شهید آوینی
<
 
ساخت گنبد حرمين امامين عسکریین در آباده
گنبد حرمين امامين عسکریین بر اساس طرحی از «شكر‌اللهی»، طراح شيرازی، در آباده شيراز در حال ساخت است.

«حسن نامداری»، رئيس ستاد معين پشتيبانی عتبات عاليات فارس، در مراسمی كه به مناسبت سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور هنرمندان طرح بازسازی حرمين عسكريين در شيراز برپا شده بود گفت: هزينه‌ی خاتم‌كاری بقاع جد، پدر، مادر و عمه‌ی امام زمان، با هزينه‌ای بالغ بر 10 ميليارد ريال در حال انجام است.

او گفت: صندوق چهار مرقد مبارك توسط «شكرخند» و از چوب ساخته می‌شود كه ساخت اولين صندوق پس از گذشت 3 ماه به پايان رسيده و دومين صندوق در حال ساخت است و اين صندوق‌ها كه در ابعاد طولی 187 سانتی‌متر و عرضی 102 سانتی‌متر ساخته شده است بر اساس نمونه‌ی اصلی با قدمت هزار سال ساخته خواهد شد.

وی همچنين يادآور شد طرح خاتم صندوق‌ها نيز توسط «جلال غلامی»، از استادان فارس، در اين عرصه طراحی شده است و با طرح كامپيوتری «محمدرضا غلامی» از آغاز سال 86 وارد مرحله اجرايی شده است.

رئيس ستاد معين پشتيبانی عتبات عاليات فارس ادامه داد: «محمد ستايش» و «محمدمهدی كشتی آرا» نيز كار ساخت و كارشناسی اين طرح را برعهده دارند و «قاسم نجاری»، «مهدی لك»، «سياوش كمالی»، «حميد ستايش» و «محمدحسين غلامی» نيز در ساخت اين بقاع هم‌كاری خواهند كرد.

نكته‌ی قابل توجه در ساخت خاتم اين مرقد‌های مطهر و طراحی آن با استفاده از ستاره‌های خاتم پنج، به ياد پنج تن، خاتم هشت به ياد امام رضا و خاتم ده به نام امام هادی، به جای خاتم شش معمول در صنعت خاتم‌كاری شيراز است كه از آنجايی كه با ستاره‌ی يهود شباهت داشته از استفاده‌ی آن خودداری شده است.

همچنين در ساخت مواد اوليه‌ی اين كار در رنگ‌های مختلف به‌جای استفاده از چوب نارنج رنگ شده در رنگ‌های مختلف از استخوان شتر سفيد رنگ، استخوان شتر سبز رنگ، فوفل (رنگ سياه)، چوب عناب (رنگ قرمز)، و سيم برنجی زرد رنگ، استفاده شده است.

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo