شهید آوینی

ا

امروز دوشنبه هجدهم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و چهارم جمادی الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر است با نهم جولای 2007 میلادی.

درگذشت لاله و لادن :
در چنین روزی در سال 1382 ه ش لاله و لادن دوقلوهای به هم چسبیده ایرانی پس از یک عمل جراحی به منظور جداسازی از یکدیگر دار فانی را وداع گفتند. لاله و لادن بیژنی دوقلوهای به هم چسبیده ایرانی در سومین روز عمل جراحی یکی پس از دیگری در سنگاپورجان خود را از دست دادند. لاله درحین عمل جراحی پس از مرگ خواهرش لادن که چند ساعت قبل تر از او اتفاق داد جان خود را ازدست داد. منابع آگاه از بیمارستان رافلز سنگاپور پیشتراعلام کرده بودند که لاله ( خواهر باقی مانده ) به علت افت فشار خون در وضع نامطلوبی به سرمی برد و عمل جراحی در شرایط مناسب پیش نمی رود. در سومین روز این جراحی در حالی که لاله و لادن پس از بررسی های متعدد علیرغم خطرات موجود سنگاپور را برای جداسازی خود انتخاب کرده بوذد در این بیمارستان درگذشتند.

اعدام باب :
در چنین روزی در سال 1850 میلادی محمد علی باب اعدام شد. میرزا محمد علی باب، موسس فرقه ضاله بابیه که از چندی پیش در یکی از زندان های آذربایجان محبوس بود در چنین روزی به دستور ناصر الدین شاه به همراه همکار خود اعدام شد. فرقه بابیه ، فرقه ای ساخته و پرداخته استعمارگران بوده است.

تولد آن وارد رادکلیف :
آن رادکلیف نویسنده دوره گوتیک انگلستان در چنین روزی در سال 1764دیده به جهان گشود. "ایتالیایی" عنوان مهم ترین اثر اوست.

تولد فرانز بواس :
در چنین روزی در سال 1858 فرانز بواس مردم شناس و زبان شناس آمریکایی به دنیا آمد. مهمترین اثر این دانشمند علوم انسانی "ذهن مردم ابتدایی" نام دارد.

تولد لئونارد پناریو :
لئونارد پناریو موسیقیدان ، در چنین روزی در سال 1924 دیده به جهان گشود. او پیانو را به زیبایی می نواخت. مهم ترین اثر وی ، "ال ای فیلارمونیک" نام دارد.

روز استقلال آرژانتین :
این کشور در آمریکای جنوبی در شرق رشته کوه آند و در منطقه معتد له جنوبی واقع شده است. نژاد مردم آن سفید ، زرد ، سیاه ، سرخ و دورگه است . اکثر مردم این کشور پیرو مذهب کاتولیک اند و به زبان اسپانیایی تکلم می کنند . حکومت این کشور جمهوری فدرال است . آرژانتین در سال 1816 در چنین روزی از اسپانیا مستقل شد و در چهاردهم اکتبر سال 1945 عضو سازمان ملل متحد گردید . پایتخت این کشور بوینس آیرس نام دارد.

نخستین عمل جراحی :
نخستین عمل جراحی روی قلب در چنین روزی در سال  1893 انجام گرفت. این عمل که در روزگار خود غیر ممکن می نمود ، توسط پزشک حاذقی به نام دکتر داین ویلیامز انجام گرفت.

ایجاد فدراسیون مالزی :
در چنین روزی در سال 1963 میلادی کشورهای مالایا ، سنگاپور ، ساراواک و برونئی شمالی با امضای پیمانی ، فدراسیون مالزی را ایجاد کردند.

محاصره آفریقا :
در چنین روزی در سال 1915 میلادی نیروهای آلمانی آفریقای غربی را تا اتحادیه آفریقای جنوبی مورد محاصره خویش قرار دادند.
 
نخستین مسافرت بالگرد :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی برای نخستین بار در جهان، یک بالگرد، مسافر جابجا کرد.

کشف نوبلیوم :
در چنین روزی در سال 1957 میلادی یکصد و دومین عنصر طبیعت با نام نوبلیوم کشف شد.

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

18/4/58
راهپیمایی امروز در خرمشهر به دعوت جنبش مجاهدین خلق عرب به مناسبت چهلمین روز درگذشت شهدای خلق عرب با عكسهایی از شبیر خاقانی و عزالدین حسینی با شعارهای خودمختاری خلق عرب و درخواست محاكمه مدنی ؛ صدور قطعنامه در پشتیبانی كامل از شیخ شبیر ، آزادی بدون قید و شرط زندانیان عرب ، تضمین حقوق ملتهای كرد ، عرب و … رفع سانسور ؛ بازتاب این تظاهرات و پخش اعلامیههای گروه چهارشنبه سیاه در رادیو لندن .

ادامه آتشسوزی خطوط لوله نفت و گاز امیدیه به آبادان دو روز پس از انفجار و كاهش تولید پالایشگاه آبادان از 550 هزار بشكه به 10 هزار بشكه در روز انتشار اطلاعیه گروه چهارشنبه سیاه و پذیرش مسئولیت انفجارات و حملات مسلحانه در سطح خرمشهر و خوزستان با اعلام هشدار به مقامات حكومتی .

سفر هیئت اعزامی امام خمینی به سرپرستی آیت الله جنتی و آیت الله كرمانی به سنندج جهت بررسی وضع روحانیان كردستان و گفتوگو با آنها درباره اصل 13 قانون اساسی .

برگزاری جلسه بررسی مشكلات ناشی از درگیری نقده با شركت مقامات دولتی و روحانیان منطقه و ارائه پیشنهادهایی برای پایان دادن به مشكلات و بازگشت آوارگان.

در پی سخنان امروز امام خمینی و تأكید ایشان بر حفظ وحدت ، بنیاد آموزی و تبلیغاتی الهادی راهپیمایی اعلام شده علیه مواضع و رفتار سازمان مجاهدین خلق را لغو كرد .

پیام امام خمینی به مناسبت نیمه شعبان خطاب به ملت مشتمل بر عفو عمومی به استثنای متهمین به قتل یا صادركنندگان دستور قتل ، ضرورت تحول فرهنگی و حفظ استقلال كشور ، تأكید بر انسجام قبل از پیروزی و پرهیز از تفرقه و …

گزارش سفارت آمریكا در تهران به وزارت امور خارجه آن كشور از درگیریهای طرفداران و مخالفان آیت الله شریعتمداری در تبریز و اشغال ایستگاه رادیو تلویزیون تبریز به دست گروه مسلح حزب جمهوری خلق مسلمان ایران ، اختلافات بین آیت الله قاضی و آیت الله مدنی و …

گزارش كاردار سفارت آمریكا در تهران به وزارت امور خارجه آن كشور با عنوان “ علاقه امیر انتظام به اطلاعات مشترك ” و اشاره به روابط سه گانه ایران و عراق و آمریكا و نگرانیهای دولت موقت از مقاصد عراق .

61/04/18

گزارش قرارگاه كربلا از عقبنشینی نیروهای عراقی در منطقه سوبله و دویرج و استقرار آنها در مناطق سركوب منطقه فكه و حمرین.

ادامة تلاش نیروهای خودی برای پاكسازی میدانهای مین در جبهههای غرب. تاكنون پانزده هزار عدد انواع مین در گیلانغرب و قصرشیرین كشف و 23 هزار عدد نیز منهدم شده است.

گلوله باران مناطق مسكونی آبادان و خرمشهر كه براثر آن، مناطقی در این دو شهر آتش گرفت و 2 تن شهید و 18 تن نیز مجروح شدند.

عناصر سازمان مجاهدین خلق به قصد ترور فردی به خانة وی حمله كردند كه در این حمله، همسر این فرد شهید و فرزندش مجروح شد و خانه نیز به آتش كشیده شد.

در باختران به منظور خنثی كردن سوءقصد به جان آیتالله "اشرفی اصفهانی" امام جمعه این شهر، فرد دیگری به جای وی به اقامه نماز پرداخت.

موضوعهای مورد بحث آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه امروز تهران: موضعگیری در جنگ، ادعای صلحطلبی عراق و مقایسه آن با ادعاهای این كشور در اوایل جنگ، همچنین تشكیل كنفرانس غیرمتعهدها در بغداد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ما گلولههای عراق را به طرف بغداد برمیگردانیم و دست او را میشكنیم. اگر خسارت ما را نداد، از حلقوم او بیرون میكشیم. اگر صدام صلحطلب بود چرا موقع عقبنشینی شهرهای ما را تخریب كرد؟! صدام فردای روزی كه به ایران حمله كرد حرف از صلح زد ولی میگفت كه شطالعرب[اروند] را به ما بدهید، خوزستان هم عربستان شود. ولی حالا چطور شده كه به مرزها عقب نشسته است؟

65/04/18

رئوس سخنان آقای هاشمیرفسنجانی (نمایندة امام در شورای عالی دفاع) در گردهمآیی "بسیج و تربیت كادر رزمی" در تهران: تغییر شرایط جهانی حمایت از صدام؛ لزوم آمادگی جدی برای بهرهبرداری از این اوضاع جدید و ادارة جنگ به وسیله مسئولان با هدف "سال پیروزی". همچنین سخنان فرمانده سپاه پاسداران در یزد درباره مشخص شدن سرنوشت جنگ تا اوایل سال آینده و گرفتن فرصت بازسازی از دشمن.

گردهمآیی 5000 نفرة فرماندهان بسیجی سپاه(طرح مالكاشتر)؛ توافق سپاه و وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری دوره آموزش فرماندهی گردان، گروهان و... برای داوطلبان این وزارتخانه.

 دستورالعمل پدافندی قراركاه نجف و یگانهای تابعه؛ درگیری لشكر27 حضرت رسول(ص) با تیپ24 مكانیزه دشمن؛ ورود كاروان 600 نفری اسیران عراقی عملیات "كربلای1" به اصفهان.

نخستوزیر در تبریز: «كاهش قیمت نفت و هزینههای جنگ شرایطی را بهوجود آورده كه در صورت استفاده مطلوب، نقطه عطفی برای كشور خواهد شد.»

شروع دومین دور مذاكرات ایران و فرانسه برای حل اختلافات مالی؛ ایران خواستار یك میلیارد دلار اصل وام و یك میلیارد دلار بهره دهساله آن است؛

66/04/18
طرح مجدد تحویل جنگنده‌های سوپراتاندارد از سوی فرانسه و عراق.

ملاقات صدام با مسعود رجوی

حمله قایق توپدار ایرانی به نفتكش بزرگ پكونیك كه متعلق به شركت یونیورس آمریكا است.
67/04/18
درخواست مجمع اروپا از 12 كشور عضو جامعه اقتصادی اروپا برای شركت در ابتكارهای بین‌المللی برای پایان جنگ در خلیج و خارج شدن ناوهای خارجی از این منطقه.

عقد قراردادهای همكاری بیشتر سیاسی، اقتصادی بین عراق و مصر.

اطلاعیه ستاد فرماندهی كل قوا جهت بسیج عمومی در جهت حضور در جبهه
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo