شهید آوینی

 

دیدار هزاران نفر از زنان نخبه و فعالِ در عرصه های مختلف
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه 13 تیرماه)  در دیدار هزاران نفر از زنان نخبه و فعالِ در عرصه های مختلف علمی – اجتماعی – اقتصادی – سیاسی – فرهنگی و هنری تأکید کردند: در نگاه جامع اسلام به مسئله زن، مسئولیت اداره و پیشرفت جامعه و کشور بر عهده همه افراد اعم از زن و مرد است اما مهمترین مسئولیت و نقش زنان، در هر سطحی از توانایی و فعالیت اجتماعی، نقش بسیار مهم آنان در خانواده است.
ایشان با تبریک میلاد با سعادت بانوی بزرگ تاریخ بشریت، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و تقارن این روز خجسته با سالروز ولادت امام خمینی (ره) تصریح کردند: تأکید اسلام بر اهمیت بی نظیر نقش زن در خانواده، به هیچ وجه به معنای مخالفت با حضور زنان در عرصه های مختلف نیست بلکه به معنای اصالت و اولویت «نقش مادری و همسری» در مقابل دیگر فعالیتها و نقشهاست چرا که «بقا و رشد و تعالی» بشر و حفظ آرامش و سلامت جامعه در گرو تحقق این نقش است.
رهبر انقلاب اسلامی وجود مجموعهء عظیم بانوان نخبه را در کشور، نشان دهنده حقانیت و موفقیت نگاه اسلام و جمهوری اسلامی به «مسئله زن» دانستند و خاطرنشان کردند: در هیچ دوره ای مانند امروز (سه شنبه 13 تیرماه) ، زنانِ محقق، دانشمند، متفکر، ادیب، هنرمند و فعال در عرصه های مختلف سیاسی – اجتماعی در کشور وجود نداشته است و این واقعیت نشان می دهد که نگاه اسلامی به امر حجاب ، برخلاف بی بند و باری نه تنها مانع رشد و تعالی زنان نیست بلکه رعایت حدود اسلامی و شرعی می تواند زمینه ساز و شتاب دهنده شکوفایی استعدادهای زنان باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از نگاه غلط غربی که تلاش می کند زنان را از ویژگیهای فطری خود دور سازد و آنان را به کپی دوم مردان تبدیل کند افزودند: این نگاه، در واقع کسر شأن زنان است چرا که «زنِ کامل بودن» در مواردی از «مردِ کامل بودن» هم بالاتر و پرارزش تر است.
رهبر انقلاب اسلامی مسئولیت زنان نخبه کشور را در تصحیح نگاه غلط غربی به مسئله زن یادآور شدند و افزودند: از دید اسلام «زن بودن»، اصالتاً نوعی ارزش است و زنان و مردان در آفرینش حکیمانه الهی، هرکدام جایگاه و طبیعت و نقش خاصی دارند.
ایشان نگاه ابزاری غربی ها به زنان را ظلم به جامعه بشری و خیانتی بزرگ به حقوق زنان برشمردند و خاطرنشان کردند: زن، بخش زیبا، لطیف و مستور آفرینش است و بزرگترین گناهی که غربی ها باید پاسخگوی آن باشند این است که زن را در حد وسیله ای برای «تبلیغات کالا، پول درآوردن بیشتر و ارضاء «بی نظم و قانون» مسائل جنسی» تنزل داده اند و از این طریق جوامع بشری را به دردهای غیرقابل علاجی مبتلا کرده اند.
ایشان با انتقاد از برخی تلاشها برای انطباق دادن اجباری احکام اسلامی با کنوانسیونهای خارجی مرتبط با زنان، افزودند: البته برخی مسائلی که در فقه درباب احکام زنان وجود دارد سخن آخر نیست بلکه ممکن است با تحقیقِ یک فقیه ماهر و مسلط بر «مبانی و متد» فقاهت، نکات جدیدی استنباط شود اما تلاش برخی مرعوب شدگان در مقابل غرب، برای کم و زیاد کردن احکام اسلامی و انطباق دادن آنها با بعضی معاهدات جهانی، کاملاً غلط است.
حضرت آیت الله خامنه ای، تلاش دستگاههای تحقیقاتی، دانشگاهها و حوزه ها برای تقابل صحیح و کیفی با دیدگاهها و تبلیغات فمینیستی را، ضروری خواندند و افزودند: این کار خدمتی حقیقی به همه زنان جهان است.
رهبر انقلاب اسلامی، از برخی بی عدالتی ها در ارتباطات خانوادگی زن و مرد در کشورهای مختلف، انتقاد و ابراز تأسف کردند و افزودند: مردان نباید با سوءاستفاده از توانایی جسمی و برخی خصوصیات دیگر، در درون خانواده به زنان زور بگویند و به آنان ظلم کنند.
ایشان در همین زمینه تأکید کردند: رعایت اخلاق اسلامی در خانواده، درک مبانی اسلامی و تهذیب مردان، عامل اصلی جلوگیری از زورگویی به زنان خواهد بود اما بهرحال چه با نصیحت و چه با استفاده از قانون، باید زمینه روابط سالم و صحیح خانوادگی فراهم شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان جلسه با زنان نخبه را بسیار خوب و مفید خواندند و افزودند: هدف از تشکیل این جلسه، شنیدن برخی مسائل از زبان جمعی از برگزیدگان و نخبگان جامعه زنان و نیز نگاه نمادین به مجموعه فعالیتهای درخور تحسین زنان در جامعه اسلامی بود که برخی مطالب بیان شده نیز بسیار پرمغز و جالب توجه بود.
در این دیدار خانمها:
- طبیب زاده: مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده
- علاّسوند: استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در مسائل زنان
- بداغی: قاضی دادگستری و استاد دانشگاه
- آیت اللهی: محقق، نویسنده و استاد دانشگاه
- عطایی: استاد دانشگاه در رشته معماری
- بوباش: همسر شهید جانباز - دبیر نمونه آموزش و پرورش
- موسوی: شاعر
- زعفرانچی: استاد دانشگاه در رشته توسعه اقتصاد
- حیدری: دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در رشته بافت شناسی و جنین شناسی
- زمزم زاده: کارگر نمونه و دارای یکصد طرح پژوهشی
- علم الهدی: دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و محقق در مسائل تربیتی
- حسنی اسکویی: عضو هیأت علمی دانشگاه آذربایجان و ورزشکار
- زارعی اقدم: همسر جانباز و مبلغ و استاد دانشگاه
- و داودی: دانشجوی بسیجی در مقطع دکترا (رشته زمین شناسی)
به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسائل زنان در ابعاد مختلف پرداختند. محورهای اصلی مطالب بیان شده در این دیدار به این شرح است:
- توجه جدی به پر کردن خلاءهای موجود درخصوص نظریه پردازی و کارهای پژوهشی قوی در مسائل زنان در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی
- پرهیز از نگاه ظاهری و سوری به دیدگاه اسلام در مورد مسائل و جایگاه زنان
- ارائه راهکارهای عملی و مشخص برای حمایت از تحکیم خانواده و لزوم مشخص بودن شاخصهای کمّی در برنامه های مرتبط با ارتقاء جایگاه زنان
- حضور جدی و فعال در عرصه های بین المللی به منظور ارائه دیدگاه جامع اسلام درخصوص زنان
- لزوم تدوین منشور حقوق خانواده و ارائه آن در مجامع بین المللی
- ارائه مدل جدیدی به منظور حضور زن مسلمان در عرصه های مختلف داخلی و بین المللی با تأکید بر حفظ ارزشهای اسلامی
- ایجاد زمینه مناسب تر برای حضور استادان زن در هیأتهای علمی
- فراهم کردن زمینه لازم برای تربیت متخصصان زن در برخی رشته های دانشگاهی
- ایجاد شرایط مساعد برای ادامه تحصیل زنان کارگر در مقاطع بالا
- لزوم احیاء نقش واقعی خانواده در جامعه
- توجه جدی به سازمانهای «مردم – نهاد» یا NGOهای مرتبط با مسائل زنان
- حمایت از ورزش بانوان در ابعاد ورزش همگانی و ورزش قهرمانی و ایجاد مراکز مناسب
- و تدریس واحدهای درسی مرتبط با مسائل خانواده در دانشگاهها

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo