجه
سال 114 هجرى، در همان شهر بدرود حیات گفتند.ابن شهر آشوب در مناقب نوشته است: آن حضرت در سال 114 هجرى، در سن 57 سالگى زندگى را به درود گفته که از این مدت سه یا چهار سال را در جوار جد بزرگوارش امام حسین (ع) و 34 سال و ده ماه یا 39 سال با پدرش و 19 یا مطابق قول دیگر 18 سال پس از پدرش زیسته است که همین مدت دوره امامت آن حضرت محسوب مى‏شود. دوران امامت امام باقر (ع) مقارن است  با  خلافت ولید بن عبد الملک  ،  سلیمان بن عبد الملک  ،  عمر بن عبد العزیز ،  یزید بن عبد الملک و  هشام بن عبد الملک . ابو جعفر بن بابویه گوید که ابراهیم بن ولید بن یزید، امام باقر (ع) را مسموم ساخت.در کتاب کشف الغمة آمده است: محمد بن عمرو مى‏گوید، بنابر روایتى که در دست ما است آن حضرت در سال 117 هجرى، وفات یافت و دیگران تاریخ رحلت آن حضرت را در سال 118 هجرى، ذکر کرده‏اند. امام باقر (ع) در قبرستان بقیع   به خاک سپرده شده است. در این دوران  برخی از دانشمندان  ، روایات حضرت  رسول( ص ) و ائمه( ع ) را  برطبق مصالح مراکز قدرت خلافت شرح و تفسیر مى کنند. در این دوران بازار جعل حدیث گسترش فراوانی یافت و  علمای وابسته به جعل انواع و اقسام احاد یث مشغول بودند . به همین دلیل چنین دوره ای به یک انقلاب ود گرگونی فرهنگی نیاز داشت و امام (ع) نیز با در ک موقعیت خاص زمان خود تلاش وافری را در جهت نشر تعلیمات اصیل اسلامى و معارف حقه اسلام انجام دادند . آن امام همام در این مسیر با تربیت شاگردان بسیار زمینه را برای حضور مشعشع امام صادق(ع) آماده کردند  تا ایشان در دانشگاه عظیم خود در باروری فقه پربار شیعه تلاش  فراوانی  مبذول دارند . محضر امام باقر (ع) مرکز علماء و دانشمندان و راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام بود. آن امام همام  گرچه از جهات عدیده در محاصره خلفا بودند و در حال تقیه بسر می بردند  از هر فرصتى استفاده می کردند تا حقانیت خود و مقامات الهى و معنوى خود را به مردم بفهمانند و آنان را از جهل ساخته و پرداخته زمامداران خودسر برهانند. در حوزه علمى ایشان  صدها دانشمند و محدث  تربیت شده بودند .جابر جعفى گوید: «ابوجعفر هفتاد هزار حدیث براى من روایت کرد.» و محمد بن مسلم گوید: «هر مسئله که در نظرم دشوار می نمود از ابوجعفر(ع ) می پرسیدم تا جایى که سى هزار حدیث از او سؤال کردم.»
امام علیه السلام از نظر صفات و مکارم انسانی در اعلی در جه انسانیت قرار داشتند به گونه ای که شیعیان در تمامی امور خویش به سوی آن حضرت می آمدند  . آن حضرت در تمامی امورنیکو  پشتیبان و یار شعیان خویش بودند .
امام باقر(علیه السلام) شیعیان خود را چنین وصف می کند:«همانا شیعه ما، شیعه على، با دست و دل گشاده و از سر گشاده دستى و بی ریایى از ما طرفدارى می کنند و براى زنده نگاه داشتن دین، متحد و پشتیبان ما هستند. اگر خشمگین گردند، ستم نمی کنند و اگر خرسند باشند از اندازه نمی گذرند. براى آن کس که همسایه آنان باشد برکت دارند و با هر کس که با آنان مخالف باشد طریق مسالمت پیش می گیرند. و شیعه ما اطاعت خدا می کند.»
 

چند حدیث از آن حضرت :
«لا فَضیلَةَ کَالْجِهادِ، وَ لا جِهادَ کَمُجاهَدَةِ الْهَوى.»:
فضیلتى چون جهاد نیست، و جهادى چون مبارزه با هواى نفس نیست.

« وصیکَ بِخَمْس: إِنْ ظُلِمْتَ فَلا تَظْلِمْ وَ إِنْ خانُوکَ فَلا تَخُنْ، وَ إِنْ کُذِّبْتَ فَلا تَغْضَبْ، وَ إِنْ مُدِ حْتَ فَلا تَفْرَحْ وَ إِنْ ذُ مِمْتَ فَلا تَجْزَعْ.»:
تو را به پنج چیز سفارش می کنم: اگر مورد ستم واقع شدى ستم مکن ،  اگر به تو خیانت کردند، خیانت مکن ،  اگر تکذ یبت کردند، خشمگین مشو ،  اگر مد حت کنند، شاد مشو  و اگر نکوهشت کنند بیتابى مکن.

« أ َلْکَمالُ کُلُّ الْکَمالِ أَ لتَّفَقُهُ فِى الدّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النّا ئِبَةِ وَ تَقْد یرُ الْمَعیشَةِ.»:
همه کمال در سه چیز است: فهم عمیق در دین،   صبر بر مصیبت و ناگوارى  و اندازه گیرى خرج زندگانى.

«ثَلاثَةٌ مِنْ مَکارِمِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ: أَنْ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَکَ، وَ تَصِلَ مَنْ قَطَعَکَ، وَ تَحْلُمَ إِذا جُهِلَ عَلَیْکَ.»
سه چیز از مکارم دنیا و آخرت است:  گذشت کنى از کسى که به تو ستم کرده است، بپیوندى به کسى که از تو بریده است  و بردبارى ورزى در وقتى که با تو به نادانى برخورد شود. 
 

آغازهفته بهزیستی و روزتامین اجتماعی :
حمایت از افراد نیازمند  و نیز ارائه خدمات توانبخشی به معلولان جسمی وذهنی و همچنین جلوگیری از آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد از جمله خواست های همیشگی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است . به همین منظور روز بیست و پنجم تیر ماه هرسال به عنوان روز  تامین اجتماعی و آغاز هفته بهزیستی گرامی داشته می شود . سازمان  بهزیستی کشور نیز به موجب لایحه قانونی سال 1359 در جهت تحقق مفاد اصول 3 ، 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شده است . خدمات بهزیستی در سه بخش به  نیازمندان و مدد جویان ارایه می شود که امور فرهنگی و پیشگیری ، امور اجتماعی و امور توانبخشی از جمله آنهاست .

خلع محمد علی شاه از سلطنت :
در چنین روزی در سال 1288 هجری شمسی ، محمد علی شاه قاجار از سلطنت خلع شد .
پس از آنکه تلاش های روسیه وانگلستان برای ممانعت از ورود مردم به تهران ، بعد  از گسترش نهضت مشروطه ، بی نتیجه ماند گروههایی که عازم تهران بودند در سال 1288 شمسی وارد این شهر شدند وسر انجام  تهران را به تصرف خویش  در آوردند  . نیروهای شاه مدت دو روز در مقابل آنان مقاومت کردند اما سرانجام شکست خوردند و روز جمعه تهران سقوط کرد و شاه برای اینکه به چنگ مردم نیافتد به سفارت روسیه پناه برد . فاتحان تهران در بهارستان به تشکیل شورایی مبادرت ورزیدند . این شورا محمد علی شاه را از سلطنت خلع کرد و فرزند دوازده ساله اش را، که معروف به" احمد شاه " شد ، به سلطنت برگزید . احمد شاه ،آخرین پادشاه سلسله قاجاریه بود.

استعفای دکتر محمد مصدق از نخست وزیری :
 


دکتر محمد مصدق در چنین روزی در سال 1331 هجری شمسی از سمت خود کناره گیری کرد . مصدق پس از پانزده ماه نخست وزیری که توانست حقانیت ایران را در مجامع بین المللی پیرامون ملی شدن صنعت نفت اثبات نماید با توطئه های بزرگی از داخل و خارج کشور روبرو شد . مصدق برای این که بتواند از دخالت دربار،  درمسائل کشور بکاهد و به اوضاع تسلط بیشتری داشته باشد از شاه در خواست کرد تا وزارت جنگ را به او بسپارد  . شاه نیز که به دنبال افزایش قدرت خود و محدود کردن قدرت دولت بود به مخالفت بر خاست و مصد ق در چنین روزی استعفا کرد. پس از استعفای مصدق، احمد قوام (قوام السلطنه ) روز 26 تیر، از طرف محمد رضا پهلوی به مجلس تحمیل شد درحالی که نمایندگان نهضت ملی درجلسه حضورنداشتند. قوام که  فردی خوشنام نبود و پشتیبانی انگلیس وآمریکا رانیز داشت ، با نشستن بر اریکه قدرت به عنوان نخست وزیر ، به تهدید مخالفان خود پرداخت اما نمایند گان واقعی مردم درمجلس که در راس آنان آیت الله کاشانی قرار داشت ، مخالفت جدی و همه جانبه خود را با قوام که مخالفت با دربار و عوامل بیگانه بود ، اعلام کردند.این مخالفت، منجر به قیام ملی مردمی 30 تیر ماه سال 1331 شد .گر چه حاکمیت مستبد با گلوله از وحدت عظیم وگسترده ملت استقبال کرد اما طومار حاکمیت چند روزه عنصری وابسته درهم پیچید و بار دیگر دکتر محمد مصدق با تد بیر و شجاعت نیروهای ملی ومذهبی به ویژه آیت الله کاشانی پست نخست وزیری  را در اختیار گرفت. متاسفانه ، این دوره بیش از یکسال ادامه نیافت و به دلایل مختلف وحدت ملی ازبین رفت و سرانجام باکودتای ننگین آمریکایی  28 مرداد سال 1332 ، دولت ملی ساقط و دوران سیاهی درتاریخ ملت ایران شروع شد .

شکست حملات عراق در جبهه سومار :
در چنین روزی در سال 1367،  سپاه دشمن بعثی در برابر خیل رزمندگان اسلام در جبهه سومار، شکست سختی خورد . 

 

تولد شاه اسماعیل اول :
 


شاه اسماعیل اول از شاهان سلسله صفوی در چنین روزی در سال 1487 میلادی به دنیا آمد . وی پس از مبارزات طولانی با ترکان آق قویونلو و پایان دادن  به جنگ های داخلی ، مذهب شیعه را در ایران رسمی اعلام کرد  . او بعدها به مبازره با ازبکان  خراسان  پرداخت . شاه اسماعیل در سال  1502 میلادی درتبریز تاجگذاری کرد . وی  فرزند شیخ حیدر و نواده دختری اوزون حسن است . او از کودکی جنگجویی دلاور بود . وی به منظور نظم و تقویت سپاه قزلباش در ایران هفت ایل معروف استاجلو ، شاملو ، تک لو ، بهار لو ، ذوالقدر ، قجر و افشار را  ترتیب داد .  اسماعیل  پس از دفع شورش  های داخلی به بغداد لشکر کشید و مراد میرزا آق قویونلو را شکست داد . او توانست سلسله های آق قویونلو و قرار قویونلو را در بغداد از بین ببرد .  شاه اسماعیل در جنگ با عثمانی ها به دلیل نداشتن سلاح گرم شکست خورد .  وی در سال 960 ه ق در گذشت .         

 

روز کود تای حزب بعث عراق  :
تا پیش از این  که رژیم صدام حسین پابر جا بود ، در چنین روزی به  دلیل نامگذاری این روز به عنوان  رو زملی  عراق جشن های مختلفی در این کشور بر پا می شد . 
پس از یازدهم نوامبر 1963 اختلاف در کادر حزب بعث عراق بالا گرفت . در این زمان حسن البکر ریاست جناح مخالف صالح السعدی،  دبیر کل وقت حزب بعث راکه در برابر میشل عفلق دبیر کل حزب ایستادگی می کرد ،عهده دار بود . حسن البکر پس از کودتای عبدالسلام عارف در هجدهم نوامبر سال 1963 علیه شرکای بعثی خود از سمت نخست وزیری کناره گیری کرد و به عنوان جانشین رییس جمهور که یک سمت تشریفاتی بود بر گزیده شد  اما آن مقام را نپذیرفت . البکر پس از کشته شدن عبدالسلام عارف و روی کار آمدن عبدالرحمن عارف ، فعالیت سیاسی خود را به منظور به دست گرفتن قدر ت گسترش دارد . سرانجام حزب بعث در چنین روزی در سال 1968 با انجام یک کودتا حکومت را دردست گرفت و حسن البکر را به عنوان رییس جمهور و رییس شورای انقلاب بر گزید .

تولد سر جو شوا رینولدز :
رینولدز انگلیسی   در چنین روزی در سال 1723 دیده به جهان گشود . وی نقاش بر جسته ای است و نقاشی های معروف او از چهره افراد در تاریخ ماندگار شده است .

اشغال جبل الطارق : 
در چنین روزی در سال 1704 میلادی انگلیسی ها تنگه  جبل الطارق رابه اشغال خود در آوردند . این تنگه میان در یای  مدیترانه و اقیانوس اطلس قراردارد

آزمایش نخستین بمب اتمی :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی    آمریکا نخستین بمب اتمی اش را  در یکی از صحرهای کشور خود مورد   آزمایش قرار داد . 

 تولد اوگ شن یسا  :
این موسیقیدان بلژیکی در چنین روزی در سال 1858  به دنیا آمد . وی ویولونیست ، آهنگساز و تنظیم کننده آهنگ بود   و آثار زیبایی در حوزه موسیقی در زمینه های آهنگسازی و نوازندگی از خود به جای گذارده است.

تولد ری بار:
ری باردرچنین روزی درسال 1912 درآمریکا به دنیا آمد . این آهنگساز برجسته آثارزیبایی با استفاده ازپیانوخلق کرده است که از مهمترین آثار او می توان به "نمایش ونسان لوپز" اشاره کرد .

مرگ تزار روس :
نیکلاس دوم ، تزار روس در چنین  روزی در سال 1918 دار  فانی را وداع گفت . 

نخستین عکس از گردش خون :
در چنین روزی در سال 1963 میلادی برای نخستین بار در تاریخ دانشمندان موفق شدند از سیستم دستگاه گردش خون بدن انسان عکس تهیه کنند . 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

25/04/58
دعوت امام امت به راهپیمایی برای اثبات طرفداری مردم از اسلام و قرآن و جمهوری اسلامی.

ادعای دكتر یزدی مبنی بر توافق مرحله‌ای با عراق برای حل اختلافات.

محكوم نمودن آشوبهای خوزستان توسط حزب توده.

انتقال شیخ شبیر خاقانی از خرمشهر به اهواز ؛ سخنان ناصر جبروتی فرمانده پاسداران انقلاب اعزامی از تهران و مدنی استاندار خوزستان درباره چگونگی انتقال شیخ ؛ تماس تلفنی فرمانده پاسداران اعزامی از تهران با دفتر امام و دستور امام مبنی بر انتقال شیخ به قم .

انتشار اطلاعیه شماره 2 دادستانی انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص صدور حكم اعدام دو نفر دیگر از دستگیر شدگان حوادث خرمشهر .

اظهارات محمدرضا علوی درباره علل استعفا از فرمانداری خرمشهر و راهحل بحران خرمشهر ؛ گزارش مطبوعات از عدم پذیرش استعفای علوی از سوی مدنی و ابقای وی در پست خود .

گزارش روزنامه آیندگان به نقل از شیخ عیسی خاقانی مبنی بر اینكه بمب منفجر شده در مسجد جامع در دست یكی از پاسداران بوده است . تظاهرات در خرمشهر علیه آیندگان و حمله به دفتر روزنامه و به آتش كشیدن آن و حمله مردم خشمگین به كتابفروشیهای وابسته به جریانهای چپ در خرمشهر و آتش زدن آنها .

انعكاس مواضع حزب توده در روزنامه مردم با عنوان “ توطئه در خوزستان ” .

سخنان امام خمینی در جمع صد نفر از اعضای جامعه مبلغین اعراب ایرانی خوزستان و تأكید بر رعایت حقوق همه قومیتها در جمهوری اسلامی و ضرورت پرهیز از تفرقه و دادن فرصت برای تدوین قانون اساسی ، ملاقات گروه مذكور با آیت الله منتظری و تأكید ایشان بر حفظ وحدت اسلامی و مبارزه با نغمههای تفرقهانگیز .

انتشار اعلامیههای سازمان فرهنگی نظامی انقلابیون خرمشهر در تشریح زمینهها و عوامل بروز حوادث خرمشهر .

حملات عناصر ضد انقلاب از داخل خاك عراق به پایگاهها و سایر مراكز دولتی از جمله حمله با آر پی چی 7 به پاسگاه مؤمنی و حملات موشكی برای انهدام پل در جزیره مینو ؛ مصاحبه مدنی با مطبوعات .

ورود شیخ شبیر خاقانی در 28 تیر ماه 1358 به قم و انتشار پیامی خطاب به ملت ایران در 30 تیر ماه 1358 و اعلام برائت از عناصر ضد انقلاب .

25/04/59
سفر دوگلاس هارد وزیر مشاور در امور خارجه انگلیس جهت بسط روابط دوستانه به بغداد.
25/04/61

آغاز مرحله دوم عملیات رمضان: مانور عملیات، تفاوتهای مانور مرحلة اول و دوم، جایگزینی قرارگاه نصر به جای قرارگاه فتح، دستیابی چند یگان به اهداف تعیین شده با وجود مشكلات فراوان ناشی از مقاومت عراق و میدانهای متعدد مین.

حمله زمینی عراق به قصرشیرین و دهلران برای كاستن از فشار نیروهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیات رمضان؛ حمله هوایی عراق به نماز جمعة همدان و تأسیسات خارك؛ نبرد هوایی خودی با دشمن؛ گلولهباران شهرهای آبادان و خرمشهر: دشمن با یك گردان پیاده و یك گردان تانك به قصرشیرین حمله كرد كه موفقیتی به دست نیاورد. همچنین 150 تن از نیروهای عراقی در منطقه "بیات" دهلران عملیاتی انجام دادند كه نیروهای خودی آنها را به عقب راندند. در این دو حمله 27 تن از عراقیها اسیر شدند.

در حمله هواپیماهای عراقی به خارك، یك تانكر 140 هزار بشكهای و یك كشتی آتش گرفتند. دشمن همچنین مراسم نمازجمعه همدان را بمباران كرد كه 93 تن از نمازگزاران شهید و 590 تن نیز مجروح شدند. یك هواپیمای خودی در نبرد هوایی با جنگندههای عراقی در ایلام سقوط كرد ولی دو خلبان آن سالم در منطقه خودی فرود آمدند.

در گلوله باران شهرهای خرمشهر و آبادان 4 تن از مردم شهید و 15 تن نیز مجروح شدند. به تلافی حملات هوایی عراق به مناطق مسكونی، نیروهای خودی تأسیسات اقتصادی و مناطق نظامی بصره، خانقین و زرباطیه را گلولهباران كردند.

یك كشتی به نام "الفیر" حامل تجهیزات نظامی برای عراق، در كویت پهلو گرفت. همچنین كویت شش دستگاه خودرو حامل تجهیزات نظامی به عراق روانه كرد. واشنگتن پست: دولت مصر 400 میلیون دلار تجهیزات جنگی به هزینه امارات متحده عربی به عراق ارسال كرده است. مصر سربازان خود را در جنگ ایران و عراق درگیر نخواهدكرد.

ادامة بازتاب عملیات رمضان در گزارشهای رسانههای امریكا، انگلیس، آلمان، حكومت صهیونیستی، یونان، اروپای شرقی و كشورهای منطقه: واشنگتن پست: دولت ریگان در مورد مشكلات ناشی از پیروزی نیروهای ایرانی احساس نگرانی میكند. "فایننشال تایمز" لندن: در شش ماهة اخیر، موقعیت نظامی به تدریج علیه نیروهای بغداد تغییر كرده است. شبكه اول تلویزیون آلمان: نه تنها صدام بلكه كشورهای عربی خلیج فارس نیز به لرزه افتادهاند. بار اصلی جنگ به دوش بسیجیان ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه حكومت صهیونیستی: حمله ایران اوضاع خاورمیانه را پیچیدهتر كرد. رئیس كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریكا پیشنهاد كرد كه امریكا سلاحهای مورد نیاز عراق را تأمین كند. "باری گلدواتر" نمایندة جمهوریخواه: جنگ ایران و عراق خطر بزرگی را برای ما گوشزد میكند. خبرگزاری فرانسه: عملیات ایران دولتمردان امریكا را به وحشت انداخته است. وزیرخارجه فرانسه: ما حمایت خود را از عراق نشان دادهایم. یونایتدپرس: مصر به كانون فعالیتهای دولتهای عربی و امریكا برای مخالفت با ایران و حمایت از عراق تبدیل شده است.

موضوعهای اصلی پیام امام خمینی به مناسبت روز جهانی قدس: دعوت مردم مسلمان كشورهای اسلامی به ایستادگی در برابر حكومت اشغالگر قدس و واداشتن حاكمان خود برای مقابله با سیاستهای امریكا و اسرائیل؛ نقش كشورهای وابسته در پشتیبانی از عراق؛ اصلی بودن جبهه عراق برای جمهوری اسلامی؛ سوءاستفاده ابرقدرتها از سازمان ملل.

سخنان "میرحسین موسوی" نخستوزیر و حجتالاسلام "محمد یزدی" در نماز جمعة تهران درباره تصویب قطعنامة 514 در شورای امنیت سازمان ملل، ادامه مبارزه با امریكا، اهمیت قدس در مبارزات مردم ایران، لزوم حضور نیروهای مردمی در جبهههای جنگ.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در مصاحبهای در قبرس: هدف ما مقابله با آتش توپخانه عراق و جلوگیری از بمباران شهرهای جنوبی است. سقوط صدامحسین جزو شرایط ما نیست. ما از فلسطین حمایت سیاسی اقتصادی و نظامی میكنیم.

سفر یك هیئت ایرانی به ژاپن برای مذاكره با مقامهای این كشور جهت شروع مجدد پروژة پتروشیمی بندر امام خمینی. انفجار مین در مسیر یك مینیبوس در اطراف سنندج، سه تن را شهید و شش تن را نیز مجروح كرد. در ادامة عملیات پاكسازی جاده صائیندژ به تكاب، 15 كیلومتر از این جاده پاكسازی شد. یك روستا نیز در اطراف بانه پاكسازی شد. عملیات غافلگیرانة نیروهای سپاه در حوالی سقز و كشته شدن چهار تن از افراد حزب دمكرات.

25/04/63
حمله نیروهای بعثی در منطقه هورالهویزه در هم شكست.
25/04/65

وزیر سپاهپاسداران: سپاه برای خاتمة جنگ، 500 گردان تشكیل داده و قادر است 1000 گردان دیگر برای جنگ سازماندهی كند. ما حداقل 80% از سلاحها و تجهیزات مورد نیاز را در داخل تهیه میكنیم. بی.بی.سی: ایرانیان احساس میكنند اگر نتوانند در این سال جنگ را خاتمه بدهند، هیچ وقت نخواهند توانست.

گاردین: «كاهش قیمت نفت طرز فكر رهبران ایران را دگرگون كردهاست.» مجله ساوت به نقل از فرمانده سپاه: ایران تاكنون فقط 2% نیروی انسانی و كمتر از 8% توان اقتصادی را به خدمت جنگ گرفتهاست.

دو اسیر عراقی: سپهبد بازنشسته سعید حمود به ارتش عراق بازگشته و مسئولیت او آزادی فاو میباشد. وی 4000 تن را تحت آموزش قرار دادهاست.

گزارش اطلاعات نیروی زمینی سپاه: دشمن مشغول آزادسازی یگانهای ارتش خود و جایگزین كردن نیروهای دفاعالوطنی به جای آنهاست.

گزارش كیهان از جناحبندی در ارتش عراق به رهبری عدنانخیرالله و ماهرعبدالرشید پساز كربلای1. ادامه حمایت عراق از گروههای ضدانقلاب و افزایش فعالیت آنها در مرزهای شمالغربی؛ افزایش تردد نیروهای ضدانقلاب در نوسود و سیدكان. تصویب اصلاحات آییننامه اجرایی قانون خدمت نظام وظیفه و موظف شدن ارگانهای نظامی و انتظامی به دستگیری مشمولان غایب. سفر معاون نخستوزیر عراق به عربستان؛ حمله شدید عرفات به جمهوریاسلامی و درخواست تشكیل یك نیروی نظامی برای خاتمة جنگ؛ درخواست برخی كشورهای عرب مبنیبر گنجانیدن موضوع جنگ در دستوركار اجلاس غیرمتعهدها؛ از دیدگاه دولت كویت اجلاس حراره برای وارد آوردن فشار به ایران مناسب است. حمله شدید رادیو دمشق علیه صدام پس از انتقادات اخیر وی از سوریه و لیبی. تایمز لندن: حوادث اخیر كویت خصوصاً انحلال پارلمان آن ناشی از تأثیرات جنگ و بحران داخلی است. كویت از پیروزی ایران نگران است.

امضای پیشنویس قرارداد احداث خط لوله نفت بین ایران و تركیه با 3/4 میلیارد دلار هزینه؛ سفیر عراق در تركیه تهدید كرد كه كشورش این لوله را بمباران میكند.

25/04/66
تحویل 25 فروند از پیچیده‌ترین هواپیماهای جنگی از نوع میگ-29 به رژیم عراق از جانب شوروی.

تغییر موضع قذافی در قبال جنگ

25/04/67
درخواست جرج بوش از دكتر ولایتی جهت پذیرش قطعنامه طی جلسه جاری شورای امنیت
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo