شهید آوینی

ا

امروز چهارشنبه بیستم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و ششم جمادی الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر است با یازدهم جولای 2007 میلادی.

درگذشت حبیب سماعی : 

در چنین روزی درسال 1325هجری شمسی ، حبیب سماعی موسیقیدان برجسته و مشهور ایرانی ، دار فانی را وداع گفت. سماعی یکی  ازاستادان مطرح سنتوربود و آثار او، امروزه درحوزه سنتور فرا راه مشتاقان موسیقی ایرانی است . وی به سبب استعداد فوق العاده ای که داشت ساز سنتور را از کودکی به زیبایی بسیار می نواخت . از شاگردان ایشان می توان به استاد نورعلی خان برومند اشاره کرد .

اخراج آموزگاران محجبه در ترکیه :
در چنین روزی در سال 1999میلادی بیش از 195آموزگار ترک ، تنها به دلیل رعایت حجاب اسلامی در مدارس، توسط دولت لاییک وقت  از کار خود بر کنار شدند .

آغاز نشست کمپ دیوید دوم  :
نشست کمپ دیوید دوم در چنین روزی در سال 2000میلادی به میزبانی بیل کلینتون رییس جمهور وقـت آمریکا ، در منطقه کمپ دیوید این کشور آغاز به کارکرد . این نشست نیز چونان گذشته با موضوع  اتخاذ روش و راه حلی به منظور سازش در منطقه خاورمیانه میان تشکیلات خود گردان فلسطینی ورژیم صهیونیستی بر گزار شد اما به دلیل عدم رعایت حقوق فلسطینیان به  شکست انجامید . اجلاس های بعدی همچون شرم الشیخ نیز کماکان موفقیتی در پی نداشت .

روز انقلاب مردمی  و روز ملی مغولستان :
مغولستان کشوری است در آسیای مرکزی و میان چین و سیبری واقع شده است . نژاد مردم این کشور زرد و اکثرا پیرو آیین  بودا هستند . زبان رایج مردم این منطقه مغولی است و برخی از آنان به روسی و چینی نیز تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری دموکراتیک توده ای است . همه ساله چنین روزی به دلیل انقلاب مردمی مردم مغولستان در سال 1921 به عنوان روز ملی گرامی داشته می شود . مغولستان در این سال از جمهوری چین جدا و به نام مغولستان آزاد خوانده شد . این کشور در تاریخ هفدهم اکتبر سال 1961 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. پایتخت این کشور اولان باتور نام دارد . 

در گذشت آقاخان محلاتی :
آقا خان سلطان محلاتی رهبر فرقه اسماعیلیه هند در چنین روزی در سال 1877دیده به جهان گشود . او اصلا از اهالی محلات ایران بود .وی در بدو کودکی به همراه پدرش به هند و  پس از استقلال پاکستان   به این کشور رفت . محلاتی بعد ها در پاکستان طرفداران بسیاری یافت . از شگفتی ها اینکه در تاریخ آمده است پیروان آقاخان به اندازه وزن او به وی طلا و الماس بخشیدند و بر ثروتش افزودند. وی درچنین روزی در سال 1957 میلادی در گذشت .

تولد روبرت گرین :
روبرت گرین نمایشنامه نویس دوره الیزابت در چنین روزی در سال 1558 به دنیا آمد .

دوئل میان قدرتمندان : 
در چنین روزی در سال 1804 میلادی دوئل میان آرن بور معاون رئیس جمهوری آمریکا و الکساندر هامیلتون وزیر خزانه داری این کشور اتفاق افتاد . در نتیجه این مبارزه هامیلتون کشته شد . این دوئل به عنوان نخستین دوئل در میان دولت مردان یک کشور در تاریخ ثبت شده است .  
       
تولد ای جی وایت : 
ای جی وایت نویسنده و محقق آمریکایی در چنین روزی در سال 1899 دیده به جهان گشود  . وب شارلوت و عوامل سبک از جمله عناوین آثار این نویسنده توانا هستند . 

در گذشت  گیو سپ آرسیمبولدو :
آرسیمبولدو در چنین روزی در سال 1593 دیده از جهان فرو بست . از او به عنوان نخستین نقاشی که در آثارش رگه هایی از سوررئالیسم دیده می شود یاد کرده اند . زمان تولد وی مشخص نیست .

در گذشت جرج جرشوین :
این آهنگساز برجسته آمریکایی درچنین روزی در سال 1937 دیده ازجهان فرو بست . "آمریکایی در پاریس "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست . وی در سن سی و هشت سالگی دار فانی را وداع گفت .

علیه  بلغارستان  :
در چنین روزی درسال 1913 میلادی رومانی علیه  بلغارستان اعلان جنگ کرد و این کشور را مورد حمله خویش قرارداد .

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo