شهید آوینی

امروز سهشنبه نوزدهم تیرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و هشتم جمادی الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر است با دهم جولای 2006 میلادی .

آغاز عملیات قدس 3 : 
درچنین روزی درسال 1364هجری شمسی عملیات قدس3 درمنطقه دهلران بافرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با رمز عملیاتی یا امام جعفر صادق (ع) آغاز شد ، اسارت ونابودی شماری ازافراد وادوات ارتش رژیم بعثی وهمچنین آزاد سازی بخش هایی ازمیهن اسلامی ازنتایج این عملیات بود، درحالی که رژیم بعث عراق با به راه انداختن موج تبلیغات منفی علیه مواضع جمهوری اسلامی سعی درتضعیف این مواضع داشت، فرماندهان سپاه طرح های خود را برای بررسی زیرساخت های عملیات قدس 3 ارائه دادند. قدس 3 با برنامه ریزی وروشنگری کامل توسط نیروی زمینی سپاه تنظیم وبا هدف ضربه زدن به دشمن وانهدام تجهیزات نظامی نیروهای بعث درمنطقه عملیاتی جنوب دهلران اجرا گردید. درکتاب کارنامه توصیفی عملیاتهای دفاع مقدس آمده است:  انهدام پانزده دستگاه خودروسنگین، چهاردستگاه تانک، پانزده قبضه خمپاره انداز شصت وهشتاد میلیمتری، شش قبضه تفنگ یکصد و شش میلیمتری و ده انبار مهمات دشمن، که شاخص نتایج این نبرد است  در پرونده قدس 3  به یادگار مانده است. همیچنین طی این عملیات  گردان یک ودوازتیپ 805 عراق منهدم وپمپ بنزین قرارگاه دشمن دراین منطقه به کلی نابود گردید. آمارتلفات دشمن 400 کشته، 1000 زخمی و 70 اسیر بود.

تولد علامه حلی :
درچنین روزی درسال 682هجری قمری علامه حلی « فخر المحققین» نابغه بزرگ ، فقه ومحقق والامقام به دنیا آمد . حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلی ، معروف به علامه حلی ، یکی از اعجوبه‏ های روزگار است که درفقه واصول و کلام ومنطق و فلسفه و رجال و غیره‏ کتاب نوشته است ، در حدود صد کتاب از آثار خطی یا چاپی او شناخته شده‏ که بعضی از آنها به تنهائی ( مانند تذکره‏الفقهاء ) کافی است که نبوغ او را نشان دهد . علامه کتب زیادی در فقه دارد که غالب آنها مانند کتابهای‏ محقق حلی در زمانهای بعد از او طرف فقهاء شرح و حاشیه شده است .  در فقه شاگرد دائی خود" محقق حلی" و در فلسفه و منطق شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی بوده است ، فقه تسنن را نزد علمای اهل تسنن تحصیل‏ کرده است . او استادان بسیاری داشته است که از میان آنها میتوان به خواجه نصیر الدین طوسى،کاتبى قزوینى،حکیم منطقى شافعى معروف به‏دبیران اشاره کرد و از اساتید علوم منقول او مى‏توان از دایى با فضیلت‏خویش،محقق حلى،ووالد ماجد خویش،شیخ سدید الدین یوسف و سید احمد بن طاوس و برادرش سیدعلى بن طاوس و ابن میثم بحرانى و پسر عموى مادر خویش،شیخ نجیب الدین یحیى‏و شیخ تقى الدین عبد الله بن جعفر بن على صباغ حنفى و شیخ عز الدین فاروقى‏واسطى اشاره نمود . همچنین وی  داراى حوزه وسیع و پربرکتى بوده است و شاگردان متعددى از مکتب فقه واصول او فارغ التحصیل گردیده‏اند و جالب توجه آن است که خواجه نصیر الدین‏طوسى را از شاگردان فقهى او به شمار آورده‏اند،آنچنان که او استاد معقول و ریاضیات‏علامه بوده است و این نوع مبادله و تفاهم فرهنگى در جمع دانشمندان ما بى‏سابقه نبوده است. ( شهید مرتضی مطهری ، خدمات متقابل اسلام و ایران )
سید مصطفى تفرشى،صاحب کتاب‏«نقد الرجال‏»مى‏گوید:«علامه آن قدرفضیلت و شان و اعتبار دارد که بهتر آن است که توصیف نشود،چون توصیفها وتعریفهاى من چیزى بر شان او نمى‏افزاید.او بیش از هفتاد جلد کتاب دارد که هر کدام نشانگر نوعى از فضیلت و نبوغ و علم و دانش اوست...».   الابحاث المفیده فی تحصیل العقیده ،  ابطال الجبر،  الفین بین الصدق و المین ، تبصرة المتعلمین فی احکام الدین ، تذکرة الفقهاء  ، تسلیک الاذهان الى احکام الایمان ، تلخیص الکشاف  ، تلخیص المرام فی معرفة الاحکام ،   ،منهاج الاستقامه  ، القواعد  و الارشاد از مهمترین آثار اویند . آن عالم ربانی سرانجام  پس از عمرى تلاش و کوشش در راه احیاى شریعت حقه اسلام ،در بیست ویکم محرم الحرام‏726 هجرت در حله به دیار باقی شتافت . پیکر مطهر مطهر حلی را  در جنب رواق مطهر مرتضوى(ع)از ایوان طلا دفن کرده اند . 

سالروز انتشار روز نامه اطلاعات :
در چنین  روزی نخستین شماره  روز نامه اطلاعات در سال 1305 هجری شمسی ، به عنوان روزنامه عصر به جمع اهالی مطبوعات پیوست . روزنامه اطلاعات در دوره انقلاب اسلامی کمک های فراوانی در جهت اطلاع رسانی وقایع  انقلاب  به مردم کرد . این روز نامه تنها در سطح روز نامه باقی نماند و امروز علاوه  برروز نامه ، مجلات مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ادبی نیز به چاپ می رساند .

اعدام باب :
در چنین روزی در سال 1850 میلادی میراز محمد علی باب اعدام شد . میرزا محمد علی باب، موسس فرقه ضاله بابیه که از چندی پیش دریکی از زندان های آذرباییجان محبوس بود در چنین روزی به دستور ناصر الدین شاه به همراه همکار خود اعدام شد . فرقه بابیه ، فرقه ای ساخته و پرداخته استعمارگران بوده است که بازماندگان این فرقه هنوز هم منویات دولت های استعمارگر و استثمارگر را دنبال می کنند ودرزیر چترحمایتی آنان به سر می برند . 

تولد آن وارد رادکلیف :
آن رادکلیف نویسنده دوره گوتیک انگلستان در چنین روزی در سال 1764دیده به جهان گشود ."ایتالیایی" عنوان مهترین اثر اوست .

تولد فرانز بواس :
در چنین روزی در سال 1858 فرانز بواس مردم شناس و زبانشانس آمریکایی به دنیا آمد . مهمترین اثر این  دانشمند علوم انسانی "ذهن مردم ابتدایی" نام دارد .

تولد لئونارد پناریو :
لئوناردپناریو موسیقیدان ، در چنین روزی در سال 1924 دیده به جهان گشود .او پیانو را به زیبایی می نواخت  . مهمترین اثر وی ، "ال ای فیلارمونیک" نام دارد .

روز استقلال آرژانتین :
این کشور در آمریکای جنوبی در شرق رشته کوه آند و در منطقه معتد له جنوبی واقع شده است . نژاد مردم آن سفید ، زرد ، سیاه ، سرخ و دورگه است . اکثر مردم این کشور پیرو مذهب کاتولیک اند و به زبان اسپانیایی تکلم می کنند . حکومت این کشور جمهوری فدرال است . آرژانتین در سال 1816 در چنین روزی از اسپانیا مستقل شد و در چهاردهم اکتبر سال 1945 عضو سازمان ملل متحد گردید . پایتخت این کشور بوینس آیرس نام دارد .

نخستین عمل جراحی :
نخستین عمل جراحی برروی قلب در چنین روز ی در سال  1893 انجام گرفت . این عمل که در روز گار خود غیر ممکن می نمود ، توسط پزشک حاذقی به نام دکتر داین ویلیامز انجام گرفت .

ایجاد فدراسیون مالزی :
در چنین روزی در سال 1963 میلادی کشور های مالایا ، سنگاپور ، ساراواک ،و بورنئوی شمالی با امضای پیمانی ، فدراسیون مالزی را ایجاد کردند .

محاصره آفریقا :
در چنین روزی در سال 1915 میلادی نیروهای آلمانی  آفریقای غربی را تا اتحادیه آفریقای جنوبی مورد محاصره خویش قرار دادند .
 
نخستین مسافرت بالگرد :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی برای نخستین بار در جهان  ، یک بالگرد  ، مسافر جابجا کرد .

کشف نوبلیوم :
در چنین روزی در سال 1957 میلادی یکصد و دومین عنصر طبیعت با نام نوبلیوم کشف شد .

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo