شهید آوینی

 

امروز شنبه شانزدهم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیستم جمادی الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر است با پنجم جولای 2007 میلادی.

روز جهانی تعاون :

همه ساله  هفتم جولای به عنوان روز جهانی تعاون در كشور های مختلف گرامی داشته می شود .ایجاد وتامین شرایط و امكانات كار برای همه ، جلوگیری از قدرت مطلق اقتصادی شدن دولت ، توسعه و تحكیم مشاركت همگانی وتحقق عدالت اجتماعی از جمله اهداف تشكیل تعاونی ها در كشور های مختلف جهان است .  به موجب اصل چهل و چهارم قانون اساسی ، نظام اقتصادی كشور بر سه پایه دولتی ، تعاونی و خصوصی بنانهاده شده است . به منظور تحقق این هدف قانون بخش تعاونی در تاریخ 13/6/1370  به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در اجرای این قانون ، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت وپشتیبانی از بخش تعاونی در تاریخ 10 / 10 /1370  تشكیل شد .

روز مالیات :
مالیات از جمله منابع مهم مالی هر كشور ی به شمار می آید و  در اسلام نیز براین امر تاكید بسیار شده است . بیان ویژگی ها وكاركردهای مختلف مالیات در جامعه ، رفع موانع موجود در جهت جذب مالیات ها از سوی مردم ، تبیین وجوب پرداخت مالیات در جامعه و...از جمله علل نامگذاری چنین روزی به عنوان روز مالیات بوده است  .

تاسیس  اتحاد جماهیر شوروی : 
اتحاد جماهیر شوروی سابق ، در ششم ژوییه سال 1923 به دلیل  پیوند برخی ایالات مختلف جهت اتخاذ منافع  مشترك تاسیس شد . این اتحاد به مدت قریب هفتاد سال دوام آورد اما به دلیل برخی مشكلات اقتصادی ، اعتقادی ، فرهنگی وسیاسی در سال 1991 از هم فروپاشید .

لویی پاستور و كشف واكسن هاری :
لویی پاستور در چنین روز ی در سال 1885 با آزمایش واكسن پیشنهادی خود برای در مان بیماری هاری موجب كنترل این بیماری مرگ آور درجامعه آن روز گار شد . وی با انجام بر خی آزمایش ها به این نتیجه رسید كه در صورتی كه باكتری  ضعیف شده این بیماری به بدن بیمار انتقال   یابد ،  پس از مدتی ،  بدن فرد مبتلا در برابر  میكروب  مقاوم خواهد شد .
 

 استقلال مالاوی از انگلستان :
مالاوی كشوری است نیمه كوهستانی كه  در منطقه استوایی آفریقای جنوبی بین موزامبیك و زامبیا در ساحل غربی و جنوبی در یاچه نیاسا قرار دارد.  این كشور كه حكومت آن جمهوری است ، درچنین روزی در  سال 1964 از انگلیس مستقل شد و در تاریخ اول دسامبر 1964 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . نژاد مردم این سرزمین سیاه و عده كمی نیز سفید پوست اند  . زبان رسمی این كشور انگلیسی و اكثر مردم آن  پیرو آیین مسیحیت  و اسلام اند . پایتخت این كشور لیولنگ نام دارد. 

استقلال كومور از فرانسه و روز ملی : 
كومور مجمع الجزایری  است در مغرب اقیانوس هند و شرق آفریقا كه مدار دوازده در جه عرض جنوبی و نصف النهار44 درجه طول شرقی گرینویچ از آن می گذرند . حكومت آن جمهوری فدرال است . این كشوردر چنین روزی  در سال 1975 از فرانسه مستقل شد و در دوازدهم اكتبرهمان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این كشور بندر مورونی است .  نژاد مردم  كشور كومور سیاه و سفید است و اكثرا پیرو دین اسلام اند . زبانهای  رایج مردم این كشور عربی ، فرانسه و كوموری است .

در گذشت ویلیام فاكنر :
در چنین روزی در سال 1962 میلادی دیده زا جهان فروبست . ویلیام فالكنر در  سال  1897  دیده به جهان گشود . وی در طول زندگی خود به  كشورهای مختلفی از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان سفر كرد . حاصل این سفر ها و تجربیات زندگی در كشور های مختلف  به وضوح در آثار مختلف  او نمایان است .  روشنایی در ماه اوت،  گل سرخی  برای امیلی و میراث زشت نژادی  از مهمترین آثار داستانی این نویسنده بزرگ است . وی 65 سال زندگی كرد و در این مدت یكبار نیز برنده جایزه نوبل ادبی شد . 

آغاز جنگ « بیافرا»  :
در چنین روزی در سال 1967 میلادی جنگ بیافرا آغاز شد .این جنگ كه مجموعا سه سال و در نیجریه جریان داشت بیش از پانصد هزار نفر كشته بر جای گذاشت .

 منبع :خبرگزاری مهر

 

16/4/58
توسعه روابط عراق و آلمان با دیدار وزیرخارجه آلمان از عراق.

ادامه انفجارات در خوزستان از جمله انفجار مهیب در لولههای نفت در پنج كیلومتری بندر ماهشهر و قطع خطوط نفت امیدیه ـ آغاجاری و ركود در پالایشگاه آبادان ؛ شلیك موشك آر پی جی 7 به پاسگاه مرزی سعیدیه و انهدام ساختمان پاسگاه و تیراندازی با سلاحهای كالیبر كوچك به آن و مجروح شدن تعدادی از پرسنل .

اعلام آمادگی مردم روستای سید خلف اهواز برای تحویل داوطلبانه سلاحهای خود به پاسداران انقلاب و خلع سلاح عمومی در این منطقه .

درخواست استاندار خوزستان برای اجرای قاطعانه خلع سلاح عمومی در جلسه كمیته برنامهریزی استان جهت اجرای برنامههای عمرانی در استان .

گسترش روابط عراق با اروپا ؛ سفر نخست وزیر فرانسه به بغداد و پایان دیدار وزیر خارجه آلمان از این كشور .

گزارش جانبدارانه روزنامه اطلاعات از ضد انقلاب در حوادث جلدیان و گزارش متقابل كیهان از حركات غیرقانونی افراد حزب دمكرات و اقدام عناصر ضد انقلاب در پاشیدن رنگ روی پرچمهای حك شده بر خودروهای ارتشی پادگان مهاباد .

انتشار بیانیه گروهی تحت عنوان “ مسلمانان متعهد كردستان ” و اعلام مرزبندی با گروههای مخالف نظام در منطقه و ارائه پیشنهادهای اصلاحی برای قانون اساسی از جمله تصریح بر خودمختاری ، اصلاح اصل 13 و شورای نگهبان .

گزارش جنبش ملی مجاهدین خلق مركز مشهد از چگونگی خلق سلاح مقرها و مراكز وابسته به این جنبش در مشهد به دست پاسداران انقلاب .

اظهارات آقای آذری قمی دادستان انقلاب اسلامی تهران درباره تشریفات قانونی محاكمه سعادتی و اصرار سازمان مجاهدین خلق برای آزادسازی بدون قید و شرط وی .

شهادت حاج تقی طرخانی از بنیانگذاران مسجد قبای تهران به دست گروه فرقان .

شهادت حاج تقی طرخانی از بنیانگذاران مسجد قبای تهران به دست گروه فرقان .

پیام كتبی مهندس بازرگان به آیت الله شیخ بهاء الدین محلاتی از روحانیون برجسته فارس و ترغیب ایشان برای بازگشت به شیراز .

گزارش مطبوعات از اخراج 60 تن از درجهداران ارتش به دستور فرمانده كل دژبان ؛ اقدامات دژبانی كل برای تدارك نیرو جهت انجام مأموریتهای نظامی .

تحصن همافران پایگاه تبریز ، بابل ، بوشهر و شیراز و اعلام خواستههای خود از جمله دگرگونی نهادهای ارتش ، پاكسازی عناصر وابسته ، بنیانگذاران ارتش با ایمان ، رفع تبعیضات و … ؛ پیام گروهی از افسران ـ نیروی هوایی به امام خمینی و اعلام اینكه هدف ما هدف رهبر انقلاب و آرزوی ما جهاد و شهادت ، توقعی از ملت و دولت نداریم ، موافق پیشنهادهای رفع تبعیض هستیم و با خواستههای غیر منطقی مقابله میكنیم . پیام مهندس بازرگان به همافران متحصن و دعوت آنان به پاسداری از انقلاب و نظم و قانون و قول رسیدگی به خواستههای آنان .

سخنان امام خمینی در جمع پاسداران كمیته انقلاب اسلامی حصارك كرج و تشریح روند گذشته انقلاب ، خطرات پیش رو و برنامههای آینده با تأكید بر وحدت و جلوگیری از تفرقه .

مصاحبه مهندس سحابی سرپرست سازمان انرژی اتمی درباره تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر و اهواز به علت كمبود بودجه و خروج كارشناسان خارجی .

61/04/16
گلولهباران خرمشهر و آبادان؛ 20 تن از ساكنان این دو شهر شهید یا مجروح شدند. پاكسازی شهرهای ویران شده قصرشیرین، سومار و مهران. تاكنون 4800 مین ضد نفر و ضد تانك در سومار، 5 میدان بزرگ مین در مهران و چندین میدان مین و تلههای انفجاری در قصرشیرین كشف و خنثی شده است. پناهنده شدن امام جمعه منطقه "قزلخالص" و 29 تن از مردم عراق به ایران پس از گذر از مرزهای استان كردستان. كمك كشورهای اردن و كویت به عراق: 40 دستگاه تریلر حامل مهمات از اردن و 120 دستگاه تریلر حامل جنگافزارهای گوناگون از كویت وارد عراق شدند. یك كشتی روسی حامل انواع سلاح و مهمات برای دولت عراق در بندر شعیبیه كویت در حال تخلیه است. حمله یك گروه 200 نفری از افراد مسلح حزب دمكرات به شهر میاندوآب؛ مقابله نیروهای خودی و عقبنشینی مهاجمان؛ پاكسازی دره شیخان در حوالی شهر نوسود. انتشار كارنامه اقدامات دو ماهه پاسداران كمیته انقلاب استان خوزستان در خصوص سازمان مجاهدین خلق: 90% از تشكیلات سازمان منهدم شد؛ یك صد و پنجاه تن از كادرهای اصلی و یا هواداران فعال كشته و یا دستگیر شدهاند؛ 59 خانه تیمی كشف شد؛ دهها قبضه اسلحه آر.پی.جی. ، كلاشینكف و ... به دست آمد؛ سازمان قصد داشت با گسترش تشكیلات خود در استان، اطلاعات نظامی منطقه را در اختیار عراق قرار دهد. این سازمان قصد داشت امام جمعه اهواز، حاكم شرع و رئیس دادگاههای استان، استاندار و بسیاری از افراد بسیجی را ترور كند؛ بمبگذاری و ترور 40 تن از خلبانان متعهد هوانیروز نیز در برنامه سازمان بوده است. گزارش سرهنگ صیاد شیرازی از وضعیت كلی جبهههای غرب كشور و عقبنشینی عراق. همچنین درخواست وی از مردم برای حضور در جبههها. پاسخ سخنگوی وزارت امورخارجه به پیشنهاد عراق مبنی بر پذیرش ایرانیهای خواهان زیارت اماكن مقدسه عراق: این اقدام عراق یك حركت تبلیغاتی است. عراق چرا با ابتكار ایران مبنی بر دیدار خانوادههای اسراء موافقت نكرد؟ تلاش ایران برای آزادی دیپلماتهای ربوده شده در غرب بیروت. وزارت امورخارجه عواقب این آدمربایی را متوجه دولت لبنان دانست. گفتوگوی معاون نخستوزیر عراق با رئیس شورای رهبری حزب كمونیست یوگسلاوی. دعوت نامه صدامحسین برای شركت رئیس شورای ریاست جمهوری یوگسلاوی برای شركت در كنفرانس غیرمتعهدها، تسلیم یكی از مقامهای این كشور شد. دیدار وزیر امورخارجه مالزی با همتای یوگسلاوی خود. هر دو كشور پشتیبانی خود را از برگزاری كنفرانس غیرمتعهدها در بغداد اعلام كردند. دیدار سفیر تركیه در عراق با معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب این كشور. قرارداد فروش بنزین تركیه به عراق: تركیه در ماههای تیر و شهریور، 80 هزار تن بنزین به عراق صادر خواهدكرد. رویتر: عراق باید احداث یك خط لوله نفت خام از طریق بندر "ینبع" عربستان و افزایش خط لوله تركیه به دریای مدیترانه و بازسازی ترمینالهای خسارت دیده در خلیج فارس را در دستور كار خود قرار دهد. عراق برای صدور روزانه یك میلیون بشكه حدود دو سال وقت نیاز دارد، با این حال این مقدار هنوز یك سوم مقدار نفتی است كه عراق قبل از آغاز جنگ با ایران تولید میكرد. نشریه "كرسنت اینترنشنال" اسناد كمكهای نقدی دولت عراق به رسانههای غربی را منتشر كرد. مطابق این اسناد، در 16 تیر 1360 یك عضو شورای مطبوعاتی عراق در لندن طی نامهای به وزیر فرهنگ و اطلاعات عراق اعلام كرد كه به "ریچارد اوئن" نویسنده مسائل خاورمیانه روزنامههای "تایمز لندن" و "ساندی تلگراف" پول داده است تا مقالاتی درباره ارتباط ایران با حكومت صهیونیستی بنویسد.
62/04/16
هواپیمای مسافربری ربوده شده ایران در كویت بر زمین نشست.
64/04/16
رد سه پيشنهاد شوراي امنيت سازمان ملل متحده و توسط ايران (پيرامون جنگ)
67/04/16
جرج شولتز: جنگ ايران و عراق بايد خاتمه پيدا كند و ايران بايد قطعنامه 598 را بپذيرد.

ابلاغ به قرارگاه قدس جهت عقب‌نشيني از حلبچه

در روز دهم ژوئيه (21/04/67) به شكايت ايران در سازمان ملل رسيدگي خواهد شد.

ايران به عذرخواهي آمريكا در رابطه با سرنگوني هواپيماي مسافري ايران اكتفاء نخواهد كرد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo